Tänän aamuna reisusta takaisin, mutta yhdistelmällä bussi-juna välillä Alta-Rovaniemi-Tampere
Alkujaan koko vuoden tavalla tai toisella suunniteltu reissu sai äkillisen käänteen Nordkapin portilla.
Käytännössä siis niin pitkälle kun maantietä pääsi, koska seuraavaksi olisi ollut meri ja Pohjoisnapa.
2010 vuoden Suzuki GSX 1250 Fa sammahti kun ujutin itseäni maksuportille. Ensin luulin että töppäsin vain kone sammahti, mutta käynnistys ei aiheuttanut kuin releitten napsahduksen.
Tutkimuksien jälkeen respasta hinuri paikalle, lisävirta ei muuttanut tilannetta ja pyörä kyytiin Shellin halliin. Pikainen tutkimus ei muuttanut tilannetta, eli akku ei ollut syypää tähän, eikä muukaan virtapuoli. Startti koitti pyörittää selvästi mutta ei onnistunut, eli tilanne muuttui vakavammaksi.
Aamulla pyörä ja kuski siirrettiin Altaan ja pe iltana alustava tilanne jonka mukaan jakoketju rikki ja tämän myötä ehkä paljon muutakin. Tämä vahvistui lopullisesti maanantai aamuna kun mekaanikko oli paikalla tilanteen tutkimassa, kone pyöri puolikierrosta ja jumitti samoin taakse.
Matka jä siihen, Lofootit, Geiranger ja paljon muuta siinä sivussa. Tunnetiloja varmaan turha yrittää edes kuvailla.
Tätä siis vähiten odotin, koska mielikuvat Suzukin koneista ovat olleet todella hyviä, tällä siis ajettu 25 tkm ja juuri huollettu ennen lähtöä.
No vakuutus maksaa hinaukset, kolme yötä hotellissa ja kotimatkan ja tarvittaessa matkat takaisin mikäli pyörä korjataan siellä. Hyvä tämäkin, mutta ei toki henkisiä tappiota lohduta.
Ainoa mikä lohduttaa, on ajatus että mitä jos tuo olisi tapahtunut jyrkkää ja kapeaa tietä alastullessa tuolta Nordkapista. Tot. näk en tätä vuodatusta olisi tässä kirjoittamassa...
No sikäli monipuolinen reissu että alkoi Mp, jatkui vuokraautoon ja siitä bussiin ja yöjunalla kotiin.
Nyt sitten työstämään mitä pyörälle..
![]()
GSX 1250 FA -13
GSF 1250 Sa -07
GSF 600 S -03
Oli tosiaan hyvä tuuri ettei sattunut ajaessa, ei tiedä kuinka huonosti olis itsellesi käynyt. (norjan jyrkänteet) huh.
Se ei pelkästään tunnu hyvältä, vaan se myös on sitä.
Harmittava juttu ja ymmärrän tuskasiHyvä puoli tosiaan, että tilttasi paikallaan tai muuten sellaisessa paikassa että sait apua.
Heitin kesäkuussa yksikseni vastaavantyyppisen reissun "Vantaa - Nordkapp" siten, että länttä ylös ja Itää Altan kautta takaisin. Matkalla mietin moneen kertaan, että mitä jos härveli hyytyisi matkalle tai sattuisi jotain ja juurikin niissä pahimmissa mutkissa niemeltä takaisin Honningsvågiin. Onneksi kaikki meni tällä kertaa hyvin ja mopo sekä renkaat pelittivät hienosti.
Suzuki B-King (white edition)
exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
http://www.autoliitto.fi/edut-jaseny...urva-jasenyys/
Ihan vastaisuuden varalle, jos jotain sattuu niin minusta tämä on yksi helpoimmista ja varmimmista tavoista saada mies ja vermeet takaisin kotiin.
Honda XL1000VA 2006
Kyllä noita raatoja on Venäjältäkin saatu Suomeen asti - tottahan siinä aikaa ja tupakkia palaa. Itselle ei onneksi mitään suurempaa. Pari kertaa bensa loppunut ja Suomessa sain aikanaan pyörän pakettiauton kyytiin, kun hyytyi 100 km päähän kotoa. Kyllä asiat järjestyy ja ihmiset ovat auttavaisia, kun huomaavat, että toisella on oikeasti ongelmia.
Parhaiten auttaa itseään tulevaisuudessa, kun tälläkin hetkellä pysähtyy apua tarvitsevan auton tai pyörän luo ja kysyy tarviiko apua? Ei ole iso vaiva usein motarillakaan heittää seuraavasta rampista ylös ja ajaa takaisin tapahtumapaikalle.
Toissapäivänä lisäsin öljyä pyörään Virossa, niin ei montaa minuuttia kulunut, kun vironvenäläinen motoristi pysähtyi kysymään onko kaikki ok. Kiitin tarjouksesta - hyvä mieli jäi.
Tärkeintä että mies pääsi ehjänä kotiin t. aamuinen taksikuski
Do you have premonitions of déjà vu?
Just viime lauantaina (20.7.) takas Geirangerin reissusta. Oltiin alueella kolmen päivän ajan, satoi kokoajan..Yksi kohde oli Trolstigenin serpentiinit rangerin pohjoispuolella. Taukopaikalle (turistirysä siinä huipulla) kun pysähdyttiin, niin siinä oli neljän HD:n ryhmä
, joista yhtä korjailtiin vesisateessa. Välillä sen takavalo vilkkui, eli jokin sähkövika kyseessä. Pakko tunnustaa, että hieman hymyilytti
kulunut ajatus, että aina niitä HD:tä korjaillaan tienpäällä. Tosin hieman hymy hyytyi
, kun ajatteli että jos omalle kohdalle osuis siellä keskellä ei mitään.. No tauolta tullessa kundit työnteli sitä HD:tä käyntiin pitkin tietä heikon näköisin tuloksin. Jatkoimme matkaa alas kohti niitä TODELLA upeita sarpenttiini maisemia. Kun myöhemmin tulimme takaisinpäin, oli HD:t kadonneet paikalta. Eli olivat ilmeisesti sen käyntiin saaneet. Eli, vaikka ensin hieman hymyilytti, niin respektit
HD tyypeille, kun kikottimen taas liikkeelle saivat. Olis oma muoviluoti ruiskuineen ym. kyllä siihen tienposkeen jäänyt.
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Tour De WTF törmäsi tukholman satamassa neljästä kolmen ryhmäksi muuttuneeseen hesalaiseen poppooseen, joilla oli kanssa sattunut ja tapahtunut reissussa. Kiersivät suunnilleen meidän mukaisen reitin päivää lyhyemmässä ajassa ja yksi pyöristä oli leiponut matkalla itsensä autuaaksi. Omistaja oli käsittääkseni myynyt sen johonki korjaamolle ja lentänyt kotiin. Kolme muuta jatkoivat matkaa. Näistä yhden perään oli ajettu niin, että laukkuteline oli hajonnut ja laukku lentänyt ojaan. Kuormaliinalla oli sen jälkeen kasassa. Yhdestä pyörästä (Husaberg) oli takakate ja kassi syttynyt tuleen niin, että pyörän takakate oli rispektiä herättävä. Öljykorkkikin oli pyörässä puukeppi originaalin jäätyä Norjaan. Moro vaan tuolle poppoolle. Reissussa tapahtuu.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Myyjäliike teki huollon jonka jälkeen pyörä toimi kuin unelma tuohon konerikkoon asti. Liike hoiti asian täydellisen mallikelpoisesti, joten en tästä tämän enempää lähde asiaa puimaan. Enkä siis välttämättä usko että huollolla oli asiaan tekemistä. Pyörälle annettiin ostohetkestä 6 kk takuu ja tämän asian tiimoilta asia hoidettiin . Vanha pyörä siis takaisin alla ja![]()
GSX 1250 FA -13
GSF 1250 Sa -07
GSF 600 S -03
Aika erikoista että ketju paukahtanut poikki, jos ei konetta ole aukaistu missään kohtaan niin pakko olla tullut jo tehtaalla joku asennusvirhe, kun yleisesti itse ainakin miellän suzukin koneet idioottivarmoiksi joilla ajaa 100 000km helposti kun vaan huoltaa.
Onko liikkeestä annettu mitää arviota mistä olisi voinut johtua?
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Kilometrit varmasti oikein? Ketju uusittu ja niittaus/lukko pettänyt? Kiristin vielä alkuperäinen, vai korvattu manuaalisella, ja kiritty liikaa?
Ei, tässä vaiheessa yhtä ymmällään kun kaikki muutkin. Vakiovastaus oli eri paikoissa, että ei ole ennen kuullutkaan vastaavasta, viimeksi eilen r.m Heinolla kun tuota kerroin. Mutta myyjä lupasi kertoa kun saa pyörän takaisin Norjasta ja pääsee aukaiseen moottorin . Mielenkiinto itsellä myös korkea, vaikka en pyörää enää omistakaan.
GSX 1250 FA -13
GSF 1250 Sa -07
GSF 600 S -03
Minulta meni pikkubandit samalla lailla jokunen vuosi sitten, oli noin 33 tkm ajettu uutena ostettu -08. Syyksi paljastui sylinterikannessa oleva muovinen ketjun ohjuri joka oli irronnut ja jumittanut nokkaketjun kesken ajon. Näin ainakin huollossa ilmoitettiin. Vähän aikaa sitten soittelua euroopan maahantuojalle koska takuu oli loppunut kuukausi aiemmin ja lopputulemana raato otettiin vaihdossa toimivan pyörän hintaan ja itselle alle uusi iso bandit.
Suzuki GSF1250SA Bandit
Vaikka nuo koneet aika idioottivarmoina tunnetaankin onhan toki mahdollista,
että kaikkien kymmenientuhansien joukkoon eksyy joku "maanataikappalekin".
Laitahan infoa tännekin jos ongelman aiheuttaja joskus selviää. Kiinnostaa myös kovin.
GSX 1100F › Honda CBR 1100XX
"Kaikki jotka ajavat sinua lujempaa ovat raivohulluja
ja kaikki jotka ajavat hitaammin ovat taukkeja tientukkoja!"
Taidettiin siinä Shellin pihalla tavata ja vaihtaa muutama sana kun olin tankilla ja menossa itse ylös kapille. Shit happens mutta pääasia että itse olet kunnossa....se kivikasa siellä ylhäällä on ja pysyy tulevinakin vuosina.
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
http://meltorautahanuri.blogspot.fi/
Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.
Näin nähtiin, käytin sinua hetken henkisenä olkapäänä ja vuodatin pahaa mieltäni
Mutta totta turiset, pääasia että ongelmat jäivät henkiselle ja mekaaniselle puolelle.
Nyt kotona siis turvallisesti ja huomenna R.M Heinolta pakasta vedetty GSX 1250 Fa alle.
Usko tästä kokemuksesta huolimatta säilyi Suzukiin.
Ensi vuonna sitten Norjaan katsomaan paikat jotka jäivät tänä vuonna näkemättä.
GSX 1250 FA -13
GSF 1250 Sa -07
GSF 600 S -03
Tuntuupa sattuvan ja tapahtuvan muillakin.
Itsellä katkesi Norjan reissu viimeviikolla Trondheimiin. Tarkoitus oli laskea Mo i ranasta etelään saakka, mutta ei.
Molden kieppeillä olin menossa, kun Yamaha fzs 1000 alkoi käymään kolmella pytyllä. Siitä sitten ajattelin, että parempi ajaa isompaan kaupunkiin ja Trondheimissa Yamaha hullon pihassa puksutti moottori enään kahdella.
Kello oli jo 17 kieppeillä, joten huolto oli kiinni ja asiaan palattiin aamulla. Pätevä huoltomies tutki hetken asiaa ja tuumasi, ettei ole syttypuolessa, vaan on bensapulella vikaa.
Korjaamo aikaa heillä ei ollut antaa, vaan sanoivat, jos otan kaasarin itse irti he voivat sen puhdistaa ja niin tehtiin.
Syyksi lopulta paljastui poikki pykineet o-rengas tiivisteet neula venttiileissä. O-Renkaita piti vaan hakea ympäri kaupunkia, että löyty sopivat, mutta saatinpahan kiertoajelu paikallisen opastuksella.
Ei voi kuin kiittää ja kumartaa sikäläisiä ystävällisiä ihmisiä ja varsinkin paikallisen Yamaha liikkeen Ride Trondheimin asentajaa.
Ja vielä lopuksi ettei kotimatka Uumajan kautta olisi ollut liian helppo puhkesi takarengas naulaan, jonka taas paikkasin tubeles paikalla sillä seurauksi, että se jäi vuotaa tihuttamaan. No huoltoasemat tuli ainakin tutuiksi.
No jäipä jotain nähtävää vielä ensikesällekkin.
Ja tähän moottorin pysähtymiseen löytyi vihdoin syykin. Eli nokkaketjua ohjannut muovinen/metallinen ohjainosa oli tippunut pois paikaltaan alas, ja lukinnut ketjun. Mitään muuta ei pyörään kuulemma ollut tullut. Ei myöskään selvinnyt mikä tuon on itsekseen tiputtanut. Kaksi tappia oli edelleen paikallaan jotka tuota kannattavat. Muistan täällä lukeneeni vastaavasta koneesta mutta 650 kuutioisesta tapahtuneen saman ilmiön. Toivottavasti ei ole suuremmassa mittakaavassa oleva ongelma, koska siis samanlainen on uusi pyöräni.
GSX 1250 FA -13
GSF 1250 Sa -07
GSF 600 S -03