Tres buenos ja muchos gracias
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Nyt jo pähkäilen ensi kesän otsikoita. Suzuki GR650:ssä ei oo kummonen ilmansuodatinkotelo ja mietin, että sen nappaisin ulkonäkösyistä pois. Samalla haluaisin hieman kikkailla imusuppiloiden kanssa.
Että tiedän, minkäpituiset imusuppilot ois mun mieltymysten mukaan parhaat, ni ois hyvä ja helppo kokeilla (vaan 2 kaasaria) suppiloita. Pitäis siis keksiä jostain putkilot, joiden pituutta saisin säädettyä. Eli pituus x ja sitten koeajolla ja sitten tauko ja muuttaa pituutta lyhyemmäksi tai pidemmäksi ja taas koeajoa.
Mitenkäs saisin testiputkilot toteutettua?
Kun oikea pituus on löytynyt, niin sitten pyydän kaverin 3D-tulostamaan suppilot.
Pitkiä imusuppiloita tekis mieli (alakierroksille teho), mutta pituus on vielä mysteeri. Tilaa on kyllä riittävästi.
![]()
Braaaaap
Melkein kyllä laittaisin filtterin ja niin suuren, ettei se rajoita virtausta. Enemmän tehohävikkiä tulee, jos kone imee kuumaa ilmaa moottorin takaa. 7 asteen nousu lämpötilassa tiputtaa tehoja 1%, eli kunnon filtterin kanssa kylmä ilma olisi jo tuolla lämpötilaerolla kannattava.
Siellä koneen takana kun voi pahimmillaan olla aika monta kymmentä astetta kuumempaa kuin ulkoilman lämpötila.
Jos putken mittoja haet, niin ei sekään ole iso homma jos vetelet muoviputkea eri mittaisiin pätkiin ja vaihtelet niitä, kunnes oikea pituus löytyy.
Tai rakennat kierrosluvun mukaan säädettävän järjestelmän teleskooppiputkesta (putken pää viistetty). Lyhyt tötterö menee putsarikotelon sisälle ja sisällä oleva liuku sitten venyy tarpeen mukaan. Pitäisi siis olla iso kotelo ja ottaa tuloilma kylmästä paikasta. Ei se kyllä kaunis ole, mutta eivät nämä mitkään missikisat olekaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joo, filsu tulee kyllä ja ihan reilun kokoinen.
Jaahas, nyt en ihan pääse kärryille, kuinka tuota teleskooppiputkea ohjataan tai mikä sen konstruktio edes on.
Sitähän voisi tehdä hiilikuidusta tuulimuurin kaasareiden ja imusuppiloiden väliin, niin silloin filsut saisi kylmää ilmaa... Tähän tyyliin.
![]()
Braaaaap
Jos airbox on vaikka iso ämpäri, niin ämpärin kyljestä tulee kiinteä, lyhyt imuputki kaasariin. Tuon putken sisällä sitten liikkuu toinen putki, joka siirtyy matalilla kierroksilla sisemmäksi ämpäriin. Silloin imuputki on pitkä alhaisilla kierroksilla ja lyhyt korkeilla. Ohjaus tulee kierrosluvusta.
Jos sähköistä ohjausta ei voi toteuttaa, niin mekaanisen ohjauksenkin saa kierroslukuvaijerista vanhoissa mopoissa. Silloin jousi vetää imuputkea pitkäksi. Kun kierrokset nousevat, kitkapinta vetää putkea lyhyemmäksi ämpärin reunaa kohti. Menee steampunkin puolelle, mutta periaatteessa toimii.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mites pieni alipainemäntä?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Vähän hankala kun alipaine vaihtelee kaasunasennon mukaan. Tietenkin jos olettaa rohkeasti, että urku auki vedetään koko kierrosalueen, niin voisi hyvinkin toimia.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Täällä oli juttua joskus noista motonetin ketjutyökaluista mutten sitä nyt löydä. Nii se 50e did työkalu on vissiin kuitenki toimiva noiden x renkaallisten kanssa? Vx sarja did ketjut tulossa ja työkalu uupuu.
Suzuki GSX-R750 1986
Honda CBR 900RR 1996
Kawasaki KX 125 1991
Kawasaki KMX 125 1992
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Kun ajaa isommalla tiellä 80-120 nopeuksia ja jos tiellä tulee eteen kuoppa/reikä tiessä jota ei millään kerkeä väistämään mites toimis? syökö jousitus iskun vai ollaanko sitä kohta sitten nurin pyörän kanssa.
Mahdollisuuksien mukaan kaasu kiinni ja nopeasti uudelleen auki ja painoa pois eturenkaalta. Tietty kaasunkäytön ja pyörän nostelun kanssa tarttee muistaa myös vallitsevat olosuhteet, ei kannata esim ajaa ulos tai vastaantulevan ajoneuvon keulaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Periaatteessa pitäisi pystyä esimerkiksi kannettoman sadevesiviemärin yli ajamaan ongelmitta, jos nopeus on reilusti yli 50 km/h. Ei silti välttämättä kannata kokeilla.
Rengashan ei ehdi kovin syvään kuoppaan upota esim 100 km/h vauhdissa joten se on aika sama, onko siellä alla tyhjää 10 cm vai 10 m.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
vähän keventää jaloilla takamusta irti ja suoraan vaan. Jos vääntää tangosta ja sitten osuu töyssyyn niin tank släpperin vaara on vain suurempi. 99% töyssy ei kuitenkaan pysty kaatamaan pyörää.
itseä kannattaa keventää koska jos on kiinni pyörässä ja pyörä pomppaa ylöspäin, niin se sysää kuskin myös ylöspäin takamuksesta. siitä voi sitten meinata mennä tangoille.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...alu-2000021200
Tolla oon niittaillut vaikka mitä ketjuja. Ei mikään paras mahdollinen, mutta toimii. Niittauspää kuluu aika nopeasti, mutta niitä saa erikseen varaosana. Tarkkana saa tosin olla ettei lyttää lukkoa liian kireäksi. Tuurnat kyl katkeaa jos yrittää niittiä sillä painaa suoraan auki niin kuin ohjeessa on.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mul on kans toi, sen verran kun rälläkällä sipasee et kannat tasaan niiteistä niin lähtee oikein mukavasti, en ole edes saanu yhtään ketjua liian kireälle kun sillä yhdellä työpäällä painaa sen sivulaatan oikeaan korkoon ja sit tekee ne niittaukset, aina on tullu hyvä mut tosiaan kärjet ei kestä montaa kertaa et varasatsi kanttii ottaa mukaan heti ostaessa
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Jos nyt oinein muistan niin siinä ketjussa jota en enää löydä olis ollut että tuo on muuten sama kuin se kalliimpi versio(joka sopii yllämainituille) mutta niittaus pää olisi pehmeämpää tavaraa. Ja kalliimpaan kaluun sopiva vara tappi kiinni halvempaan niin toimis
Edit. Löytyhä se
http://www.moottoripyora.org/keskust...at-ja-työkalut
Viimeksi muokannut: GizzerG; 17.01.2019 klo 00:28.
Suzuki GSX-R750 1986
Honda CBR 900RR 1996
Kawasaki KX 125 1991
Kawasaki KMX 125 1992
Hyvät ohjeet tossa edellä. Persukselta painoa pois ja veto päällä montun yli. Sama koskee keväisiä routapatteja, niissä takis helposti lyö ahteriin niin että kuski pomppaa ilmaan ja jalat irtoaa tapeilta. Jos paino on jaloilla niin pyörä pääsee tekemään liikkeensä eikä mitään erikoista tapahdu. Sama systeemi siis kuin krossiradan röykyssä.
Lisäisin vielä että tyypillisesti reikä voi päästä yllättämään jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa nelipyöräistä ajoneuvoa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Meinasin ostaa messuilta hupparin nahkatakin alle lämmikkeeksi. Se olisi samalla kätevä takki kaupungille, jos jättää rotsin majapaikkaan. Koskaan en ole hupparia ajaessa kokeillut.
Lepattaako huppu kovasti ajossa, siis häiritsevästi?
Mitä muita ominaisuuksia hupparille suosittelette?
Kiitos jo etukäteen
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Huppu pysyy aisoissa mutta jos kauluksessa on narut ne rupee vispaamaan helvetisti.
Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
Juurikin näin, mutta hyvä yhdistelmäTäytynee messuilta ostaa joku kevlar-huppari alle, nyt tullut käytettyä ihan tavallisia.
KYSYMYS:
Osa putkistoista on kiinni sylinterissä pulteilla ja liitokset kiristetty pannoilla. Osassa taas sylinterissä vain laipat kiinni ja kaikki liitokset (myös käyrät sylinterissä oleviin laippoihin) on jousilla. Mitä eroa näillä on käytännössä?
Sen tien että jouset joutuu vaihtamaan kuolleentumisen takia, muttei ne pultitkaan ikuisia ole.
Käytännössä liitokset on yhtä toimivia kaasujen virtausten suhteen. Putken sisäosa kun voi olla samanlainen molemmissa tapauksissa.
Hatusta heitän, että voisiko ne jousilla kiinni olevat putket olla race-versioita (tai ainakin race-ajatus).
Race-putket kun mielestäni on aina jousilla liitetty.
Tai sitten vuosimalli? Jos vanhemmat on pulteilla ja uudemmat jousilla? Voiskin kattoo MP-messuilla ko. kohtia![]()
Braaaaap
Mitä renkaita arvon raati suosittelee nakuksi muutettuun dayttona 955? Radalle ei varmastikkaan tule eksyttyä. Onko joku nettikauppa renkaiden osalta tällähetkellä ylitse muiden? Täytyisi uuden kumit ostaa ja edellisestä kerrasta alkaa olla 10 vuotta aikaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulla oli omassa speed-tonassa pilot road eessä ja pilot power takana, ei valitettavaa. Road kestää paremmin suoraan ajamista menemättä kantikkaaksi
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Oon kans suosinu pitävämpää kumia eessä. Takanen loppuu silti ensin. Nyt on alla mitas 190/55, vähän yllättäen onkin ihan hyvä. Voisin ottaa samanlaisen seuraavaksikin. Kestosta ei tietoa.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 30.01.2019 klo 15:29.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ensi kesäksi on 18-tuoreet Powerit eteen ja taakse. Viime kesänä oli Roadit. Powerin kuvio vaikuttaa paremmalta eteen, tuskin kuluu kantikkaaksi niin helposti. Tonniäffä on niin painava ja etupainoinen, että kun kanttailee paljon mutta harvoin rajusti kiihdyttelee, niin melkein etunen kuluu nopeammin kuin takanen. Viime kesänä oli Roadeilla tasoissa kuluma etu/taka. Saa nyt nähdä miten tuo Power takana kestää.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.