Painepesureista kysymystä.
~10v vanhasta Fermin pesurista meni letku poikki ja varaosaletkua ei tunnu järkevästi löytyvän. Parista hydrauliikkaliikkeestäkin kysytty, mutta Fermissä liittimet epästandardit niin ei onnistu vaikka muuten tekisivivät pesurin letkuja. Pesuri tais aikaan maksaa <100€ joten hirveesti ei viittis sijoittaa uuteen letkuunkaan kyllä kun varmaan seuraavaksi hajoaa kokonaan...
Jos jollain on ehjä Fermin pesurin letku mutta pesuri rikki niin saa tarjota![]()
Onko hyviä/huonoja kokemuksia vaikka tollasesta Nilfiskistä? Bauhausista ainaki saa 5 vuoden takuun näköjään.
Käyttö tosiaan pelkästään prätkän ja auton pesuun joten en aatellu isoja summia sijoittaa ku tuntuu ne kalliimmatki vehkeet aina hajoavan...
https://www.bauhaus.fi/painepesuri-n...-car-wash.html
Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
Pyydä niitä tekemään siihen katkeneesn kohttan liitos tai jos on poikki ihan liitimen vierestä veistele se vanha liitin itse irti/tyhjäksi letkust ja sitten sitä hyödynten jos sitä letkun päällä olevaa pelti holkkia ei
lähelle sopivaa ei löydy(putkesta tekemällä) niin hyd kaupasta kunnon klemaari millä letku kiinni siihen liitimeen
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
Vähän aikaa sitten kyselin vastaavaa asiaa DIDin aspasta ja heilläkään ei VX/VX2/VX3 lukot/ketjut omien sanojensa mukaan ole keskenään yhteensopivia. Tapit mitattuna halkaisijaltaan samoja mutta pituudessa eroja, materiaaleista en osaa sitten sanoa. Eri valmistajien lukot on sitten asia ihan erikseen.
Itse uskaltaisin käyttää lukkoja ristiin jos tappien halkaisija olisi millin sadasosan tai parin tarkkuudella sama ja pituus sopiva, mutta en voi tätä suositella.
https://www.24mx.fi/product/niittike...e0wpiEHKcAV0je näyttäähän noita olevan tarjolla niin en äkkiä keksi miksi ei moiseen sijoittaisi, toki odottelu on hanurista.
Lajin halpuus viehättää.
Juurikin näin jos vaan ne vanhat liittimet / letkukarat on kunnossa.
Letkukoko tuskin on niin epästandardi etteikö olemassa olevan liittimen / karan päälle löytyisi sopivaa letkua. Ja puristusholkit ja letkut on taas keskenään naimisissä eli jos letku löytyy niin sen päälle löytyy kyllä holkki.
Ainoa mitä ehkä pitää hieman soveltaa on prässin ns puristuspituuden säätö mutta sen osaa tehdä kokenut letkuhessu silmämääräisestikin.
Osa letkupajoista (eli isommat & virallisemmat) ei ehkä halua tehdä letkuasennelmaa vanhoille liittimille tai ainakaan eivät takuuta anna mutta kyllä joku tuon sulle tekee...
Mutta kysy tosiaan hintaa ensin kun se laatuletku + työt herkästi vähän maksaa eli voi olla järkevämpää ostaa kokonainen uus kone tai sitten ei...
Viimeksi muokannut: Hsippe; 26.06.2025 klo 13:38.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Uusi kuski tässä, terve vaan kaikille. Tänä kesänä olen ostanut vihdoinkin oman ns. ison pyörän, Yamaha MT-07 vm 2025.
Vaikka motoilua onkin tullut harrastettua enemmän ja vähemmän endurossa lähtien, niin koen olevani noviisi tämän päivän hommalle.
Pienenä teknisenä kysymyksenä olisi, että mitä jäähdytinnestettä kyseiseen pyörään voipi laittaa lisäyksenä, koska Yamahan omaa tuottetta ei ole saatavillani. Ehkä lähinnä onko nyky pyörät kuinka ranttuja jollekin Motonetistä tai Tokmannista saatavalle vaihtoehdolle?
Lyhyellä etsinnällä en huomannut että aiheesta oli ollut juttua.
^ Kyseessä noinkin uusi laite, mihin j-nestettä on mielestäsi kadonnut ja miksi? Joissain vehkeissä niin tarkasti mitoitetut säiliöt että max-merkin taso saavutetaan kuumana. Kylmänä max-merkkiin täyttö saattaa olla jo liikaa -> ylivuodosta pihalle. Normaali käytäntö on kuitenkin lisätä nestettä kylmänä max-merkkiin mutta tämä ei vaan sovellu kaikkiin vehkeisiin.
Mikäli kyse on nyt desin-parin lisäyksestä oman mielenrauhan vuoksi eikä ole vuotoja, itse lisäisin sitä tehdastäyttötavaraa. En pidä erityyppisten nesteiden sotkemisesta keskenään. Jos tämä ei tosiaan ole vaihtoehto, lisäisin tislattua vettä. Glykoli ei haihdu mutta vesi haihtuu joten ilman vuotoja seosprosentti ei muutu.
On myös saatavilla ns. yleismallin nesteitä kuten vaikkapa: https://www.biltema.fi/autonhoito/li...-kg-2000053317
Kronoby Racing Team
Tuota Bilteman "yleiskäyttöistä" koskee ihan samat rajoitteet kuin muitakin, eli se soveltyy vain samantyyppisen (etyleeniglykoli) jäähdytysnesteen sekaan. Jos tuota sotkee propyleeniglykoliin (mihin termi yleiskäyttöinen voi erehdyttää) niin hyytelöä tulee ja järjestelmä voi tukkeutua.
Alkuperäiselle kysyjälle: ohjekirjasta pitäisi käydä ilmi onko se tehdasneste etyleeniglykolia (yleensä sininen tai vihreä) tai propyleeniglykolia (useimmat punaiset). Jos on epävarmuutta niin turvallisinta on lisätä vain vettä ja tarkastuttaa pakkasenkesto myöhemmin.
Edit. Koska pyörä on takuunalainen, on syytä kysyä lisäystä myyjältä / takuuhuollosta.
Etyleeniglykoa ovat väristä riippumatta - siis kun puhe on moottorikäytössä olevista jäähdytysnesteistä. EG on jäähdytysnesteenä ylivoimainen peg:iin nähden.
P-glykolia käytetään silloin kun e-glykolin myrkyllisyys tulee esteeksi; vaikkapa lentokoneiden jäänpoistossa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Yamahan nykyinen Yamalube Coolant on OAT tyyppistä ja sinistä. Väreistä ei tosiaan nykypäivänä voi päätellä mitään. OAT on siis sitä longlife tyyppistä "silikaattivapaata" jotka usein on punaisia.
Yamaha MT-09 Tracer
Sen myönnän, että olin väärässä sen suhteen voiko väristä päätellä onko kyse etyleeni- vai propyleeniglykolista. Mutta kyllä propyleeniglykolipohjaista jäähdytysnestettä ihan polttomoottorikäyttöön tarkoitettuna myydään vaikkapa Motonetissa ja Biltemassa, löytyy myös mm. Nesteen valikoimasta.
Paitsi IKH:lla keltaista: https://www.ikh.fi/fi/jaahdytinneste...-100-wk010100k
Sekoittaa tuohon siniseen, niin saa perinteistä vihreää![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ihan yleisellä tasolla:
- alkoholit sekoittuvat toisiinsa täysin ilman sakkautumista. By the way: sokeritkin ovat alkoholeja
- glykolit haihtuvat; toki paljon vettä hitaammin
- jäähdytysnesteissä on paljon muitakin komponentteja kuin glykoli ja vesi. Itse asiassa puhtaan e-glykolin jäätymispiste on vain -13C, mutta jo pieni määrä vettä vie sen paljon alemmas
Ihmetyttää trafin tiedoissa kun moottoripyörissä on 15 vuotiaissa pyörissä jopa yli 20 teknistä osaa ja ilmoitusosan järjestysnumeroa. Miten nää kertyy ja mikä niihin vaikuttaa? Yksikin pyörä jota katselin niin sillä oli 16 teknistä osaa ja 13 ilmoitusosaa ja toisessa teknisen osan järjestysnumero 25 ja ilmoitusosan numero 23. Molemmat bemareita vuodelta 2010.
Ilmoitusosan järjestysnumero kasvaa aina kun omistaja vaihtuu. Ja noita vaihtojahan uudessa pyörässä tulee suhteessa paljon, kun pyörä kiertää kehää myyjäliike - rahoitusyhtiö - omistaja - liike - rahoitusyhtiö - omistaja - liike - rahoitusyhtiö - omistaja -tyyppisessä rallissa. Periaatteessa pyörä voi olla "kolmannella todellisella omistajalla" mutta järjestyksessä hän voi olla yhdeksäs omistaja. Todellisuus selviää maksamalla traficomille omistushistoriasta. Toki mahdolliset vakuutusyhtiön lunastukset näkyy siinä myös.
Teknisiä osia tulostetaan aina uusi omistajanvaihdoksessa, ja helposti määrä voi lisäksi kasvaa kun lappu tulee hukattua.
Tulee ilmoitusosa.
Minulla on 2022 pyörässä minkä ostin uutena vajaa 100 järjestysnumero sekä teknisessä että ilmoitusosassa.
Tiedä vaikka saisi järjestysnumeron 1000 rikki joskus. Täytyy nostaa tahtia.
teknisessä oli muutama enemmän kun tilannut sen paperi version ilman ilmoitusosaa.
Nyt muistan että edellisen mopon (Multi 1200S) kanssa tuli takaisinkutsu tehtaalta jäähdytysnesteen vuoksi. Orkkis oli Shellin tavaraa, ja joillakin oli jäähdytin kasvanut levää umpeen. Järjestelmä huuhdeltiin ja tilalle tuli Agipin tuote.
Enpä ollut ennen kuullut moisesta, mutta ei näköjään nuo nesteetkään ole ihan yhdentekeviä. Jos ei ole tiedossa mikä laji on käytössä, niin on ilmeisesti viisainta vaihtaa koko satsi mieluummin kuin tehdä sekoituksia.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ei kait noilla nykypäivänä ole merkitystä kun rekisteröinnit hoidetaan Trafin varmenteilla.
Kakkosauto tuossa joku vuosi takaperin rekisteröitiin ilmoitusosalla, jonka järjestysnumero oli pienempi kuin teknisellä osalla. Siitäkään isompaa ongelmaa, katsuri tulosti ajantasaisen ilmoitusosan johon mun allekirjoitus, ja liitteeksi meni tuo vanha ilmoitusosa. Jotain selityksiä se vissiin kirjaili järjestelmään. Ristiriidan syyksi kertoi, että auto ollut talvisin poissa liikennekäytöstä, joiden yhteydessä pitäisi tilata uusi ilmoitusosa.
Eli sama koskee mopoja, en usko että seisonta-ajallinen vakuutus näihin vaikuttaa, vai poistaako vakuutusyhtiö nämä liikennekäytöstä seisonta-ajan alkaessa?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Olen pyörän toinen omistaja sekä käyttäjä ja nyt tekninen osa on numerolla 116 ja ilmoitusosa 115.
Enää ei voi päätellä em numeroista käyttäjien tai omistajien määrää.
Trafficom:n tietojärjestelmään tulee aina uus (uus järjestysnumero), vaikka uutta paperista otetta ei tilaa/pyydä.
Jotkut "vanhan liiton tyypit", luulee et näillä järjestysnumeroilla, selvii monta kertaa ajoneuvo on vaihtanu omistajaa...
Tietenki v-yhtiö poistaa ne liikenne käytöstä. V-thtiöst menee ilmoitus Traficomin.
Ja jos ajoneuvon poistaa itse liikennekäytöstä, Traficomilla. Niin Traficom "ilmoittaa" tästä v-yhtiötä. Mikä katkaisee liikennevakutuksen.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Miten tämmösen jäljen saa etuhaarukasta puhtaaksi? noita nähtävästi tulee tuon väriseen/tyyliseen haarukkaan ku juttelin toisen motoristin kanssa, hänelläkin jostain syystä nuo haarukat menee sotkuiseksi pyörän pesussa.
https://imgur.com/a/D23BpOM
Vaihdoin eturenkaan ja tsekkasin samalla jarrupalat. Ei ollut pahasti kuluneet (kilometrejä takana about 6000), mutta pinnassa murtumia ja halkeilua. En muista itse ennen törmänneeni tällaiseen. Ainakaan tässä määrin.
Rataa tullut ajettua aika paljon ja jarrut tuntuneet ihan hyvältä. Männät liikkuvat ihan normaalisti, eli en usko että olisi ylikuumentuneet jarrujen jumittamisen takia.
S1000XR ja EBC sintteripalat.
Onkohan tämä ylikuumentumisesta johtuvaa, ja pitäisikö vaihtaa toisenlaisiin paloihin.
![]()