Millaisia kokemuksia motoristeilla on valualumiinin hitsauksista ja nimenomaan moottorin osalta?
Mitä tulisi ottaa huomioon jos tarvitsee hitsauksen: hitsauslämpötila, roiskeet, öljyjen syttymisvaara, pesu, hitsaus/poraussilppu, jänniteriskit jne?
Yksi öljysuodattimen kannen kiinnityspulteista menetti kierteensä, v-coilin asennuksessa öljyväliseinään lohkesi reikä. Pikkurillin kynnen kokoisen palan saa ehkä hitsattua takaisin paikalleen mutta sitävarten tulisi purkaa öljypumppu, kytkin sekä venttiilinsäätöketjun rattaistot ja pestä koko tila öljyistä.
Mitkä olisivat vaihtoehdot hitsaukselle? Paikallisen rosteri yms. erikoishitsauksia tekevän pajan mielestä syttymisriski on huomattava ja yhden kierteen korjaamisen takia koko revohka tuntuu ylimitoitetulta (rikkokohta on jo esillä, vaati ilmanputsarin, pakoputkien sekä molempien sivukansien avaamisen sekä tietysti tuoreiden öljyjen valuttelun).
Kiitokset asiallisista vastauksista etukäteen.
Onhan tuohon syttymisen välttämiseen vaihtoehtona yrittää löytää paja, jossa on riittävän iso kaappi, jonka saa täytettyä kokonaan suojakaasulla. Kaikkineen helpompi vaihtoehto lienee vain purkaa mosa ja viedä lohko puhdistettuna korjattavaksi. Jatkoa ajatellen suosittelen hankkimaan momenttiavaimen.
Superbike #7
Valualumiiniin tehdyt kierteet on mallikohtaisesti tuossa pehmeät, siperian kautta piti tämäkin tieto onkia. Ja kun v-coileja yms. ihmiset laittelee niin ehdottomasti kannattaa ottaa selvää millanen se porattava kohta on, myös sieltä kannen takaa/sisäpuolelta.
ollaan hitsautettu kaikenlaisia kansia, öljypohjia ym. usein purkamatta mitään sen enempää ,eikä koskaan ole mitään palanut...
viet se nyt jollekin hitsarille joka on hitsannu alumiinia ennenkin ja sitten esim.märillä räteillä tms peität sen kytkimen ja muut näkyvät osat jotka haluat / täytyy suojata roiskeilta ja annat vetää koko murtuneen kohdan umpeen..
koko hitsaus kestää noin kaksi minuuttia
sitten viimeistelet se vingulla ja viilalla ja teet uuden reijän johon sitten kierteet,kunnollisella jenkatapilla.
sitten vaan koko paska nippuun jatai
tai jopa
ei se oo oikeesti niin paha homma että sitä kannattaa montaa viikkoa ihmetellä
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Jos otat motin irti pyörästä ja niin magneetto kyllä kestää hitsauksen aiheuttamat mahdolliset jännitepiikit. Oikeastaa tässä tapauksessa on kyse juottamisesta eli vaurio korjataan todennäköisesti tigillä ja täytepuikosta materiaalia lisäämällä. Moottorissa olevan öljyn syttyminen ja räjähtäminen käytännössä mahdoton noin pienellä hitsauksella. Tig juottamisella ei tule käytännössä yhtään roiskeita joten sekään ei ole ongelma.
Jos vario kohdan reunat hiotaan niin tästä voi päätyä metalli rouhetta koneeseen.
Lisää infoa saa vaikka youtube ja tig welding.
Moottorista on öljyt valutettu jo pois eli kone on kuiva, varsinkin se kytkinpuoli joka on auki. Kalvojahan toki jää ja joihinkin sopukoihin ehkä enemmän mutta määrien pitäisi olla kyllä aika vähäisiä.
Korjauspajoilta kun näitä asioita kyselee niin kukaanhan ei lupaa mitään eikä tietenkään uskalleta sanoa tuollaisen olevan edes korjattavissa.
Merkkihuollosta mielellään myydään koko lohko uutena ja siten että itse saavat sen purkaa sekä kasata..
Ensimmäistäkertaa asian kanssa kun on tekemisissä niin väkistenkin tulee miltei tippa linssiin.
Se, että öljykalvo syttyy hitsauksen vieressä on yhtä vaarallinen kuin palava tulitikku. Puhallus ja se sammuu. Muutaman sekunnin päästä hitsaus jatkuu.
Suurin ongelma on tietää minkälaista alumiinia kyseinen lohko on. On kuulemma tärkeää alumiinissa hitsata se oikealla täyteaineella. Ja noita alumiini seoksia harvoin valmistaja haluaa kertoa...
Ratkaisevaa on aika monessa asiassa löytää "paja", jossa ollaan lähtökohtaisesti
kiinnostuneita auttamaan asiakasta..... vaikka siellä tieto ja kokemus olisi
kuinka kohdallaan.
Jos "työ ei kiinnosta paskaakaan", löytyy kyllä sitäkin ammattitaitoa jolla
keksitään loputon määrä erilaisia verukkeita ja vaikeuksia asian hoitamisen tielle.
Pienen kiinnostamattoman asian teettäminen pikkurahalla on yhtä
tuhoon tuomittu juttu kuin "väkisin auttaminen".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kannattaa etsiä paja joka hoitaa koko hoidon, täyttöhitsauksen, hionnat, reiän ja kierteiden teon. Tuo on juuri sellainen homma jossa kympin seppä tekee äkkiä tonnin vahingon.
Taivas saa odottaa
Enpä mikään hitsari ole, mutta eikös pienikin tippa öljyä hitsattavassa kohdassa aiheuta korjauksen epäonnistumisen? Joku ammattimies osannee muutakin kuin mutuilla ja kaipa täältä joku sellainenkin löytyy![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Samaa mieltä!
Homma tuntuu pieneltä, mutta voi tuottaa yllättäviä ongelmia. Parin minuutin hommasta voi tulla kahden tunnin homma, varsinkin kun alumiinista kyse.
Ensinnäkin onko hitsattavaa laatua? Miten paljon epäpuhtauksia valuun yhteydessä jäänyt rakenteeseen? Kaikki vaikuttavat.
Siittä lyhyt oppimäärä alumiineista ja niiden hitsauksesta.
btw juottaminen ja hitsaaminen ei ole sama asia![]()
ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
Nämä huoltohommat on varmaan huomattavasti yksinkertaisempia järjestellä kaupunkialueilla. Itselläni on sellanen tunnin ajomatka paikkaan jossa edes auttavasti voisi pyöriä huoltaa joten valinnanvaraa ei kamalasti ole.Ammattihitsari kyllä todennäköisesti järjestyy, sellaisen löytäminen joka vieläpä ehtisi homman tekemään tuntuu olevan suhteellisen vaikeaa.
Luulenpa että joudun irrottamaan öljypumppua, kiertokankea sekä kytkintä pyörittävät ratastot pois koska ne ovat hitsauspaikan välittömässä läheisyydessä. Onko kellään kokemusta customeiden kytkinpakkojen irroittamisesta? Ulosvetäjä varmaankin tarpeen?
Missä? Samanlaisiahan nämä märkäkytkimet on kaikissa. Kytkinhän sulla varmaan on jo esillä? Ne (5-6?) pulttia auki siitä kytkinkannen päältä, ulos tulee kansi ja jouset. Ja levyt ja välilevyt. Ja jos lisää pitää purkaa (se kytkinhäkki), niin keskimutteri auki ja häkki ulos. Ja tässä varoituksen paikka, laatikko/kytkin pitää lukita asianmukaisilla työkaluilla, muuten hitsataan myös sitä häkkiä!
Hitsattaessa mikä tahansa epäpuhtaus on erittäin huono juttu. Kyläseppätasoiset traktorin kauhan korjaukset on sitten asia erikseen. Jos hyvän haluat, niin purkuun ja pesuun, jos puolestaan olet myyntiä varten kasaamassa, niin jollain muovattavalla metallimassalla kasaan, öljyt sisään ja myyntiin. Halpa, Helppo ja Hyvä ei mahdu samaan yhtälöön.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kytkin itsessään ei ole liian lähellä hitsauskohdetta lainkaan mutta rattaisto on ja rattaat eivät lähde irti ilman kytkimen poistamista tieltä.
Tuossa eräs merkkihuollon kaveri kävi pyörää vilkaisemassa ja totesi että tosiaankin kytkin ja rattaisto pitäisi purkaa pois jos meinaa hitsata alut kasaan. Vaihtoehtona hän ehdotti seuraavaa: uutta kierrettä lisää pohjalle sen minkä pystyy ja banjopultti sinne laakeriliiman kanssa. Toiseen päähän mutteri ja tiiviste eli kiinnitysmekanismi alkuperäisestä "käännettynä". Miltä kuulostaa? Pysyykö banjopultti laakeri yms. muulla liimalla paikallaan kierteissä jos kuitenkin mutterilla toisestapäästä jokakerta kantta kiristetään?
Enkös mää tuota jo ehdottanut?
Tosin nyt ei oikein aukea tuo banjopultti juttu?
Kulkeeko siinä reiässä öljy pultin ympärillä, tai jotain muuta vastaavaa?
Normaalisti tuollaista kutsutaan pinnapultiksi...
Jos reiässä on tilaa jatkaa kierteitä niin oikein tehtynä liimalla pysyy varmasti kiinni.
Ja onhan aina vaihtoehtona liiman ja hitsauksen välissä juottaminen, pysynee vaikka sileässä reiässä?
Eikai tuo öljynsuodattimen kansi nyt mitään järjettömiä momentteja vaadi...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Juu joku taisi ehdottaa.. Eli siis kyse pultista jossa on molemmissa päissä kierteet, kutsuttiinpa sitä sitten millänimellä tahansa.
Normaalisti siinä ei kulje öljyt mutta nyt kun se pala siitä on lohjennut pois niin roiskutusöljy valitettavasti pääsee myös pultin reikään, sentakia se tiiviste (messinki, kupari) sinne toiseenpäähän.
Juottamisesta mulla ei ole mitään hajua paitsi itseni henkilökohtaisesta.
No siihen ketjuun ei juuri kommentteja tullut ja kun en tiedä onko sitä merkkikohtaista muut edes lukeneet niin siksi pistin tänne yleisempään tämän uuden ketjun. Tuskin siitä kannattaa hihojaan polttaa jos haluaa mahdollisimman monta mielipidettä ja kysellä ihmisiltä onko joku muu joutunut samanlaisen ongelman eteen.
Ok.
Eli banjopultti on sellainen josta menee neste läpi, sellaisen banjo liittimen kautta, esim. jarruista löytyy näitä.
Ja pinnapultti juurikin sellainen kannaton molemmista päistä kierteytetty, esim. pakosarjan ja kannen kiinnityksessä käytetään, kannenpultteina yms.
Kokemuksen perustella veikkaisin että pinnapultti, ja mutterin alle kupariprikka, voisi olla hyvinkin toimiva ratkaisu.
Se liimattu pultti kyllä pysyy, kunhan on oikea liima ja puhtaat pinnat.
Luultavasti tuollainen teräs/teräs kierre on huomattavasti pitkäikäisempi kuin alkuperäinen alumiini/teräs vaihtoehto...
Juottamisessahan ei perusaineet sula, vaan huomattavasti matalammassa lämpötilassa sulava juotosaine.
Tosin samat puhtaus vaatimukset tuossakin on kuin hitsauksessa tai liimoissa, lämmöt vaan maltillisempia...
Eli huoltomieheltä meni nyt pulttien nimet sekaisin, pinnapultti kuulostaa minustakin oikealta jos kerta eriasiaa tarkoittaa. Mutteri hitusen huolettaa koska se tulee suhteellisen syvälle upotukseen.. Pitänee ostaa kapeampiseinäiset räikkähylsyt.
Pintojen puhdistukseen öljystä hän ehdotti jarrupuhdistusainetta. Haihtuu itsessään jne. Konetila toki pitää öljyillä sitten huuhdella ja vaihtaa ne pikkuajojen jälkeen muutenkin.
Juotos ei onnistu ilman purkutöitä sekään, sillä tosin saattaisi saada sen reiän tukittua. Toisaalta ylimääräinen, potentiaalisesti irtoava tavara öljytilan kieppeillä ei kuulosta houkuttelevalta. Itseasiassa tarkotus olisi ottaa sieltä pois lisääkin alumiinikorvakkoa hiusmurtuman takia jottei se jossainvaiheessa irtoa. Reikä tosin siitä suurenee edelleen.
Helpoimmalla varmaan pääsee liimalla ja pinnapultilla, jää se lämmön kanssa puuhailu pois.
ja ei tuo juotoskaan oikein tehtynä mihinkään irtoa, sitä ei tarvitse pelätä.
Onhan juottamalla kasattu fillareiden, moottoripyörien yms. värkkien runkojakin...
Voisiko tuossa käyttää pidempää kupumutteria, jäisikö kanta senverran ulos ettei tarvitsisi erikseen kaluja ostaa irroittamiseen?
Kupumutteri voisi olla oikeasti hyvä, siihen yltäisi paremmin mutta upotus on silti senverran syvä (n.3cm) että jotain pitää todennäköisesti kikkailla.
Voisikohan siihen pinnapulttiin laittaa jotain kumia päälle siihen reikäkohdan kohdalle? Tavallaan lisätiivisteeksi ja esteeksi ettei ihan niin hirveästi pääsisi se öljy pultinreikään pakkaamaan..
Ei sattumalta olisi kuvaa siitä rikkonaisesta kohdasta?
Kun pinnat on puhtaita, pultti pysyy paikoillan ja tuollaista karkeaa murto pintaa on tarjolla niin laadukas kemiallinen metalli voisi riittää tuon pultin juuren täytteeksi?
Tuohon ilmeisesti tulee kuitenkin tiiviste lohkon ja posken väliin?
Varuiksi siten vielä se kupariprikka mutterin ja kannen väliin.
Kuvia on pari ja olisin ne tähän jo laittanut jos pystyisi kuvia liittämään.
Jos kemiallinen metalli pysyisi öljytilassa roiskutettavana niin sitten sitä voisi harkita.
Tiiviste tulee kanteen, poski mukaanluettuna ja sitten tietysti o-rengas öljysuodattimen juureen seuraavaan kanteen.
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
Tossapa kuva. Rikko, oikealla öljysuodattimen pohjaa, vasemmalla rattaisto ja alhaalla öljypumppu.
Tuolla öljynsuodattimen puolella on paine, mutta myös ehjä tiivistepinta sieltä pultinreikään. Halkeaman puolella tulee vain öljyroiskeita, painetta ei juuri ole. Jos tuolla kolossa on ehjää jenkaa pultin paksuuden verran, tai sinne saa sitä tehtyä, laita sinne pinnapultti hyvällä lukitteella. Kun laitat pultin päähän vielä sen myös SeikkailuR:n ehdottaman kupumutterin, ei öljy voi poistua koneesta. Kupumutterikin on vähän varmistelun puolella. Tuo ei maksa vaivaa hitsata.
Pultin paksuuden verran kierrettä lisää pohjalle mielummin 1,5x jos mahdollista
Bräkleenerillä reikä ja pinnapultti puhtaaksi hyvä lukite liima väliin ja kiinni
Jos kaupasta ei löydy sopivia niin käy teettämässä jossain pajassa sorvarilla sopiva tai muokkaa pidemmästä.
Jos on jonkinmoisessa poterossa, esim aiemmin kuusiokolopultilla kiinni ja kanta piilossa niin tuohonkin apu löytyy sorvarilta. kuusiotangosta tekee uuden kupumallisen mutterin missä kaulattu sen verran että vastaa alkuperäisen pultin kiinnityspintaan.
Jos tuo vika olisi minulla niin arvioisin että korjaamiseen menisi max 2h kaikkineen. (kun on tuo sorvi vieressä)
Missäpäin suomenmaata mahtaa vikakohde siaita?
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Kierrettä pystyy hitusen tekemään lisää mutta vain 1x. Ja maltillisesti porattava ettei tulla pultin reiän pohjasta läpi venttiiliketjun tielle.
6mm alkuperäinen pulttireikä, 6,3 nyt porattuna kun sitä v-coilia yritin. 6 kierrettä pohjalla ihan hitusen verran. Suositus oli porata 5.7 poralla se lisätila sinne pohjaan ja sitten 6mm kierteet. Kierrettä saisi pidemmän matkan jos uskaltaisi yrittää 6,3 kokoista ja teräkin olisi jo valmiina mutta hittovie jos se halkeaa lisää tai jotakin vastaavaa.
Eli erikoisporanterää odottelemaan, 5,5 terä löytyy kyllä mutta ei taida niinkaukaa uskaltaa ruveta kierretappia survomaan. Kannattaisi kyllä varmaan uudet kierretapitkin käydä hankkimassa.
Kuopion ja Iisalmen välimaastosta löytyy tämäkin kohde..