Tämä sopii: https://www.esab.fi/fi/fi/products/f...trod-12-51.cfm
Ette ylitä 420 MPa -lujuusvaatimusta, niin OK ja sopii CO2.
Jos tuota noin hyväksytämistä ajatelle niin mahdolisimman lähellä alkuperäistä ainetta,
ja sitten kuvauttaa uudet saumat ja yhden alkuperäisen vertailu kohdaksi
(tuskinpa saumassa kiinnosattaa muutakun että tuntuu pysyvän kiinni eikä ole mikään silmille hypäävää kuona kasa siis jos se tak häkkyrä on muuten ok eikä vaikapa semmoinen mitä välillä neäkee että sitä ei voi käytää siihen mihin on tarkoitettu)
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Pitäisi tonnarin keulaa laskea pari milliä. Sellainen kysymys, että onko keulakolmioissa universaali kiristysmomentti johon se putki kiristyy? Jos, niin paljonko se on?
Jos sillä on väliä, ni Öhlinsin FGK 1400 iskarit on keulassa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kannattaa selvittää. Vaihtelee karkeasti välillä 15-25. Ylemmät voivat olla eri kuin alemmat vaikka sama pulttikoko.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oon mennyt 15 vuotta keulaputkien osalta sillä tekniikalla, että kääntää avaimella kunnes se on kiinni. Siinä on kuitenkin kiinni puristuva liitos joka toimii jousena ja laittaa hanttiin. Jos on kahden pultin liitos, niin olen kiristellyt niitä vuoron perään kunnes ovat kiinni. Käsivaralta siis noin 20Nm kiristys, ei se ole niin auringontarkkaa. Koskaan ei ole kierteitä särkynyt eikä myöskään putki liikkunut kolmiossa.
Yleisesti jos momentti ei ole tiedossa, niin kannattaa käyttää normaalia kuusiokoloavainta tai kiintolenkkiä. Nehän pitenee avainkoon kasvaessa, joku on miettinyt, että normaalilla käsivoimalla päästään sillä pituudella oikeanlaiseen momenttiin jos on kyseessä standardi ruuvi.
Kyllä, minulta löytyy tallilta vissiin 6kpl erilaisia momenttiavaimia, mutta käytän niitä lähinnä moottorihommissa. Muutenkin halpaan naksahtavaan momenttiavaimeen luottaminen on hieman kyseenalaista. Muutaman kierteen niillä rikottuani totesin käsipelin olevan luotettavampi.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Olen mennyt edellisen kanssa samoilla linjoilla toistaiseksi. Tosin tiedän ainakin Betan enskamopojen ZF:n keulojen kärsineen ulkoputken sisäpuolen pinnoitevaurioista, mahdollisesti liian kiristyksen vuoksi. Ohje oli 6 tai 8 Nm M8 pultille. Ulkoputken puristumisen kiristäessä huomaa hyvin yläkorkista. Kierrän ne suurinpiirtein sormitiukkuuteen itse. Yläkolmion pultit kiristettynä on tiukassa.
Kysytäänpä vielä toinen koskien samaista Suzuki GS750 -77 pyörää. Mittailin tuossa puristuspaineta, kolmessa sylinterissä oli n. 100psi ja yhdessä 60. Lämpimästä moottorista mitattu. Venttiilien välykset äskettäin säädetty. Tuntuuhan tuosta tehoa olevan vähän hukassa ja kylmällä lähtee todella huonosti käyntiin. Johtuuko tuosta moottorin kuluneisuudesta? Minkähän hintainen operaatio on edessä jos tuon haluis pistää kuntoon?
Näinhän se meni, kiitos![]()
Ääh, yhden homman korjaat niin seuraava vasta paljastuu. Eli 2011 V4 Tuonoon vaihdettu tulppien tiivisteet ja venakopan tiivisteet. Etupyttyjen kopan tiiviste oli huonosti ja vuosi, korjattiin tänään se ja lopputuloksena oli pirtelöt öljypohjassa ja syylari kuiva.
Apikka käskee vaihtaa cam towereiden (nokkasiltojen?) kuparitiivisteet (kuvassa osa #4), kun käytetään auki. Niitä ei luonnollisesti ollut, joten vanhoilla mentiin. Voiko noiden läpi hujahtaa melkein 3L jäähynestettä hetkessä vai mitähän tässä lähtisi tutkimaan? Mistä tuolta venakopasta ylipäänsä voi päästä nesteet sekaisin? Syylarin paineistussarjaa ei oo mutta täytynee käydä hakemassa. Kaikki koneen ruuvit ja pultit tiukattu momenttiavaimella speksin mukaan.
Vahva epäilys on omalle masennusmokalle, koska aiemmin öljy oli ihan normaalin näköistä. Vai voisiko muka olla niin huono tuuri, että muuta ropatessa ekalla käytöllä menisi kannentiiviste?
Lähetetty minun YAL-L21 laitteesta Tapatalkilla
ZXR750 J "K"
Siihen en osaa vastata, voiko niiden läpi hujahtaa jäähd. nesteet... Mut kai niil joku funktio tuolla on
Mut jos "kiirre" eikä saatavilla uusia kuparitiivisteit, on vanha konsti kuparitiivisteiden löijaus.
Siin kupari kuumenntaan punahehkuseks jonka jälkeen se jäähdytetään/annetaan jäähtyy.
Voi upottaa kylmään veteen, jolloin jäähtyy nopeasti. Tai sit antaa jäähtyy ihan omia aikojaan...
Tällä saadaan kupari pehmeeks jolloin se taas toimii tiivisteenä, lähes entiseen tapaan![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Jäänyt joku osa tai tiiviste välistä / irti / löysälle / väärin asennettu. Jos kuparirengas on normaali prikka, ei se vuoda uudelleenkäytettynä ainakaan kovin paljon. Eipä silti, kannattaahan se kuitenkin aina vaihtaa kun on niin halpa osa.
3 litran vuotaminen lyhyessä ajassa vaatii käytännössä avoimen kulkutien, tai järjettömän paineen.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joo Apikkaa tutkittu. Ykkösen vierestä eli vasemmalta takaa kannesta tommonen blommi/pakkastulppa/ core plug tullu tiensä päähän ja irronnu. Tavara menee suoraan läpi. Kaippa se säikähti, kun sai happea venakopan avaamisen yhteydessä. Vitun Luigi on kyllä säästäny väärässä paikassa. 2012 malleihin tää oli vissiin jo vaihdettu parempaan.
Näkyy olevan yleinen ongelma, tai ainakin pari jantteria oli samasta raportoinu ameriikan apikkafoorumille.
Syyllinenkin löytyi kopasta ehjänä
Posin kautta:
- Ei oma masennusmoka
- Ei tartte kalliita osia
- Takapytyissä, joten helpompi päästä käsiksi
- Ei ehditty käyttää konetta kuin pari min tyhjäkäynnillä nesteet sekaisin.
- Sääteleepä venavälykset kuntoon samalla
Oisko nyt ne kännit tähän väliin?
Pitää miettiä, viekö tän johki vai mitähän tekis... Ehdotuksia? Eesti on my mind mutta maksaneeko vaivaa...
Lähetetty minun YAL-L21 laitteesta Tapatalkilla
ZXR750 J "K"
Kellään kikkaa jumittuneen eturattaan mutterin avaamiseen? Mutterimopoa ja pitkää jatkovartta jo koitettu. Lukitusprikka muistettu takoa littanaksi. Vai vaatiiko vaan ihan vitusti voimaa? Ite tälläinen karvan auki sata kiloa joten tuolla jatkovarrella sen verran sai vääntöä aikaiseksi jotta takavanteen lukitsemiseksi kestävän tavaran löytö nurkista loppuu kesken.
>Edit: google löysikin 2009 topaasin orgilta tästä samasta ongelmasta.
Viimeksi muokannut: terppa23; 27.06.2020 klo 14:38.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itse avasin omastani pulttipyssyllä. Vaihde vapaalle ja esitiukennus siten että ketju ottaa iskut. Hyvin lähti. Vaihteistoa vasten en uskaltaisi kokeilla.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Justiinsa vaihdoin omaan pyörään rattaat ja ketjut. Eturatas on yleensä aina tiukalla. Johtuu kai pyörimissuunnasta eli tiukentuu itsekseen ajan mittaan paljon tiukemmalle kuin se pitää takasin laittaessa kiristää (mulla 60 nm).
Enste vaihde vapaalle, etupyörän eteen kiila. Jos ei oo pinnalliset vanteet, niin riisutaan kauluspaita päältä ja kiedotaan se sorkkaraudan ympärille. Tämä laitetaan takapyörän väliin ketjujen sisäpuolelle siten, että estää pyörän pyörimisen (pyöritetään rengasta että ei ooo löysää liikettä), Otetaan pulttipyssy säädetään siitä vahvin vääntö ja varmuuden vuoksi kompuran ruuvia isommalle. Antaa pyssyn hakata jonkun kerran, ihmetellään, kokeillaan vääntää pitkällä apuvarrella ja kun mopo on melkein kaadettu yhden kerran, niin taas pulttipyssyllä. Sitte lähtee auki!
Takasin laittaminen sujuu muuten paljon helpommin.
Ihan lopuksi kiikutetaan ennen valkoinen juhlapaita vaimon luo ja sanotaan, että pitäis huomiseksi olla puhdas ja silitetty![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Jep versys potilaana. Kokeilin melomisen ja muutaman neuvoa-antavan jälkeen vielä ja väänsin rautakangenkin mutkalle. Pulttipyssyn max on 310 newtonia et kyllä ton pitäs tolla aueta jos on momenttiin laitettu. Kuumailmapuhallin oli paskana eli huomenna mökiltä uus. Jos ei tollakaan lähe niin rälläkällä/dremelillä vittuhun ja uutta tilalle. Tulee mieleen citikan laakeriremppa jossa ulosvetäjä korkkas laakerin ulkokehän ja sisempi jäi kivasti napaan. Tarkkaan sai rälläköidä ettei absit sun muut hilpeet ottanut kipeetä. On nää vaan ihme hommia kun muutaman minuutin hommaan menee pari päivää ja pari koppaa olutta.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Kun kerran on oikeaan suuntaan väännetty, niin sitten ei taida olla montaa keinoa käytettävissä:
- irrotusöljy yön yli vaikuttaen
- mutterin lämmittäminen
- kierretangon jäähdyttäminen kylmäspraylla
Usein jumittuneen pultin/mutterin lyöminen pajavasaralla saa kierteen 'heräämään', mutta tässä tapauksessa lyöminen saattaisi rikkoa paikkoja? Ehkä lyöminen siten, että kierretanko olisi hyvin tuettu alta päin voisi toimia.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 27.06.2020 klo 21:25.
Snadisti lämpöö. Kotariin kun vaihdoin niin ihmettelin kun 90nm ei aukee millää. No siellä oli liimaa välissä. Ja niin meni liimaa takasinkin. Asiahan olis selvinny kerralla jos manuskaa olis kattonu....
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!