Mulla on Buellista etunen painotettu mutta takasta ei (ei saatu firman koneeseen sitä kiinni kun on niin helkatin paksu keskiö). Yllätyksekseni en ole huomannut mitään tutinoita takapäästä joten painottamatta saa ollakin. Ehkä epätasapaino ja Bulun luontainen tärinä kumoaa toisiaan.![]()
I ride the Lightning (XB9S -03)
Luin pikaisesti ketjun läpi, mutta en löytänyt vastausta seuraavaan ihan peruskysymykseen.
Mistä syntyi tarve tasapainottaa alla oleva rengas monen sadan kilometrin päässä kotoa? Mulla on aina tasapainotettu renkaat silloin kun ne vaihdetaan vanteelle/alle, kertaakaan ei ole ollut tarvetta tasapainottaa muulloin.
Väännetty nuukuuksissaan itse vanteelle, ja huomattu että täristää?
Ensimmäisessä viestissä puhutaan tasapainotuksesta. Eli asentaja saa tasapainosteltavan kiekon käteensä ja luovuttaa sen takaisin operaation jälkeen... Paljonko tuosta ojennuksesta / koukistuksesta ja sen välillä tapahtuvista asentajan toimenpiteistä joutuu maksamaan - siitä on kyse.
<p>2002-2014</p>
Ymmärsin (ehkä väärin), että Huurus on ajellut Tikkakoskelta jotakin kautta Savonlinnaan. Onko se irtorengas ollut koko ajan mukana, vai onko kyse alla olevasta renkaasta, jonka mies itse ottaa tarvittaessa irti tasapainotusta varten.
En edelleenkään ymmärrä, miksi se rengas pitää tasapainottaa siellä Savonlinnassa. Kun ilmeisesti se on pyöräytetty vanteelle joskus aikaisemmin ja jossakin muualla, niin miksei ole silloin samalla tasapainotettu... Vai onko käytetty sitä vitosen tasapainottajaa, eikä ole työ onnistunut...kö?
Musta tuntuu, että et HALUNNUT ymmärtää pointtia...vaan noukit seasta irtonaisen lauseen. Vähän niinkuin Fingerporin kohutoimittaja.
Työssä itsessään ei ole eroa. Ero on sinä, että jos teet 12 kertaa 5 min homman, jutustelet 12 asiakkaan kanssa, rahastat ne 12 asiakasta, kirjanpidossa 12 kertainen määrä kuitteja jne...
Niin kyllä tähän palaa aika paljon enemmän aikaa, rahaa ja tupakkia kuin 1 tunnin työsuoritus.
Ne painothan eivät ole ilmaisia ja huolellisesti tehty DYNAAMINEN tasapainoitus vie jonkin verran aikaa ja vaatii huolellisuutta. Sitä myöten hintakin on perusteltu. Mutta usein perus staattinen laakereiden päällä tehty tasapainotus vie aikaa vain muutaman minuutin ja on aivan törkeän helppo toimenpide.
Yamaha R6 -08 kilipapyörä
Dynaaminen tasapainotus tehdään koneella ja on nopeampi ja helpompi tehdä kuin staattinen tasapainotus pukilla. Irtovanteen tasapainotuksesta vitonen on ihan ok hinta, mutta jos se pitää punnata alta alle niin aikalailla saman rahan itse ottaisin kuin renkaan vaihdosta. Työn määrässä on eroa n. 3 minuuttia jos vain tasapainottaa vs. laittaa uuden alle.
Superbike #7
Oma kokemukseni on että takarenkailla tämä onnistuu (nyt 4. takarengas ilman uutta tasapainotusta), mutta eturenkaan olen joutunut tasapainottamaan aina uusiksi rengasta vaihdettaessa. Tämähän riippuu täysin siitä minkälaiset hyväksymiskriteerit on! Itse ajan pelkästään rata-ajoa nykyään missä täydellinen tasapainotus ei ole must. Tasaisilla nopeuksilla, eli kadulla pienetkin heitot renkaiden tasapainotuksessa ilmenevät veemäisenä nypytyksenä.
Yamaha R6 -08 kilipapyörä
Tuostahan päästäänkin pidon, sen vaihtelun ja katoamisen ihmeelliseen maailmaan.
Joku aiheen opintoja suorittanut voisi ajankulukseen vaikka "avata" hieman asioita
esim. auto/kardaani/pito ja sen vaihtelu kiihdytyksessä- problematiikan suhteen.
Ei taida tuoltakaan osin olla tähtien asennolla kovin suurta vaikutusta pidon vaihteluun.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Peruskysymykseen perusvastaus: Tietenkin tasapainoitus tehdään samalla kuin renkaan vaihtokin, (aina se vain ei ole mahdollista kuten tässä tapauksessa).
Nyt kyseessä oli uuden RS:n "test-run", elikkäs pyörälle tein täyshuollon joka sisälsi myös uudet rinkulat alle.
No, etusen tasapainoitus onnistui siellä missä renkaat vaihdatin vaan eipä onnistunut takusen tasapainoitus. Syynä oli tuon RS:n "ahdas" keskiöreikä, elikkä se tasapainoitusvärkin (m-Biltema tms. joka sinänsä on täysin toimiva jutska kunhan vain työ tehdään huolella..) puikko ei sopinut siitä lävitse.
No, sitten vetäisin sen 700km:n testilenkin, (pitää olla matkaa...jotta saa peilitkin suunnattua eikä mitään Esson kiertoa), niin totesin että vanhan takapuolta ei huijata, takusessa on epätasapainoa!
Ja olihan siellä sitä 70gr:n edestä.......
Dynaamista tasapainoitusta en ollut hakemassakaan koska mielestäni se ei ole BMW:n vanteissa ongelma. Painot kun saa liimattua "lähes" keskelle mikä ei onnistu esim pinnavanteisissa tai vast. joissa painot saa liimattua vain vanteen reunoille. Mutta se Bileteman tasapainoitussetti tulee meikäläisenkin hyllylle.....29 €![]()
Toikin vähän riippuu, joskus kun tuli itse oltua rengasliikkeessä duunissa, niin varsinkin kun oli hiljasta ja duunipäivät oli vain kahvittelua, tehtiin noita mopojen (irto) / autojen tasapainotuksia "nääh, anna olla" hinnalla. Toki, näissäkin on eroja sen suhteen että jos niitä vanteita ei ole viimeiseen 2:een vuoteen pesty kertaakaan, ja ensimmäiset 15min menee painonpaikkoja putsatessa, tuli asiakas useimmiten ohjattua kassan kautta.
RC8
Savonlinnalaisena voisi tuohon hinnoitteluun sanoa, että sen takia myö motoristit ollaan niin helevetin köyhiä.
Ellei se motoristi ole rengasalan yrittäjä...![]()
Tapahtui kotilolla tänään. Etukummi pamahti tänään paskaks motarilla. Vaihdoin sen tilapäisvararenkaan alle ja jatkoin matkaa asiakkaalle Petikkoon. Petikontiellä Mopo Sportia vastapäätä olevaan rengasliikkeeseen ajoin ja näytin takaluukussa ollutta rikkinäistä kumia. Kaveri totes, että entinen tuo on.
Laitettiin alle käytetty rengas (ok kulutuspinnalla, parempi kuin rikki mennyt) alta-alle (siis vararengas pois, "uusi" tilalle) tasapainoituksineen, tarkistivat vielä vararenkaan ilmanpaineet. Tämä kaikki hintaan 40€ !!
Joten siihen nähden 30€ pelkästä tasapainoituksesta on aika kova hinta
hahaa, nyt sain sut "kiinni", siis täällä pyörii muitakin Savonlinnalaisia...
Itse hinnoitteluun, asiakas äänestää jaloillaan. Aina ei tähän tietysti mahdollisuutta ole mutta se tuo myös joskus tilaisuuden vinoilla oikein olan takaa. Jos liikkeen tuntihinta on 60€ tienoilla niin aika realistista on veloittaa tuosta hommasta 15€, tai sitten kirjanpito yms. rutiinit vaan on syytä päivittää jos työn aiheuttama ajankäyttö muissa toiminnoissa on niin suurta ettei tuolla hintaa kannata.
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm
Eikös se jo tuolta selvinnyt...
http://www.moottoripyora.org/keskust...un-ORGgilaiset
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm