Nykybensan ongelma on se etanoli. Kun bensan sekaan tulee riittävästi kosteutta niin tapahtuu reaktio jossa se etanoli erottuu veden kanssa varsinaisesta bensasta ja koska vedessä on bakteereita ja etanoli on energiaa alkaa bakteerikasvusto joka tukkii kaikki paikat. Ilmiö ei ole hankala nykyaikaisen pyörän bensatankissa koska se on suljettu ja ilma ei vaihdu niin paljon. Sen sijaan kaasareissa on suora yhteys ulkoilmaan ja ovat arempia.
Samaa mieltä myös siitä että pienkoneissa 95 ja 98 aiheuttaa päänsärkyä, mutta pienkonebensa ei.
FJR -17
Osaako kukaan sanoa voinko tehdä mitä, jos autojobbari viikosta toiseen lupaa ja lupaa kirjoittaa ostetusta autosta kuitin mutta sitä vaan ei kuulu lukuisista tiedusteluista huolimatta. Olis kiva saada pikkuhiljaa auto kirjanpitoon!
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Millaisia maalaisjärki-niksejä pukkijumppaan löytyy ? Löytyy takapukki ja kruunusta nostava etupukki, muttei noita kyllä yksin uskalla käyttää (etupukkiahan ei edes saa käyttää ilman muuta varmistusta). Ei vaan aina jaksaisi odottaa kaveria paikalle.
Koneen alle vielä joku lifteri helpottamaan ? En tosin ole katsonut voiko sinne edes laittaa.
Vai liinat katosta ja jos näin niin onko tuohon löytynyt jotkut käyttötarkoitukseen sopivat liinat ilman pelkoa naarmuista/hioutumisesta.
Ei yhtään helpota hommaa tuo Ducatin yksipuoleinen takahaarukka![]()
Siis nyt en ymmärrä. Takapukkiahan on yksipuoleisella haarukalla minusta helpompi käyttää kuin normaalia, mopon ollessa sivujalalla työntää pukin tapin akseliin ja sitten vaan kääntää pukilla mopon ylös. Ns normaalissa on yksin pidettävä mopoa toisella kädellä pystyssä kun toisella opereroi swingin molemmin puolin tappeja pukin haarukoihin, erittäin paljon hankalampaa vs yksipuoleinen. Joskaan kukaan esim ratapäiväkävijä tuskin tuotakaan ongelmaksi kokee...
Esimerkiksi. Pelkkää etupukkia ei kannata käyttää, mutta mopon ollessa takapukilla ihan normaalisti ylös, nosti etupukki sitten kruunusta tai haarukanjaloista.
Ainakaan itse ole ikinä kaveria tuohon tarvinnut enkä keksi mitä sillä kaverilla edes hommassa tekisi. Enkä osaa sanoa montako tuhatta kertaa tämä on tehty yksi- ja kaksipuoleisilla haarukoilla sekä etupukilla, mutta MONTA.
vuoristoatleetti
Onko sulla siis joku tällanen?
Mulla on triumphissa yksipuoleinen swingi ja tuommosen pukin kun laittaa, ni pysyy pystyssä erinomaisesti. Voi jopa hyppää päälle ja kylmäharjoitella mutka-ajoja pyörän päällä heilumalla.
Jos on tommonen takapukki, ni laitat sen eka (rohkeesti vaan tuet pyörää pystyssä toisella kädellä ja toisella painat telineen alas) ja sitten sen asetat etupukin ja nostat sen ylös. Vuosia olen yksin niitä käyttänyt ja joka ratapäivä on paljon pyöriä, jotka on vain takapukin varassa, kun ei niissä ole sivujalkaa.
Braaaaap
Tommonen yksipuoleiseen haarukkaan tuleva pukkihan on ihan helvetin mukava käyttää (olettaen, että on sopiva ja joku edes semilaadukas nostin kyseessä) ja ainakin meikäläisen duksun nostimella, joka on vastaava mikä videossa, nousee takapää tosi helposti, tunkee vaan tapin reikään ja nostaa sivujalalta ylös.
Eihän toi nyt yhtä tukeva ole, kun mitä esim. Speed Triplen kanssa käyttämäni Abba superbike stand, mutta on vastaavasti pykälää nopeampi nostaa takapää ilmaan vaikkapa ketjujen rasvausta varten.
Jotain lankarullista nostavia on sen sijaan ollut lähes mahdoton käyttää yksinään. Nimim. 200+ kilon fillaria on ikävä ottaa yrittää ottaa vastaan ennen sen osumista asfalttiin.![]()
tuo ylläoleva video näyttää hyvin tekniikan. vasemmalla kädellä pidetään fillaria kiinni tai jopa vedetään itseenpäin jotta ei lähde ryömimään eteenpäin, oikealla kädellä painetaan pukki alas. saattaa ekaks tuontua epäilyttävän huteralta toiminnalta mutta kun pukissa on pyörät molemmin puolin pyörää niin ei se pääse kaatumaan.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Morjesta,
Kysyn vielä tääläkin kun tuolla mallikohtaisessa keskustelussa on hiukan hiljaista. Eli ostin tuossa pari viikkoa sitten ensipyöräkseni Kawasaki z750 vm 04 about 45tkm ajettu ja tässä tuli toissapäivänä katottua jäähytysnesteet jotka olivat aivan järkyttävän näköiset. Väriltään ruskeaa, kuitenkin nestemäistä ainetta. Ei siis mitenkään paksua, vaan ihan "vesimäistä".
Olisiko mahdollista että olisi mennyt jäähdytysnesteet ja öljyt sekaisin? Tai sitten että olisi kahta eriväristä jäähdytysnestettä käytetty. Jäähdytysnesteen seassa näyttäisi kaikenlisäksi olevan mahdollisesti jotain likaa/mujua. Väriltään neste on aika kermakahvin väristä joka viittaisi öljyn sekoittumiseen jäähdytysnesteeseen. Mutta, öljyä ei ole ainakaan moottoriöljytason -seuraamis"ikkunan" kautta kadonnu tämän about 100-200km aikana mitä olen pyörällä kerennyt ajamaan. Lämmötkin pysyi kuitenkin tasasena kaiken sen ajon aikana mitä nyt ajellut. Myöskään pakokaasun seassa ei ole havaittavissa mitään erikoisempaa vesihöyryä tai hajua etc.
https://www.youtube.com/watch?v=C6j9jQYx6Fs Tässä videossa näkyy aika tarkalleen väri miltä säiliössä näkyvä neste on. Liitteenä vähän huono kuva jäähdytysnesteestä.
Miten pitäisi edetä? Meinasin aloittaa tyhjentämällä ja huuhtelemalla jäähdytysjärjestelmän jonka jälkeen kunnon nesteet. Sitten ajoa säiden suosiessa ja seuraten muuttuuko uuden nesteen väri. Entäs miten todennäköistä on että nesteet olisivat sekaisin? Onko kuinka yleistä? Kuinka iso homma alkaa korjaamaan? Todennäköisesti aika iso.. Juurikaan huoltohistoriasta ei todisteita ole.
Ja jos joku viitsisi vähän kertoa huolloista mitä pitäisi milloinkin tehdä niin pääsisi samalla vähän seuraamaan mm. venttiiliensäädön, jarrujen, kytkimen yms tilannetta ja muuten yleiskuntoa.
Kiitoksia etukäteen!
-Toni
Kawasaki z750 -04
Todennäköisesti vettä se onkin, ja ruosteista. Huuhtele järjestelmä ja laita kunnon aineet oikealla seostuksella. Jos vielä oireilee, niin sitten kannattanee tutkia enemmän.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Nopalla heitän, että joku on laittanut sinne vain vettä ja se on jostain syystä ruostunut. Konehan on alumiinia, eikä siellä mun tietääkseni pitäisi olla rautaa missään kohtaa kosketuksissa. Mutta ruostunutta vettä se todennäköisesti on. Koitappa keksiä miten sen saisit huuhdeltua. Tee se pariin kertaan. Sitten sisään glykolia ja vettä (tai valmista sekotetta kaupasta). Pitäis sillä korjaantua.
Ja huoltokirjaa jos sulla ei ole, niin googlaa netistä "service manual". Ehkäpä löytyy helpostikin. Siinä on huolto-ohjelma kerrottuna sekä myös ohjeet niiden tekemiseen.
Braaaaap
Isot kiitokset näistä!
Ajattelin yrittää huuhdella järjestelmää valuttamalla vanhaa ainetta pois niin paljon kun tulee, letku takaisin kiinni jonka jälkeen vettä perään, kierrättää järjestelmässä ja toistaa tätä niin kauan kunnes veden väri muuttuu kirkkaaksi (ainakin niin kirkkaaksi kun mahdollista) ja sitten just kaupasta kunnon aineet tilalle.
Kawasaki z750 -04
Nyt kun sain sadekelin renkaille vanteet, niin ei ole mitään kokemusta, mutta mitkä on oletettavat rengaspaineet Dunlopin sadekelin renkaille rataharjoitteluun??
BMW S1000RR
Tsekkaappa tosta:
https://www.drrs-moto.com/docs/Tire-...tions-2017.pdf
Ja oikein mukavia sadekelin ajoja![]()
Braaaaap
On se jämpti siihen. Lähettivät mulle väärän, mutta onneksi oli isompi kuin piti. Sorvautin sitten sopivaksi. En tiedä teinkö väärin kun se on nyt sorvattu kahteen paksuuteen eli se alku osa on paksumpi kuin loppuosa, mutta niin se akseli näytti olevan ? Kaupasta ostetut taitaa olla sitä ohuempaa mittaa alusta loppuun, mutten ainakaan vielä ole keksinyt mitä haittaa siitä voisi olla (?)
Kiitoksia jo ennakkoon.
Tuli ostettua käytetyt akrat adveen ja villat vois vaihtaa ennenkuin laittaa pöntöt paikalleen. Mikäs villa tuonne ois parasta mutta samalla kohtuuhintaista?
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Oon tästä tykännyt. Toi on iso pala, mistä pitää ite askarrella. Mutta on yllättävän toimivaa kamaa. Ei oo menny hermo kertaakaan tuota asennellessa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/1363...itu-4-tahtiset
Braaaaap
Joo toi vois olla hyvä vaihtoehto. Osaatko sanoa riittävyydestä? Eli montako pakettia menis kahteen pönttöön? Ja mitenkäs tiukkaan nuo kannattaa survoa?
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Totanoin, se riippuu vaimentajan pituudesta. Mutta eiköhän yksi paketti riitä per putki. Mulla on ollut aavistuksen lyhyempiä putkia ja on jääny vähän yli.
Ja se tiiveys on vähän suhteellinen, mutta koita sellainen "ok napakka" tehdä. Jos on ihan sika tiukka, niin ei vaimenna tarpeeksi ja jos on erittäin löysä, niin saattaa lähteä pikkuhiljaa pois kun pääsee heilumaan pakopulssien tahtiin.
Mutta ei se oo hirveän kriittinen.
Braaaaap
Ok taidan varuilta kolme pakettia ottaa niin riittääpähän ja jos jää yli niin vaihtelee vaikka samalla villat tohon exc:hen. Kiitos taas neuvoista![]()
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Pystyykö juotosmessinkiä sulattamaan perus butaanitoholla? Tarttis tehdä yksi juotos ja sekin ohuen pellin läpi niin ei sen takia viittis ostella pulloja.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Täällä enempi aiheesta: http://www.masinistit.com/keskustelu...pic.php?t=1713
Eli pitäis onnistua kun on oikeenlainen (pinnoitettu) puikko... Yritän elvyttää vanhaa auton bensatankkia joka on aivan karmeessa kunnossa, itte heittäisin sen sinne saman koivun juureen josta sen otinkin muttakun uuttakaan ei mistään saa niin tosta on pikku pakolla vielä leivottava kalu... Siinä on just sopivasti imuputken nippa murtunu ihan pöntön kyljestä niin se putki on pakko uusia. Näyttäs olevan brassattu kiinni tehtaaltakin.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Sielä itseasiassa on veneen tankki lavalla tällä hetkellä, ongelmana on että kun saan auton katsastettua se lähtee ystävälleni Latviaan ja sielä katsastusmiehet ei hyväksy muuta kuin originaalitankin, muuten sinne laitettaiskin joku alumiininen racing-kenno. Toinen vaihtoehto on samaa runkorakennetta käyttävän toisen mallin tankki, onglemana vaan on että auto on 30v vanha joten niitä ei kertakaikkiaan enää ole edes romareilla... Ratkaisu ei ole omaankaan mieleen mutta vaihtoehdot on kovin vähissä... Jenkeistä sais uuden mut hintaa tulee rahteineen pitkälti kuudetta sataa...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91