Teslongin borescopeja on monet kehuneet ja useita videoitakin löytyy juutuubista. https://www.aawee.fi/ammunta-ja-asee...-36-/p/NTG100/
Kylätason kurapyöräilijä.
Endoskooppihan on niitä vehkeitä, joita tarvitsee kerran vuodessa tai kahdessa. Kuvauskohteet sitten vaihtelee laidasta laitaan...salaojista pukamiin ja polyyppeihin.![]()
Voiko sellaisen vuokrata...
https://www.nettivuokraus.com/tyokal...kooppi/503934/
https://www.hrk.fi/tuotekategoria/endoskooppi-68610/
Ostin aikanaan ebaystä kiinasta ~40eurolla endoskoopin. Wlanilla toimiva ja oisko ollu 5m johto. Erittäin hyvä kuvanlaatu ja valo. Toimii jokakerta kun ottanu käyttöön. Kyl kiinastakin hyvää saa jos vähän rahaa laittaa ja seuraa palautetta ym myyjäarviointeja.
Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
Jaahas. Kaasarin purku ja putsaus tiedossa. Oireet: käy kyllä tyhjää kahdella, vääntö liikkeelle lähtiessä heikkoa, pintakaasulla kiihdyttäessä kuuluu pöt pöt pöt (alkaa ravistaa) pöpröt popröt (ravistaa) ja sitten tulee turbopotku kun toinenkin pytty heräilee kunnolla. Osa/täyskaasulla pelaa kunnolla.
Diagnoosini on jotta tyhjäkäyntipiiri tukossa toisesta pytystä. Miten tuollainen nyt sitten putsataan ? Kertaakaan en ole vielä saanut aikaiseksi purkaa kalvollista luistikaasutinta. Kaasari käteen. Kohokammio irti. Suuttimet on siellä jossain eikä enempää tartte purkaa ?
Mistä lentää jousi ja kuula sorapihalle hukkumaan ? Mikä tiiviste hajoaa ja olisi syytä olla varattuna ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Kohokammio auki, ruuvit kannattaa ehkä heti alkuun avata iskumeisselillä ettei kannat mene muusiksi. Sitten koho irti neulaventtiili huomioon ottaen.. noi lähtee ihan liu'uttelemalla. sitten näkyy jo... Pääsuutin on neulaputken kaverina, luisti ja luistin neula siinä samassa. Tyhjäkäyntisuutin ja ryyppysuutin siellä kohon yläpuolella kaasarin rungon pohjassa. Kaikki on aika pehmeetä metallia, jotain sinkkiä ja messinkiä, joten varovasti. Kohon kieli painaa neulaventtiiliä mikä kombo määrittelee bensapinnan tason ja vaikuttaa seoksiin, varoen siin kohdeltava. Tosin ei se nyt niin helpolla väännykään.
Suuttimet kannattaa joko vaihtaa, pestä halvalla pikkuultraäänipesurilla fairissa tai sit rassata jollain ohuella teräslangalla varoen lajentelemasta reikää. Carb cleaneria ja paineilmaa...
Joskus XJ jammussa laitoin kohokammioiden kannet vahingossa 180 astetetta väärinpäin, tuloksena ilmavuoto kalvolle ja laite hädintuskin kulki yli sataa kun luistit ei noussut.
Luistikammioiden kannet kun avaa niin täytyy hiukka pitää vastaan koska siellä on etusormen mittainen löysä vieteri mikä painaa luistia alas/kiinni, mutta kyllä sekin lentoradan löytää jos pääsee vapaana irtoomaan. Jousen alla on sitten neula jota jousi painaa luistia vastaan. Kalvot venytellään valoa vasten jotta nähdään mahdolliset reiät.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Projekti pyörä tarvitsisi akkua, mites noiden Li-ion ja Lifepo akkujen kanssa homma nyt menee? Periaatteessa riittää jos regulaattori on tarpeeksi laadukas ja antaa tasaista jännitettä? Ei oo monikennoisilla litium akuilla tullut moneen vuoteen leikittyä niin vähän faktat hukassa ja netistä hakemalla nopeasti löytyi vain suomi24 keskusteluja
Lähetetty minun BE2029 laitteesta Tapatalkilla
LiFePo-akkujen kanssa juurikin noin, eli normaali kunnossa oleva laturi ja jännitteensäädin kelpaa. Lyijyakkuihin verrattuna nuo on jonkun verran tarkempia jännitteestä. Minimijännite millä akku latautuu on vähän korkeampi ja toisaalta kestävät ylijännitettä heikommin. Mutta noin pääpiirteissään sama jännitealue kelpaa.
Li-Ion/LiPo-akut taas eivät sovi normaaliin 12V lyijyakulle suunniteltuun sähköjärjestelmään. Jännite ei täsmää ja nuo ovat muutenkin vähän tarkempia latauksesta.
Mutta jos olet katselemassa MP-käyttöön myytäviä "valmiita" litium-akkuja, niin ne on tietääkseni kaikki LiFePo-tyyppiä vaikka niitä välillä myydään ties millä nimityksellä. Eli lähtökohtaisesti tuollaisen uskaltaa laittaa kiinni.
Arttu
LiFePo akuilla oon mennyt noin kymmenen vuotta. Ainoat huomioitavat asiat mun mielestä on heikentyvä virranantokyky kylmässä ja ylläpitolaturista pitää olla vähän tarkempi.
Akun kapasiteetti ei sinänsä laske akun ollessa kylmä, mutta sen kyky antaa starttivirtaa heikkenee. Itsellä ei ole ollut ongelmia kun en aja kovinkaan kylmillä keleillä.
LiFePo akussa on pieni itsepurkaus, eikä sitä juurikaan tarvitse latailla talvellakaan, mutta käsittääkseni noi akut kestää huonosti ylläpitolatureiden elvytystoimintoa. Itse ostin muutamalla kympillä akkutyypille sopivan laturin kun hankin ensimmäisen akun.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Minulla alkaa nyt neljäs kausi LiFePO-akulla. Olen tyytyväijnen siihen. Painonsäästön suhteen näissä lienee paras bang for the buck eikä nuo valuta nesteitä vaikka akku olisi missä asennoss. Ainoa vika tai siis ominaisuus näissä on tuo heikohko kylmänsieto. Starttivirtaa antaa sen sijaan tosi kivasti lämpimillä keleillä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Akku tulossa tuommoiseen cafe/scrambler projektiin jolla ajellaan vain kesäkeleillä niin ei tuo kylmäkäynnistys haittaa. Juurikin pienen koon ja vuotamattomuuden takia noita katsellaan.
Edit. Maailmalla tunnutaan käyttävän noita Ultrabatt Multimighty akkuja pyörissä ja ymmärtääkseni nuo ovat Li-Ion akkuja. Mitä muutoksia sähköihin tuollaisen käyttäminen vaatisi?
Lähetetty minun BE2029 laitteesta Tapatalkilla
Eikös nuokin ole LiFePO4 akkuja. Oman akkuni ostin Biltemasta. Oli halvin mitä löysin ja on tuo jo hintansa haukkunut. Varmaan joku Shorai olisi laadukkaampi.Edit. Maailmalla tunnutaan käyttävän noita Ultrabatt Multimighty akkuja pyörissä ja ymmärtääkseni nuo ovat Li-Ion akkuja. Mitä muutoksia sähköihin tuollaisen käyttäminen vaatisi?
-- Brake later and open the gas earlier --
Täällä sanotaan noiden kennojen olevan LiFePO4:
https://www.ultrabattstore.com/multi...CCA-p150480501
-- Brake later and open the gas earlier --
Kiitoksia avusta, ei aamulla nuo ultrabattstoren sivut auenneet niin koitin tietoa etsiä muualta ja oli vain Li-ion mainintoja kauppojen sivuilla. Tämä selkeyttää suunnitelmia
Lähetetty minun BE2029 laitteesta Tapatalkilla
Täällä oli joku jo käynyt, oli kuusiokoloruuveilla.
Kohoon en koskenut, ei ole vuotavan venttiilin oireita. Pääsuuttimen irrotin ja putsasin paineilmalla. Tyhjäkäyntisuuttimen irrotin ja painoin sähköjohdon säikeellä reiän auki. Oli todellakin tukossa.
Tämä riitti käynnin palauttamiseen normaaliksi.
Vaan kyllä on sukisukin insinöörit sadisteja. Huollettavaksi suunniteltu kone tungetaan pieneen runkoon ja täytetään "turha" tila letkuilla, vaijereilla ja sähköjohdoilla. Kun suurin aika venttiilinvälysten säätelyssä menee tuuman lyhkäiseksi jätetyn huohotusletkun paikalleen venyttelyyn niin mistä lie kertoo.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Db-killerin kiinnitysruuvi (M6x16mm) on kadonnut, ainoa suunta mihin se on irrotessaan voinut kulkeutua on äänenvaimentimen sisään ja siitä kollektoriputkeen (koska vaimentimen päässä on ritilä josta ruuvi ei ole mahtunut läpi/ulos). Puranko vaimentimen irti (vittumaista turailua) vai annanko ruuvin olla putkessa?! Mitäs tuumaa asiasta moottorialan asiantuntijat?![]()
MAD (mean absolute deviation)
No eipä se siellä mitään haittaa, korkeintaan pitää ikävää kilinää ja kolinaa.
Jos heität kunnon lipat, niin silloin se voi päätyä vaikka sylinteriin. Joskus olen ratapyörästä löytänyt kiven männän päältä![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mites onko kenellekään tuttua että olisi iskarin patruuna hajonnut vanhuuttaan rapeassa 6 vuoden (65tkm) iässä? Vein kotarin (1290 SAT) keulan stefojen vaihtoon, vaihdon jälkeen olivat lyöneet virrat päälle ja oli ilmestynyt jousituksen vikakoodi tauluun. Tutkintojen jälkeen syypääksi selvisi rikkinäinen iskarin patruuna, varmaankin säätömoottori hajalla. Tämä ei vain ilmennyt millään tapaa ennen huoltoon viemistä kun taulussa oli vain vuosihuollon muistutus valo ja keulahuollon jälkeen oli tosiaan antanut vikakoodia jousituksesta myös mittaristoon. Vähän sapettaa kun uusi patruuna oli rapian 500 euroa ja ei tosiaan ollut mitenkään oireillut ennestään.
Lähetetty minun BE2029 laitteesta Tapatalkilla
Ok, kiitti tästä. Pientä sirinää se pitää tyhjäkäynnillä, sitä kuulostellessa huomasin että toisen vaimentimen killeri oli irti. Nyt porailin päätyritilään isompaa reikää jotta sain uuden kiinnitysruuvin paikoilleen. Jos se sirinä muuttuu kolinaksi niin puran vaimentimen (slip-on) irti, mutta toistaiseksi![]()
MAD (mean absolute deviation)
Torven virrankulutus: montako ampeeria mp.n töötti ottaa kun sitä huudattaa?
-
eihän se ihan pyhällä hengellä huuda. Jotain 5A suuruusluokkaa taitaa olla yleisesti normiräikkä.
https://www.trodo.fi/aanitorvi-hella...AaAh13EALw_wcB
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tuo Hella siis vain yksi, joka löytyi nopeasti, mutta samalla hehtaarilla tuon tyyppisissä on virrankulutus. Taitaa yleensä olla oman 10A sulakkeen takana autoissa ja mopoissa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Pitäisi kiinnittää XGPS160 mokkula Gixerin takakopan sisälle. Onko kellään tietoa häiritseekö takakopan kuori GPS-signaalien vastaanottoa? Koppa on n. 4mm paksua ABS-muovia. Muovista yleisesti ottaen radiotaajuudet menevät läpi aika hyvin mutta kun ei voi olla varma.
Toinen vaihtoehto olisi kiinnitys jonkin telineen avulla, siis ruuvaisi telineen vain takakopan päälle. XGPS-mokkula on ulkomitoiltaan: 55x70x22. Tässä ongelmana, etten ole löytänyt sopivaa kiinnitystelinettä XGPS:lle ja en välttämättä haluaisi käyttää tuntitolkulla aikaa sellaisen tekemisessä.
Olisiko muita hyviä ideoita mokkulan kiinnitykseen?
-- Brake later and open the gas earlier --