sit kun löydät sopivan 100% argon kaasupullon, ni hihkase. Jossain vaiheessa ittellekin sellaisen meinaan hommata.
Braaaaap
Motonetin (IKH) litrasia kertakäyttöpulloja aattelin mitä vähän rosteria hitsaa, löytyy kuitenki kymppinen mison18 ni tahdo toista isoa pulloa ostaa.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kannattaa semmoinen pikku juttu huomioida, että mikäli haluaa sen rosteriputken sauman sisäpuolen pitää siistinä ja olosuhdekestoisena, pitää sisäpuoli täyttää argonilla (back purge). Sikäli kaasun kulutus voi olla laskettua suurempi.
https://www.youtube.com/watch?v=AIRWMhoke9I
Siitä en osaa sitten sanoa että voiko tuota misonia käyttää tyydyttävästi juurensuojakaasuna, ehkä ei.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Murehditaan tommosia asioita sit kun ensin saan aikaan edes jossain määrin tyydyttävää saumaa![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Jos oisin TIG-konetta hommaamassa, niin ehdottomasti sellainen, jolla voi räkiä saumaa myös alumiiniin.
Yllättäen sitä alumiinin hitsausta löytyy taloudesta, kun on soiva kone nurkilla.
Oishan se kiva mutta yli tuplaa hankintakulut joten ei ole rahallisesti perusteltua mielestäni.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Tottahan tuo on. Ja sillä saa myös uusia ystäviä, eivätkä vanhatkaan unohda, etenkään jos on taipumusta lohkojen kolhimiseen.
Toki menee siinä koneen hinnan lisäksi enemmän tai vähemmän kaasua ja filleriä opetellessa.
Juurta voi suojata juuritahnallakin, pirusti näppärämpi silti kaasulla. Monta toimivaa putkistoa on tehty ilmankin mutta kyllähän se juusto silmään pistää jos putkeen kurkkaa.
Meillä kuningatar näki jostain jotain telkkarista kaidehässäkkää ja kysyi, että mökille olisi ihana saada siihen sellainen, tiedäthän... Voitko hitsata.
Pyysin hieman tarkennusta.
Joo, jossain huvilaStrömsökauneinmökki-jaksossa olivat jotain rakentaneet ruostumattomasta.
Katsoin pätkän ja kerroin kuningattarelle, että täytyy ottaa selvää.
Otin selvää, että eka hitsisauma maksaa 1600€ ja siitä sitten se hinta vähän halpenee, mutta ei paljon, kun nuo ruostumattoman kaasut ja langat on vähän kalliimpia kuin mustan raudan.
Oli kuulemma ihan tyhmä juttu kuningattaren mielestä...![]()
Onko TIG ainoa järkevä vaihtoehto rosteriputkien hitsailuun? Esim. kaasulla juottaminen ei toimi?
Itteäkin kiinnostaisi nimittäin tuota treenailla.
Lajin halpuus viehättää.
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Tig on silloin ainoa vaihtoehto jos haluaa hitsistä siistin näköisen, liitos kun on hyvin tehty niin ei tarvitse täytelankaa ollenkaan ja lopputulos on peittauksen jälkeen kun tehtaalla tehty, varsinkin jos hitsaa pulssilla.
Mig/mag on niitä kympin seteleitä varten, tigillä minimiveloitus on kolme kympin seteliä ennen kun laitetaan edes virrat päälle koneeseen![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Askartelen uutta kilpitelinettä ja tilaan uuden kilven. Onko uusissa rekisterikilvissä valmiina reiät, yläreunassa lähekkäin ja alanurkissa? Vai tuleeko uusi kilpi reiättömänä?
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Tuolla on kerrottu reikien mitoitus https://bigfoot.fi/MP/index.php/oppa...-muoto-ja-koko
Kylätason kurapyöräilijä.
Ilman lisäainetta saa myyvän näköisen hitsin, mutta hitsi jää vajaaksi ja on heikko. Liitoksessa on rako, vaikka olisi miten hyvin sovitettu ja jostakin se rako pitää täyttää. Ilman lisäainetta täyte tulee hitsin vieresta, jossa materiaali ohenee. Ilman lisäainetta voi liitellä koriste-esineitä, mutta ei mitään missä vaaditaan lujuutta.
Kaupallisissa ohutseinäisissä pakoputkistoissa on yleensä t-profiilinen tukiholkki, joka keskittää putket, toimii juuritukena ja josta tulee myös lisäaine.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Husqvarna te450 04 pyörä paukkuu melko lailla moottorijarrulla. Onko se vika vai ominaisuus? Jostain luin että kävisi liian laihalla mutta muuten kyllä toimii ihan normaalisti. Ja myös kun pyörän sammuttaa niin kuuluu putkesta pieni pauke
laihalla käymistä (ja sitä kautta paukkumista) voi selittää myös imupuolen vuoto. Eli että imukurkun reunasta tms paikasta saa horittua liikaa ilmaa. Kone käyntiin ja ruiskuttelee starttipilottia kaasarin suuntaan. Jos käyntiääni muuttuu selvästi niin kertoo viasta.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
1992 vuosimallin GSX-R 750W sammui eilen vedosta. Eka huomasin kun tehot alkoi hiipumaan, hetken päästä koneesta alkoi kuulumaan kilinää/kolinaa/nakutusta, vedin kytkimen pohjaan ja pyörä sammui. Hetken päästä starttaamalla pyöri alkuun hetken nihkeästi, sitten vähän rivakammin ja lähti käymään. Käy ihan nätisti tyhjää, ja kestää kierrättää myös ihan hyvin eikä pidä ihan kamalaa ääntä. Ajossa taas alkaa n. 4000 rpm jälkeen pitämään "kolinaa". Mainittakoon että joku naputus koneesta on pidemmän aikaa kuulunut, oletin sen tulevan jakoketjusta mutta ilmeisesti ei. Myöskään kaasarit ei välttämättä ole ihan synkassa, ja ykkösen tulppa näytti vähän harmaammalta kun muut.
Venttiilinkopan otin pois mutta sieltä ei löytynyt mielestäni mitään ihmeellistä, jako ainakin oli kohdillaan ja ketju kireällä. Kone on nyt jo puolessa välissä tulossa pois. Mitähän tuolla on odotettavissa ja mistä kannattaisi metsästää uudet osat?? Tarvitseeko mitä kaikkia tiivisteitä uusia? Vanhaan mopoon ei viitsisi ostaa 200€ tiivistesarjaa![]()
Jos kolina/ääni ei jää pysyväksi, niin tarkista nyt öljyn määrä kuitenkin, mutta voi olla bensan puutekin. esim tenkin korvausilmaongelma, bensahana/pumppu. Joskus kun bensa loppui kaasarikoneella niin luulin että XJ 600:n motti levis kun kalkatti ja sammui kun ohjasin tien sivuun.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Työkaveri sano että kannattaa pitää bensa tankkia mahdollisemman täynnä jatkuvasti ettei sinne pääse mitää likaa tai ylimääräistä rojua, onko näin?