Sigma on aikas hyvä ja tarkka. Sillä mennään.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Jos joku nyt Super Tenereä matkapyöränä pitää, niin olen sen 23 litran tankillisella päässyt 515km matkan. Tuolloin oli kyllä kyse varsinaisesta säästöajosta, ja sitten oikeasti loppui bensa. Käytännössä on tankattava vähintään 400 km välein.
Niinettä kyllä Uzbekistaniin menoa varten on jotain keksittävä.
Jos pitää moottoripyörällä keskikulutusta ikinä laskea niin on väärä harrastus
Ei taida Priuksella edes päästä samoihin lukemiin kuin millään keskivertopärrällä.
1300cc Suzuki
mun zetori ei mee 4,5 l satasella tai sit täytyy työntää perhanan pitkä matka, 5,5 alkaa tuntumaan pihtaamiselta, 6,5 on semmosta mielenkiintoisempaa ajoa, 9 litraa jos mopopojat kiusaa.
Puolesta välistä alkaa prius setti.. http://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Kyllähän se prius kuluttaa jos ajetaan kaasu pohjassa.. Mutta se menee "normiajossa" niin vähällä että harva isompi mopo siihen kykenee. Ilmoitettu keskikulutus 3,9 L/100 km.
Taksikuski kertoi että 4.5L menee normaalisti taksikäytössä eli sekalaisessa ajossa ja ajotietsikassa oli ennätyskulutuksena juurikin tuo 3.9L 1000km matkalta.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Lähinnä tässä nyt oli ideana vain se, että nämä vehkeet jotka aiheuttavat minun mielestä suunnattoman paljon enemmän iloa, nautintoa ja tyydytystä kuin priukset voidaan myös saada kuluttamaan inhimillisen määrän polttoaineitta vain jos tarkkaillaan hieman omaa ajotapaa, varsinki nämä ruiskulliset pelit.
Itte ajelin edellisellä pyörällä Ruotsin ja suomen väliä noin 5.5 - 6l/100km kulutuksella (edit, siis tuolla 1000 gixulla) enkä edes kiinnittänyt huomiota taloudellisuuteen. Aiemmassa työssä tuli tehtyä hommia Ecodriving konseptin ympärillä niin jotenkin kait siitäkin on jäänyt selkärankaan tiettyjä asioita. En todellakaan ihmisenä ole mitenkään niin viherpiipero tai mieti noita asioita hirveästi, mutta kyllä tietenkin välillä kiinnostaa säästää ihan omaa rahaakin.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Tiedätkö monta missä akut on tulleet tiensä päähän? Samaa epäilin ja taksikuski sanoi että työkaverillaan oli 400tkm ajettu prius orkkisakuilla![]()
googletin: "In the US, the entire hybrid system (which includes the hybrid battery pack) is warrantied for 8 years/100,000 miles. In states that adopt California's emissions regulations, that rises to 10-years/150,000-miles."
Ilmeisen kestäviä vehkeitä kun tuollaisia takuitakin myönnetään
Sanotaan vielä sen verran alkuperäisestä aiheestakin että k8 busa meni alle 5 litralla/100km. 21L (vakio)tankki niin sillä pääsi yli 400 km tankkaamatta. Touringpyörän ainesta!
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Prius menee pienellä kulutuksella vain kun ajetaan kaupungissa ja hitaasti kulkevassa ruuhkaliikenteessä, jo normaalissa maantieajossa se häviää nykyisille diesel -autoille ja nopeassa moottoritieajossa sen kulutus kasvaa suhteettoman isoksi. Jonkunverran joutunut itsekin ajamaan tuollaista ja kaupunkipyörityksessä menee ihan helposti 3.8 kulutuksella, mutta motarilla saa hyvin helposti menemään melkein 8 litraakin ihan nätisti ajaen kesärajoituksilla, ja sitä harva mopo kuluttaa. Ei sen puoleen, kaupunkiajoonhan tuo on suunniteltukin, jo huonot ajo-ominaisuudet tekee sen ettei juuri yli 100kmh viitsi edes ajaa.
k1300s
Priuksen akustolle on nykyään 8v/350000km takuu kun se on Suomesta ostettu virallisen maahantuojan kautta. Että noissa lukemissa alkaa olla moni muukin auto jo huoltokunnossa.
Ja kyllähän nimenomaan matkapyörän kulutuksella on väliä. Ja se ei siis ole rahallinen kysymys niinkään, vaan matkan sujuvuuskysymys. Se menee hankalaksi jos pitää kokoajan olla mielessä missä tankkaa seuraavaksi ja varmistaa että siellä on huoltoasema joka on auki.
Että kyllä kulutusta voi silti miettiä eikä tarvitse heti olla harrastusta vaihtamassa jos erehtyy sitä ajattelemaan.
Muuten kun tälle linjalle lähdettiin Skoda Rapid 1.2TSI meni maantiellä keskikulutuksella 4.9L/100km. Bensalla. Ja ei ajettu mitenkään taloudellisesti ja uudenkarhea auto, että varmasti pääsee allekin jos vähän keskittyy ja auto liukastuu. Neljän hengen kuormalla ja kontti täynnä matkatavaraa. Hyvin sillä pysyi liikenteen mukana, reilu 10 sekkaa sataseen riittää normiajossa. Itseasiassa paremmin se kulki kuin Auris 1.8 bensakoneella.
Viimeksi muokannut: 3JJ; 26.08.2013 klo 11:56.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Tein pikkureissun (1800 km) lomalla ollessa tuolla gessulla (1200GS -07). Nollasin lukemat pihasta lähtiessä ja ensimmäisen päivän jälkeen mittari näytti 4,5 l/100 km. Siitä se sitten miltei päivittäin nousi jääden arvoon 5,0. Eka päivä oli pienempiä teitä rauhallisesti kurvaillen. Toinen sisälsi hiekkatietä pienemmillä vaihteilla ajellen. Sitten alkoi sateiden väistöt osin pikateitä pitkin. Eli omassa tuntuisi matkavauhdin ja -tavan vaikutus Suomessa olevan puolen litran luokkaa, liikkeellä olin yksin kevyellä varustuksella. Saksan nopeuksilla kulutus noussee varmaan toisen puolikkaan.
Nuo on ajotietokoneen lukemia. Mittari- ja tankkauslukemista en ole jaksanut laskea, ei kiinnosta niin paljoa. Mittarivirhe pitäisi varmaan tarkistaa. Mittariin tuli 1805 km ja google antaa reitin pituudeksi 1680 km. En usko, että olen suditellut noin paljoa. Enkä myöskään keksi missä olisi ajanut noin pitkän ketunlenkin. Pikkuisia hotellin yms. etsimisiä toki reissussa oli.
Kulutusta en ole jaksanut kovin tarkasti seurailla, oleellisin juttu ainakin minulle on tankkausväli. Omalla Gessulla pääsee yli 600km tankillisella ja se vapauttaa miettimään reittejä muutenkin kuin huoltoasemien määräämänä.
-08 GSA kuluttaa suomiajossa 6,5l ja saksan bahnalla X2 eli 10-12l/100km. sinkki tiukalla, tosin sitten matka joutuu. En ikinä ole päässyt alle 6 litran ja seuraan kulutusta lähes joka tankillisella. Pitääkö narista huollossa suuresta kulutuksesta kun muut pääsee noin vähällä?
Tällä kaudella pyörä on kuluttanut 40 litraa ja vielä on bensaa tankissa.
Ei järkytä butjettia.
maantieajossa hybridi ei voi edes teoriassa säästää mitään, koska moottori vääntää vasten ilmanvastusta. Kysymys on täysin ilmanvastuksesta/rullausvastuksesta ja moottorin hyötysuhteesta.
jossain hyvin mäkisessä maastossa voisi auttaa vähän. Mutta siinäkin akuston ja muun lisärakenteen paino voi haitata oman osansa. Valmistus on tietysti monimutkaisempaa ja kalliimpaa kuin perusauton.
oikeaan ruuhka-ajoon ei edes tarvitsisi toyotan tyylistä hybridiä. Ei tarvitsisi kuin muutaman kilowatin moottorin yhteen renkaaseen, jolla voisi madella ruuhkassa, nopeutta ei tarvitsisi kuin 10km/h:ssa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Älä narise huollossa, vaan vie se Gessusi niille teille, joilla se on parhaimmillaan. Jotenkin ajatus ajaa Gessulla Saksan baanalla "sinkki tiukalla" kuulostaa vähän vieraalta. Ok, kyllähän sillä sitäkin tekee, mutta ei se siellä parhaimmillaan ole. Siirry niiltä teiltä tuhat kilometriä itään ja huomaat, miten hyvä pyörä Gessu on, samalla kulutuskin pienenee.![]()
Juu juu, nämä menopelit on vaan kasvaneet ajanoloon. 640 ja 990 kotareilla tuli koluttua soraa aikalailla. Sitte vaimokin halus mukaan ja piti vaihtaa suurempaan millä voi tehdä "kaikkea". Ei voi!!! Itse voin todeta, että tällainen monikäyttöpyörä ei ole hyvä missään lajissa. Liian iso soralle ja liian mopo reissuun. Seuraavaksi vaihtuukin iso matkapyörä alle ja kaveriksi joku vanha soralinko.
Sporttisiin matkapyöriin vertaaminen on aika hauskaa siinä mielessä, että esim. Busalla käytännössä vaikka 10-20% kaasulla tulisi rampilta alas tai ohitukseen, niin se Prius ei kaasu pohjassakaan pysy matkassa, tai jos pysyy niin kulutus on jo toistakymmentä litraa sadalla. Tietysti jos verkkaista matka-ajoa tehdään, jossa ei ohitella turhia ja muuten niin sitten voi verrata. Mutta sillä busalla voi siihen 5l/100km liikkua ruuhkaisella maantiellä niin ripeästi, ettei tuollaisella Priuksella edes onnistu ja jos onnistuu niin kulutus on jo toistakymmentä litraa.
Ja jos kevyempiin ja pienempiin pyöriin matkapyöristä siirrytään, niin itse pääsin 750 gixerillä sekalaisessa ajossa alimmillaan 4,4l/100km, en usko että vastaavassa ajossa mikään bensiinikäyttöinen auto menisi tuohon tai alle. Suorituskyky, 0-200km/h 8s, mittarinopeus reilusti päälle 300kmh. Kertoo jo jotain. Takuulla kulutus pieni, jos vastaavan suorituskyvyn omaavan 800-heppaiseen isolla Holsetilla varustettuun e85-käyttävään virirassiin vertaa
Itsellä ei ainakaan tehottomilla autoilla riitä kantti ajaa rauhallisesti, kun se suorituskyky on niin koominen. Kyllä risteyksistä tulee poljettua että ne saa vauhtiin, ja sitten kulutuskin herkästi nousee. Dieseleissä ei niin pahasti, ja tulee teho jo alhasilla kierroksilla ulos niin se polkeminen ei juuri edes auta. Kyllä itse mieluummin ainakin hetkellisesti ajan 200hp/1300kg bensaturboautolla, vaikka kuluttaisi 7l matka-ajossa, mitä noilla hybrideillä. Liikkuminen on niin paljon helpompaa, kun suurimmalla vaihteellakin pääsee jo ohi jollainlailla maantiellä, ja 100 tielle ei tarvitse ottaa kaikkea irti että saa sujuvasti vauhtiin.
Se on totta, että monilla pyörillä kulutus on suhteessa suuri jos ekoautoihin vertaa, mutta eihän mun tietääkseni varsinaisia ekopyöriä ole tehtykään. Toki esim. nelaripiikillä pääsee jopa muutamaan litraan satakilometriä maantiellä, moottoritielle ei oikeen potku riitä. Isolla matkapyörällä vaan menee sitä ainetta lajinsa verran, toki suoritusarvot ovat usein kulutukseen nähden melko mukavat.
Mun pieniruokasin "moottoripyörä" on ollut Skyteam Monkey 125, joka kyllä kulki 7kW moottorilla 100km/h todellista pienillä modeilla mutta ajettavuus suoraan helvetistä, luonnollisesti sillä ei sitten pidempiä maantiesiirtymiä tullut tehtyä. Mutta se kulutus 80 keskinopeudella oli tasan 2l/100km, tuli kokeiltua muutama pidempi maantielenkki.![]()
Viimeksi muokannut: SMRacing; 05.09.2013 klo 03:26.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Mä seuraan kulutuksia lähinnä siksi, että se on jonkunlainen vikaindikaattori jos alkaa kulutus kasvamaan kovasti tms. Nykyinen Harrikka on melko taloudellinen vieden sen 5,5-6,5l/100km. Ei paha kulutus vanhalle evo koneelle, vai?
Sporttinen? Ei!
Matkapyörä? Ei!
Tutinaa ja tötinää? Kyllä!
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Niinhän siinä tuppaa käymään, että ne mopot tosiaan kasvavat vuosien myötä. Mut kyllä Gessu on hieno kompromissi. Sillä uskaltaa mennä minne tahansa, se on kotonaan vaikka Venäjän surkeilla taipaleilla, hiekkateilläkin (vaikkei sitä tietenkään voi varsinaisiin soraohjuksiin verrata) ja sillä ajaa vaikka Amerikan halki. Ainoa, mihin se ei mielestäni sovi, on kovavauhtinen ajo. Siihen hommaan on paljon parempia vaihtoehtoja.
+1 eli totta. Ja mulle riittää gessunkin vauhti, joskus sitä on liikaakin.
-juha-