Terve
Pitäis pc 25 vaihtaa nokkaketju kun on ruvennu pitämään ääntä. Vai hiljeneekö pelkän kiristimen vaihdolla? Pyörällä ajettu 75 tkm nii luulis että on jo kerran vaihdettu mutta tarkempaa tietoa ei ole.
Jos vaihtaa koko ketjun niin onko miten paha homma? Onnistuuko konetta irrottamatta?
Ja kaikki vinkit kyseiseen hommaan ovat tervetulleita.
miten helposti tuo hajoaa jos ääntää kierroksilla aina välillä?
Sama homma kiinnostaisi minuakin. Mittarissa 80 tkm, eikä ole mitään tietoa onko ketjua koskaan vaihdettu ja matalilla kierroksilla lämpimästä koneesta kuuluu iloinen ketjun rallatus...
Eli jos joku on itse vaihtanut nokkaketjun niin onko hankala homma? Peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä, mutta silti mietityttää kannattaako yrittää itse vai vienkö suosiolla ammattilaiselle.
Honda CBR600F -89
Todennäköisesti vika vain kiristäjässä. Itselläni rupesi pc25 pitämään vajaan 50tkm kohdalla rallatusta. Vaihdoin APE:n manuaalisen kiristäjän ja säädin kohdalleen. Pyörää vaihtaessa uudempaan oli n.77tkm jo mittarissa eikä vielläkään ollut tarvinnut säätää kiristäjää uudelleen. Tyyppivika pc25 tuo kiristäjä.APE:n manuaali kiristäjä on jossain 70€ hujakoilla+tiiviste n.5€ muistaakseni.
![]()
Honda cbr 600rr vm.03
EX. cbr 600f2 vm.91
Moro,
Vaihdon yhteydessä jäi APEn manuaali kiristin hyllylle, jos tarvetta niin voi ostaa pois.
Pyöränä tosiaan oli 600 F4.
Honda CR1000R -10
ex.Honda CBR1000RR -05
ex.Honda CBR600F -00
Onko näistä katkennut ketjuja tai aiheuttanut jotain muuta? jostakin ymmärsin että pelkän kiristimen vaihdolla hiljenee vaan vähäksi aikaa. Ainakin jos ei laita säädettävää kiristintä.
Voiko tuo ketju venyä niin paljon että vaikuttaa ajoituksiin?
En ole kuullut itse ainakaan että olisi kyseisestä myllystä ketjuja katkennut. Uuden automaattisen kiristäjän säädöllä itselläni kesti huimat 2tkm hiljaisenManuaali kiristäjän vaihdon ja säädön jälkeen ei viellä vajaan 30tkm aikana ruvennut pitämään ääntä
jotkut ilmeisesti 100tkm paikkeilla ketjua vaihdellut koneeseen. Pc25 koneessa kiristäjä ja ketju(kopan alta) löytyy kuskin paikalta katsottuna oikean puolen sivukatteen alta.
Honda cbr 600rr vm.03
EX. cbr 600f2 vm.91
Jospa sen sitte vaihtais vaan tuon kiristimen ainakin aluksi. vai onko kukaan sitä mieltä että ketjukin kannattaa vaihtaa?
Mistä nuita säädettäviä kiristimiä saa? Mielellään suomesta
Täältä ainakin löytyy kiristäjä minkä pitäisi pc25 käydä: http://www.dragrace.fi/product_info....roducts_id=340
Ja tiiviste: http://www.dragrace.fi/product_info....ducts_id=14666
Honda cbr 600rr vm.03
EX. cbr 600f2 vm.91
Tilsin just tuon kiristimen.
Antakaapa ohjeita miten saan säädettyä oikeaan kireyteen?
Onko kokemuksia että kuinka kauan toimituksessa menee?
Vaihdoin F1:n manuaalikiristimen. Vanhassa rouvassa kun nokkaketju on keskellä konetta sylinterien välissä, niin siellähän se kiristäjäkin majailee. Vähän h***etin hankalassa ja ahtaassa välissä, joten kyllähän sen kanssa aikansa sai tapella vaikka periaatteessa helppo homma onkin. Kaksi kuusioruuvia auki, vanha kiristäjä ja tiiviste pois ja uudet tilalle. Itse säädin sen ihan vaan korvakuulolta. Ensin käsikireyteen -> kone käyntiin -> löysäsin kunnes ketjun kolina alkoi kuulua -> kiristin varovasti kunnes kolina loppui ja siitä vielä n. vartti tiukemmalle. ->lukitusmutteri kiinni ja homma on siinä.
Uudemmissa malleissa ketju ja siten myös kiristäjä ovat nokka-akselin päässä koneen sivulla, joten vaihto on huomattavasti helpompaa. Vaan nyt ei enää nokkaketju kilise, ei muuta kun kovaa ajoa.![]()
Honda CBR600F -89
Onko nuita kiristimiä saatavana muualta? tuolta menee varmaan tämän kuun loppuun että niitä saa. Ruvennu jo rallattaan aika pahasti mutta eikai se siitä hajoa?
Hiljaista voipi olla. Itsekin soittelin kaikki jälleenmyyjät läpi kun maahantuojalta oli loppu, ja Hollolan Bike & Tuningista löytyi yksi kappale. Eli joudut varmaan odottamaan tai tilailemaan ulkomailta, mutta saattaahan siinäkin kestää. Tuskinpa se siitä hajoaa, vaikka onhan se aika v-mäinen ääni.
Honda CBR600F -89
Onko tuohon oikeaan kireyteen muuta ohjetta vaan mennäänkö vaan korvakuulolla?
Jos viikonloppuna vaihtais tuon kiristimen nii pääsee eroon rallatuksesta.
vahdoin nyt tuon kiristimen. Rupesin vaan miettimään että menekö tuo helposti liian kireälle? Siitä kun ääni hävisi niin kiristin vielä jonkin verran käsin. huomaako sitä mistään jos on liian kireällä?
Yleensä rupeaa vaimeaa vinkumista kierrättäessä kuulumaan jos liian tiukalla. Suosittelen säätämään niin että ei juurikaan kireämmälle siitä kun ääni häviääEttei vaan mene liian kireälle ja suotta kuluta sitä"luistia" vai mikä oikealta nimeltä onkaan
siis sitä osaa jota kiristäjä painaa ketjua vasten
![]()
Honda cbr 600rr vm.03
EX. cbr 600f2 vm.91
Juuri tuota tarkoitin ettei laahain vaurioituisi. Tuon takia ei saa sitä liian tiukkaan kiristääensimmäinen kerta kyllä kun näen että ihan noin päreiksi mennyt
automaatti kiristäjällä tuo käynyt? Manuaali kiristimessähän ei ole kuin kierretappi mikä painaa laahainta ketjua vasten ja lukitusmutteri lukitsemista varten.
Honda cbr 600rr vm.03
EX. cbr 600f2 vm.91
Automaatilla joo, kaveri ei kait osannut pakittaa sitä "mäntää" sisään ennenkuin laittoi kiristimen takaisin.
Älä korjaa ehjää....
APEn kiristin on myyty.
Honda CR1000R -10
ex.Honda CBR1000RR -05
ex.Honda CBR600F -00