Mikäpäs se olisi hyvä teos moottorin eri osa-alueiden virittämisen vaikutusten itseopiskeluun? Olisiko sellainen esim. https://www.adlibris.com/fi/kirja/ne...-9789524720649
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Virittäjän käsikirja 1, 3 ja 4Esko Mauno
https://www.adlibris.com/fi/kirja/vi...-9789519153698
Ainakin tuolta loppu ja unohdin mainita kyseessä olevan nelitahtimoottorin
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Mulla taitaa olla toi hyllyssä, oon reissussa niin en pääse tarkastamaan. Jos on sama opus, niin aikamoista diipadaapaa se on. On sen verran laaja asia ja yleensä noi kirjojen kirjoittajat ovat jotain triplomi-insinöörejä, joten juttu menee äkkiä matemaattiseksi- ja thermodynaamiseksi jargoniksi.
Jos moottoreista jotain ymmärtää, osaa englantia ja haluaa käytännön tietoa nimenomaan modernien rivinelkkujen virityksestä, niin kannattaa ladata netistä esimerkiksi yec/hrc kit- ja tools -manuaaleja. Niissä kerrotaan miten tehdään vakiokoneesta kit spec moottoreita. Hyvin pääsee selville mitä ja miten asioita pitäisi tehdä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ok kiitos tiedosta siksi oikeastaan kysyinkin, jätänpä sitten väliin ja säästän nekin rahat. Nelitahtimoottorin toimintaperiaate sinänsä tiedossa mutta ahtamisesta en esim tiedä juuri muuta kun perusperiaatteen, jos aikuisten oikeesti alan pannaria remmittää ois hyvä olla edes jonkinlainen käsitys mm. imusarjan muotoilusta yms ne kun täytynee askarrella suureksi osaksi itse.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toi on just kurko kirja! Se on suomennettukin oikein hyvin. Olen pläräillyt tuota kirjaa paljon.
Autopuolella on toi jätkä pyörinyt ja esimerkkejä on paljon siltä puolelta. Mutta virkistävänä, että siellä on v8 lisäksi paljon 1.6 ja 2.0. Hyvin maan läheisesti sepostettu muutoksien vaikutuksia ja selkeitä vertailuja miten ne dynossa näkyy.
Ja haet sen tietty motonetistä! Jos ei oo muoviessa, niin saat sitä vähän pläräillä samalla.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/491220...n-virittaminen
Braaaaap
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Olikos se nyt Mega/ Microsquirt aika joka paikan höylä. Täällä sen verran ahtajia, että tuollaisiin löytyy vastaukset kyllä.
Pannari - Pan European? Siinähän on ruisku, eikös? Mittailee suuttimien koon ja isompaa ruuttaa sitten tilalle mittojen mukaan. Jos ei tietoa löydy virtausmääristä, mittauttaa finjectorilla vanhat ja arpoo vaikka foorumilaisten kanssa uusien suuttimien kapasiteetin.
Remmittämisen haasteet enempi mekaniikassa. Miten koneeseen kiinni, voitelu ja tiivistys. Vissiinkin.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vanhempi ei-ABS/TCS on ainaski CV kaasareilla. Mut joo tarttis varmaa iha enste olla se potilas tutkittavana että mahtuisko sinne sit kuitenki johkin fööni vai pitääkö mennä remelillä. Oishan se hukkaportin suhina hauskempi kuunnellakki![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja se hihnaveto!
Kampiakselin pää kaivettava näkyville ja toivottava, että kampiakselin hihnapyörän puoleinen laakerointi kestää hihnan tuomat rasitukset.
Mutta onhan niitä tehty ja aika moni esille mahdollisesti tuleva ongelma on jo ratkaistu.
Joten hiihtääkö valmista latua, vai lähteekö aukomaan ihan uutta uraa.
Uus magneeton koppa ja siihin tukilaakeri. Mut joo kahtellaan ny se aihio ensin, kaveri laitellu ilmoituksia mulle latviasta ja näyttäis noi vanhemmat yksilöt olevan sielä tonnin halvempia alle puolilla kilsoilla kun kotimaiset. Jos vaikka innostuis loppukesästä piipahtaan riikassa kun rajat aukeaa...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Modausten kanssa on sikäli hauskaa, että homman ajatus... tai sellaisen puuttuminen
antaa heti projektille suuntaviivat.
Jos homman nimi on vaan "armotontaa…. rassaustaa…" niin tärkeintähän on, että palaa riittävästi
aikaa, rahaa ja tulee monta kertaa... eiku… eiku…. Ihan jees, ei siinä mitään. Kutsutaan harrastamiseksi
.
Toisaalta... ihan yhtä tyydyttävää voi olla toiminta, jossa lähtökohdat ja tavoitteet ovat edes jossain synkassa ja
puntin tahmaava juttu on "maaliin pääsy" mahdollisimman vähäeleisesti ja varmasti.
Eli homman painopiste ja hytinä on "kotiläksyjen tekeminen" ja ruudin yhä uudelleen keksimisen
välttely niin hyvin kuin mahdollista. "Tekeminen" on sitten enemmän tekemistä kuin kokeilemista.
Tekee sitten mitä tekee ja mitä tavoitteleekaan, kaikkia hyviä ja toimivia lopputuloksia tahtoo
kiusallisen poikkeuksetta aina yhdistää se, että "kokonaisuus ratkaisee"
Voihan sitä toki vaan tehdä "tieteellisiä kokeita" ihan randomisti….. että paljonko se kestää ja mitä, ellei ole
junnuna ymmärtänyt, että nuoremmat sisarukset oli tarkoitettu niihin testeihin![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kai näillä olosuhteilla on keskimääräisiin kilsoihin jonkinlaista vaikutusta.
Eli jos täällä on polte asiaan, se lämmittää ja sulattaa jopa ajouran.
Paljon on kyllä pohjolassakin erilaisia mopoja niillä harrastajilla, joille se on pitkälti
jonkinlainen statusjuttu ja olennaisempaa on että mopo on.... kuin sillä ajaminen.
Paremmissa olosuhteissa tuppaa olemaan eri kertamäärä mopoja liikenteessä ja
sen myötä paljon ajettujakin... ajomiehillä, mutta neppailijoitakin on meidän
määriimme verraten olemattomilla kilsoilla olevine mopoineen ihan eri kertaluokkaa.
Aika usein törmää 10-15v vanhoihin, eri genren vehkeisiin joilla ei oikeasti ole tuupattu
kuin 10-20 tkm. Joillain alle kympinkin. Niin meillä kuin "pelialueillakin".
Nuo toki kanavoituvat tosimyyntiin harvemmin, koska myyjän hintaodotukset ovat
hyvinkin epärealistisia. 5-6 k€:n kinneristä pitäisi saada vähintäänkin tuplahinta.
Siellähän ne sitten nurkissa jatkaa marinoitumistaan kunnes tulee perikunta... tai joku muu
joka laittaa asian väistämättömästi raiteilleen kiertoon.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei ihan. Moottorin ahtamisen tarkoitus ei ole pullistaa moottoria ahtopaineella ;)Ööö... vähän heikko muotoilu kompensoidaan lisäämällä ahtoja
Sininen, punaisessa putelissa ollut, CRC Soft Lock ruuvilukite, on mennyt talven aikana paksuksi. Voikohan sitä jollain ohentaa, ehkä se toummoisenaankin toimii mutta...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Just tuota en ole lukenut, mutta mulla on saman kirjoittajan teos ahdettujen koneiden virittämisestä. Ja sitä pidän varsin hyvänä teoksena. Siinä oli aika hyvässä balanssissa teoria ja käytännönläheisyys, reaalimailman kokemuksiakin oli joukossa sen verran, että esitettyihin väitteisiin pysyi kohtuullisen hyvä luottamus. Että tuon perusteella uskaltaisin suositella.
Arttu
Mikä on nykyään hyvä vaha siihen, että saa lasikuitumuotin irti kopioitavasta kappaleesta?
Irroitusaine. Esim Kevrasta tai https://shop1.r-g.de/en/list/Release...Release-agents
Et kumminkaan osta, niin laita Motonetista carnaub-vahaa. Sekin vähän jeesaa. Tai elmukelmu tai folio väliin, jos siitä ei ole haittaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mie tuota elmukelmufolioo mietin, mutta kun kopioitavassa kohteessa on mutkaa, kulmaa ja sen sellaista, niin sitä kelmua ei saa sinne suoraksi ja sitten ne vekit näkyy muotissa.
Jotkut sanoo, että pari kerrosta spraylakkaa ajaisi kuulemma saman asian kuin vaha.
Helpoin ja nopein muotintekokone olisi tyhjiömuovain...
![]()
En tiedä myyvätkö jossain pelkkää polyvinyylialkoholia (PVA). Sitä ainakin käytetään sellaisenaan irroitusaineena ja se on vedellä pois pestävä. Saattaisi olla teollisuustavarana halvempaa.
Jos alipainetta on käytössä (sellaista saa myös vesihanasta) niin tyhjiömuovikalvon voi hyvällä tuurilla saada leviämään osan päälle laittamalla osan muovineen pussiin, teippaamalla saumat, imemällä alipainetta ja kuumentamalla sitä tasaisesti. Pikkasen on kyllä herran hallussa, tuleeko hyvä, kun ainakin kuumailmapuhaltimella meinaa kärsivällisyys loppua ja sitten tönätään vähän liikaa kuumaa yhteen kohtaan. Pienoismalliharrastajilla on varmaan tarkempiakin ohjeita.
Melko rimpulahan siitä muotista tulee, jos jostain pakkauskalvosta tekee.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Pieneen muottiin se onnistuu, mutta esim. prätkän sivukate alkaa olla niin iso, että pitäisi olla kolme kättä ja kolme kuumailmapuhallinta, että saisi lämmön jakautumaan tasan.
No, noita kehittyineitä työmenetelmiä voi katsella Youtubesta samalla, kun hinkkaa ja kittaa muottia sileäksi...
Itse tilasin ulkomailta PVA:ta. Mutta tuota on joissain hiuslakoissa. Muutama kerros kovaa autovahaa alle ja siihen PVA:tai päälle.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
PVA toimii, lisäksi se on edullista. Suomessa esimerkiksi jo mainittu Kevra tuota myy. Huono puoli tuossa PVA:ssa on se, että tuo pisaroituu hivenen levitettäessä, eli pensselinjäljet jää muotin pintaan. Lasikuituosissa tuo ei ole kovinkaan merkittävä haitta, kun ne osat kuitenkin maalataan, mutta hiilariosissa voi jäädä pintaan vähän toivomisen varaa.
1835
https://www.expondo.fi/stamos-basic-...ulssi-10020009
https://www.karkkainen.com/verkkokau...-puikkohitsaus
Kellään kokemusta noista? Tekis kovasti mieleni opetella TIG:aamaan mut ei viittis mitään tonnin konetta hommata...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Tämä tiedossa. Todennäköisesti pääasiassa ohutseinäisiä rosteriputkia, pakosellaisia.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91