Dodii hei,
Elikkäs tuollaisen pyörän ostin kuin suzuki gsx 750 ef vm1984, ihan siististi rakennettu ulkoa.
Mutta kyllähän sitä vikaakin pitää olla, eli käynnistyy kylmänä heikosti sitten kun saa päälle niin ontuu kun ottaa kierroksia kun on ajamassa, pätkii ja kestää hetken aikaa kun heräilee ja tasaisilla kierroksilla vähän pätkii myös. Noh autojen kanssa pelanneena tarkensin vian sytkä puoleen(?) sitä selvittelin ja otin tulpat irti ylläri kaksi tulppaa aivan märkänä 3 ja 4, ja 1 ja 2 kuivat joten kipinöi huonosti toisille pytyille. Sitten suurimpaan ihmeeseen 3 ja 4 tulee eri puolilta! ? Tulpat vaihtoon, tulpan hatut? Voiko olla mahdollista, että molemmista puolista toinen toisiokäämi palanut siksi sytkää huonosti? Voiko mitata jotenkin?
Sen huomion myös tein, että kun pyörän saa käyntiin ja antaa lämmetä hetken niin pakosarjassa 3,4 lähdöt huomattavasti kylmempiä kuin muut? Eli vaikuttaa vieläkin sytkä puoleen eikä bensan saantiin?
Pitäisköhän tän mennä osastoon tyhmät kysymykset... Kiitokset vastauksista!
Kannattais nyt varmaan ihan ekana vaihtaa ne tulpat ja hatut jos et tiedä milloin ne on vaihdettu. Sieltä päästä kannattaa lähteä paikallistamaan vikaa. Yleensä jos puolat on tullut tiensä päähän niin tuskin saat sitä edes käyntiin. Tuosta pitäis löytyä kaksi puolaa, ja takaapäin katsottuna vasemmalta puolalta menee 1 ja 4:lle. ja oikealta 2 ja 3:lle. Tarkista ja putsaa kaikki liitokset.
Seuraavana katsoisin neulaventtiilit, koska jos ne vuotaa niin varmasti kastuu tulpat. Kovilla kierroksilla jos vaikka ne neulat vuotaisikin niin koneen voi ehkä saada käymään kaikilla pytyillä.
Eli kaasareiden purku ja putsaus/ uudet neulaventtiilit, kohopintojen tarkistus ja lopuksi synkkaus. Venttiilitkin kannattaisi säätää ennen niiden kaasareiden synkkausta.
Bensahanaan kannattaa myös samalla vaihtaa korjaus sarja, maksaa n. 20 e. ja sillä estät sen että ne niihin kaasareihin ei sitten mene bensaa kuin vain ja ainoastaan moottorin käydessä. Tuotakin vikaa noissa on ollut että valuttaa hanan läpi moottoriin bensaa seisoessaan, ja sit jos ja kun on huonot neulaventtiilit ja hanakin fuskaa niin eipähän se kunnolla käy, eikä käynnisty.
Toivottavasti oli jotakin apua ja saat pelit soimaan.
Niin ja ps. multa löytyis tallin nurkasta yksi ylimääräinen ja vähän puutteellinen varaosa moottori tuohon, jos on tarvetta? Lähinnä poiskanto hintaan. 50 eur?
Viimeksi muokannut: trj; 04.05.2013 klo 12:52.
Murjaanien kuningas!
Trj kiitokset aloitellaan näistä! ja palaillaa siihen moottoriin jos tarve vaatii
Sitten vielä tuli mieleen, että eihän se CDi boxista voi olla koska kipinöi jonkun verran? eikös se vetäis mykäks kokonaan.?
Voihan se toki johtua sytkäboksistakin, mutta vaihtaisin boksin ihan viimeisenä jos noi mitkään muut em. keinot ei auta. Uusi taitaa helpostikin maksaa yli 200 eur.?
Jos siinä on nyt paikallaan idrium tulpat ja ne ovat kastuneet kerran ihan kunnolla, niin ne kyllä kipinöi jonkun verran, mutta just sen verran vähän että ei käy kunnolla. Ne ei kestä todellakaan kastumista, siis kerta kastumisesta aina sököt, eli vaihtoon samantien koska ne kastuneet idrium kynttilät eivät tule toimiin enää koskaan kunnolla.
Noihin vanhoihin vehkeisiin en itse laittais idrium tulppia. Ihan tavalliset perus tulpat ja lämpöarvokin just sitä mitä tehdas suosittaa.
Kun teet noi em. huollot niin sillä vanhalla suzukilla ajelet vielä kuuhun ja takaisinkin. Vähän sähkövikoja saatta joskus tulla mutta muuten ne on todella luotettavia ikiliikkujia.
Viimeksi muokannut: trj; 04.05.2013 klo 14:01.
Murjaanien kuningas!
No jo auttoi neuvot! Elikkä putsasin siitä kaasarit, sähköjohdoista liitoskohdat, vaihdoin tulpat(ihan normit ei mitään iridium tulppia ja tehtaan suosittelemat tulpat laitoin joten lämpöarvot myös pitäis olla kohdillaa) ja tulpan johtoja en saanut uusia niin leikkasin n 6 mm pois jokaisesta ja laitoin uudestaan kiinni tulpan hattuihin, koska johdoista oli säikeet menny ja kun leikkas niin löytyi ihan terveen näköisiä.
Nyt ottaa kierroksia hyvin ja käynti parani huomattavasti!
Toinen vaihde ei pysy silmässä, sen ratas vielä tarvitsee vaihtaa niin tulee erittäin soiva peli.
Vai onko ehdotuksia, että voiko olla jokin muu kuin 2. vaihteen ratas, siirtohaarukka esimerkiksi vai mitenkä ne näissä pyörissä menee.
No se on hyvä että rupesi kukkumaan. Vaihdevika voi tulla laakereista, siirtäjistä, väärin kasattu... mutta koita ihan ekana että paljonko siinä poljin vivussa on väljää. Jos sieltä on mennyt puslat tai laakerointi niin ei tartte koko myllyä alkaa purkaan.
Tuossa on vähän räjäytyskuvia siitä jos perseelleen kasattu: http://www.cmsnl.com/suzuki-gsx750-1...696/partslist/
Murjaanien kuningas!
Aikoinani muutamaan 1100 E Suizaan vaihdoin kakkosvaihteen rattaat. Niistä oli mennyt tartuntalokosten kulmat ja niinpä kakkonen lipsahteli pois päältä, itse rattaat olivat kunnossa. Kakkonen kun joutuu sangen koville vaihdoissa. Ehkäpä olisi voinut kokeilla budjettikorjaustakin kun olisi rälläköinyt vaan kulmat suoriksi. No ainakaan tuolloin ne eivät maksaneet niin paljoa ettei olisi voinut ostaa uusia ja niitä sai tilaamalla. Yhdellä 750 ärrällä ajoin kerran Rodoksella, oli vuokramopona. Siinä kakkonen lipsahteli pois päältä ja sitten tarttui taas kiinni. Oli aika vekkuli ajettava liukkailla Rodoksen asfalteilla![]()
http://koti.mbnet.fi/ukormi/Mina_ja_mopo.jpg
Kannattaa laittaa merkille sangen turvallinen ajovarustus ja jämäkästi kiinni laitettu kuljetusreppu takapaksilla.
Ja tästä todella luotettavannäköisestä vuokraamosta mopon silloin vuokrasin.
http://koti.mbnet.fi/ukormi/Mopovuokraamo.jpg
-upi-
Nyt ilman pyörää.
Myyty 12.7.2016. Suzuki GSX-R1100W -94