Ei ole hitsuukonetta. Varmaan kyllä jostain lainaan saisin, mutta kaikki metallimuokkaukset joutuu tekemään pihalla.
Onko tuossa itsessään joku nostosysteemi vai tunkkaatko takapukilla ilmaan ja lasket tuohon päälle ? Näyttäisi että Ducu vaan makaa tuossa "penkillä" koneen alta (?)
Kattokoukkuja olen miettinyt, mut nosto-ovi sitten tietysti rajoittaa eli sitä ei voi käyttää kun on mopo nostettuna. Ei mulla oikein muutenkaan ole käsitystä mistä uskaltaa nostaa ilman tuhoja.
Unohdin aloitukseen sanoa, että etsin juuri sitä ihanteellista tilannetta jolloin etukolmiotkin pystyy ottamaan pois jne. Tuli vaan mieleen jos pumput käyttää huollossa niin samalla voisi ne ohjauslaakerit tarkistaa ja rasvailla. Kait se takavaimenninkin olisi hyvä jossain käyttää kerran kymmenessä vuodessa.
SELVYYTENÄ; Kiinteillä jalkatapeilla varmaan tarkoitetaan ei taittuvia tappeja ? Ei kai ne koskaan rungossa kiinteästi kuitenkaan ole...
KIITOKSIA KAIKILLE VASTANNEILLE.
Hintavampana vaihtoehtona löytyy erilaisia merkkikohtaisilla adaptereilla olevia varikkopukkeja joilla saa koko vehkeen ilmaan. Mallikuva vähän kökkö kun on väärältä puolelta mutta kai siitä idea selviää.
keväthuolto_gsxrII.jpg
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Joo tuollainen olisi todella kiva, vaikka (mielestäni) näyttää aika rimpulalta kuvissa niin ilmeisesti silti on kaikilla pysynyt pyörät irti maastaConStands merkillä noita näytti olevan, hintaa vaan tulisi vajaa 300€ Juuri tuollaista siis tarkoitin rungosta nostavalla. Muita taisi olla Bursig
OT: Nyt ei oikein pärse kestäisi kun tilit meni äkillisesti kuiviksi juuri ennen vuoden vaihdetta. Kaikkea perushuoltoa tarvitsisi muutenkin tehdä ennen ajokautta ja äkkiä noihin pikkunippeileihinkin vaan menee rahaa. Ehkä vaan hoidan noi pamput, ketjut jne. pakolliset ja luotan että jarrut menee vielä vuoden. Ei niissä mitään vikaa ole, mutta kai nekin olisi aika tarkastaa ja vaihtaa tiivisteet kun ikää on 8 vuotta.
Mopon parisataa kiloa helposti kestävän pukin pystyy tekemään ihan puustakin - esim 2x2 ja tai 2x4 sopivia pätkiä ja ruuvilla/pultilla kasaan -voi tehä hienompiakin istukoita kohtuu työllä. Pystyssä oleva puu kantaa huimasti kuormaa. Huolehtii vaan että on jonkinverran ristituke tai vahvistaa liitokset liimalla tai vaikka vanerisilla kulmapaloilla, ettei taitu alle nykiessä.
Tollaselle pukille laittaessa kannattaa laittaa pukkiin poikkituki lattiaa vasten ja sen päistä liinoilla pyörä kiinni, tai ainakin hinoilla pukkiin kunnolla kiinni - pyörä kippaa helposti tuollaselta.
vastaavilla pukeilla monesti pyörän huoltanu, yleensä tosin niin että etupukki + takapukilla nostanu pyörän tuen päälle swingin irrotusta varten.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ketjutalja on loistava peli mopohommissa. Pitkään huoltelin ja remppailin autopukit jalkatappien alla, mutta nykyään kaikki menee taljalla ja liinoilla. Kaikissa tallin vehkeissä on putkirunko, josta saa perän tai keulan vaivatta ilmaan. Ketjutaljalla onnistuu myös millintarkka nosto ja lasku kun asentaa esim jousituksen linkustoja tai iskareita tms.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/802251/Ketjutalja-1000kg
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mottorinostin on kätevä etupää, takapää, kokonaan ilmaan, rengassa hommissa
eli tuon näköinen,
https://www.tuontitukku.fi/tuote/moo...6438014015477/
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Etupukki ja takapukki paikoilleen. Teline koneen alle, sen verran lautaa ja levyä alle kuin teline alle mahtuu. Etu- ja takapukki pois. 50x50 kulmaraudasta ja 20x20 huonekaluputkesta ite tavannu noita tehdä. Värkit maksaa kympin, tekemiseen menee puoli tuntia, kun niihin vähän noita kulmatukia askartelee.
Ducatissa on takana kätevästi reiät joista kierretanko läpi. Edessä on tosiaan n 50x100 talla, johon liimasin kumia eli etupäästä vain nojaa. Malli kopioitu suoraan tehtaan telineestä, mm Pierobonilla taitaa olla edelleen samanlainen. Sittemmin tuli tällaisia.
Mutta tosiaan vaatii kulmahiomakoneen ja hitsausvehkeet.
Viimeksi muokannut: garagesale; 07.01.2020 klo 18:48.
vuoristoatleetti
Mulla on ulkona vanerinen huoltopöytä 10cm korkeudella maasta, huoltopöydässä on jok nurkassa kiinnityspisteet koukkupäisille kiristysliinoille. Pyörä pöydän päälle ja liinoilla kiinni pöytään joko ohjaustangosta tai takakahvoista, riippuen kumpi pää pitää saada ilmaan. Sen jälkeen haitarinostin panssarin alle ja nosto.
Käytännössä pyörä on aina pelkillä liinoilla kiinni pöydässä kun jotain tekee.
Viimeksi muokannut: Koheltaja; 07.01.2020 klo 20:14.
Kylätason kurapyöräilijä.
Olipas hyvä vinkki.
Laitoin tallin kattoon jo taannoin valmiiksi kiinnikkeet kahteen vierekkäiseen kattotuoliin. Nuo nykyiset kattotuolit on kyllä niin nuukasti mitoitettuja ettei niihin arvaa isoja pistekuormia laittaa, mutta ajattelin kiinnittää ripustuskoukun niiden välille tulevaan orteen, jolloin taakka kuormittaa kahta tuolia. Kaipa ne sen kestää, ei o duksut mitään goldwingejä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ketjutalja on monikäyttöinen kapistus.
Toimii horisontaalisessa ja vertikaalisessa asennossa, myös väliasennot käy.
Nousee hirven ruho, niin kuin veneen keula, kääntyy aita ja tarvittaessa oikeisee lommon auton keulasta.
Kuten aiemmin mainittiin, niin liiketarkkuus mahdollistaa sen pultin reiän passaamisen kohalleen
Melkein kuin vaijeritalja, mutta johonkin hommaan pätevämpi.
Käytän etuoikeutetusti lavanostinta tallilla, yksin kun olen ja sattuu sellainen olemaan. Aikas näppärä kun saa pyörän halutulle korkeudelle ja siirreltyä tarvittaessa vaikka pöydän päälle mopon.
Koneita.com-sivulla on aika edullinen mp-nostin. Harmi vaan että sen minimikorkeus on 20cm. Sitä ei siis voi jättää lattialle ja ajaa normaalia henkilöautoa siihen päälle. Luulisi että sellainenkin löytyisi jonka voisi loksauttaa "parkkiasentoon" niin että korkeus olisi vaikka 10 cm.
Ainakin mulla mp-huoltoa on vain harvoin mutta koslan tuon sisään usein.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kellään hyvää tipsiä mistä saisin seuraavan kokoisen metalliholkin järkihintaan? Pitäis pakoputken liitos tehdä hassaniin ja haluaisin sen mielelläni kokonaan metallista.
Sisä: 32mm
Ulko: 38mm
Pituus 45mm tai enemmän
Sopiva putkenpätkäkin kelpaisi,voin viilata hitsaussauman itse pois sisältä.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kellään tutulla sorvia?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ainoo jonka tästä lonkalta keksin on garagesale, muuten ois varmaan kysellykkään... Tuo ei vissiin oo kovin standardi putkikoko, sinne väliin kuuluis semmonen kumi mut sitä ei tunnu saavan mistään ostamatta hela rööriä...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Noilla mitoilla ei valmista putkea löydy, menee sorvaamiseksi aihiosta. Lähin ammattikoulu voi auttaa jos eivät ole lakkauttaneet metallikoulutusta kuten tuntuu olevan trendinä monessa amiksessa, onneksi ei meillä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Eikö DN25 vesijohtoputki ole sen verrran lähellä, että kiinalaisten toleranssien kanssa toimii? Siinähän sisämitta on n 33.7 mm ja ulko n 40 mm.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eiks dn25 ULKOmitta ole sen 33.7 ja sisä 25 eli tuuman? Tuosta tosin sain idean, täytyypä käydä jonkun rautakaupan lvi puolella sovittelemassa jos jostain adapteriholkista sais askarreltua...
Ois ees pyöree se pakari niin hiukka helpottais asiaa...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Joku 1 1/4 tuumainen sitten. Mittojahan on vaikka minkälaisia, kun seinämänpaksuudet vaihtelevat, joten luulisi jotain vähän sinne päin löytyvän putki/metalliliikkeen roskalavalta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mankelilla sovite millin pellistä ja tigillä nippuun?
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kannattaa kokeilla etsiä tarkkuusteräsputkea. Tuolta löytyisi 38 mm ulkohalkaisija ja 3 mm seinämänvahvuus (sisämitta siis 32 mm) haponkestävänä, eli 316-rosterina:
https://www.ebay.com/itm/Stainless-S...D/263751067027
Suht hintavaa vain.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
jos ei mikään pitkä pätkä tarpeen niin pellistä kierttää sopivan jonkun sopivan pyöreän päällä ja hitsaa sauman minkä sitten hioo tasaiseksi
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Tuosta kuvasta näkyy aika hyvn toi "holkki" jonka tarttisin, noi alkukäyrän ja änkkärin putket istuu puskuun toisiaan vastaan ja toi levityksen sisälle jäävä rako tarttis jollain tukkia. Alkuperäinen on vissiin jotain kumia ja arvatenkin palanut pois tuosta mun putkesta.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Komento takas löyty ebaystä holkki saksasta ja taas kerran "last one"
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Tuossa liitoksessa pitäisi varmaankin olla tiivisteholkki kovan holkin sijaan. Joskus aikoinaan Stormilta hain oman tiivisteholkin mallin mukaan, mittojen mukaan ei löytynyt kun numerot pitää olla desimaalilleen oikeat.
Kylätason kurapyöräilijä.