Älä laita kahta rinnakkain, katoaa koko nivellaakerin idea.
Aina noissa iskarin suuntauksissa on vähän toleranssia niin tulee vaan turhaa murtoa jos liitos on jäykkä.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Kappas umpijumi foorumi aukes taas. No laitan kysymyksen renkaista. Onko tämmösistä kokemuksia?images.jpg
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Kierrelukitteilla on yllättävän lyhyt käyttöaika. Pieni pullo menee kohtuullisen nopeasti, mutta isomman pullon kanssa käyttöaika tulee vastaan.
Miten orjallisesti olette noudattaneet kierrelukitteiden käyttöikää?
CBR1000RR - radalle & kadulle
Sen jälkeen kun yksi iskari purkautui ajossa, erittäin. Se purkki oli kyllä aivan hemmetin vanha joten otan sen verran takaisin että saatan yhä vähän vetää yli.
Torque Test Channel testasi joskus vahingossa vanhaa loctiten kierrelukitetta ja siinä toteutunut momentti (tai paremminkin toteutunut liitoksen jännitys) jäi pienemmäksi kuin mitä ilman lukitetta, joten se toimi siinä yllättävästi väärään suuntaan.
https://youtu.be/V1Y3aB94lwU?t=1352
Minulla on kanssa ollut joku ikivanha, onkohan CRC:n keskivahva kierrelukitepurkki. Ehkä sen voisi jo viedä ongelmajätteisiin
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
2 USB-lähtöä tarjoava halpispulikka vie 6 mA virtaa ilman kuormaa. Tämähän imaisee akun tyhjäksi hetkessä, eli pitäisi eristää jotenkin. Kytkin on helppo, mutta automatiikka kiinnostaa.
Onko tullut vastaan laitetta, joka kytketään akun ja toimilaitteiden väliin ja katkaisee kytkennän kun jännite putoaa tarpeeksi alas? Poiskytkennän jännite mielellään säädettävä vaikkapa potikalla, saisi vähän viivettä tuolla siihen.
Viimeksi muokannut: Kötöstelijä; 27.09.2025 klo 22:20.
Lajin halpuus viehättää.
No ei kyllä imaise. Motskarin omat sähkötkin syövät uudemmassa pyörässä useita kymmeniä milliampeereita. Jos kuitenkin sellaisen haluat, tässä on yksi auton videokameran parkingmodeen tarkoitettu https://blackvueuk.co.uk/product/bla...wer-magic-pro/ . Kallis varmaan, mutta olettaisin että muitakin löytyy.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Tuleehan siitä nyt jotain reilu 4 Ah kuukaudessa. Jännitteenvalvontapulikoiden kanssa on kyllä sama juttu, pitäisi löytää sellainen mikä ei itsessään vie virtaa kovinkaan paljoa, ellei sitten semmoinen kelpaa, mikä pitää jollain napilla ensin kytkeä päälle, ja pois kytkeytyessään se katkaisee sähköt itseltäänkin.
Varmaan jotain tämmöistä haetaan, tuosta ei kyllä ihan täysin selviä onko se tuommoiseen miten järkevästi toimiva: https://www.aliexpress.com/item/1005008428030031.html
Tuollaisen joka itsessään ei kuluta kuin alle milliampeerin joka voisi olla jatkuvasti kytkettynä varmaan rakentaisi kohtuu helpolla, mutta onko se sitten vaivan arvoista, voi olla mielekkäämpi etsiä sellainen USB-töpseli joka ei itsessään vie mielettömästi idlevirtaa, ellei kytkin tunnu järkevältä.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Joku tommonen joo, samalla vaivalla kun tommosen koteloi rakentaisi jo itsekin yksinkertaisemman. Näköjään toisen samanlaisen tuotteen arvosteluissa mainitaan että vie idlenä 15 mA, eli ojasta allikkoon ton kanssa. Cut offin voisi laittaa sen verran ylös että virta katkeaa jo kun lataus loppuu, jolloin sillä katkaisijan virrankulutuksellakaan ei ole suuresti väliä. Tai jos tosiaan alkaisi itse tekemään niin ajovalo ohjaamaan relettä olisi se millä tuo kannattaisi tehdä.
Sillä vaan kun vastaavan toiminnan kytkimiä on integroituna esim. Oxfordin muutaman kympin kahvanlämmittimiin niin tuntuu vähän kummalliselta ettei olisi irrallaan tarjolla.
Ja 3-4 Ah akku kun on niin ei toi kauaa sitä tyhjennä. Mutta taitaa tosiaan olla helpompaa laittaa kiinteään asennukseen toinen joka vie vaan reilut 2 mA, laittaa ton halpiksen akkuun kiinni jos sattuu olemaan tarvetta. Vielä kun muistaisi ottaa irtikin...
Viimeksi muokannut: Kötöstelijä; 28.09.2025 klo 15:14.
Lajin halpuus viehättää.
Halvin ratkaisu lienee parin euron rele, joka kytkee virran USB-pulikalle ja jota käskyttää vaikka pyörän takavalon virtajohdolla. Kytkentä edellyttää tietysti vähän johtotöitä.2 USB-lähtöä tarjoava halpispulikka vie 6 mA virtaa ilman kuormaa. Tämähän imaisee akun tyhjäksi hetkessä, eli pitäisi eristää jotenkin. Kytkin on helppo, mutta automatiikka kiinnostaa.
Onko tullut vastaan laitetta, joka kytketään akun ja toimilaitteiden väliin ja katkaisee kytkennän kun jännite putoaa tarpeeksi alas? Poiskytkennän jännite mielellään säädettävä vaikkapa potikalla, saisi vähän viivettä tuolla siihen.
-- Brake later and open the gas earlier --
Selitys on varmaan se, että noissa missä jännitteen katkaisu on vaan oheistoiminto, se tulee monesti lähes ilmaiseksi jos tuossa kahvanlämmittimien ohjaimessa on joku prosessori millä tehdään tehonsäätöön tarvittava PWM. Sellaisessa ei ole kovin iso lisäkustannus lisätä siihen akkujännitteen mittausta ja automaattista sammutusta jos tulojännite laskee jonkun rajan alle.
Muuten joku LT6703-2 komparaattori integroidulla referenssillä, joku P-MOSFET ja muutama vastus voisi olla hyvä lähtökohta. Sillä tuon alijännitekatkaisun oman virrankulutuksen saisi varmaan helposti alle 0,1 mA (alle 0,1 Ah/kk), joka alkaa olla hyväksyttävän pieni lukema. Huono puoli on että jo tuo pelkkä komparaattorikikkare on kalliimpi kuin koko Aliexpressin kompleksi. Pienellä virrankulutuksella on hintansa, silloin ei voi käyttää ns. kelloradiokomponentteja.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Ei varsinaisesti ongelma mutta lähinnä kiinnostaa syy. Eli kun pyörä sammuu niin ihan heti ei starttaa uudestaan. Joutuu odottamaan noin 10s. Eli tosi lyhyen aikaa mutta silti. Mietin että mistä johtuu? Hyvin startti pyörittää jne. normaalisti starttaa ja käy ja toimii 10/10. Pyörä mt-10.
Viime aikoina olen saanut stumpattua pyörän kolmesti paikaltaan ja aina piti vähän odottaa ennenkuin saa hereille. Viimeksi tuntui että vähän kaasua startatessa antamalla starttasi paremmin. Varmaan joku elektroniikkaan liittyvä syy tässä?
Mites noi päiväajovalojen (puolijohde) releet. Valot syttyy automaattisesti kun lyö käymään ja latausjännite nousee. Sammuu toki kun laittaa valot päälle mutta sitä ei tarvitse ottaa käyttöön.
Vaikka toi mikä ekana tuli vastaan
https://www.lumise.fi/lisavalot/rele...OWHzLOSJi0lsiJ
Lepovirran kulutus ei tosin tiedossa
FJR -17
Laadukkaat kuuman kelin housut ja takki etsinnässä.
Käytän gore-tex Rukkaa nahkaisina versioina viileämmille keleille, mutta nyt hakusessa takki ja housut (voi olla eri valmistajan ja vaikka farkut yms. Huom! Inhoan irtoavia neppareita tai saumoista repeäviä "nimettömiä" tuoteita
- Kalvottomat ja hengittävät
- Kevyet
- Laadukkaat suojaukset
Suosittele, jos on osunut kohdalle!
^Kuumuuden/kylmyyden kokeminen on hyvin henkilökohtainen kokemus (=ominaisuus). Siksi suosittelut eivät koskaan voi olla yleispäteviä.
Itselläni on varsin kapea mukavuusalue lämpötilojen suhteen. Jos sama pätee kysyjään, niin kuumilla keleillä ehkä vain mesh-asu voisi olla oikea valinta (?) Itselläni oli Dainesen (ei-mesh) asu, jossa oli paljon venttejä. Kuitenkaan kaikki ventit avonaisina puku oli hyvin hiostava jo 24C/<130 kmh. Mutta tämä siis omine ominaisuuksineni.
Tästä tulee mieleen tapaus työelämästä kun lähes 200 kg kollega tuli kesäaikaan kokoushuoneeseen paita ihoon liimautuneena, ja toinen kollega -ihan viattomasti- huudahti: "Sataako ulkona?"
Joo varmasti se lämpötilan tuntemus onkin melko henkilökohtainen kokemus.
Pahinta on joku tixtexkalvo joka tekee muovipussimaisuudellaan tuskanhien jo pelkästä ajatuksesta.
^Jäi mainitsematta, että Daineseni oli Gorea.
Gore on halpiksia hengittävämpi muttei pysty ihmeisiin.
Kylmän/kuuman kokeneminen on toki yksilöllistä. Omien havaintojen mukaan siihen vaikuttaa myös oma eristekerros melko lailla. Eli ns. kehopositiivinen henkilö kärsii kuumasta kelistä enempi mitä ns. kukkakeppi ja taas päinvastoin kylmemmillä keleillä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Minulla on muutaman vuoden vanha Rukan adventure puku, mallimerkintä ei just nyt muistu mieleen. Siinä on takki ja housut ilman höyrynsuojakalvoa varustettuna isolla kasalla avattavia tuuletusreikiä. Sateen varalta on erillinen alle laitettava gorepuku. Kaapista olisi löytynyt gorepuku, jota olisin voinut käyttää, mutta pelkkää kuoriasua ei saanut. Ehkä nykyisin onnistuu. Paras ajovaate ostos minun motoristiuralla.
Tuo on aika karkea yleistys. Itsekin liikaa eristekerrosta omaavana allekirjoitan, että kuuma tulee helposti kun joutuu ähräämään jotain. Mutta sitten taas kun sitä (puuttuvan) lihasmassan tuottamaa hukkalämpöä ei ole, myös kylmä tulee passiivisessa olemisessa ja ajamisessa yllättävän herkästi.