Mistäs saisi spraypulloihin uusia tikkuja, tai siis niitä pillejä? Onko teeseitse ratkaisua, vai pitääkö kattoa ettei valvontakamera näe ja pölliä hyllystä uusista pulloista (VITSI !!). Tuppaavat katoamaan, ja joskus niitä vanhojakin pitää väännellä että saa osumaan hankaliin paikkoihin ja sitten ne taas alkaa muistuttaa entistä pilliä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hyvä kysymys, itse tulee ryösteltyä vanhoista puteleista mutta eihän ne aina ole sopivia...
Siirry käyttämään WD40:tä, siihen myyvät ihan virallisia "red straw" ja "little red straw", eiköhän näillä pääse alkuun:
https://www.ebay.co.uk/itm/291091092...QAAMXQVT9TEJCq![]()
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Mä siirryin tuohon malliin, ei pilli huku ja on silti molemmat toiminnot käytössä. Myydään kuulemma myös taipuisalla pillillä. Eikä vuoda siitä liitännästä.
https://wd40.fi/monitoimiaine-original/smartstraw/
FJR -17
Suosituksia renkaan vaihdolle PK-seudulla? Jos alta alle on edullinen niin voisin päiväksi jättää paikan päällekin, mutta ennemmin melkein otan liikkeen pihassa pyörä kerrallaan irti ja odottelen että ammattimies hoitaa. Omat renkaat, tubeless-gessu.
Yksi vaihtoehto toki leipoa itte alle ja jättää tasapainottamatta..
Lajin halpuus viehättää.
Onnistuin katkaisemaan 6 mm kierretapin alumiinikappaleessa olleeseen 5,2 mm reikään.
Yritin porata tappia pois pylväsporakoneella, mutta ei tunnu terä uppoavan.
Millä konstilla sen tapin pätkän saisi pois?
Ei haittaa vaikka reiästä tulisi 6 mm suurempi. Tapista ei saa kiinni millään.
Honda CB 1300S 2008
Ex Suzuki GSX 1100E 1982
Ex Suzuki GSX 1400 K3
Ex Yamaha XJ 750 Seca 1984
Ex Yamaha R5 350 1973
Yllättävänkin hankalista paikoista lähtee ohuella tuurnalla ja vasaralla aukipäin kiertäen naputtamalla. Jos tuuri käy.
Vasenkätisellä porallakin on kuulemma jotkut onnistuneet. Ideana tässäkin ulos kiertäminen.
Viime kädessä kipinätyöstöllä - joka maksaa sitten jotain muuta.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Katkenneelle kierretapille on olemassa oma kovametallinen poranterä joka ei ole perinteinen kierukkapora. Kärjestä katsottuna muoto on neliö ja teroituksena teräväkärkinen prisma. Käsivaralta on turha yrittää ja vaatii tukevan pylväsporakoneen tai jyrsinkoneen sekä kunnollisen kappaleen kiinnityksen. Jonkun katkenneen kierretapin olen noilla porannut pois onnistuneesti, myös alumiinista.
TKP:ltä niitä löytyy eri kokoisina ja sivu 149. En ole varma myykö yksityisille. https://www.tkp-toolservice.fi/
Kylätason kurapyöräilijä.
Katkennut kierretappi on sen verran kovempaa ainetta kuin pultti, ei mahda siihen torxi upota vaikka kuinka naputtelis.. Porallakin on aika tuskaa yrittää kun sitä reikää ympäröivä aine on pehmeämpää kuin se reiän tukkiva tappi, niin terä helposti 'väistää' sivulle eikä homma onnistu. Melkein sitä on vain saatava naputeltua jollain jotta pyörisi ulos, tai valmistettava väline jolla siitä saisi kiinni, lieneekö tuohon olemassa hyvää valmista ratkaisua![]()
Aika heikkoa on alumiinista saada tappia irti. Noita tkp poria joskus kokeiltiin suht huonolla menestyksellä. Kipinätyöstö varmasti paras, mutta oma juttunsa muuten. Se ei rikkoisi kierrettä kun syö vain tapin sydämen pois. On myös erikoispuikkoja joilla hitsataan ainetta tapin päähän ja saadaan tökö josta kiertää pois. Sitten on ihan tuurnalla pilkottu tappi reikään ja paineilmalla ja piikillä kaiveltu murut pois. Tyylejä on monia ja niistä sovellettava kohteen mukaan.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Minkälaista renkaiden laakerien vaihtoväliä suositellaan , esim. joka 4 renkaanvaihto tai joku ajomäärä ,vai vaihteletteko vasta kun löytyy selvää oireilua tai vikaa käsituntumalta , kyseessä iso customi eli rauhallisesta ajopelistä kyse ?
Täysi laakerisetti pyörään maksaa noin 60-140e joten ite vaihtaisin parin vuoden välein. Investointi pieni, mutta hyöty suuri.
Et sä sitä huonoa laakeria ajaessa hirveän helposti tunne, joten vaihtaisin säännöllisesti.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Laadukas oikein asennettu (=ei vaurioitettu asennuksessa) kestää normaalissa katuajossa helposti 50-100tkm, jos laakeria ei pilata vedellä ja pyörä talvisäilytetään lämpimässä. Tässä mielessä tuo Privateerin ehdottama vaihto ”parin vuoden välein” menee aika vahvasti hätävarjelun liioittelun puolelle, varsinkin vähän vähemmän ajetuissa pyörissä. Toki kääntöpuolella vähiin ajokilometreihin liittyy ikääntymisriskejä, eli laakerin rasva kovettuu ja muuttuu vuosien saatossa, ja mahdollisella kondenssivedelläkin on paremmin aikaa tehdä tuhoja laakerissa.
Ei se ole mitään hätävarjelun liioittelua. Ne kannattaa vaihtaa säännöllisesti ni ei tarvitse pelätä että onkohan laakerit jo paskana yms. Niiden kuntoon varsinkin katuajossa vaikuttaa niin miljoona asiaa.
Se että laakerit vaihtaa 2 tai sanotaan 3 vuoden välein on niin mitätön investointi että se on yksinkertaisesti typerää jättää tekemättä. Kyllähän sä voit "helposti" ajaa 100tkm putsaamatta ilmansuodatinta ikinä... Mutta kannattaako ottaa riskiä ku suodatin ei paljoa maksa?
Mut onhan se 150e laakerisetti kolmelle vuodelle aivan järjetön investointi. 50e/vuosi! Eihän tällaiseen ole kellään varaa!
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mä tarkistan laakerit aina renkaanvaihdon yhteydessä ja vaihdan jos jotenkin oireilee. Renkaita joutuu minun ajolla vaihtamaan 1-2 kertaa kesässä. Ei ne ehjät laakerit vaihtamalla parane.
Jokainen toki tyylillään. Eipä noihin mitään ohjeellista vaihtoväliä taida olla olemassa.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Tästä me nyt olemme täysin eri mieltä. Öljynvaihdolle, suodattimen vaihdoille yms selkeästi kuluville osille on määritetty vaihto/huoltoväli ihan syystä. Ja yhtälailla ihan perustellusta syystä valmistajan huolto-ohjelmassa lukee, että laakerien kunto tarkistetaan, mutta niillä ei ole määritettyä vaihtoväliä.
Jos laakerit oikeasti tarkistetaan valmistajan huoltovälin mukaan ja renkaanvaihdossa, niin laakerin ajoa haittaava totaalihajoaminen menee osastolle iso lottovoitto. Toiseksi, jos laakerinvaihtaja on asennuksessa vähääkään huolimaton, niin uusikin laakeri voi hajota hyvin lyhyessä ajassa. Lisäksi tuohon mainitsemaasi hintaan saa korjaamolla teetettynä lisätä helposti 100-150€ työkustannusta. Siitä huolimatta kyse ei minulla ainakaan ole rahasta vaan siitä, että asianmukaisesti huolletussa ja hoidetussa pyörässä yllättävä laakerivika on niin kertakaikkisen epätodennäköinen tapahtuma, ettei sitä tarvitse edes miettiä saati pelätä. Toki tämä kokemus perustuu vasta vajaaseen 150 tuhanteen kilometriin ja reiluun kymmeneen vuoteen viidellä eri pyörällä.
Ratakäytössä tilanne on toki täysin toinen, koska laakerien kuormitus on kovaa niin nopeuden kuin jarrujen tuoman lämpökuormankin osalta.
Toki niitä laakereita saa vaihtaa kuten jarrunesteitä, eli jokaisen kovemman jarrutuksen jälkeen jos haluaa.
Ei se ole keneltäkään pois.
Ai hitsi, tuli muuten mieleen, että akkuvesi on vaihtamatta, joten täytyy mennä.
Muutama satatonni pyörillä ja yli miljoona kilsaa autoilla ja laakeriviat voi laskea sirkkelisormisen sahurin kädellä, eikä yksikään ole keskeyttänyt matkantekoa. Eniten laakerivikoja näyttää olevan peräkärryissä päätellen siitä että joka vuosi näkee tien reunassa kärryjä joissa törröttää tyhjä akseli ilman pyörää.
Turhien huoltojen ja korjausten tekeminen on teknistä tietämättömyyttä joka johtaa mutuun perustuvan hätävarjelun puolelle.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kevytperävaunuun tulee äkkiä lastattua liikaa ahneuksissaan. Jos vaunu painaa 3-400kg tyhjänä, niin kahdeksaan betonisäkkiin tms. harvoin tulee tyydyttyä kun tilaa on. Aika harva valmistaja ylikuormaan akselia ja laakerit mitoittaa niin töyssyssä tulos pahimmillaan on Koheltajan hyvin kuvaama. Ei vaadi edes vettä haukannutta laakeria silloin hajotakseen.
Ja milloin on Muulista laakerit puhdistettu, voideltu ja kiristetty oikeana tiukkuuteen...Tehtaalla.
Joo, samat tuntemukset, eikä yksikään näistä ole ollut pärrä! Bemarin takapyörän laakeri jurisi kesän ennen kuin oli pakko vaihtaa, C5:sen etupyörän laakeri samoin, pakko vaihtaa, kun kauppareissua ei uskaltanut viittä kilometriä pidemmälle ;-) Xantiassa oli pakko vaihtaa, kun katsuri käski!
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Olen yrittänyt muistaa pyöritellä laakereita aina kuminvaihdon yhteydessä. Tosin duksussa se on jäänyt takaa tekemättä kun siinä on 1-puolinen swingi ja ketjut sun muut jää napaan. Mutta 2-puolisen takahaarukan kanssa tarkistuksen pääsee tekemän muutaman tonnin välein. Kyllä laakerista katoaa silkinpehmeä pyöriminen paljon ennen sen laukeamista. 990-kotarist meni ensimmäisenä rataskilven (vai veropakkako se on) laakerit.
Kevyiden kärryjen laakerit jää yleensä tarkistamatta kun niihin ei tarvitse vaihtaa talvirenkaita. Harvapa tunkkailee ihan vaan renkaita pyöritelläkseen. Siitä tulikin mieleen että on tuota omaakin hinattu jo ainakin 25 vuotta, tuskin on hätiköintiä jos tarkistaisi nyt...
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 22.05.2021 klo 22:47.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Aikoinaan oli "yleinen" näky peräkärry ilman pyörää tienposkessa, asuntovaunujakin muistaakseni. Onko nykyisin sitten paremmat laakerit kun ei ole noita laakeririkon takia pyöräänsä hävittäneitä näkynyt? Eipä ole kyllä irrallisia rekan pyöriäkään näkynyt, niissä tosin ei vissiin ollut laakereista kyse.
K8-1000
Aikoinaan oli kiristettävät kartiolaakerit jotka kesti aikansa, kunhan muisti välillä rasvata ja säätää välys oikeaksi. Nykyisissä on ollut muutaman vuosikymmenen ajan kestovoidellut kaksiriviset kuulalaakerit, vastaavat mitä käytetään autojen pyörännavoissa. Nekään ei ole ikuisia ja välillä joutuu vaihtamaan, 2003 Aku:ssa on kerran vaihdettu molemmat laakerit eikä ole kuskattu ylikuormaa. Muistaakseni siihen kävi Samaran takalaakeri.
Tästä on ollut puhetta aiemminkin ja siitä on saatu aikaa väittelyitäkin mutta... Omissa pyörissä olen avannut laakerit, sivusuoja irti, ja laittanut niihin lisää rasvaa. Tällä toimenpiteellä on saatu laakerit kestämään selkeästi pidempään kun tehdasrasvoilla, varsinkin kurapyörissä joilla ajetaan kurassa, mutta myös sorapyörissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
No hitto. Itellä oli vasta 60tkm mittarissa yhdellä pyörällä jolla oli ikää 6 vuotta, kun säännöllisesti huolletusta pyörästä ilmeni renkaanvaihdossa että etupyörän laakeri on täysin sökönä.
Mutta joo, olette aivan oikeassa. Turhaa hommaa vaihdella laakereita. Ei ketjujakaan kannata vaihtaa ennenku katkee.![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson