Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Nowittu. Taas oppi uutta. Enpä muista käyttöohjeistakaan moista lukeneeni. Täytyypä löystää molemmat kun pääsee kotio.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
10Nm on niin pieni momentti, et ainakin mun tarkuusmomenttiavaimes (1/4"), saa korva ja näpit olla takkana, et huomaa sen "naksahduksen".
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Varttiräikkä ja kolmisormiote räikän rungon ympäriltä on riittävä alle 20Nm kiristyksissä...
Mutta asiaan.
Kannattaa lukea ne momenttiavaimen käyttöohjeet. Jos siellä sanotaan, etä käytön jälkeen tiukat pois, niin se kannattaa tehdä.
Jos eka pulttimutterin kohdalla tuntuu jänskältä, niin momenttiavain ruuvipenkkiin ja kokeilu.
Se on paljon halvempi kuin helicoil-kierre nokka-akselipukkiin.
Itse olen niin herkkä aiheelle, että aina kierrän räikkämallista momenttiavainta pari-kolme napsua taaksepäin ennen kuin seuraavaa pulttimutteria momenttiin alan asettamaan. En tiedä miksi, mutta oma maalaisjärki sanoo, että vapautan sen aiemman momentin.
Tarvin momenttiavainta siksi että mulla pienet pultit tulee muuten helposti kiristettyä yli ja isot jää sitten löysälle. Näppituntumaa ei oikein pääse kehittymään kun aika harvoin tarvii. Ja johonkinhan sitä pitäisi verrata.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jos vähänkin arveluttaa, niin momenttiavain.
Itse käytän momenttiavainta uusien arvojen kohteessa.
Jos taka-akselin momenttin on 150Nm, niin se on helppo, koska 20-30Nm ylimääräistä ei riko paikkoja ja 20N, alle riittää.
Parin kerran jälkeen saman tiukkuuden saa vääntävarrella. Toki, jos epäilee, niin ehdottomasti momentoavaimella.
Jos taas nokka-akselin pukki on 29Nm, niin se on 30Nm, mutta ei juurikaan enempää tai vähempää.
Siksi momenttiavain.
Muistan Benellin kanssa kun jouduin mm kytkinkopan kierteistä helicoilaamaan aika monta edellisen turakin toimesta. Normaalisti M6 pultin momentti on ollu 10Nm mutta koska siinä oli titaanipultit jossain helvetin pehmoisessa alumiiniseoksessa oli momentti 8Nm ja senkin saavuttaminen tuntui parin kierteen kanssa siltä että josei nyt naksahda niin tää antautuu... siinä se koppa on vielä silleen pöljästi että tiivistepinta on viistossa pultteihin nähden eli koppa peittää takaa enemmän kuin edestä. Miksi? Kuule kysy herra Benelliltä...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Mittariin tuli 40000. Ekat jäykät lenkit bongattu ketjusta. Saattaa olla jopa orkkis, varmasti ajettu ainakin 10000.
No, tuota tuskin saa elvytettyä mutta kauankos sille voi arvioida vielä kestoa ? 100km ? 500km ? Miten antautuu ?
Tokihan sen uuden paketin haen kunhan ehdin mutta...
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Kestosta paha sanoa, voi hyvinkin kestää vielä vaikka kuinka pitkään. Kuluneeseen ketjuun tulee myös sivuttaisväljyyttä mikä altistaa ketjun paikaltaan putoamiselle mikä voi johtaa kipeisiinkin seurauksiin. Ja muutenkin kovin kulunut ja venynyt ketju aiheuttaa ylimääräisiä rasituksia voimansiirrolle eli kannattaahan nuo ajoissa vaihtaa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Jatketaan ketjuasiaa:
Hyllystä paikallisesti (Storm/Motonet) näköjään löytyy DID kolmeen eri hintaan, JT tai RK. Rattaat on kaikki JT:tä. Mitään käytännön eroa ?
Ja entäs ne välitykset ? Jotenkin ehkä houkuttaisi piikki vähemmän takarattaaseen niin putoaisi cruisailukierrokset. Tai sitten siirtyy välityssuhteet just väärään kohtaan mutkateitä ajatellen
Pyörä tosiaan VZ800
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
https://www.gearingcommander.com Löytyykö tuoltas sun pyörän mallia, pystyy aika hyvin vertailemaan mitä tapahtuu erilaisilla välityksillä, riittääkö ketjun pituus jne. nopeus per kierrokset vaihteella.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Mallasin mä silläkin. Oletin että olisi tullut isompikin ero mutta ei. Noin niinkuin esimerkinomaisesti kierrokset satasen vauhdissa on vakiona graafista katsottuna 3900 ja eteen +1 olisi viivan leveyden verran vähemmän, jotain 50 kiekan verran. Vähemmän merkitystä kuin olisin olettanut joten vakiolla mennään.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Ihan ku ottaa järjen käteen, nii ei tarvi laskureitakaan.
Hampaiden lkm vaikutus menee ihan %-laskuna.
Edessä vaikkapa 15 -hampaisesta siirtyen +/- 1 hammasta about vaikuttaa saman kuin takana 42 -hampaisessa 3 hampaan muutos
^Ketjun peittoaste rattaalla on noin puoli kierrosta, joten eikö 2 hampaan muutos tiedä 1 lenkin verran?
Minulla oli edellisessä 1200 banditissa - 6 piikkiä takana, niin se olisi ollut + 2 eteen. - 6 piikkiä taakse tiputti kierroksia kaikilta vaihteilta n. 500 rpm eli ei kovin paljon, mutta kyllä sen jo huomasi matka-ajossa motarilla ja muutenkin. Yhden lenkin taisin ottaa ketjusta pois.
Jaa...
Ja sitten taas tälläinen WTF-hetki. Olin jo viittä vaille lähdössä osia hakemaan mutta siirtelin sitten mopotia edestakaisin että missäs ne jäykät lenkit luuraa. No ei näy ei. Viimeksi ei ollut mitään epäselvää.
Taitaa mennä tihennetyn rasvauksen ja seurailun kanssa toistaiseksi.Osat varastoon ja vaihtaa syyssateitten aikaan.
Pitää vissiin välttää pään raapimista ettei tule tikkuja kynsien alle.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
onko ketju venynyt?
Jos kireyden säädössä riittää vielä säätövaraa niin en olisi hirmuisen huolissani
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Sain takanostimelle nostaessa kipattua Aprilian kyljelleen, minkä johdosta jarrukahvan pää katkesi 3 cm matkalta.
Jarruttamista asia ei haittaa - ainoastaan visuaalinen haitta. Miten tuota voisi korjata?
Kahvan ehjään vaihtamalla,
tai sitten pyöristää terävän katkemis kohdan villalla tms,
hitsatakin voisi
hioa ensin tuki lapulle molempiin paloihin kolon ja hitsauksen jälkeen siistä
mutta aina siinä on mahdolisuus että kuitenkin sitten pettää ja otekahvassa on juuri siinä päässä tietenkin
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
^itse vaihtaisin kahvan jos ei puhuta jostain Pazzoista ne ei yleensä konkurssiin vie.
Asiasta piikkilankaan eikös Naraku ole vissiin ihan tolkun merkki?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Nuorempana tuli noita katkottua sopivasti lyhyemmiksi etteivä kaatuillessa napsu. Pyöristin vaan päät. Sittemmin olen tavannut hitsailla palloksi päät niin menee kisakatsastuksista läpi, jotkut tekee palloja Plastic Paddingista tms.
Tietääkös kukaan Etelä-Karjalassa hyvää MP huoltoa josta löytyisi myös talvisäilytys?