Tervehdys,
Pyörääni on tullut omituinen vika. Se ei meinaa käynnistyä kylmänä, täytyy yrittää todella kauan, mutta pyörä lähtee kuitenkin aina käyntiin. Sitten kun pyörä on ollut käynnissä (vaikka vain 30s), niin sammutuksen jälkeen lähtee heti nappia painamalla käyntiin vaikka kuinka monta kertaa, aina ekalla käyntiin. Ja ajossa ei ole mitään ongelmia.
Seuravana päivänä tai muutaman tunnin seisonnan jälkeen taas sama homma. Ryypyllä ei tunnu olevan paljoakaan merkitystä näin lämpimillä keleillä. Akku on Yuasa ja vuoden ikäinen, mitattu (kylmänä päälle 12V ja käynnissä näyttää n. 14,5V). Bensahana ja suodatin vaihdettu vuosi sitten, venttiilit säädetty reilu vuosi sitten Star-Servicessä, nakutti mielestäni enemmän säädön jälkeen ja nakuttaa edelleen, ajattelin tsekata ne, jos ei muuta tolkkua tule. Sähköliittimet on käyty läpi CRC:llä (en löytänyt hapettumia), epäilin huonoa maadoitusta tai relevikaa. Tein lisämaadoituksen joka ei auttanut asiaan. Koneessa on bensapumppu. Voisiko vika olla bensapumpussa tai sen relessä?
Kyseessä vm 98 Dragstar Classic 650, noin 37000km ajettu. Kiitän jo etukäteen jos jollain on vinkkejä.
Ite veikkaisin pelkästään huonoa akkua.
Helppo testata.
Kylmäkäynnistykseen laturi kiinni ja starttaamaan.
Pikku jännitehävikkikin voi riittää sytytykseen, lähtee lämpimänä hyvin käymään=
akku ei kerkeä purkautumaan siinä ajassa.
Ja muutenkin kannattaa lähtä vikaa purkamaan aina helpoimmasta päästä.
Toimiiko ryyppy?
Venttiilien pitääkin vähän naputtaa jos niissä on välykset olemassa, naputus kai tulee siitä kun venttiili läpsähtää kunnolla kiinni. Pahempi on jos se ei mene kiinni, jolloin vena kantaa ja menee lopulta paskaks. Mutta ainahan siellä voi olla joku vena missä ei ole välystä ja se välys alkaa tulla sinne vasta kun kone lämpiää (alumiinikansikone) ja venttiili alkaa silloin vasta pitämään.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitos neuvoista. Ryyppy toimii. Täytyy vielä tsekata laturin kanssa käynnistys, mutta jotenkin tuntuu aika ihmeelliseltä että kun se kerran kuitenkin käynnistyy, niin luulisi ettei akku ole paskana, ja tosiaan vasta vuoden ikäinen Yuasa, jonka pitäisi olla hyvä.
Jos ei tule tolkkua niin tsekkaan venttiilit, täytyyhän niitä kuitenkin opetella säätämään/tarkistamaan.
Ryypyn toimintahan on kaksiosainen, se avaa vähän läppiä nostaakseen tyhjäkäyntiä, ja samalla avataan yleensä näissä jonkilaisella männällä (plunger) rikastussuutin, jotta käynnistys helpottuu. Tyhjäkäynnin nousu ei vielä takaa, että rikastus toimii oikein, jos tuo mäntä on jumissa.
Jees. Kiitos vinkistä, ryyppy tosiaan nostaa tyhjäkäyntiä, en ole sitä sen kummemin testaillut/tutkinut. Paremmin tuntuu lähtevän käyntiin ilman ryyppyä kuin ryypyn kanssa, voisiko se kertoa jotain ryypyn kunnosta?
Ei kait se virran puutetta voi olla, jos se kuitenkin pitkän sahauksen jälkeen käynnistyy? Luulisi akun vaan tyhjentyvän lisää tuossa vaiheessa?
Olisiko kuitenkin bensan puutetta? Jos vaikka kaasari(t?) kiehuvat tyhjäksi seisonnan aikana, ja vaativat pitkän starttauksen, ennen kuin ehtii imeä tankista uutta kaasariin? Jos ruikkaa kurkkuun pikku huikan kylmäkäynnistykseen, ja sillä hörähtää heti käyntiin, niin tutkisin sitä bensapumppua.
Viimeksi muokannut: Sjuggen; 22.07.2013 klo 14:58.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Pyöriikö toi pumppu heti kun virrat laittaa päälle vai vasta moottorin pyöriessä? VF-Hondassa piti moottorin pyöriä, ja se vaikeutti kevätkäynnistyksiä juurikin kun kaasari oli talven aikana tyhjentyneet. Normaalioloissa noi ei kuitenkaan yössä saisi tyhjentyä, ja varsinkin jos vika on tullut vasta nyt. Jos toi pumppu on kunnossa, niin edelleen hakisin vikaa siitä ryypystä, tai kylmänä kantavista venoista.
Jos se ilman ryyppyä lähtee paremmin, niin vaatiiko silloin kaasun avaamista? Ja onko tyhjäkäynti ihan normaali, jos tyhjäkäyntisuuttimissa tuketta, vaikeuttaa myös käynnistystä.
Itellä keväällä akku särki tulpat kun ei löytynyt tarpeeksi virtaa kipinöille.
Uudet tulpat paikoilleen ja kokeilu niin yhtä sahaamista jonka jälkeen toinen akku rinnalle niin heti käyntiin.
Vanha akku jaksoi kyllä pyörittää konetta yllättävän hyvin mutta jännitettä jäi uupumaan.
Tämä on vain minun mielipide mutta kokeilisin ensin vaikka rinnalle toista akkua ennenkuin alkaisin aukomaan venttiilikoneistoa tahi kaasareita.
On nimittäin melkoisen pieni homma noihin muihin verrattuna
Kaasarit eivät muuten tyhjene yönkään aikana ilman vikaa joten epäilen ettei sieltäkään löydy moitteen sijaa.
Mittailin tuota akkua edelleen. Ei ollut vaikutusta vaikka laturi oli kiinni. Kun virrat laittaa päälle niin jännite laskee n. 12V paikkeille ja kun valot laittaa päälle niin jännite on n. 10.2-10.4V. Käynnistyksen aikana jännite laskee n. 6-7 volttiin, lähtee kuitenkin käyntiin ja nousee sitten n. 14 volttiin.
Vaihdoin varmuuden vuoksi ilmansuodattimen ja tulpat. Jännä juttu että mikäli ryyppy on täysillä niin ei lähde, jos ryyppyä ei käytä niin lähtee kunhan yrittää noin 5s. Lämpimänä tai heti käynnistyksen jälkeen niin lähtee edelleen heti ensimmäisellä painalluksella, ei vaadi kaasua kummassakaan tapauksessa, paremmin lähtee ilman kaasua. Ja jos lämpimäksi käytön jälkeen avaa ryyppyä, niin sammuu herkästi. Bensapumppu oletettavasti toimii, eli kun virrat laittaa päälle niin bensapumpun surina käy, niin kuin aina ennenkin, ellei hana ole jäänyt auki.
Viimeksi muokannut: Rogu; 22.07.2013 klo 22:29.
Kaverin Marauderissa teki samanlaisia jippoja, meni pari akkua parin vuoden sisällä, syyksi paljastui johtoliittimen huono johtavuus, akulle ei tullut tarpeeksi voltteja vaan ne päättyivät siihen liittimeen. Uusi liitin ja johdon pätkä niin alkoi voltit olemaan akun navoissakin.
Honda XL1000VA 2006
Syy selvisi ja se oli akku. Eli yuasa voi hajota vuodessa, maahantuojan mukaan harvinaista, takuu on vain 6kk.