Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Noniin.. Kierteet meni öljyfiltterin kannesta ja V-Coililla rupesin tekemään samankokoista kierrettä. 6mm porataan 6,3mm ja pistetään uusi kierre.. Kumman väljältä tuntui sitten tuo reikä kun kierteen perustan sain tehtyä ja avasin sitten oikeanpuolimmaisen, sisemmänkin kannen:

    Pultin seinämästä oli haljennut etusormen kynnen kokoinen pala öljytilaan ja rattaisto täynnä alumiinisilppua.

    Olisko jollekulle käynyt samallatavalla jonkun koneen kanssa että mitä tollasessa oikein osaa tehdä? Dragstarimiehet vois sitten vinkkailla kanssa miten tuon kytkimen, öljypumpun ja rattaiston saa tuolta purettua jotta alumiinit saa kotelosta pois.

    Hitto.

    Kiitos jo etukäteen ken viitsii asiallisesti vastata.. Jenkkifoorumilta löytyy tästä kuvakin.
    http://forums.delphiforums.com/sgmfa...=97909.1&dbg=5
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Jos et konetta ole pyörittänyt niin alumiinisilppu tullee pois reilulla öljymäärällä huuhtelemalla. Toki jos haluaa olla 100% varma niin purat atomeiksi ja putsaat vimpan päälle.

    Kierteen korjaukseen ehdottaisin ko. kierteen paikan täyttöhitsausta ja sen jälkeen uuden kierteen tekoa. Alumiinin hitsaaminen on suhteellisen helppoa ja onnistunee lähes missä tahansa pajassa, joka hitsauksia tekee.
    Superbike #7
  3. #3
    Ja kierteiden korjauksen jälkeen pulttien tilalle pinnapultit ja mutterit.
    Jää se alumiinissä olevien kierteiden kuluminen vähemmälle.
  4. #4
    Okei, en edes tiennyt että valualumiinia voi hitsata, tavallista kylläkin. Tutkin asiaa.

    Konetta en tietenkään ole pyörittänyt joten öljy/paloöljyhuuhtelu voisi kyllä olla helpompi ratkaisu, yhdistettynä maltilliseen paineilmapuhalteluun. Hyvä vinkki sekin. Ja imurointi.

    Tuollaiseen runkokiinnitykseen ei oikein pultteja saa laitettua joten tyydyn nykyiseen kuusiokolopulttisysteemiin. Jos joku sellainen kierre menee johon pystyy mutterin laittamaan niin laitan sitten sellaisen, pari vissiin löytyy.

    Kiitoksia jo näistä vinkeistä, alan katselemaan hitsauspaikkaa.
    Viimeksi muokannut: badjoke78; 21.07.2013 klo 13:24.
  5. #5
    Lainaa badjoke78 kirjoitti
    Tuollaiseen runkokiinnitykseen ei oikein pultteja saa laitettua joten tyydyn nykyiseen kuusiokolopulttisysteemiin. Jos joku sellainen kierre menee johon pystyy mutterin laittamaan niin laitan sitten sellaisen, pari vissiin löytyy.
    Siis noihin kierteisiin tulee öljynsuodattimen kannen pultit, kolme kappaletta jotka tulevat kannesta läpi?

    Meinasin että kun kierteet on korjattu niin noihin reikiin kierretään sopivan mittaiset pinnapultit, lukitteen kera.
    Niiden päihin sitten vaikka kromatut kupumutterit pitämään kantta kiinni.
    Ei mitään muttereita sinne koneen sisälle siis...

    Pysyy ne alumiinissa olevat kierteet kunnossa kun pultteja ei irroiteta niistä, vaan pultin päästä otetaan mutteri pois kantta irroitettaessa.
  6. #6
    Ahaa niin aivan, eli pultit sinne paikalleen ja muttereilla kiristetään.. MEnee kaikki tietysti vaihtoon kiinnitykset eikä jokaiseen kohtaan ehkä sovikkaan mutta sietää harkita. Osa pulttipaikoista on nimittäin upotettavia joten niihin on ehkä hankalampi saada tuota toteutettua.

    Onko kellään muuten tosta valuhitsauksesta kokemusta että mitenpaljon tilaa se vaatii? Muutaman viiden sentin päässä hitsauspaikasta on itsellä öljypumppu ja rattaistoja venttiiliketjulle sekä kytkimelle.. Pitääkö purkaa esimeks nuo pois että mahtuu lämpötilan takia hitsaamaan? Toinen on akut ja muut sähkösysteemit kuten startteri, kärsiikö siitä jos hitsauslaitteet korkeajännitteineen kytketään kiinni?
  7. #7
    Sähköt on käytännössä suojattu kun akun maajohdon ottaa irti.

    Ja viimeksi kun olin tuollaisessa paikallaan suoritetussa korjaushitsauksessa mukana niin koneen sisukset (ja pyörä) suojattiin ihan räteillä, paksulla foliolla ja sammutuspeitteellä.
    Tilanteen mukaan soveltaen...

    Tuollaisessa kierteen korjauksessa voisi toimia ihan technoweldkin, ongelmaksi taitaa vaan muodostua kappaleen lämmitys...
  8. #8
    Mietin vaan tuota että siinä ne ratastot on senverran lähellä että mahtaneeko ne ottaa huttua hitsauksesta jos niitä ei päästä irti..
  9. #9
    Hitsauspajan mielestä tuossa on senverran iso syttymisriski että koko ko.konetila pitäisi saada tyhjäksi ja puhdistettua öljyistä jne. Tämä tarkoittaisi kytkimen ja öljypumpun poistamista sekä pesua. Yhden kierteen hajoamisesta melkoinen homma..

    Lähteneekö moottoriöljy ihan vedellä vai pitääkö mukana olla joku pesuaine? Vai riittäisikö "rättikuivat" pinnat?

    Jos tuon hitsauksen saisi onnistumaan niin tokihan konetta voi öljyillä sitten huuhdella senverran useasti että vettä ei varmasti jää. Pesuaine (jos sellasta vaaditaan) on huomattavasti huolettavampi poistettava.

    Koko kytkinpakan irrottamisesta ei minulla ole minkäänlaista kokemusta, vaatinee ulosvetimen tai vastaavan erikoistyökalun kun ilmiselvää avautumispaikkaa ei ole. Toki pakan saa purettua levy kerrallaan mutta oikeaoppinen kasaaminen on sitten vaikeampi nakki.

    Ja onko todella tuo 10w-40 moottoriöljy kalvonakin niin syttymisarkaa?
  10.  
  11. #10
    Kyllä öljy lähtee ihan kuumalla vedellä, siis vaikka kuumavesipesurilla. Jos ei sitä ole käytössä, niin sitten vaan manuaalisesti kuumaa vettä ja kuumuutta kestävä pesuharja