Elikkäs, en haulla löytänyt yhtään samanlaista vikaa niin päätin aloittaa uuden viestiketjun.
Ostin kesäkuun loppupuolella ensipyöräksi Suzuki gs500e -89, mittarissa 47tkm. Melkein 3 viikkoa kerkesin sillä ajelemaan ilman vikoja, ainoa että öjyä syö hieman mutta se vissiin on normaalia?
Eilen kun olin ajelemassa kylällä kuului moottorista vaimeaa vinkumista ja ajattelin ettei se vakavaa ole. No pääsin muutaman kilometrin eteenpäin niin yht'äkkiä tuli hetken kestävä moottorijarru kun lähdin kiihdyttämään. Samalla moottorista kuului "imuääni". Noh ajoin pyörän kotipihaan ja sammutin. Päätin sit kokeilla uudestaan käyntiin ja eikä lähtenyt. Startin solenoidi naksuu kun painaa sähköstartti nappulaa. Itse starttimoottori ei pidä mitään ääntä, eikä pyöritä konetta. Enkä saa pyörää edes työntämällä käyntiin. Tuo startti on parina päivänä aikaisemmin pitänyt epämääräistä ääntä eikä edes kunnolla pyörittänyt konetta.
Onko nyt startin soledoini mennyt rikki vai starttimoottorista joku? Tai peräti lämpöleikannut, kun en työntämällä käyntiin saa. Itsellä ei ole paljoa kokemusta pyöristä joten apu kelpaa!
siis pyöriikö moottori työntämällä jos pyörii mittaa puristukset
vaikuttaa kyllä että kone porsinut![]()
b-king -08
Tuntuu siltä ettei pyöri, kun ei edes lupaa. Takarengas laahaa vaan komeesti perässä kun kytkimen päästää.
Toi "hetken kestävä moottorijarru", kuinka voimakas se oli? Ihan kun olisit kaasun sulkenut vai voimakkaampi? Ja miten pyörä välittömästi sen jälkeen jatkoi toimintaansa? Ja minkälaista oli ajaa kotiin?
Ei tommonenkaan pyörä nyt ihan itekseen työntämällä käyntiin lähde, kyl se jonkunverran vauhtia tarttee. Ootko kunnon alamäessä kokeillu? Jos vaikka oiskin kone leiponu ni eipä ton kokeileminen todennäkösesti mitään lisävahinkoa tee, kyl takapyörä tai kytkin tarvittaessa luistaa.
Pegaso IE
Ehit jo vastaamaan näemmä. Seiso jalkatapeilla ja samalla kun lasket kytkimen ni "tiputtaudu" istuimelle ni saat enemmän pitoa.
Pegaso IE
Oli se moottorijarru voimakkaampi kuin kaasusta päästäminen, kun tankkia vasten painauduin. Eikä se kestänyt kuin 1-2sec toki laitoin kytkimen myös aika nopeesti pohjaan. Kotiin ajossa ei ollut mitää normaalia poikkeavaa, kiihty ja kulki hyvin. Alamäessa en ole kokeillut kun lähin kunnon alamäki on 5-6km päässä eli pitäis pyörä pistää kärryyn ja viedä sinne.
Kyllähän se vähän (lievältä) kiinnileikkaamiselta kuulostaa. Itselläni ei ole kokemusta kuin ykspyttysen leipomisista ja niissä on kyllä aina kone samalla sammunut mutta kaippa kakspyttynen voi käynnissäkin pysyä.
Olihan sulla tarpeeks öljyä koneessa?
Pegaso IE
Oli öljyä koneessa, juuri edellisenä iltana lisäsin kun oli mittatikun alarajassa. Tuo siis söi öljyä aikahyvin ja sen haistoi
akana tulevat. Semmonen lisäys myös että koneesta kuului aina välillä naputusta, vaikka öljyä oli koneessa.
Tuskin tuo leikannut on, jos kerran ajamalla tuotiin kotia
Ykköselläkö yritit työntää käyntiin? Kolmosta sisään ja uusi yritys. Ja starttiongelmiin auttaa ainakin ensin akun ja latausjärjestelmän tarkistus, latausäädin on näissä lähes tyyppivika.
Tallissa on samanvuotinen GS500E ja rouva on ajellut sille mittariin runsaat 80 tkm. Tänä aikana ei öljyä ole tarvinnut lisätä kertaakaan eikä sitä myöskään ole juurikaan kulunut 6000 km vaihtovälillä; tämä moottorityyppi ei syö öljyä, joten jokin on ollut vialla aikaisemmin...
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
ykkös ja kakkos vaihteilla on tullut kokeiltua tuupata käyntiin. Sekä akussa on riittävästi virtaa ja startin solenoidille tulee vähän päälle 12V. Missäs tuo lataussäädin sijaitsee?
Mistä tieto että virtaa piisaa? Uusi/ladattu akku? Neljäpuokissa säädin oli siinä vasemman posken takana, suunnilleen solenoidin yläpuolella, tupakkiaskin kokoinen laatikko.
Ota tulpat auki, ja koeta pyörittää konetta (vaikka vaihde päällä työntämällä), jos ei vieläkään pyöri, niin rikki/jumissa se on jostain.
Menee iha asian vierestä mut onko tää pyörä sellanen sähkönsininen jossa sininen slipari?
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
Aivan oikein, pyörä on juuri sellainen. Onko sinulla kokemuksia juuri tästä pyörästä?
Jos rekkarin kirjaimet täsmää yhen kodin elektroniikka vehkeen kanssa, ni on ollu mulla viime kesänä. Myin sen johonki pohjanmaalle.
Mun aikana koneesta kuulu jotain pieniä sivuääniä "harvoin" en niihin kiinnittäny enempää huomioo ku kuitenki toimi. En tosin kerinny työ kiireitten takia ajaan ku 2tkm koko kesänä.
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
Heh, eiköhän se ole vain akku antautunut eikä nyt sentään kone leikannut kiinni, etenkin jos on huonosti jaksanut pyörittää. GS tahtoo pitää latausjännitteen aika korkeana, niin se kiehuttaa akkua aika mukavasti.
Huono akku niin kipinäkin tahtoo karata ja voi olla, että vaikka tarjoat apuvirtaa niin ei auta. Tuohon maksaa uusi akku n. 30-40e (katso, että huohotinputki tulee akussa oikealle puolelle), ei ole kallis sijoitus ja 2-3v päästä saat ostaa taas uusiksi.
Jos kokeilet työntää, niin kutonen sisään ja kunnolla vauhtia ennen kuin nostat kytkimen. Kaverin toki vaatii työntämiseen. Samalla katsot, ettei ole käynyt lapsus ja tankissa on riittävästi bensaa, jos ei ole bensahana varatankin puolella. Jos tuossa vuosimallissa oli jo PRI-asento, niin sillä kannattaa ainakin käyttää; ei jää alipainetoimisesta hanasta (tai sen toimimattomuudesta) käynnistys kiinni.
En kylläkään usko että akussa ny olisi vikaa. Voin kyllä uudenki hakea. Bensaa on kyllä tankissa ja PRI asento löytyy hanasta.
No akun olen ladannut pariin kertaan ja haen sen uuden huomenna. Tänään en ehtiny pyörittää konetta ilman tulppia.
Olikos se nyt sitten niin, että konetta ei saa pyörittää ilman tulppia niin että tulppa ei ole tulpanhatussa ja että tulppa saa maadoituksen, voi muistaakseni rikkoa sytytyksestä jotain (puolan-tms-kö?). Eli siis idea että tulpanjohdoista tuleva jännite pitää saada purettua tulppien kautta, muuten tulee savua sähköistä???
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Olisko startti antautunu?
Suzuki b-king -08
Ex Yamaha fz-1 n -07
Ex Suzuki gsf 1250 -07
Ex Suzuki gsf 1200 s -03
Ex Suzuki sv 650 s -99
Niin joo ajattelin meinaan että starttimoottorilla. Puristuspaineta kun mittailin niin otin virtajohdot irti puolista.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)