Tyhmä kysymys: onko noi kaatumisanturit vaan kulma-antureita eli riittävästi kallistuessa vaan katkoo yhteyden (tai yhdistää riippuen anturista), palautuu taas pystyasennossa, ovatko mekaanisia /elektronisia vai molempia, en oo koskaan päässy hypistelemään tollasta.
Autoissa oli joskus noita mekaanisia (kolariantureita) minkä voi palauttaa napista painamalla, nykyäänhän kaikki on yhdistetty elektronisiin turvalaitteisiin.
P-a pumpun virran katkaisusta kyse.
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ainakin vuosituhannen alkuhämärien ruisku-Kawasakeissa anturina on akselin varassa pyörivä kiekko, jossa on jotain mikä reagoi anturin kuoressa jonkin kanssa kun tarpeeksi kallistuu. Ei siis mitään hajua millä tekniikalla se tunnistus on toteutettu, loppuu sähköosaaminen enne tuota. Mutta itse anturi ei tarvitse nollausta, kunhan kiekko taas kääntyy normaaliasentoon, niin anturi ei sytkää katko. ECU taas vaatii virtojen katkaisemisen ennen kuin antaa taas mopon käynnistyä.
Ja onpahan muuten vinkeä etsiä vikaa satunnaisiin sammumisiin, jos on seppä Ilmarinen aikanaan ottanut tuon kiekon akselin pois ja jättänyt kiekon sinne kotelon pohjalle.
1835
Kiitos vastauksista, asia selvisi aika pitkälle![]()
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Nonih. Kernieläimen nahka penkin päällä tuli tiensä päähän. Uutta haen aamulla.
Samalla selvisi miksi VZ800 Marauderin penkki on niin kamala. Tuolta näyttää alunen ilman vaahtomuovia:
IMG_20230217_185035.jpg
Melko möykkyistä, sanoisin. Ja ihanasti piikkiä. Ja vaahtomuovi vielä ohkaisimmasta kohdasta peräti noin sentin paksu. Ihme että käy takamukseen. Tarpeettoman kuppimainenkin tuo pohja joka on sitten vaahtomuovia ohentelemalla oiottu.
Kuinkas tuosta nyt helpoiten syntyy hyvä ? Vaahtomuovikauppaan vie tie aamulla joten mitäs haen ?
Yksi mitä tulee mieleen on että laminoi tuohon ensin palan telttapatjaa. Tai useamman kerroksen ? Koloaa sitä noitten pahimpien kuoppien kohdalta. Muotoilee siten että tuo kuppi vähän oikenee. Sitten joku viiden sentin vaahtomuovi päälle vaan.
Tai unohtaako mokoman ja vetää kuuden sentin vaahtomuovin suoraan ? Muotoilee sitten perseeseen sopivaksi vaan.
Vai käytänkö vanhan vaahtomuovin pohjalla ja pistän vaikka parin sentin lisäkerroksen siihen päälle ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Mistä hommaatte akut nykyään, kun niitä ei enää kuivana saa ostaa?
Pistin vain tuossa merkille, että tuliterä akku oli kuormitettavuudeltaan huonompi, kuin nelisen vuotta vanha aikanaan kuivana ostettu ja itse hapotettu. Taitavat nykyään kerätä sulfaattikiteitä kennoihin, kun seisovat hyllyssä vajaassa latingissa.
Oliko sitten niinkään kysymys mutta olen laittanut litium akkuja viimeiaikoina mopoihin. Ainakin kevyitä muista eduista en ihan tiedä mutta oletan että myös kestävät paremmin. Vaikkapa Storm Motor.
ZX4RR black 2024, SC-project, Evotech option parts
Lähimmästä Motonetistä, tosin harvoin ostan, nykyinenkin ollut uudesta saakka, vasta 18v.....
Motonet nostanut akkujen hintoja aika rajusti. Suomen Akut on halvin ainakin mitä Bobberiin yuasaa katsoin. Motonet 70€, Suomen akut 55€. AK24.fi Virossa myös suht edullinen.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
itse otan yleismittarin taskuun enkä osta sitä joka on hyllyssä alijännitteisenä.
se on ilmeisesti sitä kulttuurista moninaisuutta, ettei happoakaan voi myydä erikseen enää. ihan kuin joku ei voisi kaataa happoa ulos akusta...
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Pari rykäsytä teetätti, kun ostin autoon akun.
Hinta 269€ ja maksoi 216€
En ole vielä autoon noin kallista ostanut, mutta niin se tekniikkaa kehittyy (autossa stop/start-toiminto).
Joo'o on se kulttuuri muuttunut. Nykyään on varoitus ettei tule juoda akkunestettä. Akkujen hinnat on kyllä noussu ja autoonki pitäs perhana uusia AGM-akku, näytti kalliilta. Tuossa vois olla ideaa, että ottais yleismittarin följyyn. Tosin Motonetissa ne kaikki akut on vedetty hälytin pannalla solmuu, ettei niitä paljoa mittailla. Ehkä se pitää sitten asioida ihan akkuliikkeessä.
Mahtaisko se prätkän tapauksessa olla parempi siirtyä sitten litium-akkuun, tulis painon säästöäkin aavistus?
Joo, Litium on hyvä & kevyt ja antaa starttivirtaa kyllä hyvin, mutta pari juttua niissäkin on: Kylmänä/pakkasella eivät toimi ja monesti kapasiteetti (Ah) on pienehkö mistä sitten voi seurata akun nopea tyhjeneminen seisonnassa silloin jos peli on sellainen että purkuvirtaa kuluu. Toisaalta jos purkuvirtaa ei oo niin Li-ion akun sisäinen (itse) purku on ihan mitätöntä.
Ja ainakin ne pari kpl mitä mulla kurapyörissä on, ovat kestäneet älyttömän hyvin. Olisko vanhempi ostettu joskus 2014 ja uudempi paria vuotta myöhemmin. Noissa kisaenskoissa ei aiemmin edes Yuasat tahtoneet kestää paria vuotta kauempaa, ilmeisesti jatkuva tärinä & ravistelu tappoivat ne.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Totta on että varsinkin autojen akut voivat olla hyvinkin kalliita nykyään. On vaikka mitä AGM, EFB, hopeakenno (Silver), ja mitä vielä. Se tuo nykykiesien jumalaton sähkönkulutus Start/Stoppeineen, webastot sun muut vaativat akulta tosi paljon.
Sitten on monessa vielä aivan CAN-väylään sidottu akunvalvonta. Monessa tapauksessahan pitää testerillä kertoa auton ECU:lle akun vaihdon yhteydessä kaikki akun speksit. Kokemuksesta sanon että se myös kannattaa tehdä. Muuten saattaa esim. jäädä auton tuottama lataus vajaaksi jos se ECU laskee että uusi akku ei täytä kaikkia kriteerejä.
Nykyaikaa, ei aina niin hienoa. Oikein toimiessaan ja parhaillaan kylläkin voi olla sitä. Mutta kunnon pohjoiset pakkaset kyllä tahtoo kyykyttää.
Kaveri kertoi taannoin, että olivat yhyttäneet rahtihameen alta painepesurinMietin vaan et kyl saa olla aikamoinen "rahtihame" että akkua lähtee varastamaan motonetista..![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Mistäköhän löytyis tollasia kumitulppia laukkurautoihin? Ei toki ihan identtinen tarttis olla mutta 5mm reikään pitäis asentaa ja 7mm paksu pitäis olla että ei laukut hölsky.
Myykö näitä joku suomessa vai tartteeko tilailla kiinan kaupoista?
Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
Tarkoitatko mahdollisesti näitä? https://www.storm-motor.fi/yleisosat...xoCCO8QAvD_BwE
Edittiä: Taisi olla näistä kyse. https://sparewheel.fi/p/29649/givi-p...enninkumi-1kpl
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
Jos haluaa letkunkiristimen ja sen mitta on jousi letkunkiristin 8mm W1
Niin mitä tuo mainittu 8mm tarkoittaa.
Letkun ulko- vai sisämittaa? ? ?
8mm bensaletku on n. 14,45mm paksu.
![]()
Kun etukäteen on mahdoton tietää minkä vahvuista letkua itse kukin on asentamassa, niin ulkohalkaisija on kyseessä. Pitää muistaa ottaa huomioon, että letkun ulkomitta hieman kasvaa kun se survotaan liittimen päälle.
Hornettiin uusi eturengas, nykyinen on muistaakseni vuodelta 2008 tjsp, joten jo iän puolesta roskiin.
Battlaxia vai Contin sportattackia vai mitään väliä? Koko tuo eksoottinen 130/70 zr16, johon ei montaa löydy. Ihan normiajoon tulee, takana on pari vuotta vanha continental contimotion M. Asennus varmaan jossain paikallisessa puljussa.
https://mprenkaat-store.com/shop/bri...attlax-s-21-f/
https://mprenkaat-store.com/shop/con...l-sportattack/
Toinen kyssäri, millä etupää ilmaan renkaan vaihdon ajaksi kun ei ole etupäähän pukkia, eikä tuota varten sitä viitsisi hankkia...
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
Ilmanputsarista: -04 750 gsxf, Leovincen pöntöllä ja kotelosta löytyi K&N vapaavirtaava malli. Suuttimista ei ole tietoa onko ronkittu. Ostin nyt varoille pesusetin mutta myös orkkismallin putsarin. Kummalla menisitte, onko suurtakin eroa virtauksessa?
-04 GSX 750F
-17 Z900