Huomasin saman. Täytin säiliöt täyteen ja myöhemmin eturenkaan vaihton yhteydessä kun jarrupaloja vedettiin ääriasentoon että renkaan sai takaisin paikalle, moottorin alle valui hieman jarrunestettä. Siellä taitaa olla ylivuotoletkut. Ton olis varmaan saanut vältettyä käyttämällä puupalikkaa jarrusatuloiden välillä jarrunesteen vaihdon yhteydessä. Mää en irroittanut jarrusatuloja/paloja.
Toi "palikka palojen väliin" on muuten hyvä kikka ilmauksessakin. Viime talvena kun vaihdoin teräspunosletkuja LoTjaan, en meinannut saada noita ilmattua ilveelläkään vaikka käytin kaikki konstit. Lopuksi kun otin satulat irti ja kiilasin palat / männät auki (ja varmaan samalla minimoin nestetilavuuden), niin samalla estyi jonkun ilmakuplan luuraaminen työsylinterissä. Ilmaus onnistui heti.
<p>2002-2014</p>
Nyt on nesteet vaihdettu. Oli yllättävänkin helppo homma kun sai katteet yms. purettua pois. Joka miettii vastaavaa operaatiota, niin rohkeasti vaan hommiin. Tämän ketjun linkkien avulla homma onnistuu varmasti.
Kiitos vaan vielä vinkeistä.
Takajarrupalat ovat vaihtokunnossa. Myynnissä on monen hintaista ja varmaan laatuista. Mikä (kenen valmistama) pala on hinta/laatusuhteeltaan "hyvä"?
Viimeksi muokannut: aspi; 29.08.2013 klo 15:29.
Onko kukaan laittanut RT:hen tuommosta isoa VStream-pleksiä?
http://www.rmheino.fi/product_info2....roducts_id=265
Itsellä kun pituutta on tuo 188, niin orkkispleksi jää vähän matalaksi, eli kupoliin ja olkapäihin iskee pyörteet. Ja mahtuneeko radioantenni enää törröttämään tommosen kanssa???
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Just, joo..
Et yhtään halvempaa ratkaisua keksinyt.
Tuossa muuten näyttäisi olevan V-Stream pleksi; http://www.nettimoto.com/bmw/r/1566932
Minulla on hyviä kokemuksia V-Stream-pleksisistä, molemmissa RT:ssä oli sellainen.
Juurikin takapenkkiläisen toivomuksesta sellainen laitettiin ja jopa kehujakin tuli. Pelasi hyvin myös keskieuroopan moottoritienopeuksissa.
Tuolla Jyväsmarinessa myynnissä olevassa RT:ssä (minun entisessä) on mukana myös tuo V-Stream-pleksi.![]()
-MK-
Tuli juuri hankittua RT mallia 2011. Tuossa on ns. Audiojärjestelmän valmius. Onko kenelläkään kokemusta/tietoa voiko tuota hyödyntää muuten kuin BMW:n omalla (n. 1500 euron) soittimella?
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Audiojärjestelmän "valmius" tarkoittanee vaan valmiita johtosarjoja. Niitä toki voi käyttää ihan millä vekottimella hyvänsä pienellä askartelulla. Suora "plug & play" vaatinee Bemarin oman (tai siis BMW:lle räätälöidyn) soittimen.
Itekin vaihdoin juuri R1100RThen BMW:n alkuperäisen (=BMW-brändätty Clarion) tilalle LG:n radion.
<p>2002-2014</p>
Askartelulla varmaan saa minkä tahansa soittimen kiinni.
Mutta, miten soittimen ohjauksen kanssa?![]()
Ymmärsin aiemmin, että "Audiojärjestelmän valmius" sisältää johdotuksen, kaiuttimet sekä antennin.
Itse hallintanamiskat eivät varmaan osaa ohjata kuin BMW:n omaa soitinta, vaikka ne erikseen ostaisikin.
Kuva 77_0364 linkissä kuvaa hyvin tarvittavia osia. Pitänee koettaa löytää nuo jostain suht järkevään hintaan.
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Noi"hallintalaitteet" on oikeasti se haastavin osuus. Sen jälkeen kun joka toinen autostereo on varustettu infrapuna-kaukosäädöllä, niin lanka-säädöstä on tullut marginaalinen tuote. Noita ei tahdo löytyä. Venekäyttöön löytyy jotain toteutuksia, mutta hinta on jotain taivaan ja maan väliltä - lähempänä taivasta.
Saksassa AKE tekee ainakin Blaukkareihin sopivaa säätöä. Omassa RT:ssä tyydyin radioon infra-kakella. Käytännössä avaan ajellessa hanskalokeron ja mulkkaan käsipelillä haluamani kanavan. Äänen voimakkuus hoituu StarComin voimakkuudensäätimellä, joka on ohjaustangossa.
<p>2002-2014</p>
Vauhdoin jarrunesteiden vaihdon jälkeen vielä uudet jarrupalat. Nyt koeajon jälkeen seisontajalan juureen tippasee jarrunestettä. Onkohan ko. kohdalla jokin järjestelmän ylivuotoputki?
Varmaa nestepinnat järjestelmässä "nousi", kun uudet palat vaativat mäntien sisäänpainamista.
Vai jäiköhän sittenkin jokin nippa "huollossa" auki (tietenkin siellä tankin alla).
Juu, tuo ABS-yksikkö on. Ei vaan remontissa tullut katsottua mihin kohtaan tuo letkun pää on vedetty.
Ellet käyttänyt jarrunesteen vaihdossa puupalikkaa tai vastaavaa, mitkä työntää jarrupalat ääriasentoon jarrusatoiloiden välillä, siinä käy just noin eli uusilla jarrupaloilla nesteen pinta nousee
"yli" ja vuotaa ylivuotoletkua pitkin koneen alle.
RT on menossa maanantaina "syyshuoltoon", joka sovittiin tehtäväksi kaupanteon yhteydessä.
Onkos moisessa huollossa mitään muuta ihmeellistä, kuin öljyjen vaihto + jarrunesteiden vaihto? Varmaan kuitenkin yrittävät tehdä mahdollisimman vähän, kun maksajaa ei ole...
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Tuskin vaihtavat mitään jarrunesteitä. Tuolle "syyshuollolle" ei kai ole mitään specsejä.
Hyvä jos vaihtavat öljyt moottoriin, vaihdelaatikkoon ja perään.
Ja muuten tarkistavat valot, vilkut, jarrut ja tekevät sillä kunnon koeajon.
Laita mittarilukema mieleen, kun viet sen. Ja katso sitten mittarilukema, kun huolto on tehty.
Pekka
![]()
Pekan kommentti oli aika hyvä. Kannattanee aloittaa keskustelu kysymällä mitä se syyshuolto tarkoittaa/sisältää? Epäilen myös kovasti jarrunesteiden vaihdon kuulumista tuohon.
<p>2002-2014</p>
Kiitos kommenteista. Jarrunesteet on jo sovittu. Mulla kun on toi surullisenkuuluisa servo-ABS...
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Jotkut laittavat kirkasta (kynsi)lakkaa ruuvien kantoihin, jotta näkevät onko ruuveja auottu.
Jarrunesteiden vaihdossa joutuu ottamaan tankin irti.