Johtuuko ko. ongelma öljyistä? pienillä kierroksilla toimii nätisti, mutta isommilla kierroksilla ylöspäin vaihtaessa potkii ikäänkuin vastaan ja roksahtelee ja rusahtelee ikävästi. Alaspäin vaihtaessa menee päälle kaikki nätisti vaikka vaihtaisi kuudestakympistä ykköselle. Vai onko ongelma kytkimessä?
Kytkintä mä epäilisin. Jos se on ennen ollut ok. Toinen on laiska vaihtaminen, eli kytkin alas ja kaasupois plus jalkatyö kestää liian kauan. kun päätät vaihtaa niin nosta jalka eka varovasti vaihdepoljinta vasten aavistus painaen, sitten hiukka painat kytkintä (ei pohjaan) ja samalla palautat kazsua pikkasen pois kun nostat vaihteen sisään. Ja tulee meinaan pehmee vaihto. Tolla tekniikalla kytkintä ei tarvi oikeestaan lainkaan ja toisaalta jos epäilyttää niin se vaihdevivun esinostaminenkin usein nopeuttaa vaihtamisen niin ettei kierrokset laske liikaa ja laatikko rusahtele.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tai siis öljy vanhana voi olla kans. Mutta jos onalle vaihtokilsoissa niin kytkin sitten, tai toi vaihtotekniikka.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ääntely korostuu toisinpäin. "Laiskasti" vaihtaen ongelma pienempi/vähäisempi ja nopeasti vaihdettaessa rusahtelee enemmän.
Joo'o, jos se haittaa, niin mä avaisin kytkinkopan ja tsekkaisin kytkinlevyt. Mulla oli toin suzukin kytkin kanssa sellainen että kolahti paljon yköselle ja vapaata ei meinannu löytyä kuumana ja vaihteet rusahteli ylöspäin ja kytkin ei ittekseen irroittanut kunnolla, eli piti kytkin pohjassa antaa välikaasu niin irtosi veto kokonaan. Öljynvaihto ei merkittävästi auttanut. Kitkalevyt oli täysin loppu; osa kitkapinnosita oli häipynyt öljyn joukkoon ja muutama tipahti levystä tallin lattialle… Lisäksi kytkinkruunuista sisempi (miksiköhän sitä suomeksi sanotaan) oli koloutunut kytkinlevyjen kohdalta selkeille montuille, joten ei ihme ettei kytkin irroita kun levyt ei ehkä pääse liikkumaan tarpeeksi. Otin raa'asti viilan käteen ja viilasin sisempää kruunua niin että kolot hävisi (mahdollisimman tasaisesti kaikista kolosita saman verran ja suoraan muutenkin). Uudet levyt sisään ja nyt kytkin toimii oikin mainiosti. Tosin ykköseltä kakkoselle pitää ääntä ja kakkoselta kolmoselle kolahtaa vähän, mutta jos vetää ilman kytkintä tai pikkukytkimellä ja vaihdetta esipainettuna niin menee vaihde kuin meisseli ykköseen ja vapaa löytyy moitteetta.
2013-06-10-187.jpg
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitosta vaihtovinkistä. Ko. temppua tuli äsken kokeiltua ja kokolailla "oireettomasti" ja nätisti vaihtaa. Tarvitsee vaan sitten 27 000 toistoa, että luonnistuu automaattisesti tuolla tekniikalla tuo vaihtaminen.
Koitas kääntää vaihdepoljinta alaspäin sentti-pari. Tulee paremmin todennäköisesti nilkan ns.voimakkaammalle alueelle. Polkimet ja kahvat on yleensä ihan kamalasti asennettu kaupan jäljiltä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Mulla oli aiemmin kesällä omassa Diversion 600:ssa vähän samanlaisia ongelmia (vaihteiden jäykkyyttä, rusahtelua). Ks. ketju "Diversionin vaihdeongelmat". Minun pyörässä oli kytkimen painelaakeri (17 euroo) aivan kappaleina. Tuon remontin jälkeen vaihteet on menny päälle paremmin kuin koskaan. Ainaskin tuossa kuussatasessa painelaakeri on tosi hentoinen ja vissiin aika yleinen ongelma. En tiiä sitten onko se ysisatasessa samanlainen rimpula. Jos aukaiset kytkimen niin tuo laakeri on tosi helppo vaihtaa samalla.
Vaihdeongelma korjaantui tuolla edelle kuvatulla vaihtotekniikalla, mutta toinen ongelma jäi. Eli liikkeelle lähdettäessä kuuluu hetken päästä klonksahdus ja nykäys. Aluksi ajattelin että se on kardaanille ominaista mutta asia jäi vaivaamaan. Suomi 24 palstalta löysin aivan vastaavan ongelman ja kaveri oli löytänyt vian sökönä olevasta neulalaakerista sekä kierosta välilevystä. Eilen käytin pajalla ja todettiin, että niinhän sen täytyy olla kun muutakaan korjaaja ei vikaa keksinyt. Kunhan saan neulalaakerin niin otetaan kytkin auki ja laitetaan uudet hilut tilalle. Epäilen , että vaihteiden toimintakin parantuu samalla.