Voi jättää.
Esijännitys vaikuttaa, missä kohtaa stroukkia jousitus keskimäärin menee.
5 mm lisää esijännää, niin säädetty perä/ keula on 5 mm korkeammalla samalla kuormalla, ellei kuorma ole niin pieni, että iskari on kokonaan pitkänä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En ota kantaa vaappumiseen, koska en ollut puikoissa.
Esijännitys toimii noin. Sen näkee omin silmin, jos vaikka pyörä makaa pukeilla ja alkaa säätää sitä. Liukuputkea/ iskarin vartta tulee näkyviin/ menee piiloon säädön suunnasta riippuen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Juu. Jousi ja linkku voivat olla progea. Aloitetaan matalalta, ja tehdään väikkäri myöhemmin.
Edit: no lisätään yleinen katupyörän linkkusuhde 2:1, eli takaiskarin millin säätö tekee 2 milliiä korkeudelle.
130 mm travel & ~60-65 mm stroukki.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Internetti webbistä löytää google myös informaatiota.
supersport track day suspension adjustment
Noin 598 000 tulosta (0,28 sekuntia)
yksi
https://www.jdpower.com/motorcycles/...to-your-weight
toinen ihan perus säätöihin taas kerran
https://grtclub.blogtown.co.nz/files...p_pdf_0207.pdf
ja 500000 muuta
BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
BMW F800GS Adv 2014.
Jep. Eli jos vaikka ajan mutkaan ja joku osa ottaa asfalttiin, niin voin esijännitystä säätämällä saada aikaiseksi sen, että alusta ei mene mene niin syvälle.
Service Manualissa lukee kuitenkin näin ; "Etujousien esijännitys säädetään etuhaarukan yläpäässä säätimiä kiertämällä. Säätimien kiertäminen myötäpäivään lisää jousten esijännitystä eli suurentaa jousijäykkyyttä" eli sielä kuitenkin puhutaan jäykkyyksistä. Vähän harhaanjohtavaa.
Jaa...
On joo, tuo sama puppu on varmaan jotakuinkin kaikissa manuaaleissa.
Jos katotaan tilannetta että vaikka keulan pampun irroittaa ja laittaa pöydälle, silloin se on "auennut" iskarin maksimipituuteen (unohdetaan nyt top-out -jousen vaikutus tässä, mikä taitaa). Kun nyt kiertää esijännitystä kireämmälle, se tosiaan painaa joousta iskarin sisässä kasaan, koska iskari on maksimipituudessa, ja minun hoksottimien mukaan jäykentää pamppua, koska mitä enemmän jousta painaa kasaan niin sitä enemmän se vaatii hauista, koska jousivakio kg/mm (tai Newtoni/mm miten se meni).
Mutta, kun se keulaputki on kiinni moottoripyörässä, painaa mp:n paino sen keulaputken sisäänpäin kunnes jousi alkaa kantamaan mp:n etupään painon/massan. Nyt jos esijännitystä kiristää, pääsee iskari pitenemään jousta vasten, eikä jousi kiristy enempää. Jos esijännitystä pystyisi kiristämään rajoittamattomasti, pitenisi iskari kunnes saavuttaisi fyysisen maksimipituuden ja vasta sitten alkaisi jousi jälleen kiristymään ja "jäykkenemään".
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Silloin kun ton SF:n alustaa säätelin, niin päädyin siihen että ensin löysäsin esijännitystä kunnes painumaa oli edes jonkin verran (muutama sentti). Vaimennusta loivensin mukavuuspainotteiseksi, kunnes mutkasta poistuttiin vaaputtaen. Sitten taakse lisää vaimennusta, kun en ole ekspertti, säätelin samassa suhteessa sisään- ja ulostuloa.
Keulan vaimennusta muistelen säätäneeni myös, mutta sillä ei tuntunut olevan vaaputukseen juuri vaikutusta. Varmaan keulan kanssa olisi voinut hieroa enemmänkin.
Oli muuten tavaton vaikutus. 15s lähti kierrosajasta, ja tuli aivan uusi tuntuma rataan. Tehtaan jäljiltä asetukset oli ns. metässä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ok ihan hyvä selitys. Varmaan tehtaalla insinöörit ovat ajatelleet pyörälle jonkun tietyn painoisen vakion massan, joka vastaa niitä tehdas asetuksia. Kun sitten todellisuus ei vastaakaan tätä insinöörien ajattelemaa massaa, niin jousitus painuu syvemmälle, kuin on ajateltu ja kun säätää esijännitystä "jäykemmälle" ja liukuputki tulee ulospäin, niin jousitus siirtyy ko. massalla takaisin lähemmäksi sitä painaumaa, joka on tehtaalla ajateltu ja tästä syystä johtuen ajo-ominaisuudet paranevat ja tuntuma tiehen paranee. Alkuperäisillä osilla sitä ainakaan tuskin voi paremmin saada toimimaan, kuin on tehtaalla laskettu toimimaan, mutta säätämällä esijännitystä omalle massalle sopivaksi voi päästä lähelle sitä optimaalia, joka on tehtaalla ajateltu. Voisiko olla näin?
Jaa...
Mikäli oma paino on jotenkin normaalin rajoissa, niin peruspyörissäkin preloadia, keulaöljyn määrää ja viskositeettia säätelemällä voi saada merkittäviä muutoksia/parannuksia jousituksen toimintaan omassa ajoympäristössä, on se sitten mikä tahansa.
Mikäli etu- tai takapään vaimennuksista jollekin on suora säätö ( useimmiten takana paluuvaimennus ), edesauttaa tuo omalta osaltaan merkittävästi jousituksen säätöä.
Peruslähtökotana on ottaa ottaa selvää oman pyörän jousituksen perustoiminnasta ja pohtimisen kautta lähteä hakemaan muutoksia yksi asia kerrallaan. " Naksaus " kerrallaan ja ajamaan sekä havainnoimaan miltä tuntuu.
Tyydyttävä jousitus muuttuu parhaimmillaan hyväksi ilman suuria taloudellisia satsauksia.
Etupäälle on yleensä itse tehtävissä huomattavasti enemmän pikkurahalla, kuin takapäälle. Jälkimmäisen jatkokehityksessä säätöjen hakemisen jälkeen auttaa lähinnä tarvikevalmistaja tai iskaripaja.
Ilmeisesti tämä service manualin "ulosjouston vaimennusvoima" on sama, kuin "paluuvaimennus", josta sinä tuossa yllä puhut ?
Onneksi sattuu olemaan ylimääräisenä toinen 30tkm ajettu takaiskari, niin voi siitä sitten teetättää ammattilaisella paremman, jos nämä säätämiset ei tyydytä.
Jaa...
Sama juttu, kuin myös rebound tai ripari.
Paljos laitetaan painetta renkaisiin kun pyörä (mt-09) ollut kuivassa mutta kylmässä säilytyksessä ja tänään olisi nouto?
Ei varmaan mene paljoa pieleen jos eteen 2,5 ja taakse 2,90 bar
rengaspaineet.JPG
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
^Toisin kuin autoissa, moottoripyörän renkaat menettävät ominaisuutensa jo lyhyen säilytyksen aikana, iskareita täytyy huoltaa tavan takaa, vaihtaa jarru- ja jäähdytysnesteet tuon tuosta, poistaa saostumat kierrosta jne.![]()
Ei kannata. Ei sillä autossa ole mitään merkitystä onko hyvät vaiko huonot, kunhan vaan onAina paras tietty, jos pärjää kokonaan ilman autoa
![]()
Siis tuo minun kommentti ei liittynyt omaan kokemaani. Mpllä on ajettu kylmässäkin jne. mutta kun tuli joskus taannoin pitkään alalla toimineen mp ammattilaisen kanssa puhetta vanhoista paistoleimoista, niin hän totesi, että harvemmin on niiden kanssa ollut mitään ongelmaa. Kaikki jollain tavalla pilalle meneet mitkä heille on tullut ovat olleet sellaisia, joita on säilötty kylmässä. Unohdin mainita tuon vanhan paistoleiman.
Jaa...
Mistä löydän takaiskariin jousen? Autoissa näyttäis olevan samankokoisia 60 sisähalkaisijalla, kotimaasta löytyis järkevään hintaan yksi 120 N/mm, mutta olettaisin tarvitsevani 95 tai 100 N/mm. Bemarin osanumero 33-53-7-766-694 ois ilmeisesti myös sopiva, mutta en oo löytänyt automallia mihin se kävisi, jotta vois etsiä sitten sillä.
Satasella ois jo valinnanvaraa mutta autojen jousia saa viidelläkympillä pari, joten ei pysty mopolisää näistäkään maksamaan.
Lajin halpuus viehättää.
Muinoin ostin kalliit Nokian renkaat polkupyörään. Ekana talvena hajosivat ja kyljet ratkesivat auki. Menin reklamoimaan ja urheiluliikkeen myyjä tietävänä sanoi, että ei saa pitää renkaissa painetta talvella. Renkaat eivät kestä sitä. Minä siihen, että mites minä sitten tyhjillä renkailla ajan töihin. Antoi sitten uudet renkaat.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Pitääkin katsoa mitkä renkaat tuossa mun vanhassa helkamassa on. Viimekesänä vein sen pyöräkorjaamolle ja pyysin katsomaan vieläkö siitä sais ajopyörän. Pyörä oli seissyt parikymmentä vuotta pimeässä ja kylmässä aittarakennuksessa. Renkaissakin oli vielä ilmaa jäljellä ja tuomio renkaista oli ettei kannata vaihtaa uusia alle kun vanhat on vielä kunnossa. Mitä nyt 20 talvea takana pakkasia.
Aika laadukkaat renkaat sanoisin mutta ei ollut nokian renkaita kylläkään.
ZX10R -08
S1000RR -11
Yleisimmin rengasalan ammattilaisilta kuulemani renkaiden säilytyssuositus on ollut viileässä ja pimeässä.
Kumpaankin suositukseen löytyy perusteet kemiasta, mutta ehkä jossain vaiheessa viileyden muuttuessa äärimmäiseksi kylmyydeksi kelkka kääntyy toisinpäin.
Mitä tulee renkaiden säilytykseen niin olipa kyseessä minkä ajopelin kumit tahansa on oikea säilytyspaikka viileä ja auringonvalolta suojattu. Renkaiden kumiseosten vihollisia, mekaanisen kulutuksen lisäksi, ovat lämpö, kemikaalit ja auringon UV-säteily. Tuo UV-säteily on muuten se syy miksi renkaissa se paistoleima on, pimeässä ja viileässä möllöttävä rengas säilyy uuden veroisena pitkälle yli suositellun käyttöiän. UV-valo vanhentaa ja haurastuttaa kumia olipa se käytössä tahi ei.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78