Aikaisempi LT-kuume onkin yllättäen suuntautunut RT:hen, sen pienemmän painon ja "normaalin" stongan takia.
Tuntuu, että joka vuosimalliin on tullut jotain uutta ja ihmeellistä, ja se hämärä jarrutehostinhässäkkä lopetettiin vissiin v. 2007 alkaen?
Nyt kiikarissa on vm 2005, jossa tuo tehostin on. Koeajo on sovittu heti, kun sateet hellittää.
Uskaltaako tuollaista ennen 2007 tehtyä mallia ostaa? Ja mitä muita parannuksia vuosimallit ovat tuoneet tullessaan?
Muita kokemuksia/plussia/miinuksia?
Kiitos taas.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Uskaltaa... MUTTA tarkista, että ne jarrunesteet on vaihdettu joka vuosi.
<p>2002-2014</p>
Oma on juurikin vuosimallia 2005. Jarrunesteet on vaihdettu parin vuoden välein. Jatkossa ajattelin vaihtaa vuosittain, kun on kerran omat vermeetkin.
Ainakaan vielä ei ole ilmennyt mitään vikaa. Ollut reilu kolme vuotta käytössä ja mittarissa 73t (muistaakseni).
Edulliset vakuutukset ja omatoiminen huolto helppoa. Kulkee 2 päällä laukut täys tavaraa aivan riittävästi.
Omaan jouduin vaihtamaan penkin ja säädettävän stongan. Pleksin ajattelin vielä vaihtaa.
Jos nyt olisin ostamassa, vakkari olis ehdoton.
Ensimmäinen pyörä, josta ei ole vielä kolmenkaan vuoden päästä vaihtokuumetta![]()
Kympin kun ottaa molemmista mitoista pois niin on aika liki
Penkin vaihdoin, kun oli muutoin liian korkea. Samalla tuli tosin geeliä ja lämmitystäkin.
Alunperin stongan asento oli omaan makuun liian "kottikärrymäinen", joka aiheutti olkapääsärkyä.
Roiskesuojat matkustajaa ajatellen, vielä pitäisi hommata. Kyytiläisen jalat rapaantuu helposti sadekelillä.
Itellä 2005 malli mitä tuntuu jostain syystä olevan enempi kuin muita vuosmalleja. Radio puuttuu mut muuten taitaa olla kaikki vermeet mitä 2005 löyty. 2008? tais tulla ESA tarjolle, mitä en ole kaivannut koska ajan harvoin kaks päällä ja takapään korkeuden säätö hoituu nopeasti penkin alla olevasta käsisäätöisestä rullasta. Luistonesto ASC ja rengaspaineen varoitin TPC ovat tulleet kanssa jossain vaiheessa lisävarustelistalle. 2010? tuli hiukan lisää voimaa ja face lift etupään muotoiluun.
Mitat on 188/85kg. Satula on yläasennossa --> normifleksi ei ihan riitä vaan aiheutti meteliä kypärään. Kokeilin Wunderlichtin flexiä minkä taas koin liian korkeaksi. Ratkaisuksi löyty Laminar lipin tuulenohjain fleksin ylälaitaan. Rumahan se on mutta desibelit tippu silmissä. http://www.tourerparts.com/laminar-l...005-2009.html#
Jarrunesteitä edellinen omistaja ei ollut ikinä vaihtanut. Hän piti pyörää lämpimässä tallissa ja oli sitä mieltä että kosteus ei pääse tiivistymään jarrunesteeseen kun lämpötilan vaihtelua ei tapahtu. Ostin pyörän 2011 syksyllä ja vaihdoin viime vuonna jarrunesteet. Ainoa mikä on hajonnut on bensamittarin anturi mikä on tyyppivika R-malleissa. Anturia en itse vaihtanut mut muut huollot viimevuonna tein eli helppo huoltaa. Jos on hiukankin epävarmuutta niin Pekkavee on ainakin tähän saakka vetänyt keväsin boxerinhuoltokursseja. Voin vilpittömästi suositella. http://www.moottoripyora.org/keskust...rssi-27-4-2013
Toi roiskesuojat matkustajalle oli mulle ihan uutta mikä varmaan johtuu siitäkin että ajoin heinäkuussa eka kerta kaks päällä sateella. Rouva huomasi kyllä huomauttaa ajon jälkeen että jalat kastui kunnolla ja jalat oli liian koukussa (166cm).
Penkinlämmittäjää olen käyttänyt suunnilleen vain sateella. Kylmällä kelillä tulee muutenkin vedettyä lämmintä päälle tarpeeksi. Hanskojenlämmittimet on ihan ehdoton kuten myös vakkari.
Saitko jostain lainaksi? Kiinnostaisi itseäkin kokeilla.
Ulkomaan foorumeilla kertoneet, että alkuperäiset tukivarret ei kestä tarvikepleksejä.
http://bmwsporttouring.com/ubbthread...&Number=704474
Roiskesuojia löytyy esim. http://www.wunderlich.de/shop/wunder...zung-5078.html
Pikkuisen asian vierestä, mutta kun kerran jarruneisteiden vaihdosta taas puhutaan: minkälainen operaatio tuo nesteiden vaihto kotitallissa oikein on. Onnistuuko perushuoltotaidoilla ja vaatiiko erikoisvermeitä. Talven aikana tuo olisi aikaa puuhastella. Löytyykö jotakin vaihe-vaihe ohjetta? Kyseessä siis RT1200 mallia 2006. Kiitos.
Amatööripuuhastelija itse ainakin olen. Näillä Mazbymoton ohjeilla homman hoidin (kuten saman käyttäjän ohjeilla peräöljyn vaihto)
Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=YLM25NYvlas
Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=a1ktxY_bgQY
Ainoa "erikoistyökalu" on tämmöinen
http://www.beemerboneyard.com/abs3funnel.html
Tuo on tavallinen tratti ja jos jostain saat tehtyä/löydät sen abs yksikön korkin, voi tämän tehdä itsekin.
Kyllä on taas myrskyn merkit ilmassa...
Autojakaan en uskalla käydä kokeilemassa, kun aina se koeajettu yksilö pitää ostaa pois. (27. auto menossa...)
Huomenna kuitenkin ajattelin hakea tuon RT:n yli-yön-koeajoon.
Epäilen, että sillä on kivampi ajaa kuin pikku-Gessulla, joten (jatkoa seuraa)
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Katselin videot ja ei tuo niin mahdottomalta hommalta näytä, kun ajan ja ajatuksen kanssa tekee.
Onko siis periaate, että eri "piirien läpi vaan lasketaan uutta nestettä, kunnes kaikki on vaihtunut? Miten sen perinteisen jarrujen ilmauksen laita, onko tarvetta suorittaa, jos linjat eivät pääse haukkaamaan "tyhjää".
Tuo trattisysteemi; saako trattia tiivistymään kierrekorkin paikalle muuten kuin vastaavalla kierresysteemillä?
No jos jokin menee pieleen, niin mitä seuraa... Kiitos
Tuolla oli kanssa yksi ohje nesteiden vaihtoon:
Linkki
Pekka
![]()
Aurajoen keskiviikkoillan "kokoontumisajossa" tapasin erittäin ystävällisen raisiolaisen RT-bemaristin joka kertoi että hänellä on varastossa isompi pleksi vailla käyttöä. Hänellä oli vakipleksi itsellä käytössä. Kävimme samantien asentamassa se pyörääni vuorokauden kokeilua varten. Kuten mainittu ei ollut optimi mulle eikä hän olisi suostunut sitä myymäänkään. Leovince/Akripovic tai vastaavan äänenvaimentimen olis myynyt mut mulla ei ollut semmoselle käyttöä.
Roiskesuojat vaikuttaa asialliselta.
Ja tuolla vielä vaihto-ohje tekstiversiona.
Linkki
Pekka
![]()
Kun säiliöt imetään tyhjiksi, kaada uutta nestettä hiljalleen, ettei ilmakuplia pääse muodostumaan.
Erilistä ilmausta ei tarvitse, ellei säiliön kautta sitä pääse.
Tuossa abs yksikössä ei ole nestesäiliötä, se siis tehdään tilapäisesti tuolla tratilla. Tiiveys on tärkeää, ettei ilmaa pääse järjestelmään. Tuossa videossa on itsetehty, mutta omasta osaamattomuudesta/laiskuudesta en sellaista alkanut itse värkkäilemään, vaan ostin juuri tuon.
Parisen vuotta sitten kyselin Heinolta pelkkää jarrunesteiden vaihtoa. Silloin hinta oli 176 €, joten ei sekään älyttömiä maksa. Toisaalta, jos pitää huolta, ettei ilmaa pääse järjestelmään, taitaa virheen mahdollisuus olla aika pieni.
Tuolla GS911:lla saisi vielä sen bleed testin tehtyä
Kerran tehneenä eli kovalla kokemuksella pari kommenttia
- Mulla ei ollut erikoistyökaluja. Normi tratti mihin apuri kaatoi nestettä niin että nesteen pinta pysyi koko ajan niin korkealla että ei ollut suurempaa vaaraa että ilmaa olis päässyt systeemiin.
- Jossain ohjeessa kerrotaan että pitää olla mutkalla oleva lenkkiavain että ilmausventtilit saa auki. Ite on moista tarvetta huomannut. Samaten jossain ohjeessa käytetään infuusiopussia "sairaalan tippapussi", mutta varsinkin jos on apuri niin täysin turha varuste.
-Sain lainaan alipaineimurin tai mikä lieneekään jarrujen ilmauslaitteen. Tota kun käytti niin ei tarvinnut painaa jarrukahvaa eikä -poljinta. Vaikea sanoa oliko helpompi vai vaikeampi tyyli kun toista en oo kokeillut.
- Mun käsitys on että mikäli et päästä ilmaan systeemiin niin ilmausta ei tarvi. Eihän siellä silloin ilmaa ole.
- Jos menee pieleen --> uusi yritys ja ellei sekään auta niin ammattihenkilön suorittama nesteen vaihto. Ei kai sieltä mitään rikki saa vaikka ilmaa jäiskin. Mitä nyt jarrut ei välttämättä toimi. Ite tosin sain bensaletkun liittimen rikki mut se ei ollut kuin 16€ moka. En heti hokannut miten se toimii. Liittimessä on klipsu mitä vedetään vajaa sentti joilloin liitin irtoaa.
Joo ei tarvitse olla mikään "ydinfyysikko" huoltaakseen tuota.. Ja jos ei osaa täältä saa hyvät neuvot porukoilta..
Itellä 1200 RT nyt 39000km mittarissa (Itse ajettu 10 000) ja vuosimallia just tuo 2005... Aikaisempi oli 1100RT.. Keväällä tuli joku "hullu" päähänpisto vaihtaa mopo LThen.. mutta tulin järkiini.. :-)
Kävin koeajamassa muutamaa.. Päälle kävin norjan reissun RTllä ja kun kotiin palasin oli tuo kuume hellittänyt..
Mielestäni RT on paljon sopivampi pyörä minulle.. Helpompi ajaa ja voi mennä pätkän matkaa huonompaakin tietä.. Kevyempi ja hauskempi kuin LT.. Mammakin mahtuu mukaan tarvittaessa..
Mutta jokainen itse päättää minkä haluaa..
Ainoa "ongelma" ilmeni keväällä.. Etusien ABS ei pelannut.. kokeiltiin vaikka mitä.. ja tutkittiin "tietokone".. Kaikki testit meni läpi. Mutta eessä ei ABS toiminut, takana taas pelsasi....
Tiedä häntä vaikuttiko kuunasento vai mikä, mutta siihen ei selitystä löytynyt!! Kas kummaa se alkoi pelaamaan itsestään?? Eikä sen jälkeen ole reistannut..
/Kid
Eihän tuo "tratti työkalukaan" suhteettoman kallis ole, mutta rahti näköjään maksaa enemmän kuin itse osa.
Onko kukaan selvittänyt mikä kierre abs-yksikön korkissa on. Voisi jopa kokeilla sorvata korkkia itse, kun vermeet ovat käytettävissä.
Ja vielä videoista:
Video 1: kaveri vaihtaa nesteitä piireihin 1 ja 3 eli noihin etu- ja takajarrunnestesäiliöihin pumppaamalla jarrua käsin ja jalalla. Onko näissä vaiheissa pyörän virta katkaistuna?
Avataanko nuo nipat josta neste virtaa ulos vuorotellen kerran auki ja sitten vaan pumpataan, kunnes neste on vaihtunut vaan onko joka jarrun painalluksen välissä ulostulonippa suljettava kiintoavaimella vähän kuten jarrujen perinteisessä ilmauksessa?
Videossa näyttää etujarrun kohdalla avaavan ja sulkevan tuota nippaa painallusten tahtiin, kun taas takajarrun kohdalla ei.
Tulikohan selvästi kysyttyä?
Viimeksi muokannut: aspi; 09.08.2013 klo 20:44.
Nonih, RT on nyt autotallissa.
Pikkasen jännitti kaupan pihalla lähteä liikkeelle, kun pikkugessun jälkeen RT tuntui aika Paaaaljon isommalta. Noh, penari on penari, ja jo parinsadan metrin jälkeen olin sinut pyörän kanssa.
Penkki oli yläasennossa, joten polvikulma tuntui mukavalta, mutta n. 3 vartin ajon jälkeen olkapää/niskaseutu alkoi ruveta kiristämään. Stonga on aavistuksen liian kaukana ja alhaalla. Lisäksi pleksi jää liian alas.
Suivaannuin, join pari Karhua ja hoksasin, miten penkkiä saa laskettua. Kylmätyypit tuntui käsille ja olkapäille paljon paremmalta, mutta em. elukasta johtuen, koeajo jäi huomiseen...
Fiilinki on kyllä aika uskomaton 1-pyttysen, 50hv, gessun jälkeen. Tuntuu, että tuo matelee kävelyvauhtia 80 km/h, eikä ole edes kutonen vielä silmässä.
Kyl mä luulen, että tosta kaupat tulee. Voihan sille sitten tehdä täyden käsittelyn joskus, eli stongan korotuspalat (á la jase10 kuten edellä todettu), korkeampi pleksi ja ehkä kunnon geelisatula. Mut jossei huominen pitkä koeajo väsytä jalkoja/hanuria, niin sitten ei tartte tehdä mitään.
Palaan asiaan![]()
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Kohdassa 3:48 ottaa virta-avaimen pois.
Taitaa olla vain kuvausteknisistä syistä tuo takajarrun ilmaus eri tavalla esitetty. Eli aivan normaaliin tapaan
Tuo säädettävä stonga on täältä http://www.mv-motorrad.de/en/MV+Hand...MW+R1200RT.htm
Videoista selviää, kuinka paljon ne kääntyy
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Liha oli heikko. Viikonlopun aikana kiinnyin pyörään niin, että tänään kävin sanomassa Gessulle haikeat jäähyväiset liikkeessä ja tulin kotiin RT:llä.![]()
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
RT on hyvä valinta - tuollainen uudempikinonnea vaan...
<p>2002-2014</p>
Kamppeet alkaa olla kasassa ja pyörä riisuttu jarrunesteiden vaihtoa varten.
Miten määritetään ABS-yksikön jarrunesteen yläpinta nesteen vaihdon jälkeen? Ohjeessa puhutaan "three fingers" koskettaa nestettä, mutta mitä tämä tarkoittaa?
Ja kuinka paljon uutta nestettä tähän savottaan on hyvä keskimäärin varata. Tuleeko litralla homma tehtyä?
Kiitos
Viimeksi muokannut: aspi; 25.08.2013 klo 11:11.
Litra riittää.
Eikös se säiliö pitäisi olla täysi, jottei ilmaa pääse järjestelmään?
Tässä http://www.youtube.com/watch?v=a1ktx...550EC4E8E5BF7D kohdassa 3:28 täyttää ääriään myöten. Näin taisin itsekin tehdä