Kiitoksia vinkeistä. Onhan noita erilaisia nostimia monenlaisia nurinniskoin olevasta lihalaatikosta hydraulisiin nostureihin.
Asiaa enempi mietittyäni tulin siihen tulokseen, että mp-romua on jo nurkat täynnä. Käytetään olemassa olevia nostimia. Eli duunaan ison pyörän peräpukkiin sopivat osat, jotta voi suoraan takaswingistä nostaa tai teetän Abba Superbike Standiin sopivat soviteet mopolle.
-- Brake later and open the gas earlier --
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Miten paljon ydinjätelangalla migaaminen eroaa kaasun kanssa hitsaamisesta? Paljonkin vaikeampaa? Harkinnassa hankkia halpa mig tohon tigin rinnalle pääosin auton pohja/kynnyskotelo korjauksien varalle, ei tarvi hitsaa luokkia tai näyttää super siistiltä. Argon pullo löytyis mut sillä mig hitsaaminen ei vissiin ole kovin suositeltavaa.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
En tiedä kun omistan vain ydinlankamigin joka ei nyt kauheasti kehuja saa.
Nykyään taitaa puuilosta ynnä muualta saada adaptereja soda streamin hiilidioksidiputeliin -> siitä halpa ja kevyesti raahattava kaasupullo satunnaiskäyttöön ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Olisi hauska joskus ottaa aikaa tuollaisen halpiskoneen kanssa ja koittaa kuinka hyvää saisi aikaan kun hakisi rauhassa säädöt ja tuntuman. Yhden helmakorjauksen olen pikku pakon edessä sellaisella tehnyt ja on se yhä nipussa, tosin koriliimalla siistin jäljen.
Huonon pellin hitsaus on aina paskaa mutta kaasukoneella tuntuu lämmönhallinta paremmalta > pystyn helpommin virpomaan täppäilemällä yhtenäistä jälkeä ilman että palaa puhki. Johtunee siitä että kaasu jäähdyttää peltiä.
Pystyn kuvittelemaan moisen jopa ostavani juurikin turakorjauksiin. Ulkona jos joutuu puuhaamaan, sotkee tuulikin kaasusuojausta, ydinlanka tekee yhtä hyvää tai huonoa silloinkin.
Edit: kohta joku tulee viisastelemaan että argonilla hitsaaminen on juurikin MIG-hitsausta, hoidan sen tässä alta pois
En ole koittanut perusterästä argonilla ja lankakoneella mutta en keksi miksi se ei toimisi jos se toimii TIG:issäkin ja Rosterin kanssa lankakoneessa. Kalliimpaa se on ja hiilidioksidin hiili vaikutti jollain lailla tapahtumassa mutta en usko että auton helmojen tapauksessa sillä suurta merkitystä on.
Viimeksi muokannut: skuikka; 21.10.2024 klo 15:04.
100% Argon ei oikein mustan raudan hitsaamisessa pelitä MIG/MAG:issa. Siinä vaan pitää olla aktiivinen komponentti mukana.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Osaisiko joku neuvoa kuinka kotioloissa ja ilman pylväsporaa saisi porattua pultin läpi reiän? Reikä (3mm M8 -pulttiin) siis kierteen läpi 90 asteen kulmassa pultin pituusakseliin nähden.
Koettaisin viilalla tai muulla hiomalaitteella (ehkä myös pyöreä pyörivä viila vinkussa) tehdä pienen tasaisen kohdan ja siihen keskelle pistepuikolla merkki ja sitten vaan poraten normaalisti?
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
^Tuo oli ittelläkin mielessä. Ootellaan tuleeko muita ratkaisuvaihtoehtoja...
https://www.puuilo.fi/wolfcraft-pora...AaApijEALw_wcB
Mites joku tämmönen?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kiitos vinkistä.
Motonetti myy samanlaista, joten heti arkena ostamaan moinen keksintö, jota en tiennyt olevan olemassakaan.
https://www.motonet.fi/tuote/wolfcra...oduct=70-02619
Hienoa - täältähän tulee kokeilukelpoisia ideoita.
Olin tuossa ajatellut kokeilla pultin puristamista viilapenkkiin ja käyttämällä sellaista poranterään kiinnitettävää poraussyvyyden rajoitinta ohjurina.
Yritän tehdä enskan rekkarikilven pikalukitusta. Siis kilpitelineen läpi reiälliset pultit, jotka olisi matalalla mutterilla ja Loctitella tukevasti kiinni, ja kilpi olisi kiinni reikien läpi työnnetyillä hiusneulasokilla. Tuolla kombolla kilpi paikoillaan tieajossa, ja montulla sokat ja kilpi pois.
Sellainen voisi toimia, että laittaisi pultin kannan kanssa saman paksuisen puupalan kanssa penkkiin ja poraisi puun läpi.
Poraa ensin mutteriin 3 mm reikä, kiristä mutteri sopivaan kohtaan pulttia ja poraa sen läpi reikä pulttiin.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Tuollainen velcro olisi kyllä elegantti ratkaisu (monttuoloissa hiekka/kura saattaisi teettää ongelmaa). Vaatii kyllä vielä kilven taustapuolelle liimatun pellinpalan kohokirjailun vuoksi. Olen myös haaveillut em. systeemistä ja tietskan kovalevystä poistettujen magneettien muodostamasta kiinnityksestä.
^Näköjään Puuilo ym myyvät noita hirmumagneetteja. Mahdoton toki tietää kokeilematta onko pitoa jo sitten niin paljon, ettei saa enää kilpeä irti.
Toisaalta vahvalla magneetilla onnistuisi sellainenkin, että käyttää irrallista teräspalaa jonka asettaakin kilven pintapuolen päälle. Tuolla systeemillä ei irrottaessa tarvitsisi vääntää itse kilpeä ollenkaan.
Tempasin pyörän nutulleen sumuisessa sateidessa Andaluciassa pilvien korkeudella. Tie oli todella liukas ihan kävellenkin. Tässä miettinyt että kun ko. pyörän takarenkaan paine pitäisi olla 2.9 niin jälkeenpäin tarkistin että oli 3.2 kylmällä renkaalla. Onkohan se lisännyt vai vähentänyt pitoa?. Painelähetin oli rikki niin ei nähnyt paineta ajossa- BMW R1250GS
FJR -17
Itse hitsauskone on sama ja kaasua vaihtamalla (ja lankaa) sitten MIG tai MAG. Joten onko MIG-hitsauslaitteen hankinta mustalle teräkselle edelleen turha, jos samalla koneella voi käyttää inerttiä tai aktiivista kaasua?
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Mä tein Aprilian penkin pikalukkokiinnikkeet samalla ajatuksella, mutta vähän eri tavalla. Vetäisin M6 pultista kannan pois ja rälläkän hiomalaikalla muotoilin kierreosan toisesta päästä tasaisehkon. (1.5mm pois kummaltakin puolelta). Sitten siihen poralla reikä, pultti on jo niin tasainen tässä vaiheessa ettei tuota vaikeuksia.
Koska RSV:ssä piti saada kannaton pultti ruuvattua paikalleen, tasainen osio päässä tarjosi sopivan paikan josta napata kiinni ja satulan 6mm reikä menee siitä hienosti läpi. Sinun tapauksessasi jos laitat pultin lokarin sisäpuolelta päin, kanta jäänee paikalleen. Näin ollen tasoittele vain ulostuleva pää. Ja kierrä mutteri lähelle kantaa ennen kuin aloitat, se korjaa pienet virheet kierteessä kun otat mutterin pois työstöjen jälkeen.
Varmaan magneetit ja helposti irroitettava varmistusnaru lisänä olisivat myös ihan soiva vaihtoehto. Varmistusnaru sitä varten, kun kuitenkin käyt kerran vaan vähän maastossa äkkiseltään ja kilpi irtoaa ekoissa lipoissa magneeteista. Huomaapa räminästä että jotain unohtui.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tässä lyhyesti kerrottu:
https://www.kemppi.com/fi/blogit/mig-mag-hitsaus
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Eihän myynnissä ole kuin yhdenlaisia kaasullisia lankakoneita ja tarkempi hitsauslajin määrittely tulee vasta sitten tuon kulloinkin käytössä olevan suojakaasun mukaan, onko siinä mukana aktiivinen kaasu vai ei (useimmiten CO2). Itse laite on kummassakin tapauksessa ihan sama. Eri asia sitten että puhekielessä kaikkea muuta sanotaan MIGiksi paitsi ydintäytelankahitsausta. On olemassa kyllä hitsaus missä käytetään täytelankaa plus suojakaasua samaan aikaan. Ei ehkä kuitenkaan samaa lankaa kuin mitä ilman kaasua.
Kaasulliset lankahitsaukset voi kyllä sitten luokitella lyhytkaari, välikaari ja kuumakaarihitsaukseen, mutta sen sitten tietää ne ketä noiden erot alkaa kiinnostaa.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Niin ydintäytelangalla hitsauksen oikea termi taitaa olla MOG. Tos ois paikallises rautakaupas kaverialennuksella Stanley 199. Houkuttais...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88