Nyt on jo ylemmät voimat vastassa tämän renkaan vaihon suhteen. Molemmat huoltoasemat mitä tässä lähellä on, oli laittanu ilmanpaine vehkeet huoltoon. Noh.. kävin hakemassa halpahallista 12 euron 12 voltin pumpun ku se tässä lähellä on. Saan sillä nostettua noin 80 prosenttia vanteelle mutta etes neljän barin paineella ei tuo loppu nouse. Saatana.. kaljaa.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Pikkusen tais tipahtaa kakkaa housuun.
Meni hermo värkätä ja sain taivuteltua vaimokkeen siihen, että ostetaan kompressori varaston täytteeksi (kun siihen saa muitaki vehkeitä liitettyä ja ja ja..).
Tuomonen pieni raukka (punaraja 8bar kohilla) ei jaksanu poksauttaa rengasta kovinkaan nopeasti ja 4bar täynnä oleva rengas alko jo itteäki hirvittää. Muutama kalja siihen päälle niin rohkeus kasvoi sen verran, että viitti yrittää lisää. 8bar aika tarkalleen ja sitten paukahti. Rengas kun oli vaakana maassa tuon paukauksen aikana enkä nähnyt yläpuolella mitään liikettä niin luulin, että koko paska räjähti ja nyt kattelen rengasta ilman palleja (tottakai worst case scenario käy mielessä). Säikähdyksestä selvittyä tarkistin renkaan toisen puolen ja se helvetti oli paukahtanu paikalleen!
Siitä innostuneena löysäsin taas paineet renkaasta ja lisäsin vielä lisää (on muuten ihan vitusti) saippuavettä kohtaan joka ei vielä ole noussut kohilleen (90% tähän asti renkaasta / toinen puoli kokonaan) ja käänsin renkaan ympäri, koska näytti alempi puoli menneen niin paikalleen :-) Nyt nostin paineen 8bar asti aika rohkeasti, eikä mitään tapahtunut. Sitten sievästi käsi kiveksien edessä (silmät silti auki.. hox tärkeysjärjestys) nostelin pikkuhiljaa painetta ja sitten about 9bar kohdalla PAMPERKELEVITTUKAUHIAÄÄNI ja rengas on paikallaan.
Laskin paineet pois ja nostin 2bar kohdalle. Rengas sisälle ja kaljan juontiin. Huomena katellaan, että onko vuotanu. Jos on, niin tapan kaikki...
...ainaki sääsket jotka tulee lähelle...
Karoo numero ykkönen vanhuudeltaan siis oli aika vitun jäykkä rengas. Ei se ole poka mikhän renkhaan vaihto jos ei ole vähän paskaa housusa. :-D
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Se on tuossakin nopeus valttia...
Lyhyt ja paksu johto säiliöltä, ilman mitään paineenalentimia ja renkaasta venttiilin sielu pois.
Ja riittävä määrä liukastetta kans.
Ei taida painemittari näyttää ihan oikein?? Ite en kyllä uskaltas ajaa metriäkään renkaalla, jos paineet käyny tuota 8 bar lähellä!
Saksassa tutussa pajassa oli 1 asentaja kans hieman reilumpia paineita käyttänyt, sormi irtipoikki ja tärykalvot
puhki..
https://www.mprengas.fi
Joskus pikkupoikina yritettiin speedwaypyörän kumia vanteelle, ilman liukastetta tietty kun radallekin oli kiire. Reilua 8 baria näytti paikallisen shellin mittari kun renkula sanoi Poks, aivan helevetin kova Poks. Pölyn laskeuduttua reippaana ihastelemaan työn tulosta. Ei mennyt kumi vanteelle vaan kulutuspintaan tuli markan kolikon kokoinen pyöreä reikä.
Ja tietenkin kaikki shellinbaarin ukkelit pihalla ihmettelemässä pamausta.![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Nyt on tämä rojekti saatettu päätökseen. Etunen ei tarvinnu ku pari baria ilmaa poksautukseen. Tosin se oliki käytetty. Irti otto oli taas yks helevetti. Tuohon hommaan pitää kyllä hommata joku kalu millä napsauttaa rengas irti siitä huulesta.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Tekniikkalaji...
Ei ole tubeles mut kumminkin siitä pohjat
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Oleellista on poistaa kaikki ilma sisäkumista. Venttiilityökalu on erittän suotava. Jos sisäkumissa on vielä ilmaa, niin kehältä päälykumia painettaessa se alkaa vastustaa.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Itse pohdin jonkin aikaa käynkö ostamassa raudat ja väännän uudet kumit itse paikoille vai vienkö liikkeeseen ja pulitan sinne. Päätin kuitenkin hakea biltsusta raudat ja väänsin itse. Ninjan eturengas vaihtui melko helposti. Suurin ongelma oli tosiaan saada vanha rengas pois vanteelta. Kerrostalokaksiossa homma onnistui kuitenkin laittamalla rengas pöydän jalan alle ja pomppimalla pöydällä. Ensi kerralla voisi vaikka vielä panostaa ostamalla vielä bead breakerin. Sen kanssa homma on vielä astetta helpompaa. Ei kannata pelätä raudoilla kääntämistä. Suojat suojaa vannetta ja itsellä oli käytössä kaksi 240mm ja yksi 350mm rauta eli yllättävän lyhyilläkin raudoilla pärjää kun on oikea tekniikka.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Tässä testausta vuodelta 56 :-)
Pitää kyllä käydä hakemassa tuota möhnää purkki kotia.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Jos Motonet on lähempänä: http://shop.motonet.fi/fi/tuote/8078...vannerasva-5kg
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...nnerasva-5-kg/ melkonen hintaero mp-renkaan ja autonrenkaan asennusrasvoissa![]()
K1200GT & 701Enduro
Roadsmart 2:n nousi 2,5 barilla. Vanne oli käytännössä kuiva.
Osaako joku muuten sanoa mistä saisi ostettua tuollaisen yksinkertaisen bead breakerin? Elikkä käytännössä c-mallisen puristimen jota ruuvattaisiin vaikkapa kiintolenkkiavaimella.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Ei ole itsellekkään tullut suomessa vastaan. Voisihan tuohon katsella tietty kimppatilausta jos jengiä kiinnostaa.
Tässä on yks jolta voisin lähteä kyselemään jos isomman setin ottais. Tosin on jenkkilässä niin tulee alvit päälle: http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle...item4d0feec7f3
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Minä olen mettäpyörän renkaat painanuit viilapenkissä irti vanteelta. Varovasti kun rutistelee niin ei tule jälkiä vanteeseen... vaikka niissä on kyllä paljon kolhuja kivistä joten pikku naarmut ei haittaa.
Viimeistä puolta päälle laitettaessa käytän ruuvipuristinta pitämään renkaan vanteella ja liukasteena nyt viimeksi kokeilin autoshampoota raakana. Toimi ihan hyvin. Rengas nousi hyvin 500 kPa vanteelle, oli tosin sisurillinen etukumi kyseessä.
Takapyörä on ongelmallinen kun vanteella olevan tubelesin ja vanteen väliin jää muutaman sentin väli. 20" fillarin sisäkumi täyttää välin sen aikaa kun paine nousee rengas alkaa itse pullistua. Fillarin sisurin saa siinä vaiheessa vielä vedettyä välistä pois kunhan liukastetta on runsaasti.
Tubeles päälikumin olen laittanut yöksi venymään niin että renkaan sisälle olen laittanut maalipurkkeja. Myös 1/3L öölipurkit on kuulemma hyviä. Mettämopon takapyörä on uutena sellainen että renkaat vanteelle tulevat reunat on aivan yhdessä.
^ei auta räikkäliina. Rakoa jää silti pari senttiä. Fillarin sisäkumi on oiva väline. Tuohon käyttöön myydään kyllä ihan vartavasten tehtyä pehmeää rengasta millä väli tiivistetään kunnes paine nousee. Sellaisen hinnalla saa 5-6 fillarin halppissisuria.
Pistetään nyt tännekin tämmönen hieno ohjeistus, miten vaihdetaan sisäkumillinen rengas ja saadaan venttiilikin asettumaan:
704733_10151496513496888_1996193841_o.jpg
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri