Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Moro

    Tässä nyt jo muutaman kerran, mielestäni satunnaisesti, on akku ollut tyhjä kun on pitänyt töistä lähteä kotiin, tai vastaavasti aamulla töihin. Niinkuin tänäkin aamuna, akku oli lähes tyhjä..

    Mikä voisi jäädä päälle tai muuten kuluttaa virtaa kun pyörällä ei ajeta ? Mielestäni tuota tapahtuu satunnaisesti, joskus akku on tyhjä, toisinaan taas ei :/

    Akku on uusittu kauden alussa kun edellinen oli ilmeisesti samasta syystä talven aikana mennyt ihan kuolleeksi...

    Kaikki oma asennukset on irrotettu akusta joten sieltä ei pitäisi ongelmia tulla.

    Tosiaan norjaan lähtö edessä ja olisi ihan kiva saada homma fixattua. Toki pyörä itse tuottaa virtaa sen verran että ajossa ei ongelmia ilmene, mutta olis se ikävä alottaa aamut Norjassa työntämällä pyörä käyntiin
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  2. #2
    Kokeile pyörää sammuttaessa että onko akussa tarpeeksi potkua uudelleenkäynnistykseen. Jos jännitteensäädin/staattori sökönä niin akku tyhjenee ajon aikana mutta pyörä saattaa pysyä käynnissä. Sitten kun aamulla yrittää niin akussa ei olekkaan potkua.
    Eli meneekö se akku oikeasti yön aikana vai jo edellisellä ajokerralla?
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  3. #3
    Joko siinä on se Hiss ajonesto ? Ei kai siinä muuta pitäs olla virtaa viemässä, virtalukko kai vois jonnekin hukata. Tosiaan tuo koestartti ajon jälkeen ainakin vähän rajais vikamahdollisuutta pois.
    Honda XL1000VA 2006
  4. #4
    Jännitteensäädintä itsekin epäilisin, mut kannattaa mitata se, et purkaako mopo oikeesti itseään. Eli laita digitaalinen yleismittari AMPEERI asentoon ja irroita maajohto ja laita mittari maajohdon tilalle. Kaikki kuormittajat pois päältä! Mittari ei saisi näyttää yli 0,05-0,1A. Jos menee sen yli, niin ota yksitellen sulakkeita pois paikoilta ja katso milloin lukema muuttuu, sieltä sitten vaan johtoa seuraamalla etsimään "syyllistä"

    Jännitteensäätimen toiminta on kans helppo todeta, ku laittaa samaisen mittarin (JÄNNITE asennossa) kiinteesti vaikkapa jesuteipillä kojetauluun kiinni ja johdot kiinteesti akkuun, ni kyl se muutaman päivän ajelun aikana pitäis näyttää ongelmat. Toi säädinhän voi toisinaan antaa liikaa jännitettä, tai sitte ei päästä ollenkaan läpi. Siks kannattaa mitata pidemmän aikaa sen toimintaa.
    Itse laitoin kiinteesti jännite-/lamdamittarin kojetauluun releohjauksella, ni silloin ei oo koko aikaa päällä, mut kuiteskin näyttää käydessä oikean akkujännitteen, eikä virtalukon jännitettä.
    Viimeksi muokannut: 016054; 17.07.2013 klo 12:43. Syy: kirotusviheet...
  5. #5
    Lainaa mRkukov kirjoitti Katso viesti
    Kokeile pyörää sammuttaessa että onko akussa tarpeeksi potkua uudelleenkäynnistykseen. Jos jännitteensäädin/staattori sökönä niin akku tyhjenee ajon aikana mutta pyörä saattaa pysyä käynnissä. Sitten kun aamulla yrittää niin akussa ei olekkaan potkua.
    Eli meneekö se akku oikeasti yön aikana vai jo edellisellä ajokerralla?
    No, edellisellä kerralla pyörä oli pari päivää seisonut pihassa, lähdin normaalisti aamulla töihin, no problem. Töistä kotiin lähtiessä piti kaivaa laturi esiin että sai pyörän käyntiin kun akku oli tyhjä...
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  6. #6
    Lainaa Jouni K kirjoitti Katso viesti
    Joko siinä on se Hiss ajonesto ? Ei kai siinä muuta pitäs olla virtaa viemässä, virtalukko kai vois jonnekin hukata. Tosiaan tuo koestartti ajon jälkeen ainakin vähän rajais vikamahdollisuutta pois.
    Pitääpä koettaa tuota.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  7. #7
    Lainaa 016054 kirjoitti Katso viesti
    Jännitteensäädintä itsekin epäilisin, mut kannattaa mitata se, et purkaako mopo oikeesti itseään. Eli laita digitaalinen yleismittari AMPEERI asentoon ja irroita maajohto ja laita mittari maajohdon tilalle. Kaikki kuormittajat pois päältä! Mittari ei saisi näyttää yli 0,05-0,1A. Jos menee sen yli, niin ota yksitellen sulakkeita pois paikoilta ja katso milloin lukema muuttuu, sieltä sitten vaan johtoa seuraamalla etsimään "syyllistä"

    Jännitteensäätimen toiminta on kans helppo todeta, ku laittaa samaisen mittarin (JÄNNITE asennossa) kiinteesti vaikkapa jesuteipillä kojetauluun kiinni ja johdot kiinteesti akkuun, ni kyl se muutaman päivän ajelun aikana pitäis näyttää ongelmat. Toi säädinhän voi toisinaan antaa liikaa jännitettä, tai sitte ei päästä ollenkaan läpi. Siks kannattaa mitata pidemmän aikaa sen toimintaa.
    Itse laitoin kiinteesti jännite-/lamdamittarin kojetauluun releohjauksella, ni silloin ei oo koko aikaa päällä, mut kuiteskin näyttää käydessä oikean akkujännitteen, eikä virtalukon jännitettä.
    Kiitokset vinkeistä, pitää mittailla.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  8. #8
    Akku kun mittasi näytti 11.98V, pyörä käynnissä 14V. Virtaa sammuksissa kulutti 0.1mA sillon kun HISS ledi vilkahti.

    Mutta, akkua ladatessa huomasin että otti tosi huonosti virtaa vastaan, olisko sitten vaan akku sökö ?

    Virrat päällä Amppeereja kului melkein 10, onko se normaali määrä ? Pyörä ei siis ollut käynnissä, vaan virrat päällä avaimesta käännettynä.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  9. #9
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Akku kun mittasi näytti 11.98V, pyörä käynnissä 14V. Virtaa sammuksissa kulutti 0.1mA sillon kun HISS ledi vilkahti.

    Mutta, akkua ladatessa huomasin että otti tosi huonosti virtaa vastaan, olisko sitten vaan akku sökö ?

    Virrat päällä Amppeereja kului melkein 10, onko se normaali määrä ? Pyörä ei siis ollut käynnissä, vaan virrat päällä avaimesta käännettynä.
    Ite kokeilisin vaihtaa akun, meinaan ainakin itsellä käyttäytyi samalla tavalla tosin dl1000:ssa ja akunvaihto pelasti tilanteen. Kaveri ajeli yhden kesän paskalla akulla (vfr750) käyntiin kotona ja töissä lisävirralla ellei muuten startannut ja sitten olikin mennyt säädin ilmeisesti tuon seurauksena
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  10. #10
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Akku kun mittasi näytti 11.98V, pyörä käynnissä 14V. Virtaa sammuksissa kulutti 0.1mA sillon kun HISS ledi vilkahti.

    Mutta, akkua ladatessa huomasin että otti tosi huonosti virtaa vastaan, olisko sitten vaan akku sökö ?

    Virrat päällä Amppeereja kului melkein 10, onko se normaali määrä ? Pyörä ei siis ollut käynnissä, vaan virrat päällä avaimesta käännettynä.
    Jos toi on ajon/latauksen jälkeen mitattu lepojännite, niin akku on tosiaan kaput. Alkujaan susi akku, tai sitten kierroksilla lataa liikaa, ja keittää akun. Mittasitko tuon 14V tyhjäkäynnillä vai kierroksilla, yli 14,7 ei saisi ajossa nousta.
  11. #11
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Jos toi on ajon/latauksen jälkeen mitattu lepojännite, niin akku on tosiaan kaput. Alkujaan susi akku, tai sitten kierroksilla lataa liikaa, ja keittää akun. Mittasitko tuon 14V tyhjäkäynnillä vai kierroksilla, yli 14,7 ei saisi ajossa nousta.
    Paikallaan tyhjäkäynnillä oli 14v, en kokeillu kierrättää sen enempää. Pitää mittailla vielä isommilla kierroksilla. Lepojännite oli mitattu noin 7h seisonnan jälkeen. 5km kotimatkan jälkeen ei lähde enää käyntiin, kai se on akku sitten vaan mennyt taas :] Johan sillä melkein kausi mentiinkin
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  12. #12
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Paikallaan tyhjäkäynnillä oli 14v, en kokeillu kierrättää sen enempää. Pitää mittailla vielä isommilla kierroksilla. Lepojännite oli mitattu noin 7h seisonnan jälkeen. 5km kotimatkan jälkeen ei lähde enää käyntiin, kai se on akku sitten vaan mennyt taas :] Johan sillä melkein kausi mentiinkin
    Viittaisi siihen että jännitteensäädin/staattori rohmuaa akkujasi. Omassa pyörässä vaihettu akku ja ongelmien jatkuessa vasta tajuttu että staattori uusiksi. Sen jälkeen akku kestänyt vuosikausia.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  13.  
  14. #13
    Lainaa mRkukov kirjoitti Katso viesti
    Viittaisi siihen että jännitteensäädin/staattori rohmuaa akkujasi. Omassa pyörässä vaihettu akku ja ongelmien jatkuessa vasta tajuttu että staattori uusiksi. Sen jälkeen akku kestänyt vuosikausia.
    Jep jep. Lisään vielä että kun nyt mittailin pihassa eri kierroksilla viitisen minuuttia niin latausjännite ei noussut yli 14v edes 6000rpm kierroksilla, pysyi hyvin tasaisesti 13.6v ja 14v välillä.

    Tilasin jo aikaisemmin kiinasta pienen volttimittarinäytön jonka ajattelin asennella johonkin näkyville, voi vitten seurata pidemmälläkin aikavälillä.

    Akku oli tosiaan ihan kuollut. Virrat laittoi päälle niin alko jännite putoamaan, meni nopeasti alle 9v
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021