Busaan vaikapa tuolta tai vaikka lohjan laakerista
https://www.npm.fi/fi/varaosa-luette...yora-jarrulevy
Hondaan
https://www.storm-motor.fi/osat/moot...011/#parts=210
tai vaikka lohjan laakerista
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Allball merkkistä sarjaa saa dragrace.fi ja muistaakseni ihan motonetista.
Stefat saa samoista paikoista mistä laakeritkin, kannattaa laakereista irrottaa hellästi toinen suoja jotta saa lisää vaseliinia sinne laakeriin niissä kun tuppaa oleen ihan pieni nokare tai ei yhtään.....
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Osa tursuu ulos, osa pyörii siellä sisällä pienentäen välyksiä, lisäten vastusta ja lämmittäen laakeria turhaan...
https://ludeca.com/blog/lubrication/...sing-bearings/
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
On kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on oikeassa.
SKF:n insinöörit, jotka ovat sata vuotta harrastaneet metallurgiaa ja petrokemiaa. Ovat pyörittäneet laakereita testipenkeissä miljoonia tunteja. Testanneet epäilemättä tuhansia eri rakenteita ja yhdisteitä. Insinööri on määritellyt, että 6205-laakeriin tulee täsmälleen 4.2g rasvaa X.
Toinen on naapurin Pertsa, jonka isäpappa käski tunkea vaseliinia jokapaikkaan, koska Anglian nivel meni jumiin vuonna - 67. Näin myös Pertsa tekee. Vaseliinilla ei ole niin suurta väliä kunhan se on oikean väristä.
Kiinalaiset toki erikseen, mutta merkittömiin kiinalaakereihin ei muutenkaan kannata sekaantua. Voitelu on pienin murhe.
...
Vähän oli white grease -purkissa roskia mutta ei se haittaa: https://www.youtube.com/watch?v=v6Jx-LIfZu8
Moottoripyörän pyöränlaakeriin on aika harvoin mahdollista laittaa enempää rasvaa kuin tehtaan setä on määritellyt.
Valitan pitkää linkkiä mutta esim tuolta: https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...QYEdIuTRYXX6tw
löytyy PDF jossa viisaat tehtaan setät kertoo koko jutun. Olen saman joskus jostain SKF:nkin sivulta löytänyt mutta ei nyt osu silmään.
Sieltä löytyy myös oheinen kuva. Sen verran vertailuarvoa että tuo nopeuskerroin meikäläisen Kotarin takapyöränlaakerilla on 150km/h tuntinopeudessa 106000
Valmistaja ei voi tietää meneekö laakeri minkälaiseen käyttöön. Onko laakeri jatuvasti +100 asteen lämpötiloissa, pyöriikö se maksimissaan 100 vai 20000 kierrosta minuutissa jne. Valmistaja laittaa nokareen rasvaa laakeriin joka on monien yhtälöiden kompromissi että laakeri toimii suunnitellulla tavalla kaikissa olosuhteissa. Valitettavan usein pyöränlaakerin sisältä löytyy nokare tehtaan rasvaa joka on kovettunut aikoja sitten ja voitelu kun puuttuu niin leekarin käyttöikä lyhenee merkittävästi.
Mopoissa pyörien laakerit olen poikkeuksetta availlut ja laittanut niihin lisää laakerirasvaa tai vesivaseliinia. Ei ole yhdestäkään laakerista pullahtanut rasvat ulos, eikä ole käyttöikä lyhentynyt vaan päinvastoin. Pyörimisnopeudet on kohtalaisen pieniä eikä ehjät laakerit juurikaan lämpene, ei vaikka sinne on lisätty laakereille sopivaa rasvaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Eiköhän nuo maksimipyörimisnopeuden mukaan laita, eli minimimäärän. Mopon pyöränlaakerit ovat määritelmän mukaan hitaasti pyöriviä, joten ei lisärasvasta haittaakaan ole.
Varsinkin jousituksen neulalaakereissa olen pitänyt tapana tunkea laakerit täyteen rasvaa. Laaker ei pyöri, vaan tekee pientä liikettä edestakaisin. Samoin on mahdollisuus, että menee vettä tiivisteen ohi. Rasva suojaa ruostumiselta siinä tapauksessa. Rasvoja on erilaisia ja noihin edestakaisin liikkuviin niveliin on omasa, jos hifistellä haluaa. Yleensä jäykkiä rasvoja, jossa kiintoaineita seassa.
Kovaa pyöriviin laakereihin ei tietenkään saa laittaa liikaa. Trumpan takapyörässäkin oli tarkka grammamäärä rasvalle, vaikka eipä tuo nyt kovaa pyöri laakerin mittapuulla.
Viimeksi muokannut: B12; 20.09.2020 klo 22:11.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Juuri noin, valmistaja laittaa rasvaa sinne sen verran että laakeri toimii maksimi kierroksilla ja maksimi lämmöissä ilman että rasvat lentää hevon hittoon ekalla käyttäkerralla. Mopojen pyörien laakereiden maksimikierrokset ja käyttölämpätilat on varsin maltillisia joten lisärasvasta on hyötyä, varsinkin jos valmistaja on laittanut sen yhden nokareen kovaa rasvaa joka yleensä on tarrautuneena kiinni suojalevyyn.
Kylätason kurapyöräilijä.
paras perustelu oli aikoinaan kuultu miksi enduroprätkän renkaan laakerit pitää työntää täyteen vassua. no sinne ei sovi sitten vesi eikä paska
Tuo perustelu on vallan totta. Laakerit eivät ole hirveän kalliita ja jos tykkää vaihdella niitä niin sama olla laittamatta tai muutenkaan sipistelemättä. (kunnon) Painepesurilla puhaltaa kurat ja vedet laakerien ja nivelten sisään niin aina parempi.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Onko joku esim. Motonetin nestemäisistä tiivisteistä sellainen joka ei hillittömästi liimaisi ? Kyllästynyt noihin pieniin öljyvuotoihin ja orggis O-renkaiden kanssa ihan arpapeliä pitää vai ei. Noita huoltoluukkuja ei vaan olisi syytä liimata hirveän piukkaan ettei tule tiivis ja ikuinen sauma
Käy toki muutkin kuin motonetin kamat.
Kannessa siis kyse nokka-akselin ja venttiilien tarkastusluukuista. Toiset jotain muovia ja toiset taitaa olla alumiinia.
Vaikka tuo 5926 Loctite. Laitan sitä myös sivukoppien paperitiivisteisiin että saan ne ehjänä irti jos tarvitsee jotain säätää. Tiivistää mutta irtoaa. Mustaa Permatexiä olen samalla lailla käyttänyt. Venakopan kumitiivisteeseen sipaisen myös ohuen kalvon.
Loctite 5980, on näppärässä painepullossa ja voi käyttää silloin tällöin vähän kerrallaan koska ei kuivu tuubin sisälle. Lisäksi on erittäin helppo annostella ja saa vedettyä tiivistepinnalle todella ohuen nauhan. Tuota olen käyttänyt jonkun vuoden eikä paluuta hammastahnatuubeihin ole ellei ole ihan pakko. Varmaan löytyy muistakin kaupoista kun Etrasta, sieltä viimeksi ostin https://www.etra.fi/fi/loctite-5980-...toon-e34051543
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuoko ei kuivu? Taidan siirtyä sitten itsekkin tuollaiseen. Noita sinisiä ei ehdi koskaan käyttämään paljoa yli puolenvälin vaikka kuinka tuputtaa kavereille tuubia lainaan.
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Joskus pari vuotta sitten otin käyttöön myös töissä eikä yksikään ole kuivunut pulloon, aina on käytetty pullo loppuun asti vaikka on välillä kuukausia käyttämättä. Sitä ennen oli käytössä Wurthin vastaava paukkupullo ja sekin oli aina käyttökelpoista levitykseen. Tiivistepinnalla on hitaasti kuivuvaa kuten monet vastaavat tiivistesilikonit. Varmaan monella muullakin merkillä on käyttökelpoisia painepullo tasotiivisteitä, noista kahdesta omaa kokemusta ja vihreää valoa molemmille.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kiitän. Kuivattelen tuon sinisen loppuun ja vaihdan painepakkaukseen jatkossa.
Wanhuksen kytkin luistaa. Niin se 440 kuution woima puhuu. Eli massalevyt ja jouset vaihtoon.
Orkkikset vanhaa varastoa ebaysta vai EBC:t lähikaupasta (tilaustavaraa) ? Hintaeroa ei merkittävästi suuntaan tai toiseen.
Tokihan levyjen vaihdon jälkeen löydetään kanittava kytkinvaijeri ja väärin säädetty työntötanko vai ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Jatketaan tyhmillä kysymyksillä; Onko näillä kahdella aineella käytännössä jotain eroa ? Ei mulla ole käsitystä miten kuumaksi ilmajäähyn sylinterit tai kannet tulee. Kyseessä kuitenkin tarkistusluukut eli bensan kanssa ei pitäisi joutua tekemisiin, mutta onhan se aina mahdollista että loiskahtaa jostain.
Lisäksi sivuposki pitää tiivistää uudelleen, mutta öljyä sielläkin takana on joten meneekö samalla aineella ?
Ei ole kokemusta noista ja ainakin tuo sivuposken tiivistysaine on ilmeisesti aika liimaavaa kun irroitukseenkin tarvitaan jotain työkalua.
Hyllyssä näköjään olisikin Victor Reinz Reinzosil ja Permatex Supra Copper tuubit, mutta Reinzi +3-4v vanha ja supra +2v (avattuja molemmat).
En tiedä meneekö nuo miksikään, ainakin ovat juoksevassa muodossa, mutta tuskin kannattaa koittaakaan (vaikka ketuttaahan se taas ajaa tuubin takia).
Ja yleisenä jatkokysymyksenä; mikä aine sitten taas sopii sylinterin ja lohkon väliin & kannen ja sylinterin väliin jne ?
Yleisen tason vastauksena, perehtymättä yhtään minkään mainitun tökötin spekseihin:
-Kaikki tiivistesilikonit kestää bensaa lyhytaikaisesti, eli ei tarvitse huolehtia roiskeista tms. Bensaan upotettuna olemista eivät yleensä kestä, eli kaasarin kohokammion tiivistys tai tankin reiän paikkaus tuskin menestyy.
-Lämmönkestosta voi noin karkeasti sanoa, että kaikki kestävät paikoissa joissa yleensä tarvitaan öljytiivistystä. Mopon koneessa liian kuumia paikkoja ovat lähinnä pakopuoli ja sylinterinkannen tiivistepinta. Aineiden lämmönkestoissa on kuitenkin melko paljon eroja, joten vaikka tuonne kannen ja sylinterin väliin löytyy myös riittävän kestäviä mömmöjä.
-Eroja löytyy sitten kaikenlaisista pienemmistä ja hankalammin mitattavista yksityiskohdista, esim. miten vahvasti liimaantuu, paljonko sietää pintojen liikettä jne. Joissain paikoissa näillä voi olla kovastikin merkitystä, joissain taas ei niinkään.
-Itse olen surutta käyttänyt tiivistemassoja niin pitkään kun vaan tuubista pihalle tulevat enkä ole huomannut toimivuudessa mitään ongelmia.
Edit: Kannen ja sylinterin väli on sellainen paikka, missä kannattaa olla tarkkana ja vaikka katsoa ohjeistusta valmistajan korjausoppaasta. Pääsääntönä tuonne tulee uusi kannentiiviste ilman mitään lisäaineita ja täts it. Joissain tapauksissa voi olla suotavaa pistää vähän tiivistemassaa öljykanavien tms. ympärille. Sitten jos kyseessä on joku aftermarket kuparitiiviste, vanhan metallitiivisteen uusiokäyttö tai muut hottentottipuuhat, niin saattaa tulla tarvetta koko tiivisteen liimaamiseen.
Viimeksi muokannut: ArttuH; 25.09.2020 klo 08:43.
Arttu
Mites usein tulpat kandeis kyykyissä vaihtaa?
Busan tulpat on vaihdettu viimeks 2017 keväällä, kilpatonnarin tulppia en o vielä vaihtanu kertaakaan, ovat vuodelta 2017.
Toinen kysymys: Käyttääkö kyykkypyörät kaikki samanlaisia tulppia, vai onko niitäkin miljoonaa erilaista kantaa tms? Käykö esmes 2006 hayabusaan ja 2011 cbr1000rr samat sytytystulpat?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Erilaisia tulppia on paljon, omistajan kässäri kertoo vaihtovälin ja pyörääsi sopivan tulpan, samoin esim Motonetin varaosahaku. Pitkään ne kestää jos kone on säädöissään, omaan peliin taisi olla 15tonnia mutta eipä niistä siinä kohti erota, onko ajettu 15tonnia vai kilsaa. Tehtaan vaihtoväli on silti mielestäni fiksu ratkaisu, eipähän jää kesken tulppien takia.
Motonettikin tarjoaa varmaan kaikkiin vehkeisiin Iridium-vaihtoehtoja, en ole vielä keksinyt miksi maksaa niistä lisähintaa.
Autoissa iridium tulppien vaihtoväli on yleensä 100tkm luokkaa että on niissä puolensa. Tuskin mopossakaan niitä oikeasti tarvitse kovin usein vaihtaa.
Kaksi iridiumia on mennyt mykäksi pienillä kilsoilla. Eka pimeni kun muutosten jälkeen seokset oli aika rikkaalla, edes päästy tallista pois kun joutui vaihtamaan tulpan. Toinen sippasi tankin tyhjäksi menon aikana, ilmeisesti ei kestänyt hetkellistä laihaa seosta kun täydestä kaasusta sanoi yhtäkkiä mooooo.. bensan loppuessa eikä tankkauksen jälkeen lähtenyt käyntiin ennen kun tulppa vaihdettiin uuteen.
Suurin etu tuntui iridiumissa olevan kovilla pakkasella moottorin käynnistyminen, en tiedä oliko pelkkää mutua tai vahvaa uskoa mutta samaa sanoi muutkin jotka oli vaihtaneet iridiumit koneeseen.
Vaihtovälistä sen verran että katukäytössä valmistajan suositukset on ihan ok, jos ajaa rataa tms jatkuvaa tuppi nurin vetoa niin vähintään puolittaisin tulppien vaihtovälin. Mekaanisesti rikkoutuneita tulppia on nähty jokunen vuosien varrella, hyvällä tuurilla moottori säilyy ehjänä, joskus ei.
Kylätason kurapyöräilijä.