Sivu: 94 / 148:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 44849293949596104144 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 2791:stä 2820:een 4411:sta
  1. #2791
    Tarttis USB ulostulon pyörään (CB1300), jotta saisi kännykälle virtaa. Motonetistä vesitiivis adapteri ja 2A sulakerasia. Tähän asti ok.

    Kysymys vaan, mistä johdosta varastamaan virran? Suoraan akusta on aika huono ratkaisu (aina päällä), joten jostain piuhasta jossa tuo virran vienti ei laukaise alajuoksun sulaketta, mutta olisi päällä vain pyörän käydessä.. Ehdotuksia, kokemusta? Toimisiko ajovaloista?
  2. #2792
    Ota akulta releelle ja releelle heräte esim. ajovalosta? Siis vähän kuin lisäpitkää asentaisi.
    ZXR750 J "K"
  3. #2793
    Töötin johdosta?
    Monessa pyörässä töötille tulee virtalukon takaa jatkuva +12V ja tööttinappi antaa sitten vaan maata.
    Ja yleensä se töötti on sen verran ison sulakkeen ja paksun johdon takana että tuon 2A kestää kyllä ottaa siitä.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  4. #2794
    seisontavalon piuhasta on samalla virtalukon "takana" eli kääntää avaimen virtalukossa siihen asentoon niin saa seisontavalon päälle ja virrat , ja avaimen pois virtalukosta
  5. #2795
    Minä laittaisin USB-pistokkeelle jatkuvan virran suoraan akulta. Näin mahdollistetaan esim. puhelimen, kypäräpuhelimen tms. laitteen lataus kahvi- tai ruokatauon aikana. Jos akun tyhjennys USB:n takia pitkäaikaisessa seisonnassa arveluttaa niin sitten laittaa piuhaan katkaisimen tai nyppää sen sulakkeen irti. Jos muistaa
    -- Brake later and open the gas earlier --
  6. #2796
    Sama ajatus.
    USB-piuhan päässä harvoin on mitään sähkösyöppöä tai semmoista laitetta, joka asuu siinä, kun pyörällä ei ajeta.
  7. #2797
    Talvella käytettiin keula purettuna, vaihdettiin iskareiden stefat ja ohjauslaakeri tarkistettiin+rasvattiin. Nyt sitten ensiajoilla huomasin, että pyörä puoltaa oikealle. Puoltaa sen verran huomattavasti, että alkanut selkeästi talven aikana.

    Säädin jo kertaalleen ohjauslaakerin kireyttä toiseen suuntaan, ei vaikutusta. Sellaisen huomion tein kun keula oli ylhäällä, että eturengas pyörii todella nihkeästi. Löysäilin kaikki pultit paitsi alakolmion pumppujen pultit ja eturengas pyörii mukavan vapaasti. Pultteja kun aloin kiristeleen, niin heti kun kiristi yläkolmion keskipultin niin alkoi eturengasta ahdistamaan. Kuvittelenko vain, onko normaalia vai mitä tuossa tapahtuu?
  8. #2798
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Sama ajatus.
    USB-piuhan päässä harvoin on mitään sähkösyöppöä tai semmoista laitetta, joka asuu siinä, kun pyörällä ei ajeta.
    Kyllä ne usb-laturit virtaa syö itse koko ajan vähän taustalla ja mp:n akku nyt ei iso ole joten jokusen viikon seisonnan jälkeen voi hyvin akun tappaa, joten kyllä noi releen taakse kannattaa laittaa niin että on päällä kun pyöräkin on.
    Gsx-r 1000 k8
  9. #2799
    Lainaa Cure kirjoitti Katso viesti
    Kyllä ne usb-laturit virtaa syö itse koko ajan vähän taustalla ja mp:n akku nyt ei iso ole joten jokusen viikon seisonnan jälkeen voi hyvin akun tappaa, joten kyllä noi releen taakse kannattaa laittaa niin että on päällä kun pyöräkin on.
    Releen taakse laittaisin minäkin, jos laturia on tarkoitus säilyttää pistokkeessaan. Laturien spekseissä ei sanota tyhjäkäyntitehoa (tai en ole ainakaan huomannut), mutta se on varmasti enemmän kuin nolla. Sen voisi tietysti mitata aika helposti. Jos virta on vaikkapa 1 mA, vie se 1 Ah:n 1000 tunnissa. Siitä tuskin olisi juuri haittaa paitsi jos jättää kiinnni talven yli.

    Mutta kun se voi ihan yhtä hyvin olla 10 mA, silloin se 1 Ah häviää jo 4 vrk:ssa, ja jos mp-akku ei ole enää parhaassa iskussaan, parin viikon seisokki voi olla sille jo liikaa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  10. #2800
    Lainaa alib0b kirjoitti Katso viesti
    Talvella käytettiin keula purettuna, vaihdettiin iskareiden stefat ja ohjauslaakeri tarkistettiin+rasvattiin. Nyt sitten ensiajoilla huomasin, että pyörä puoltaa oikealle. Puoltaa sen verran huomattavasti, että alkanut selkeästi talven aikana.

    Säädin jo kertaalleen ohjauslaakerin kireyttä toiseen suuntaan, ei vaikutusta. Sellaisen huomion tein kun keula oli ylhäällä, että eturengas pyörii todella nihkeästi. Löysäilin kaikki pultit paitsi alakolmion pumppujen pultit ja eturengas pyörii mukavan vapaasti. Pultteja kun aloin kiristeleen, niin heti kun kiristi yläkolmion keskipultin niin alkoi eturengasta ahdistamaan. Kuvittelenko vain, onko normaalia vai mitä tuossa tapahtuu?
    Tarkista että putket on linjassa(eli ala ja ylä kolmion putkien reiät jos on kovin eri linjassa ja sitten kun kiristää putkien ollessa siinä vois kametta alapäitä jotenkin vinoontms mistä sitten tuo puolto/jumitus)
    onhan holkit oikeen akselilla
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  11. #2801
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Releen taakse laittaisin minäkin, jos laturia on tarkoitus säilyttää pistokkeessaan. Laturien spekseissä ei sanota tyhjäkäyntitehoa (tai en ole ainakaan huomannut), mutta se on varmasti enemmän kuin nolla. Sen voisi tietysti mitata aika helposti. Jos virta on vaikkapa 1 mA, vie se 1 Ah:n 1000 tunnissa. Siitä tuskin olisi juuri haittaa paitsi jos jättää kiinnni talven yli.

    Mutta kun se voi ihan yhtä hyvin olla 10 mA, silloin se 1 Ah häviää jo 4 vrk:ssa, ja jos mp-akku ei ole enää parhaassa iskussaan, parin viikon seisokki voi olla sille jo liikaa.
    En tiedä kenen valmistama USB-pistorasia kaverilla oli Ducatissa (suoraan akusta) mutta vaikka ei ollut mitään kytketty pistokkeeseen purki 10 Ah akun kahdessa viikossa. Siellä oli jotain elektroniikkaa sisällä. Siirrettiin virtalukon taakse niin ongelma loppui.
    FJR -17
  12. #2802
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    En tiedä kenen valmistama USB-pistorasia kaverilla oli Ducatissa (suoraan akusta) mutta vaikka ei ollut mitään kytketty pistokkeeseen purki 10 Ah akun kahdessa viikossa. Siellä oli jotain elektroniikkaa sisällä. Siirrettiin virtalukon taakse niin ongelma loppui.
    Täytyyhän siellä jotain olla, kun 12V pudotetaan ja reguloidaan siihen USB:n 5 volttiin.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  13. #2803
    Lainaa alib0b kirjoitti Katso viesti
    Talvella käytettiin keula purettuna, vaihdettiin iskareiden stefat ja ohjauslaakeri tarkistettiin+rasvattiin. Nyt sitten ensiajoilla huomasin, että pyörä puoltaa oikealle. Puoltaa sen verran huomattavasti, että alkanut selkeästi talven aikana.

    Säädin jo kertaalleen ohjauslaakerin kireyttä toiseen suuntaan, ei vaikutusta. Sellaisen huomion tein kun keula oli ylhäällä, että eturengas pyörii todella nihkeästi. Löysäilin kaikki pultit paitsi alakolmion pumppujen pultit ja eturengas pyörii mukavan vapaasti. Pultteja kun aloin kiristeleen, niin heti kun kiristi yläkolmion keskipultin niin alkoi eturengasta ahdistamaan. Kuvittelenko vain, onko normaalia vai mitä tuossa tapahtuu?
    Onhan etuputket keskenään saman mittaiset = oikein kasattu? e:Niin ja esijännitykset putkien kesken samat?
    ZXR750 J "K"
  14. #2804
    Lainaa SLP kirjoitti Katso viesti
    Onhan etuputket keskenään saman mittaiset = oikein kasattu? e:Niin ja esijännitykset putkien kesken samat?
    Eikös tuo vaatisi jo todella löysän etuakselin, tai isoilla välyksillä olevat teleskoopit, jos nuo vaikuttaisivat?
  15. #2805
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Eikös tuo vaatisi jo todella löysän etuakselin, tai isoilla välyksillä olevat teleskoopit, jos nuo vaikuttaisivat?
    Niin, käytetäänhän keulassa eripari jousiakin. Onkohan paikkojen kiristysjärjestys keulaa kasatessa oikea?
  16. #2806
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mä kyllä löysäisin etuakselin, ylä- ja alakolmiot. Sitten kiinnitys niin että on varma että kolmiot on löysästi sormikiristetty suoraan, eikä mitään vääntöjännityksia, ja vasta sitten alakolmikot oikeaan momenttiin (on yllättävän pieni) ja yläkolmio sitten perästä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  17. #2807
    Kokeile teleskooppeja pyörittämällä ovatko putket suorat.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  18. #2808
    Eihän jäänyt etuakselilta prikkoja tai holkkeja pois? Ovathan keulaputket varmasti samansuuntaiset? Tuo shyhanderin neuvo tuntuu järkeen käyvältä, etuakseli löysälle, kolmiot momenttiin ja lopuksi vasta etuakseli.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  19. #2809
    Jos on tuplalevyt niin oikea puolinen jarru jumittaa ja siksi puoltaa oikealle....

    Hyviä neuvoja tullut joita kannattaa tarkistaa, koska sulla on myös onjauslaakeri vaihdettu niin löysää vielä yläkolmiosta ohjausakselin mutteri niin että saat samalla myös kolmiot linjattua. Jos kolmiot ei ole linjassa niin keulaputkia ei saa linjaan ja ongelmat alkaa.

    Joissain pyörissä pitää myös etuakselin kiristys on tarkka paikka ettei keulaputkiin jää jännityksiä.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  20. #2810
    Kellään kokemusta semmoisesta pulttipyssystä kuin DeWalt DCF880N-XJ? Tallista löytyy jo XR sarjan pora ja pari 5Ah akkua niin pääsis sulovileeninä pelkän rungon hankkimisella
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  21. #2811
    Momenttiavaimet: mitä niillä tekee ?

    Juu, taannoin katsoin erkkiviiden takarattaan pulttien momentin kirjasta. Avain momenttiin, kääntöä. Lopputuloksena alkoi alumiininen kierre navassa myötäämään. Pysyi nyt kumminkin vielä kiinni mutta jos olis naksuun vääntänyt niin venäläistä pystykierrettä olisi tullut.

    Tänään ajattelin vetää oikein momenttiin kytkimen jousien ruuvit. Eri avain, taulukosta momentti, taas mennään jo kohdassa että ei todellakaan kiristetä kunnes avain naksahtaa.

    Mikä tässä mättää ? Taulukkoarvot ihan metsässä ? Momentit kuivalle kierteelle ? Onnea vaan kuivan kytkimen ruuvinreiän metsästämisessä. Isommalla avaimella on ihan menestyksellä vedetty pyöränmuttereita autoissa momenttiin ja höllemmässä on olleet kuin hartiamomentilla laitetut.

    Mainitaan nyt, että "ikinä" - no joskus muinoin - en ole vääntänyt kierteitä rungosta pilalle näppituntumalta. Tai ruuveja poikki. Eipä ole tiellekkään putoilleet.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  22. #2812
    Kääntelin aikoinaan XT jamahan nokkapukin pultteja kiinni ja sama fiilis.
    Kuin olisi pullataikinassa pultteja kääntänyt ja kolme kierrettä korkkasi, vaikka kiristin vaiheittain, eli pienemmällä momentilla kuin mitä ohjekirja sanoi.
    Miksi kolme, no kun yksi kierre oli jo paskana, niin piti kokeilla jatkuuko tuuri.

    Nykyään siellä kannessa on kaikki nokkapukkien kierteet vahvemmasta tavarasta, niin saa huoletta kiertää momenttiin.

    Olisiko taustalla se, että alumiinissa oleva kierre väsyy aika nopeaan ainaista kiristämistä ja sitten se pettää.
  23. #2813
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Momenttiavaimet: mitä niillä tekee ?

    Juu, taannoin katsoin erkkiviiden takarattaan pulttien momentin kirjasta. Avain momenttiin, kääntöä. Lopputuloksena alkoi alumiininen kierre navassa myötäämään. Pysyi nyt kumminkin vielä kiinni mutta jos olis naksuun vääntänyt niin venäläistä pystykierrettä olisi tullut.

    Tänään ajattelin vetää oikein momenttiin kytkimen jousien ruuvit. Eri avain, taulukosta momentti, taas mennään jo kohdassa että ei todellakaan kiristetä kunnes avain naksahtaa.

    Mikä tässä mättää ? Taulukkoarvot ihan metsässä ? Momentit kuivalle kierteelle ? Onnea vaan kuivan kytkimen ruuvinreiän metsästämisessä. Isommalla avaimella on ihan menestyksellä vedetty pyöränmuttereita autoissa momenttiin ja höllemmässä on olleet kuin hartiamomentilla laitetut.

    Mainitaan nyt, että "ikinä" - no joskus muinoin - en ole vääntänyt kierteitä rungosta pilalle näppituntumalta. Tai ruuveja poikki. Eipä ole tiellekkään putoilleet.
    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä olivat annetut taulukkoarvot em. kohteille? Itsellä käytössä ”halpis” monenttiavaimet, jotka olen pariin kertaan naksutellut työmaalla kalibroituja laatuavaimia vastaan ja todennut momenttien olevan riittävän lähellä oikeata (isompi virhe tulee käyttäjästä kuin avaimista). Lisäksi pienen ja ison avaimen momenttialueet menevät sen verran ristiin, että tulee joskus tarkistettua ne keskenään naksauttamalla, ettei ole tapahtunut ainakaan järkyttävän suurta muutosta. Noilla olen muutaman moottorin kasannut sekä tehnyt n määrän erilaisia huolto ja korjaustöitä moottoripyöriin, eikä ole vielä kertaakaan tullut vastaan kohdetta, jossa ehjillä osilla olisi tullut ongelmia ohjemomenttiin vääntäessä. Joskus olen kuullut olleen paino tai yksikkömuunnosvirheitä huoltomanuaalien momenttitaulukoissa ja usein on tullut vanhoja rassatessa vastaan kohteita, joissa kierteet on olleet valmiiksi väännetty pilalle liian suurella momentilla, jolloin oikeaan momenttiin vääntäminen on purkamisen jälkeen ollut liikaa kierteen kestävyydelle.
  24. #2814
    Toisilla on momentti hyppysissä, mulla ei ole, joten kalulaatikossa on kolme erikokoista avainta. Oliskin muuten hyvä tarkistaa onko kalibrointi edes vähän sinne päin. Tarkkuus lienee paras 40-90% alueella avaimen maksimimomentista.

    Hätäinen saattaa asettaa avaimeen momentin väärän asteikon mukaan (naulajalkaa). Jaa mistäkö tiedän...
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  25. #2815
    Lainaa PTuru kirjoitti Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä olivat annetut taulukkoarvot em. kohteille? Itsellä käytössä ”halpis” monenttiavaimet
    Halpiksia nämäkin. Bilteman ja Motonetin, ihan uskottavan oloisilla kalibrointitodistuksilla tuli molemmat.

    Viimeisin oli siis M6 ruuvi, alumiiniseen tai vastaavaan painelevyyn.
    Taulukon mukainen arvo oli 0.9kg*m - en jaksanut vääntää Nm:ksi vaan katsoin jotta 87in-lbs.

    Ja - nyt kun tuon luin - niin eiköhän se pahuksen avaimen skaala ollut ft-lbs. Eihän siinä nyt paljon eroa ole, eihän Taulukon otsikossa kyllä luki jotta ft-lbs mutta tuolla rivillä oli in-lbs. Silmälasikauppaan mars.

    Ihan uskottavan oloinen avaimen löysän pään momentti se silti oli.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  26. #2816
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Viimeisin oli siis M6 ruuvi, alumiiniseen tai vastaavaan painelevyyn.
    Taulukon mukainen arvo oli 0.9kg*m - en jaksanut vääntää Nm:ksi vaan katsoin jotta 87in-lbs.

    Ja - nyt kun tuon luin - niin eiköhän se pahuksen avaimen skaala ollut ft-lbs. Eihän siinä nyt paljon eroa ole, eihän Taulukon otsikossa kyllä luki jotta ft-lbs mutta tuolla rivillä oli in-lbs. Silmälasikauppaan mars.
    Mulle oli jostain takaraivoon juurtunut, että kilo on kymmenen newtonia, mutta viestisi jälkeen googlettaen täytyy todeta, ettei se ollutkaan ihan noin. Aika liki toki ollaan, mutta isommissa momenteissa tuollakin virheellä voi olla merkitystä. Vielä kun muistaisi asian seuraavan kerran kgm-arvoon törmätessä.
  27. #2817
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Momenttiavaimet: mitä niillä tekee ?
    1. Estää ylimomentin niiltä jolla ei ole kokemusta ja näppituntumaa

    2. Pakollinen silloin kun kiristyksessä tapahtuu jokin muodon muutos ts. kun kiristettävä osa toimii jousena tai pultti venyy, eli momenttia on silloin kohtuullisen mahdoton arvioida.

    3. Kun käytetään eksoottisia materiaaleja, esim. uppokantainen titaaniruuvi pehmeään alumiiniin tai kun käytetään kitkamuttereita

    4. Silloin kun käytetään erityisen pieniä tai suuria momentteja, perus M5-M10 on aika helppo arvioida

    Itsekin joskus harhautunut in-lbs ja ft-lbs kanssa (kalliiseen) metsään. Tuohon kun lisätään kirjalliseen ohjeeseen termi foot pound, niin alkaa olla SI-yksikköjä ikävä.
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  28. #2818
    Lainaa Rekkamasa kirjoitti Katso viesti
    Kellään kokemusta semmoisesta pulttipyssystä kuin DeWalt DCF880N-XJ? Tallista löytyy jo XR sarjan pora ja pari 5Ah akkua niin pääsis sulovileeninä pelkän rungon hankkimisella
    Ei tuosta mutta isompi (ja kalliimpi) DCF899 on kyllä hyvä peli aukomaan kaikkea
    https://www.amazon.de/-/en/Dewalt-DC.../dp/B00VXN7TUW
  29. #2819
    Vanha nyrkkisääntö; 4mm- 0,4, 5mm 0,5 kg, 6mm 0,6 kg jne. Pysyy kierteet kunnossa alumiinissakin. Varsinkin paljon avatuissa ja kiristetyissä vanhemmissa vehkeissä.
  30.  
  31. #2820
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Viimeisin oli siis M6 ruuvi, alumiiniseen tai vastaavaan painelevyyn.
    Taulukon mukainen arvo oli 0.9kg*m - en jaksanut vääntää Nm:ksi vaan katsoin jotta 87in-lbs.

    Ja - nyt kun tuon luin - niin eiköhän se pahuksen avaimen skaala ollut ft-lbs. Eihän siinä nyt paljon eroa ole, eihän Taulukon otsikossa kyllä luki jotta ft-lbs mutta tuolla rivillä oli in-lbs. Silmälasikauppaan mars.
    87 ft-lbs on 117 Nm (ei varmasti kukaan yritä M6 ruuvia tähän momenttiin)
    87 in-lbs on 9,8 Nm
    0,9 kgm on 8,7 Nm

    Jos siinä avaimessa on ollut desimaalit?

    8,7 ft-lbs = 11,8 Nm

    Jopa tuo 8,7 Nm on minusta ihan liian kova momentti alumiinille. 8.8 pultille maksimimomentti teräs/teräs liitoksella on 10 Nm luokkaa.

    Kotarin (kevari duke) öljynsuodattimen ruuveille on ohjekirjassa annettu vastaava aivan päätön momentti. Ekan kerran koitin momenttiavaimella ja meinasi kierteet lähteä. Sen jälkeen vaan näppituntumalla ja ei ole karannut filsun kansi mihinkään.
    2x HD, 2x Savage
Sivu: 94 / 148:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 44849293949596104144 ... ViimeinenViimeinen