Kerran teki pari viikkoa sitten sen että servot ei lähteneet lainkaan toimimaan. Ajelin parikymmentä kilsaa ABS-valot vilkkuen lähes kokonaan ilman jarruja... No se vika ei ole onneksi toistunut.
Mutta takajarrun servo kenkkuilee tällä hetkellä. Ei siis lähde lainkaan päälle... En tiedä sitten miten tuo vaikuttaa jarrujen toimintaan yleensä kun kerran ABS-valo vilkkuu punaisena, mutta etujarrun servo toimii (tehostaa) normaalisti.
Onko kellään kokemusta?
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Edellisessä pyörässä (K1200GT) kävi toisinaan siten, että jarrupolkimen mikrokytkin jäi "päälle"-asentoon, jolloin hetken kuluttua ABS-yksikkö tulkkasi sen viaksi ja sytytti ABS-valon. Tehostus ei myökään toiminut silloin normaalisti. Kun pysäytti ja käänsi virrat pois hetkeksi ja tarkisti, ettei mikrokytkin ole "päällä", ja sitten käynnisti uudelleen, ongelma oli hävinnyt.
Ei saata olla sama vika, mutta kannattaa tarkistaa mikrokytkimet.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Joo toi vika mulla on ollu alusta pitäen, jarrupoljin välillä lepää mikrokytkimen päällä. Nyt on ihan eri juttu kyseessä! Jarrupolkimen asennosta riippumatta servomoottori ei lähde hyrräämään. Ja tämä koskee vain takajarrua...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Aloittaa pistämällä GS911'een tai muuhun vikakoodinlukulaitteeseen kiinni niin näkee mitä on muistoissa... Välttämättähän tuo ei vaadi kuin huonosti toimivan kytkimen. Noita taas BMW alihankkijoineen on erikoistunut asentamaan pyöriin.
Ai niin: Jarrunesteet on tietty vaihdettu joka vuosi?
<p>2002-2014</p>
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Niin mutta sanooko se huolto-ohjelma, että joka vuosi? Itse en muista mitä se sanoo, mutta jos sanoo että joka 20.000 km tjms niin joillakin kuskeilla menee vaihtoon joka kolmas tai neljäs vuosi, jolloin takuuvarmasti ollaan jo hyvässä vauhdissa kohti ABS-yksikön jumittumista.
Nuo huolto-ohjelmien ohjeet kun tuntuu välillä olevan jostakin toisesta maailmasta. Toiset ohjeet ovat ihan vainoharhaisia kuten esimerkiksi "Tiiliskivi" GT/RS/LT:n nokkaketjun ohjureiden vaihto 80.000 km kohdalla. Oikeampi lukema on noin 120 tonnia, jolloin ohjureissa on jo edes jotain naarmua näkyvissä. Facelift LT:n hydraulisesta keskituesta ei puhuta manuaalissa halaistua sanaa. Sitten kun se ökähtää, on merkkihuollon hoitona uuden koko keskitukiyksikön vaihto pelkän öljynvaihdon vaativan vanhan tilalle. Tai kun LT:n takajousen esijännitysäätimestä häviää vuosien saatossa öljy ja pyörän alakerta alkaa kurveissa raapia maata, mitä sanoo huolto-ohjelma? Se sanoo, että uutta jousta peliin vaikka pelkkä öljyn lisäys säätimeen hoitaa ongelman.
Eli vaikka ABS-jarrullisten huolto-ohjelma ei käskisikään vaihtoa joka vuosi, niin fiksu kuski vaihtaa uudet jarrunesteet vuosittain riippumatta mitä se huolto-ohjelma sanoo. Sillä saattaa pitää ABS-mutikan hengissä aika monta vuotta pitempään...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tuolta näköjään löytyikin pyöriä joissa on ollut sanoja oireita kuin mulla. Siispä anturin kimppuun ensin.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Vaihdoin omastani kyllä ilman, mutta tämän mukaan ei ilmaa itse yksikköä;
http://www.moottoripyora.org/keskust...steiden-vaihto
edit: daa, olisi kyllä pitänyt lukea tuo tarkemmin; omassani kun on kanssa servojarrut. Tämä ohje tosin siis uudemmille![]()
Omien mopojen (00-RT ja 99-LT) huolto-ohjelmissa kyllä lukee jarrunesteiden vaihdosta.
"Replace the brake fluid at least once a year"
Eli vähintään kerran vuodessa. Tiedä sitten ovatko näissä uudemmissa ja hienommissa ristiriitaisesti harventaneet jarrunesteiden vaihtosuosituksia.
Itse tuon (IAJ:n viestissä mainitun) Bleed-testin olen kerran tehnyt yhdelle uudemmalle RT:lle ja mielestäni (voin olla hyvinkin väärässä) testaa kyllä vain paineen nousua järjestelmässä ja nimensä mukaisesti paljastaa mahdolliset vuodot. Itellä ei servollista ole mutta kohtuullisen paljon on tullut eri foorumeilta lukeneeksi noidenkin ilmauksesta. Ensimmäinen kerta kun tuon GS911:n / Moditec'in välttämättömyydestä tuossa yhteydessä kuulen/luen.
Viimeksi muokannut: C-A-D; 27.07.2013 klo 09:11.
<p>2002-2014</p>
Tänään on hyvä päivä. ABS valo ei ole vilkkunut, jarrut on toimineet hyvin, pyörä on vaihdettu Trumppaan...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi