Keulaöljyjen viskoista näkyy olevan hieman epämääräistä tietoa liikenteessä. Talvella asiaa selvittelin kun piti apinaan löytää keulille uudet ölpät. Nyrkkisääntö on se että W -lukema ei kerro oikeastaan yhtään mitään, kaikilla valmistajilla on oma tulkintansa aiheesta. Sen sijaan pitkälti kannattaa tuijottaa cSt@40C° lukemaa joka on viskositeetti 40 asteessa. Viskositeetti-indeksi on siinä mielessä tärkeä että mitä parempi se on niin sitä vähemmän viskositeetti muuttuu lämpötilan noustessa. Esimerkki: Apinan manuskassa huudetaan Eni Arnica SA 32 perään, siitä löytyi sitten speksit että visko 40 asteessa on 32 mm2/s. Siitä sitten hakemaan mikä esim. homonetin hyllystä löytyvä haakuraölppä omaa speksit jotka edes sinnepäin, Motul Factory 10W tuli ostettua. Kantsii kattoa että on samalla metodilla testattu eli ASTM D455.
Olipa muuten pieni ylläri että putkien kaikki pultit olivat edellisen omistajan jäljiltä sormikireydellä, iso kuoppa olisi varmaan jossain vaiheessa tökännyt putket irti, onneksi stonga olisi pysäyttänyt, mutta tommonen kun tapahtuu jossain isommassa nopeudessa niin musta auto hakee, olisi kirveellä töitä kun tietäisi kuka tuollaisen ansan viritteli...
Kuvissa vähän talvisten selvittelyjen tuloksia jos jollekin niistä olisi iloa.
![]()
Stoopid is strong in this one.
Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
ex: Kawasaki Z900 '18
ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04
Pitäisi löytää uusi letku jarrupääsylinterin ja jarrunestesäiliön välille. Mielellään sellainen hyvin joustava, kun sylinterin ja säiliön letkuliittimet on hieman eri kokoisia (8mm/6mm). Mitä materiaalia letkun pitää olla, että se kestää jarrunestettä?
-- Brake later and open the gas earlier --
Varmaankin esim. Supremebikes tai KVR-racing tai joku vastaava rataorjentoitunut firma osaa auttaa. Ihan perus muoviletkut tuppaavat hikoilemaan jarrunestettä läpi.
HRC:n letku on perinteisesti ainakin 100% toimintavarmaa kamaa. Pitäisi periaatteessa saada tilattua miltä vain Hondan diileriltä. Varmaan kuitenkin helpoiten netistä:
https://reactiveparts.com/honda-hrc-..._store=default
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Yksi soitto Porvoon mittaletkuun ni saat itsellesi teräspunosletkun juuri sen mittaisena kuin haluat ja juuri sillä liittimellä kuin haluat. Ne prässää sulle valmiin letkun odottaessa.
Edit : sori luin väärin, puhut siis siitä lyhyestä letkusta joka purkista menee kahvalle. Enpä ole varma saako pelkästään sitä varaosana vai pitääkö ostaa samalla myös se purkki.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kiitos vinkistä. Hieman vain arveluttaa sopiiko tuo 4,8mm sisähalkaisijalla oleva 8mm letkuliityntään jossa se millin parin paksunnos siinä kärjessä.HRC:n letku on perinteisesti ainakin 100% toimintavarmaa kamaa. Pitäisi periaatteessa saada tilattua miltä vain Hondan diileriltä. Varmaan kuitenkin helpoiten netistä:
https://reactiveparts.com/honda-hrc-..._store=default
Porvoon Mittaletkusta jo kävin hakemassa jarruletkut. Nyt on siis meneillään Nissin jarrunestesäiliön naittaminen Brembon pääsylinteriin ja niissä harmillisesti eri kokoiset letkun lähdöt. Tähän kohtaan siis pitäisi löytää sopivasti venyvää letkua sellainen 10cm pätkä. Silikoniletku varmastikin olisi sopivan joustavaa niin, että sen saisi venytettyä paikoilleen mutta en tiedä kestääkö se jarrunestettä.Edit : sori luin väärin, puhut siis siitä lyhyestä letkusta joka purkista menee kahvalle. Enpä ole varma saako pelkästään sitä varaosana vai pitääkö ostaa samalla myös se purkki.
Jos en muuta keksi niin sitten vanha Nissinin letku paikalleen ja teen vaikka kutistesukalla paksunnoksen Brembon letkuliityntään ja kunnon letkukiristin siihen päälle.
-- Brake later and open the gas earlier --
Muutoskappaleella se toki onnistuu. Tätä mietin jo itsekin. Se vaan ei ole niin nätti asennus, kuin paikoilleen sopiva letkunpätkä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mistä teräspunosletku mallin mukaan taitellen Tampereella ns. odottaessa ?
Stormi tarttisi letkut irti ja malliksi Turkkuseen. Ei huvittaisi näin keskellä ajokautta - vaikka nyt vähän viileät kelit onkin.
Vai joku yleismallin ratkaisu ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Siskon poika tunkkasi jammun piikin oven eteen. Oli kuulema tyhjäkäyntikierrokset laskenee, mutta käynnissä oli pysynyt. Savuakin oli takasuuttimista tullut, mutta väri jäi epäselväksi. Sammutti pyörän pysäkille eikä sen jälkeen enää lähde käyntiin.
Purettiin niin pitkälle kun minun työkalut antoi periksi. Ei saatu katteita niin paljoa purettua, että olisi saanut tulpan irti (siihenkään ei kylllä löydy avainta). Näytti siltä, että pakosarjan vierestä vuotaisi öljyä, mutta miksi siellä nurkilla olisi öljyä? Ja liittyykö se mitenkään tuohon käyntiongelmaan.
Olen ehkä kuullut vuosimallin mutten muista, arvioisin 10-15 vuotta vanha kyykky mallin yamaha. On kuulema vaihdettu 180 cm3 pytty, mutta rahat ei riittänyt ruiskun ohjelmointiin. Mäkistarttia yritettiin tuossa pihalla ja ihan normaalilta se kuullosti vaikkei käyntiin hörähtänyt.
Jos ja kun löydän lisää työkaluja niin mitä tuosta kannataisi tsekata?
Ihan ekana starttipilottia ilmanputsariin ja startilla hankausta.
Jos hörähtää, niin silloin siellä (suunnilleen) oikea-aikainen kipinä ja puristuksia, mutta ei polttoainetta.
Jos ei hörähdä, niin vikaa voi olla myös kipinä / ajoitus-osastolla.
Sitten vaan systemaattista vianetsintää polttoainekorkin ja takasuuttimen väliltä.
Ilmeisesti YZ-F R125 ja 4T Minarelli moottori?
Ensimmäisenä, onko moottorissa öljyä? Jos on paljon ajettu, syönyt öljyt vähiin, mäntä leikannut ja renkaat jumissa -> ei käynnisty.
Ruiskusuuttimen toiminta kannattaa tarkistaa, voi olla roska suuttimessa. Venttiilien säädöt, jos on mennyt tiukaksi huonosti suodattavan ilmanputsarin takia niin ei lähde käyntiin. Ilmansuodattimen kunto, onko pesty vedellä ja tukossa?
Noi on ne mitkä ensin tarkistaisin ennen kun yrittäisin käynnistää.
Pakokäyrän öljy viittaa vuotavaan kannen- tai venakopan tiivisteeseen, voi olla yhteys tai syy-seuraus kyseiseen vikaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Aloitellaan noilla kunhan nuori mies tulee paikalle avaimien kanssa. Öljyt on vaihdettu 500 km sitten ja oli vielä tallella. Jäähdytysnestettä oli miltei ylämerkkiin.
Kellarista löytyi työkalua lisää. Just 2001 vaihdoin vesipumpun autoon, sen jälkeen tullut vähempi ropattua. Onneksi en ole heittänyt työkaluja roskiin.
Saatiin tulppa irti, joka enteili enemmän sinne vakavampaa päähän osuvaa vikaa. Perhesovun säilyttämiseksi ei irroitettu moottoria pihalla ja tuotu makkariin korjattavaksi. Vietiin harley miehen talliin, jonka tuumaset avaimet eivät soveltuneet työhön (tai saattoi olla myös kiinnostuksen puutetta). Nyt pyörä on kuskattu oikealle pyöräpajalle. Katsotaan miten kallis remppalasku sieltä tulee.
Kuulostaa siltä että pyörän arvo voi tuplaantua konerempan yhteydessä jos kone on loppuunajettu...
Kylätason kurapyöräilijä.
Ratakatteiden sisäpinta tuppaa olemaan vähän "rosoista" ni GoPron mount ei oikeen halua liimautua paikoilleen. Mikä olis hyvä liima mitä voisi levittää siihe alle "täytteeksi" jotta sais kunnollisen liimauksen sille mountille?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Oisko vaikka Finnscon liimat, ovat aika helkkarin hyviä, ja tulee sileä pinta.
https://www.finnsco.fi/suomi/tuotteet/2k-liimat
Tuolla 50 millilitran tuubillakin varmaan pärjää pitkälle.
Ja nuo on Kärkkäisen kaupassa tarjouksessa, jos sattuu lähimaastossa olemaan.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Nyt on työkalupakissa vaihtoehtoja.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Öljynsuodattimen jalan letkut. Minulla on pyörässä nestejäähdytteinen öljynsuodattimen jalka. Mihin kannattaisi kytkeä paluuletku? Laitanko vain haaran syylärin paluuletkuun vai miten muilla on kytketty?
-V
Pitäis saada pyörään navi ja puhelin lataukseen ajon aikana, ei jatkuvasti. Oon kattonu fuzeblock systeemeitä. Millasta ratkasua suosittelisitte ja miten ootte ite tehny?
Laitan pari linkkiä niin kattele onko toinen liki nykyistä?
Voin ottaa kuvan tallilla ainoastaan tuosta 750 kuutioisesta mallista mikä on alin linkeistä, ylin linkki on 89-malliin.
https://www.cmsnl.com/yamaha-fzr1000...l#.YKHhwqgzaUk
https://www.cmsnl.com/yamaha-fzr1000...sy_3tj1347000/
https://www.cmsnl.com/yamaha-yzf750r...sy_4fm1347010/
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..