Mä olen vitossadetta käyttänyt, eikä ole visiiri kärsiny.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla on ollut käytössä joko 5sateesta tai Colliniten 476S, tosin ei samaan aikaan.
Collinite pysyy pinnassa pitempään.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Noi vahat varmaan lähtee veke noilla sprayvaahdoilla? Taskussa on aina yksittäispakattuja lidlin silmälasinpuhdistusliinoja, ei vaurioita ainakaan nolanin visiiriä, yli täyden kauden kokemuksella, kotona sitten paremmin yleensä korrekin vaahtosprayllä ja paprulla.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Kappas kappas kun oikeen ottaa silmän käteen niin Nolaninkin savuisessa peilivisiirissä tosiaan lukee "for daytime use only". Enpä ole ikinä ennen huomannut!
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ajattelin muuttaa VFR800 eturattaan vakiosta 17piikinen 16 piikkiseksi.
Tavoitteena hieman kevyempi liikkuminen pienillä vaihteilla hitaassa ajossa. Yhdellä saitilla tosin mainittiin, että eturattaan tulisi olla pariton piikkiluvultaan. Pitääkö paikkansa ja mihin perustuu?
Entä kun ketjut ja rattaat ovat muuten ok, niin onko tarpeen vaihtaa koko settiä, jos vaihtaa vain eturattaan?
Joo, sellainen (urban) legenda liikkuu että etu- ja takarattaan hampaiden määrä ei saa matchata, esim 16 - 32 koska silloin samat hampaat ottaa joka toinen kerta samaan ketjun kohtaan. No, aikanaan katsoin All Rightin luettelosta valmistajien suosittelemat piikkimäärät ja kyllä siellä oli monessa pyörässä tuo suhde noin.
Mene ja tiedä.
FJR -17
Eikös tuo ole ongelma vain silloin, jos ketjun lenkkiluku on rattaan hammasluvun monikerta?
Pelkän eturattaan voi hyvinkin vaihtaa. Ite vaihdoin omaan kulkineeseen aikanaan 30tkm kohdilla uuden eturattaan, kun vanhassa oli jo vähän koukkua. Muuten oli setti kunnossa. Viidenkympin tienoilla alkoi taas olla koukkua, mutta takaratas edelleen hyvänä ja ketju kunnossa. Eli jep, vaihtoon vain.
SV1000 -03
Nää ei oo mitään urbaanilegendoja, löytyvät ihan koneenrakennuksen oppikirjoista ketjuvälityksiä suunnitteleville. Niiden oleellisuus ja todellinen kulumisnopeuden lisääntyminen ovat sitten toisia juttuja. Etenkin mp käytössä kun on aina paljon likaa ja ketjut kuluvat suhteellisen nopeasti verrattuna koneenrakennuksen käyttökohteisiin.
Alla kopioituna muutama lause (Koneenosien suunnittelu, 2003, ISBN 951-0-20172-3)
"Ketjupyörät valmistetaan leikkaamalla levyista, valamalla tai koneistamalla aihiosta. Materiaalina käytetään valurautaa, rakenne-, hiilletys- ja valuterästä. Mitä suurempi ketjun nopeus, sitä kovempaa pintaa tarvitaan. Ketjupyörien hammaslukualueen äärimmäisinä vaihtelurajointa pidetäään yleensä 9...150. Ensisijaisesti on suosittava hammaslukuja 17, 19, 21, 23, 25, 38, 57, 76, 95 ja 114. Valinnassa tulee ottaa huomioon monia tekijöitä kuten ketjunopeus ja käynnin tasaisuusvaatimus. On hyvä valita erityisesti pienempään pyörään hammasluku, joka on paitsi pariton myös jaoton (17,19, ...), jolloin ketjulenkit eivät joudu jaksollisesti ryntöön samojen hampaikden kanssa ja kuluminen on tasaisempaa."
Nuo on siis ohjeet yleisesti käytetystä koneensuunnittelun oppikirjasta. Harmittavan usein törmää pyöriin, joissa tuota asiaa ei ole ollenkaan mietitty, on mietitty vain pelkästään välityssuhdetta. En tosiaan osaa ottaa kantaa, että kuinka suuri merkitys sillä on käytännön kannalta mp käytössä.
Jos sekä edessä että takana on parillinen hammasluku ja ketju on poikkeuksetta parillinen seuraa siitä, että aina vain joka toinen lenkki osuu tietyille hampaille vaikka kohtuu tasaisesti niin kuitenkin. Tästä voi seurata hyvinkin epätasaista kulumista rattaiden vierekkäisten hampaiden välillä. Pienemmässä rattaassa parittomuus ja jaottomuus ovat tärkeämmässä roolissa, koska se pyörii useampia kierroksia ja siten hammasluvun aiheuttama kuluttavuus on suurempi.
EDIT:
Jos noihin edellisiin lisätään vielä, että ketjun lenkkiluku on rattaan/rattaiden hammasluvun moninkerta alkaa jo melko varmasti mp käytössäkin ketjut kulumaan aikas mielenkiintoisesti. Esim. jossain mopossa oli yleisesti käytössä 14/42 ja lenkkejä jos sattuis vielä tuollaiseen 126 niin voi olla jo melko varma, että ketjut ja rattaat kuluvat hyvin epätasaisesti. Ketjun lenkkilukuun voi usein vain itse vaikuttaa vähän huonosti. Ketjun lenkkiluku ei ole niin oleellisessa osassa kuin rattaat, mutta toki on kolmantena komponenttina sotkemassa pakkaa.
Viimeksi muokannut: Jagroan; 08.12.2015 klo 12:42.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
On se sääli että Japanilaisilla moottoripyörätehtailla ei ole opusta (Koneenosien suunnittelu, 2003, ISBN 951-0-20172-3) kun siellä esim. Louiksen DID-ketju/rataspakettiluettelossa on noin puolet eturattaista parillisia ja esim. ZZ-R 600, XJ-600 ja YZF-R6 kaikkissa 16/48 (1/3) rattaat. Voi tietysti olla että kun mp:n ketjut kesti esim. mulla (FJ1200) huolellisesti rasvattuna 40 000 km niin se vastaa 60 km/h keskinopeudella semmosta 700 tunnin ajoa joka meinaa teollisuudessa kolmivuorotyössä alle kuukautta. Ja siellä varmaan on vähän kovemmat kriteerit.
FJR -17
Ketjuni on todennäköisesti 108 lenkkinen niin, 108/16=6,75 ja orkkis 17 antais 6,35
Eikö nuo ole vähän vastaavanlaiset suhteet? En ole näistä niin perilla, vaikka varmaan pitäis![]()
Juuri tuo on tässä se oleellisessa osassa oleva asia. Eli en osaa sanoa onko tuossa 40000 km / 700h ajossa vielä mitään merkitystä noilla hammas/lenkkiluvuilla tuon kestävyyden suhteen. Paremin voidellussa ja suojatussa ketjuvälityksessä korostuu tietysti tuollaiset pienemmät kulumista aiheuttavat ominaisuudet. Olis kiva nähdä jotku tollaiset 16/48 (1/3) loppuunajetut rattaat, että onko niissä ollenkaan havaittavissa kulumien erilaisuutta 3 jaollisena tms.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Aivan totta. FJ:ssä oli 17 piikkiä edessä, ja ketjut tappoi kyllä lenkkien jumiutuminen. Itse luulin ensin että on kaasarit mennyt tukkoon kun nyki pintakaasulla. Tietty on tässä nähty paljon lyhytikäsempiäekin ketjuja![]()
FJR -17
Todennäköisesti voit aivan huoletta laittaa moottoripyörään ihan mitkä tahansa välitykset, eikä kulumisnopeus todennäköisesti muutu kuin maksimissaan joitakin prosentteja ehkä kymmenen. Mp puolella tuota on vain todella vaikea todellisuudessa tutkia, koska käyttöolosuhteet ja voiteluolosuhteet vaihtuvat koko ajan. Kuluminen ei siis ole ollenkaan tasaista eikä kahden samanlaisenkaan pyörän rattaiden kulumisen vertailu tuo juuri mitään lisäarvoa.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Vallan hieno setti edellä.
Hyvää teoreettista pohdiskelua ja lopulta
asian vienti todelliseen käytännön kontekstiin.......
Hieman samaa settiä on nuo "tippaluokan" (noin desilitran)
hiplaamiset mopon kulutuksissa..... harvakseltaan
harrastyskäytössä ajellessa.
Olipa lopputulemat miten traumaattisia tahansa,
ei pohdiskelu ole koskaan täysin hukkaan heitettyä.
Välillä osuu kohdalle varsin merkittäviäkin asioita.....
ja silloin se parhaiten nauraa, joka eniten tuli funtsailleeksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En ole ikinä ennen tehnyt iskariremonttia pyörään.
Potilas on 2006 vuoden Derbi Senda SM 50 mopo.
Mistä tiedän millaista iskariöjyä siihen pitäis ostaa?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Löytyykö täältä vastaus http://www.motot.net/wiki/Derbi_Senda
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Hmm... vanhemmasta mallista jossa USD keula mainitaan käytettäväksi motul fork 5-10:ä, uudemmasta ei ole mainintaa mitä pitäis olla. Noissa on ollu muutenkin montaa eri iskaria, omituisinta tässä on se että oli iskarit sitten paiolit, marzocchit tai showat niiden pitäisi olla 36 tai 41 milliset. Mulla on 35...
Tosin uskoisin että tolla motulilla pärjännee, tokko tuon ajo-ominaisuudet siitä ainakaan kärsii katsoen k.o. raadon muuta kuntoa....
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Aikoinaan, kun olin töissä merkkihuollossa, noihin Derbeihin, Gileroihin jne mopoihin laitettiin esim stefojen vaihdon yhteydessä tuota 10w keulaöljyä, toimii hyvin mopoissa.
Älä korjaa ehjää....
Hittokö ehin jo vitosta ostaa nii sitä sinne nyt menee...
Et muuten muistais miten noista otetaan vanhat lirut ulos kun ei niissä näyttäs olevan tyhjennysroppuja. Tai mahtaako tulla mieleen täyttömäärää kun en sitäkään tahdo mistään varmaksi tiedoksi löytää.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Pyörässä on edessä GSXR:n Tokico jarrusatulat. Avasin satulat ja työn alla olisi vaihtaa uudet rengastiivisteet. Onko väliä miten päin ne tiivisteet menee sinne? Etenkin tuo "piston seal" eli se alin.
Dust seal kun on muodoltaan tälläinen.
^^ Ei noissa proppua olekkaan, öljyt poistuu kun erottaa putket toisistaan, siellä on se kuusiokolo alapäässä. Paras keino irroitukseen: alaputki kiinni ruuvipenkkiin pehmustettuihin leukoihin ja iskevällä vääntimellä (jos yritti ihan käsipelillä saattoi "pyöriä tyhjää") se kuusiokolo pois (ei millään sikaisolla vapahtajalla) putket erilleen ja valumaan.
Tässä dataa, öljyn määrät vaihteli paljon eri mallien mukaan.
http://mobcross.free.fr/text/Notice%20derby.pdf
Älä korjaa ehjää....
Olisin jo tilannut alfamerin/haynesin kirjan aiheesta mut vaikuttais ettei tosta oo tehty ja parit latauslinkit jotka löysin oli vähintäänkin arvelluttavia. Onpahan viimein syy vaihtaa printteriin jauhekasetti kun pääsee kotio, ei taida enää ravistelemalla selvitä tosta![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91