Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Takarattaasta kunnon ote ja näyttäisi siltä että heiluu ratas sekä sen mukana koko napatsydeemi missä ratas on kiinni. Onko tuossa nyt takalaakeri vaihtokunnossa vai mistä tuo välys johtuu?
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  2. #2
    Ota pyörä irti ja tarkista vetopakan laakeri ja vaimenninkumit.
    Massey Ferguson 148 hupiin.
    MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
  3. #3
    Jep, tulee ajankohtaiseksi hetken päästä kun ketjut ja rattaat on vaihtokunnossa ja tilasin jo uudet.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  4. #4
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Jep, tulee ajankohtaiseksi hetken päästä kun ketjut ja rattaat on vaihtokunnossa ja tilasin jo uudet.
    Kannattanee tehdä heti, nimittäin jos laakeri on poikimassa niin voit joutua, sitten hetken päästä, uusimaan koko vetopakan. Mutta ihan kuinka vain.
  5. #5
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Kannattanee tehdä heti, nimittäin jos laakeri on poikimassa niin voit joutua, sitten hetken päästä, uusimaan koko vetopakan. Mutta ihan kuinka vain.
    No juu, tuokin kävi kyllä mielessä. En ole huomannut ajon aikana muuta kuin että meno on pikkuisen nykivää mutta ei kuitenkaan sillä lailla mitä ruiskuvehkeet nykii, enemmänkin sellaista aaltoilevaa. Ja kiihdytyksessä tuntuu myös "aaltoilevan" tuo veto, päättelin sitten että ketjut ainakin on vaihtokunnossa koska ovat alkuperäiset (26000 km ajettu) ja ovat sen näköisetkin/tuntuiset. Mutta siis mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu takarenkaan suunnalta ja mutkissa pyörä on rauhallinen.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  6. #6
    Se aaltoilu todennäköisesti johtuu siitä ettei ratas ole missäänkohti suorassa linjassa ja ketjun kireys/linja muuttuu joka kierroksella. Itse en ajaisi metriäkään ennenkuin on ainakin varmistettu laakerin kunto. Se pyörän irtiotto ei ole monen minuutin homma ja voi säästää isolta harmilta.
    Massey Ferguson 148 hupiin.
    MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
  7. #7
    Ok. Kiitoksia vastauksista, otan työn alle heti huomenissa. Ilmoittelen tänne mitä selviää
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  8. #8
    No niin, ketjut on ainakin vaihtokunnossa, monta jumiutunutta lenkkiä tuntuu olevan, rattaat kyllä kunnossa mutta vaihtoon menevät samalla kun kerran uudet ketjutkin laitetaan.

    Laakerit tuntuivat olevan kunnossa mutta pelaan varman päälle ja haen uudet Stormilta huomenna.

    Vetopakan kumeista paha sanoa kun en tiedä miltä niiden kuuluu näyttää jos ovat kovin kuluneet?

    Mutta, samalla lailla ratas heiluu tuossa Yamahassakin kun kokeilin, tuntuu että kumit antavat sen verran periksi että tuota "väljää" esiintyy.

    Voisiko joku ystävällinen sielu kokeilla vaikka omasta pyörästään onko klappia vai ei, eli kaksin käsin rattaasta kiinni ja nitkuttaa sitä puolelta toiselle?
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  9. #9
    Miten päin siinä vetopakassa on klappia?
    Veto/jarrutus suunnassa, jolloin vaimenninkumit löysät, ei niin paha.
    Vaiko heiluu sivuttain renkaaseen/swingiin päin, laakerit loppu, pahempi.
    Vaiko akselin suuntaisesti ulos/sisään suunnassa, akseli ei jostain syystä kiristä laakeroinnin sisäkehiä nippuun, holkkeja puuttuu tjms. Tämäkään ei hyvä.
  10. #10
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti

    Voisiko joku ystävällinen sielu kokeilla vaikka omasta pyörästään onko klappia vai ei, eli kaksin käsin rattaasta kiinni ja nitkuttaa sitä puolelta toiselle?
    Nitkutin. Ei kyllä heilunut lainkaan. Toki ketju vähän liikkuu rattaaseen nähden, mutta ratas itse seisoo niin kuin tammi.
    Ja pyöräni on siis SV1000S -04.
    -11 BMW F800GS
    ex:
    -11 KTM 990SMT
    -04 Suzuki SV1000S
    -94 Suzuki GSX750F
    -98 Honda CB Sevenfifty
    -84 Yamaha RD125
    -86 Helkama Raisu
    -84 Honda Monkey Dax 73cc
  11. #11
    Joo, eli heiluu swingiin/renkaaseen päin. Eli laakerit loppu?

    Edit: Tomelle kiitoksia kun jaksoit liata kätesi
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  12. #12
    Sikäli mikäli siinä "vetopakan" sisällä on normi yks-rivinen kuulalaakeri, siinä on luonnostaan hieman klapia sivusuuntaan joten pienestä heilumisesta kannata huolestua...
    juuri nyt pyörätön
  13. #13
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Joo, eli heiluu swingiin/renkaaseen päin. Eli laakerit loppu?

    Edit: Tomelle kiitoksia kun jaksoit liata kätesi
    Nou hätä, käytin kumia
    -11 BMW F800GS
    ex:
    -11 KTM 990SMT
    -04 Suzuki SV1000S
    -94 Suzuki GSX750F
    -98 Honda CB Sevenfifty
    -84 Yamaha RD125
    -86 Helkama Raisu
    -84 Honda Monkey Dax 73cc
  14. #14
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Sikäli mikäli siinä "vetopakan" sisällä on normi yks-rivinen kuulalaakeri, siinä on luonnostaan hieman klapia sivusuuntaan joten pienestä heilumisesta kannata huolestua...
    Sellaiselta näyttäisi. Mutta menköön nyt samalla uudet laakerit sisään niin mieli rauhoittuu
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  15. #15
    No niin, takarenkaan laakerit uusittu (sekä ketjut ja rattaat samalla) mutta eipä se tuohon heilumiseen vaikuttanut, näyttää siltä että ne vaimenninkumit antavat periksi jonkin verran joka johtaa tuohon heilumiseen. Kyse ei siis ole oikeastaan varsinaisesta klapista, vaan että kumit myötäävät jonkin verran kun tuota ratasta rykii. Varsinaista "väljää" ei siis oikeastaan ole.
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  16. #16
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    No niin, takarenkaan laakerit uusittu (sekä ketjut ja rattaat samalla) mutta eipä se tuohon heilumiseen vaikuttanut, näyttää siltä että ne vaimenninkumit antavat periksi jonkin verran joka johtaa tuohon heilumiseen. Kyse ei siis ole oikeastaan varsinaisesta klapista, vaan että kumit myötäävät jonkin verran kun tuota ratasta rykii. Varsinaista "väljää" ei siis oikeastaan ole.
    Tilanne on siis sinänsä ohi mutta kävin kuitenkin ravistelemassa noiden pyörieni takarattaita, katupyörässä, yamaha ja kurapyörässä honda ei tuntunut minkäänlaista sivu- tai kehän suuntaista välystä.
    Tämä käsivoimin koeteltuna, vääntötyökalulla olisi, vaimenninkumeista johtuen, varmaankin vähäistä kehän suuntaista liikettä havaittavissa. Näin tietysti pitäisi ollakin koska vaimenninkumien tehtävä on vaimentaa iskumaisia kehänsuuntaisia voimia.

    Kannattaisikohan uusia vielä ne vaimenninkumit?
  17. #17
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mun ajatukseen tuntuu kyllä aika oudolta että takaratas saisi heilua. Kolme laakeria siis vaihdoit sinne takapyörän napaan? Kaks vanteeseen ja yks vetopakkaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  18. #18
    Kuvitellaan seuraavasti, otetaan sieltä vetopakan sisältä vaimenninkumit kokonaan pois jolloin vetopakka on pelkästään laakerin varassa eikä sitä mikään tue, eikös?

    Nythän pakka pääsee pyörimään vanteeseen nähden vapaasti ja heilumaan myös sivuttain laakerin välyksen mukaisesti vai?
    juuri nyt pyörätön
  19. #19
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Nii'in.. Mulla oli vetopakan laakeri finaalissa ja kallistellessa ketjut rutisi... ei hyvä...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20. #20
    Joku DI voisi huvikseen laskea minkä suuruiset väännöt tuohon pakan laakeriin kohdistuu...

    (aikoinaan kun ajelin savagella jossa oli sinänsä ihan hyvä hihnaveto, ongelmana oli vain se että kun hihnapyörä oli halkaisijaltaan suunnilleen rumpupellin kokoinen ja heiluminen sivuttain luokkaa puoli senttiä, modasin yksirivisen laakerin tilalle kaksirivisen jolloin hihnan soutaminen laidasta laitaan asettui...)
    juuri nyt pyörätön
  21. #21
    Tuosta syntyikin ajatus että t-cattiin voisi tehdä saman, vetopakka/takaratas pääsee nimittäin heilumaan hieman sivuttain kun vääntää, eli stefa mäkeen, vanhan laakerin tilalle kaksirivinen metalli-suojattu laakeri ja sorvissa vieressä olevaa holkkia vastaavasti lyhyemmäksi...hmmm
    juuri nyt pyörätön
  22. #22
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mun ajatukseen tuntuu kyllä aika oudolta että takaratas saisi heilua. Kolme laakeria siis vaihdoit sinne takapyörän napaan? Kaks vanteeseen ja yks vetopakkaan.
    Jep, kaikki kolme vaihdoin. Löysin eilen jonkun tredin täältä foorumilta missä joku valitteli samaa hommaa mutta eri pyörä, kumien vaihto ei kuulemma auttanut ainakaan hänellä
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  23. #23
    Niitten kumien tehtävä on antaa anteeksi pieniä ketjukireyden muutoksia eri ajotilanteissa, siis toimia vaimentimina ketjunsuuntaisissa nykäyksissä, ei muuta.

    Tyypillisesti laakeri on yksirivinen ja sen sisäisen välyksen vuoksi pakka pääsee heilumaan hieman sivuttain, siis hieman kallistumaan vanteeseen nähden mikäli kumit ei sitä tiukkuutensa vuoksi estä, mikä ei ole niitten tehtävä.

    Pakan sisällä olevan laakerin tehtävä on, no, toimia laakerina. Jos katsot tarkkaan, takaratas on melko tarkasti suoraan laakerin päällä normitapauksessa, ts. takaratas on jotakuinkin samalla viivalla laakerin kanssa.

    Mikäli ketjulinja on asetettu oikein/suoraksi laakerin pieni välys ei aiheuta ongelmia koska ketjun veto ei väännä ratasta/pakkaa suuntaan tai toiseen niin että laakeri joutuisi erityisen rasituksen alaiseksi.

    Joten ollos huoleti...
    Viimeksi muokannut: collikka; 28.07.2013 klo 17:32.
    juuri nyt pyörätön
  24. #24
    Ei vielä ensin mennään nauttimaan uusista ketjuista ja laakereista, sitten vasta myöhemmin illalla
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  25. #25
    Laita vaikka yyveellä kokemuksia/tuntemuksia ko. pyörästä jos vain viitsit, olen hieman harkinnut vaihtoa ja sv 1000 on ihan piikki-paikalla tällä hetkellä...
    juuri nyt pyörätön
  26.  
  27. #26
    Nostelen vähän aihetta..nyt alkoi klappi myös ketjujen suuntaisesti (aika paljonkin) joten tilaukseen meni uudet kumit
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93