Voin lämpimästi suositella Motulin RBF600:sta. Onhan se kolmisen kertaa kalliimpaa mitä normi-DOT4 mutta kulu ei kuitenkaan ole suuren suuri, kun puolen litran purkki on se 15€ ja se riittää hyvinkin kahden pyörän nesteiden vaihtoon.
-- Brake later and open the gas earlier --
Racing-neste laittaa näköjään vielä paremmaksi:
TRW DOT 5.1
Dry boiling point: approx. 272°C
Wet boiling point: approx. 184°C.
Motul RBF600
Dry boiling point 312 °C / 594 °F
Wet boiling point 204 °C / 399 °F
Ja tämä, korroosionmäärä tyypillinen DOT 4 -neste vs. RBF660:
teräs mg/cm2 0,2 vs. 0,02
alumiini 0,1 vs 0,03
DOT 5.1 arvoja ei ollut, mutta ilmeisesti ei hirveästi aiheuta korroosiota?
Tuota Motulia olen käyttänyt, koska laatu/hinta/saatavuus kohtaavat mielestäni hyvin. Huonompikin varmaan riittäisi mun ajeluihin, mutta eipä tuokaan nyt konkurssiin vie, ei sitä niin paljoa vuodessa kulu. Kerran on autosta hävinnyt jarrut huonojen nesteiden takia ja sekin oli sen verran ikävä kokemus, ettei viitsi kokeilla moottoripyörällä.
Juu, RBF kestää lämpöä enemmän kun 5.1 mutta omassa käytössä en ole kokenut tapreelliseksi, jos ajaisin supermotoa tai rataa niin silloin olisi RBF käytössä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Saako Suomesta mistään (tai edes EU:sta) tätä etuhaarukka "työkalu-settiä" ;
https://traxxion.com/product/fork-sp...ompressor-kit/
?
Kiitoksia
Kyllä uskoisin, että löytyy. Kysy esim. Stormilta.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Noniin, vihdoin tuli osat postissa ja pääsin iskemään paikalleen... kävi molemmat mitä yhdessä arveltiin: holkki oli millin lyhyt MUTTA myöskin toinen laakeri oli milliä vaille pohjassa... tämä tuli todennettua ku sattu olee vanne mukana ku kävin huoltoliikkeessä ni huollon kaveriki ku ensin napautti sitä ni ei menny yhtään syvemmälle ja kuului kimeä ääni (eli se ääni kun se olis pohjassa)... sit pienen ihmettelyn jälkeen se pamautti oikeen kunnolla ni se meni millin syvemmälle ja istui normisti paikalleen.... se mikä sen millin vastahankaan aiheutti, on hämäränpeitossa. kiviä siellä ei ollut tai roskaa...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Legendaarista!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mjaahas.... Nyt sit ku vihdoinki sain väliholkin tohon mun ostamaan cebarin kakkosvanteeseen, ni sain todeta että miksi se edellinen omistaja todennäköisesti myi sen... On meinaan kromatessaan kromannu sit muutaman kymmenesosamillin myös laakeripesän sisälle... ei mee mitenkään laakeri sisään pesään... Mut eihä se tietenkää sitä myynti-ilmoituksessa maininnut koska eihän hän mitenkään sitä ole voinut huomata...
Mutta joo, kysymys : Onko laakeripesä mahdollista jossain sorvauttaa oikeisiin mittoihin jotta sais laakerit mahtumaan pesään? Vai onko vanne kerrasta kelvoton?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Lähtiskö se ihan käsin/ varovasti koneellisesti hiomalla pois?
Mikäli sen jälkeen pesän tiukkuus arveluttaa, niin laakerilukitetta väliin.
Eka paniikki-idea.
Koneistamolla onnistuu varmasti.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Soitan eka huomenna tonne yhdelle koneistamolle ja kysyn paljonko veloittaisivat tosta laakeripesän "putsaamisesta"... En viittis ite rupee hiomaan käsipelillä ku todennäköisesti saan aikaan epäkeskon laakeripesän ja sillähän on sitte helvetin hauska ajella ku vanne hypyttää koko ajan![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kromin sorvaaminen tai avartaminen alumiinisesta laakeripesästä saattaa olla ns ameriikan temppu. On meinaan himppasen kovuuseroa ja vielä väärinpäin, eli kova pinta pehmeällä pohjalla. Veikkaan että väljäksi menee. Hiomalla voisi kokeilla, mutta sopivia koneita ei ole joka paikassa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jos niille mahtuu se vanne sorviin niin eipä sinne kovin iso homma sorvata tilaa soviterenkaalle ja painaa sellainen sisään. Sitten kaivelee pesän oikeaan mittaan.
Minkäs kokoinen sen laakeripesän tulee olla suhteessa laakerin leveyteen? Onko se tyyliin 0,1mm kapeampi, vai onko se ihan just tarkalleen samankokoinen?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Hio dremelillä/ tai vastaavalla kivilaikalla vanteesta se kromikauluksen reuna pois ja nosta kromaus pois reiästä.
Jos kromaus on vaatinut esmes. kuparointia, sekin lähtee hapolla poijes.
Viimeksi muokannut: meura; 18.03.2021 klo 22:48.
Oulu
Ihan käsipelillä hiekkapaperilla olen noita laakeripesiä hionut jos on mennyt maalauksessa maalia tai on ollut muuta pashaa tai rupea. Ei se reiän pyöreys ole mikään auringon tarkka ja laakerilukite täyttää pienet kolot. Pääasia on, ettei ole niin väljä, että ulkokooli pyörisi pesässä. Toki kromaus voi vaatia pyörivää karkeaa terää/kiveä, että lähtee irtoamaan.
Joskus on kampiakselin kauloja hiottu käsin ja vieläkin ne koneet pyörii.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Jos en kovasti väärin muista niin kromauksen saa pois typpihapolla ja suolahapolla.
Sen jälkeen sopivankokoisella virsikirjalla pyöräyttää niin tulee hyvä.
https://www.poratuuli.fi/virsikirja-80x50mm
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Pyöräyttäisin tällaisella hoonilla ja tarvittaessa vähän paperilla perään pintaa sileämmäksi
https://m.motonet.fi/fi/tuote/700912...kivea-19-63-mm
690 Enduro
Speed Triple 1050 Turbo
Ducati 748
Oletko ihan varma, että vanne on todella on kromattu eikä maalattu? Nykyään on kaikenlaisia erikoismaaleja, joilla pintaan saadaan vaikka mitä efektiä. Sillä vaan kyselen, että jos onkin joku maali tms. pinnoite kysymyksessä, niin sen saanee putsattua esim. tinnerillä liottamalla ja sitten vaikka jollain puutikulla kaapii laakeripesän puhtaaksi tai jollakin maalinpoistoaineella. Lopuksi voi vielä pyyhkäistä pinnat kevyesti käsin hiomapaperilla. Jos todella on kromattu, niin sitten on hankalampi homma. Kromauksen suorittavia paikkoja ei taida hirveästi Suomessa olla eikä onnistu ns. kotikonstein, joten pitäisin jotain muuta pintaa todennäköisempänä.
Edit. Jaa näkyy niitä kromipinnoitusta tarjoavia firmojakin olevan kyllä tarjolla. Jotain vanhaa uskomusta ja urbaania legendaa vissiin se kromaamoiden vähyys.
Viimeksi muokannut: PTuru; 19.03.2021 klo 08:59.
Mul on laatikossa ollut jo pari kolme vuotta yks ylimääräinen SXC:n syyläripari.
Meinasin, et jos ne liottais. Isohkoon laatikkoon kuumaa vettä, ja sit puol pulloa etikkaa. Muutama tunti ja huuhtelu.
Toimisko?
Eipä oo kotona pH-mittaria, mut meinasin ettei tolla etikalla varmaan saa mahdollisia peltiosia sulatettua.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pineline Metallipesulla olen noita jäähdyttimiä pessyt.
https://www.ikh.fi/fi/metallipesu-4l...8aAt_oEALw_wcB
Lyhyt vaikutusaika ja hyvin lähtee puhtaaksi.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kalkkeutumat ja emäs, sekä alumiini?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mistä etelä-suomen alueella löytyy seppä joka tekee vanteiden levityksiä? Holkkipelillä ei tunnu 5,5" sopivan 4,5" tilalle, mutta jos siitä hyödyntäisikin vaan kehän laidat sorvaten ja hitsaten?
Onko tämmöisen operaation kustannustasosta mitään ajatusta?
Pitäisi busaan huomenna vaihtaa putkisto.
Pisti silmään yhdestä putkenvaihtovideosta että se kaveri poisti joka putkesta moottorin päästä sellaisen teräskudos tiivisteen ennenkuin asensi uuden putken.
Tässä tämä kyseinen videon kohta jossa kaveri irrottaa ne:
https://youtu.be/Ho3UTaqIzV0?t=350
Pitääkö munkin poistaa busan vakioputken yhteydessä sieltä jokin tiiviste ennenkuin nämä laitetaan siihen suulle?
Kyseessä siis Gen1 busa vm 2006. Tuon Arrow:n putkiston pakkauksessa ei tuollaisia "tiivisteitä" ollut mukana lainkaan, vaan pienimmät osat ovat noi mistä valokuva on.
Ja sitten vielä toinen kysymys:
Videolla tässä kohdassa : https://youtu.be/Ho3UTaqIzV0?t=492
Tuossa se kiertää tohon putkeen vain mutterin jolla se tukkii tuon reiän. Mulla vakioputkesta tuli ulos jokin anturi/sensori tosta rööristä. Mikä se anturi oli mikä sieltä tuli ulos, ja pitääkö se sensori minkä otin ulos sieltä ni napata liittimestä kokonaan irti ja laittaa säilöön? Vai tungetaanko se sensori takas sinne uuteen putkeen?
Kiitos!
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Videossa poistettiin vanhat tiivisteet ja laitettiin uudet tilalle. Näin yleensä toimii pedantti kaveri joka uusii kaikki osat mitä korjausmanuaali käskee. Käytännön kaveri katsoo onko tiivisteet silmämääräisesti ehjät ja onko havaittavia vuotoja, jos ei ole niin kasataan vanhoilla tiivisteillä.
Sensori putkessa on lambda anturi ja se pitää laittaa takaisin, ellei sulla ole ole ECU:n säätöjen yhteydessä poistettu lambdaa kokonaan pois käytöstä. Epäilen ettei ole koska silloin yleensä poistetaan lambda ja tulpataan reikä. Eli, laita lambda putkeen jos se on siellä ennestäänkin ollut.
Kylätason kurapyöräilijä.