Eihän se mahdotonta ole että hajoaa mutta ei siitä kannata sääntöä tehdä. Ja mikä nyt edes on täysin sökö? Oliko leikannut? Liukuiko kuulat? Pyörikö kooli pesässä? Veikkaan ettei ollut täysin sökönä jos et mitään ajossa tai pyörää siirrellessä tuntenut tai kuullut. Vai oliko välystä tai "karheutta/pykäliä"? Sellaiset huomataan juuri renkaanvaihdossa.
Mutta saahan niitä vaihdella jos sillä saa mielenrauhan.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Muistatko vielä mitä kirjoitin ekaksi? Että normikäytössä laakeri kestää tyypillisesti 50-100tkm. Siispä 60tkm kohdalla laakerivika ei ole mikään yllätys. Tällä hetkellä itsellä on 4v vanha pyörä missä on 14tkm mittarissa. Jos kilometrikertymä pysyisi samana, niin tuo 60tkm täyttyisi noin 16 vuoden iässä. Tuolla ehdottamallasi ”vaihto kolmen vuoden välein varmuuden vuoksi” olisi todennäköisesti siihen mennessä vaihdettu laakerit turhaan neljästi.
Ketjunvaihtovertaus on varsin huono, koska sille on ilmoitettu sallittu maksimivenymä, joten sen kunto voidaan suhteellisen luotettavasti mitata ja vaihto suoritetaan sitten kun vaihtoraja ylittyy. Lisäksi huolto-ohjelmassa on sille tyypillisesti määritetty voitelu- ja tarkistusväli 500 tai 1000km. Muutenkin ketjun kestoikä on selvästi lyhyempi kuin laakereiden, tyypillisesti jumittavia linkkejä tai vaihtorajan ylittävää kireysvaihtelua esiintyy jo 20tkm jälkeen.
Älä nyt turhaan provosoidu tästä keskustelusta. Vaihda ne laakerit vaan. Silloinpa tiedät että ne on vaihdettu.
Itselläsi on silloin varmuus että ne ovat kunnossa. Ja siihen loppuu arvuuttelu.
Meneillään 80- luvun honda mbx125f:n henkiinherätys, ja ilmansuodattimen kanssa tuli yllättävästi tilanne että sellaisia ei saa kaupan hyllyltä. Pidikkeeseen tulee metallinen lieriö (joka on tallessa) jonka ympärille ilmeisesti pujotetaan vastaavanmuotoinen suodinelementti.. kuvassa osat 2 ja 3. Uutta suodatinta jos ei nyt löydy niin mitä tilalle, myydäänkö jossain jotain metritavaraa mikä soveltuisi siihen askarreltavaksi?
kuva
Aina voi askarrella kuvan mukaisen tötterön.
https://www.ebay.co.uk/itm/362839886259
Sieppaa.jpg
Ja tuolta vaahtomuovi
https://www.muovijalelu.fi/tuote-osa...invaahtomuovi/
Mahtuuko tuommoinen kotelon sisään?
![]()
HILFE!
Lämmitettyjen kahvojen liimat koppuraksi talven aikana ja kytkin puolen tuppi pyörii. Mikäs liima tämmöisessä toimisi missä lämmön vaihteluja...?
Ja samalla tipsi, laittakaa joku muu liima kuin paketin mukana tuleva:
https://www.storm-motor.fi/yleisosat...-pituus-120mm/
Triumph Tiger 800 -13
ex. CBR1000RR -06
ex. ZX-6R -12
ex. Nuda 900 -15
ex. CBR1000RR -09
ex. SV1000S -04
ex. TZR125 -90
ex. PV50 -88
Olen käyttänyt ihan tavallista hetipitiliimaa, muutama tippa tangolle ja työntää tupen paikalleen.
Jos tuppi tai lämpökahva pitää saada irti pikaliimauksesta niin etsii sopivan rautatangon joka mahtuu ohjaustangon tai kaasurullan sisälle. Lämmittää tangon ja työntää tangon tai kaasurullan sisään ja odottaa että liima pehmenee, liimasta riippuen lämpöä pitää olla 100-140 astetta. Kaasurullan kanssa saa olla tarkkana ettei menetä muotoaan, kytkimen puolella voi joutua lämmittää tanko 1-2x uudestaan ennen kun lämpöä on siirtynyt riittävästi tankoon.
Viimeksi muokannut: Koheltaja; 26.05.2021 klo 06:55.
Kylätason kurapyöräilijä.
Bison Tix toimii kahvalämppäreiden liimauksessa. Sitä saa esim. Motonetista.
Se on siis ns. kontaktiliima, mutta kahvalämppäreiden liimauksessa se kannattaa levittää tuppeen ja ohjaustankoon ja pistää tuppi samantien paikoilleen. Näin toimiessa se ei liimaa heti ja jää aikaa tuppien säätämiseen, jos ne ei heti osu kohdalle. Pienenä ongelmana näin toimiessa on se, että liiman pitää sitten antaa kuivua rauhassa 2-3vrk ennen, kuin se liimaa tupet kunnolla paikoilleen. Pitää hyvin ja tuppien irrotus myöhemmin onnistuu kohtuu helposti ilmanpaineen ja/tai ohuella ruuvarilla herkistelyn avulla. Voin suositella, tätä liimaa olen käyttänyt parin kahvalämppärin asennuksessa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Itse en ole laittanut mitään liimaa tavallisiin kahvakumeihin. Putsaan kumin sisäpuolen bräkleenilla ja märkänä lunttaan paikalleen. Jämähtää ihan hyvin kun liuotin haihtuu.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Enpä ole mitään liimaa noissa tarvinnut, kahvakumit ovat olleet niin tiukkoja että ovat irronneet vain paineilmaa hyväksi käyttäen. Tietty jos se paikallaan pyörii, niin jotain tarttis tehdä, ehkä tuo sisäpuolen putsaus (bräkleen on hyvä vinkki) ja kerros-pari maalarinteippiä stongan ympärille tiukentaisi sovituksen. Liimaa jos ajattelee niin sitten sellaista joka täyttää välyksen. Irrotus onnistunee silloinkin paineilman kanssa koska kumi venyy ja liima antaa periksi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kiitos paljon! Taidan kokeilla tuota bison tix ja palailla tänne miten sujui
Triumph Tiger 800 -13
ex. CBR1000RR -06
ex. ZX-6R -12
ex. Nuda 900 -15
ex. CBR1000RR -09
ex. SV1000S -04
ex. TZR125 -90
ex. PV50 -88
Mistä saisi hankittua sellaisen kilpapenkin ratapyörään (Suzuki GSX-R 1000 K7), eli vanerista/lasikuidusta tehty penkin runko, jossa ohut solumuovi (tms) pehmuste. Myykö näitä kukaan vai onko TI-menetelmä ainoa vaihtoehto? Googlettamalla en ihan heti löytänyt valmiita vaihtoehtoja.
Jos valmista tuotetta ei löydy ja penkkiä lähden rakentamaan itse niin kaikki vinkit materiaaleista yms. otan mielelläni vastaan. Olisiko hyvä lähtökohta hommata käytetty penkki, suolistaa siitä orginaalipehmusteet pois, tehdä mahdolliset rakennemuutokset runkoon ja liimailla siihen 10-25mm solumuovi päälle.
-- Brake later and open the gas earlier --
Laittelin jonnekin zx-6r ratasatula -ketjuun kuvia omasta systeemistä. Ebasyta halvin satula josta pehmusteet pois, jäljelle jää muovinen pohja. Siihen laitoin pari puupalaa keskelle tueksi, ruuveilla+akkuporakone. Pahvista vanerilevun mallia. Sitten vanerista lopullinen ruuveilla kiinni. Polyuretaanivaahtopullosta vaahtoa sisään. Sahaten ja hioten liiat pois.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Olen ihan varmasti nähnyt jossain taulukon miten leveäksi D.ID:n ketjun niitit tulee prässätä, mutta en löydä sitä enää mistään. Pitäisi aina tallettaa kaikki heti
Jonkun jenkkitaulukon mukaan 5.6-5.9mm olisi oikea D.I.D ZVM-X 525 ketjuille, mutta onko parempaa infoa ?
BTW. Jos kiinnostaa niin ZVM-X painaa 250g enemmän kuin HV2![]()
Oli se erittäin tiukka. En vaan huomannut mitata tappeja ennen kuin kasasin, mutta tollanen 5.6-5.7mm ne näyttäisi olevan puristettuna eikä tolla AFAM:in työkalulla ainakaan enempää saa levitettyä niin kaippa se hyvä on. Jos jollain on se taulukko tallessa tai löytää vielä niin otan ilolla vastaan.
Tossa jarruja pestessä koitin sitä scuuban kikkaa että jarrusatula takas paikoilleen ilman paloja, ja puristaa männät levyä vasten, ja siitä pesee. Noh, sitte pesun jälkeen ku rupesin painamaan mäntiä takas sisään, ni olivat niin huulilla että yks mäntä pullahti ulos ja pikkasen jarrunestettä tuli perässä. Sain kuitenki männän nopeasti takasin paikoilleen, ja liikkuu ihan normaalisti.
Mutta luultavimmin tuon seurauksena satulaan päätyi pikkasen ilmaa? Eli jos päätyi, ni miten toimin että helpoiten saan sieltä systeemistä ilmat pihalle?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kyseessä täysi-ikäinen Suzuki GSX 750F, tyyppikilpi ilmeisesti tarra. Ajatus oli työntää runko pulveriin. Kestääkö tarra puhallukset ja uunitukset suojattuna vai pitääkö miettiä jotain muuta?
Onko kellään kokemusta ko tarran irroittamisesta ja uudelleen liimaamisesta? Mistä tarrapajasta kysellä uuden tulostamista?
Maahantuojalta saa tilattua uusia vain alle 10v ikäisiin laitteisiin
Guzzin runko tuli juuri hiekkapuhalluksesta ja pohjamaalauksesta.
Keulaputki, jossa on ohjauslaakerit, Vin ja tyyppikilpi suojattiin.
Joten niitä ei puhallettu tai maalattu.
Koska rungosta tulee musta ja alkuperäinen väri on musta, niin ei ongelmaa.
En halunnut ottaa riskiä, että jossain vaiheessa tyyppikilpeä ja runkonumeroa joku (viranomainen) alkaisi arvostella.
Voiko vakio 180/55/17" renkaan tilalle laittaa 170/60/17" renkaan ? Jos nyt oikein laskin niin halkaisija kasvaa 6mm eli sen puolesta menisi kyllä, mutta tuleeko leveyden tms kanssa ongelmia ?
Eipä se vaaraksi ole. Perä nyt vähän nousee ja ohjauskulma sen myötä pikkuisen muuttuu. Karkeampaa kumiako haet?
Tuolla ohjeet: https://didchain.com/wp-content/uplo...l-Inst_150.pdf
Eli 5,7-6mm pitäisi olla ZVM-X ketjuilla. Meinasin kokeilla laakerinkuulalla ja järeällä puristimella niittausta.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21