En ole oikein saanut selville omasta R1100S:stä. Kun ei ole keskitukea niin koko arviointi tuntuu epämääräiseltä.
Öljynvaihdossa mittasin sisään sen minkä manuaali suositteli mutta reilun 3t jälkeen lisäsin vielä pari desiä kun silmässä ei ketään näkynyt.
Tuntuutuko tutulta?
Missä sen öljypinnan pitäisi olla kun pyörä on sivutuella?
Öljyt Motonetin mineraaliöljyä Motox 20W50.
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
bimmeristä mitään tiiä mut normaalisti ei näy sivutuella ollenkaan vaan pitää olla suorassa. edittiä : niin ja omassa katson ku on haarukkapukki paikallaan tai sit oon kyykyssä mopon oikella puolella ja vedän tangosta sen suoraan. ei ässä ainakaa vaadi paljoo voimaasiinä sit tasapainottaa sen et ei oo kaatumassa kumpaankaan suuntaan niin sillon se on pystyssä
YZF1000R
Tarina on pitkä. Boksereiden öljytason tarkastamisen kanssa pitää olla tarkkana. Muistaakseni jossain bokserissa oli ohje, että sivuseisontatuella öljyn ollessa ylärajalla, niin sivuseisontatuella sen pitäisi olla siinä silmän keskellä. Keskiseisontatuella silmän ylärajalla. Tarkistamallahan se selviää onko tuo ohje pitävä sinun pyöräsi kohdalla. Enihau - pyörän ollessa suorassa ja öljyä maksimimäärä, niin se on siinä tarkistussilmän ylärajalla.
Mittauksesta:
- Mittaus aina samassa asennossa
- joko lämpimänä tai reilusti kylmänä
- missään nimessä ei kannata pyöräyttää kylmää moottoria ja sen jälkeen tarkistaa - öljy jää jonnekin jemmaan odottamaan lämpiämistä
- jos öljyä näyttäisi olevan liian vähän - hyvä älä tee mitään ja tarkasta seuraavalla kerralla ajon jälkeen uudestaan - yllättäen sitä voikin taas olla enemmän
Ei myöskään kannata yrittää pitää tuota öljyn tasoa aivan ylärajalla - mitä täydempi se on - sen enemmän sitä kuluu jos on kuluakseen...
Viimeiseksi: Toiset syö, toiset ei... Paljon teorioita siitä miten liian hellästi tehty sisäänajo saattaa jättää koneen öljyä hieman syöväksi ja/tai että kone on vasta n. 30tkm:n jälkeen tiivis. Älä mieti sitä liikaa.... Ajoa se vaan tarttee...
<p>2002-2014</p>
(C-A-D @ Touko. 25 2010,20:00) kirjoitti
Mitähän tuo lainaus tarkoittaa?
Boxereissa öljysilmä on vasemmalla.
Silmä on täynnä, kun pyörä on sivujalalla.
Keskituella öljyn pinta pitäisi olla silmän puolivälissä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Oukei. Muisti pelaa 180 astetta väärin. Luottakaa PekkaVeehen. Ei pitäisi muistella ja mutuilla *(Pekkavee @ Touko. 25 2010,20:43) kirjoitti
Hyvä kun korjasit harhainfon. Teki muisti tepposet kun K-pyörässä silmä on oikealla puolella.
<p>2002-2014</p>
Tähän asti selvää.
Mutta se toinen kysymys; paljonko sitä öljyä kuluu ??
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
Omassa gessussa 7th. jälkeen lisätty muistaakseni n.4dl ölppiä. Onko paljon vai vähän...?
F800GSA
Öljyn kulutus riippuu monesta asiasta.
- eniten ehkä öljyn viskositeetista.
Ohutta öljyä pöllähtää lusikallinen käynnistyksessä taivaalle mäntien ohi pakokanavaan.
Jotkut kuluttavat, toiset taas eivät.
Puoli litraa lienee kohtuullista öljynvaihtovälillä.
Minulla 20W50 öljyä ei tarvitse lisätä 10.000 km öljynvaihtovälillä. Pyörällä on ajettu 125.000 km.
Eikä juuri savuta kylmänäkään.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
HUH, tuohan tarkoittaisi 7 - 8 litraa öljynvaihtovälillä.(liuzka @ Touko. 25 2010,22:19) kirjoitti
Onko nyt pilkku oikeassa paikassa?
Ja onko öljynkulutus jostain syystä "suotavaa" eli eduksi?
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Jep ja niin siitä kulutuksesta: 10000km ja 2,7dl. lisäsin mutta oli maalisa/huhtik. alussa kylmästartteja (-10,-7c.) aamusin ja öisin (20w-50 mineraali jotain) mutta ihan normaalia kun himassa seisoopi sivutuella niin aina pikkuisen "pölläyttää" ja tuli just vasta 60tkm. että eiköhän tästä ole kiva jatkaa....
Boxeriukko
1100rt... 5000 km.. ei lisätty... öljyä.. mopolla ajettu 87tuh...
keskituella ylärajassa.. vapaana seisomassa aika samoin...
-K-
on.(Pekkavee @ Touko. 26 2010,00:16) kirjoitti
Ex-GS (2009)söi pari litraa 5donan aikana, en tiedä mihin sitä katosi, ei pölläyttänyt kun löi käyntiin jne... kone kävi todella nätisti, ajotietokone kans oli harvinaisen tarkka jos öljyt hävis, osasi varoittaa kun pinta oli alhaalla tarpeeksi aikaisin.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Uutena noi kuulemma vie öljyä. Tasoittuu sitten ajan kanssa. Mulla menee nykyään ½-1 l. vaihtovälillä (aj.62tkm.), aikaisemmin meni enemmän. Kulutus riippuu myös rasituksen määrästä ja laadusta. Sakucin kertoma määrä on aivan uskottava, eikä tuossa ole mitään ongelmaa.
Bensan kanssa on tilanne pahempi. Kaikki menee eikä piisaakaan.
Lusikka soppaan vaikka ei enään ole bokseria ollut moneen vuoteen. Oma 1100RT vei sellaisen runsaan litran kymppitonnilla castrolia. Oma kokemukseni on se että myös ajotapa ja varsinkin nopeudet vaikuttaa tuohon öljynkulutukseen. Kerrankin ajoin ihan oikeasti maltillisesti ekat 3500km öljynvaihdon jälkeen (rajoitusten mukaan) ja sitten nostin rytmiä selvästi aggressiivisemmaksi ja samalla alkoi myös öljyä kulumaan.
Tuoreöljyvoitelu on vaivaton.(Pekkavee @ Touko. 26 2010,00:16) kirjoitti
Siellä se on öljynkulutus mainittu BMW.n ohjekirjassa. Normaalia että iso Boxeri vie öljyä, onko elämää suurempaa, älä sit osta Bemua! Jos Öljy pelottaa! Siinä se tulppa Boxerissa, vasemman venttiilikopan kulmassa! Rohkeesti vaan!
Näyttäis toi Sergein bemu vuotavan litran kympillä ja polttavan toisen. Merkkaa reviirinsäkin...
Purkaan sen joutuu kumminkin...
(hra1150 @ Touko. 27 2010,13:09) kirjoitti
Niin muuten menee *
Kyllä se 20w-50 muljun pinta on pysyny siellä lasissa sen 10 000 ajan.
tottakai se kuluu, kun pytyt on sivullepäin sojottamassa. jos pytyt olis pystyssä, niin vois pysyä, mutta ei sivulle.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kumpikaan nykyinen bokseri ei ole vienyt millilitraakaan koko aikana - ei uutena eikä nyt sisäänajettuna. Cruiseri vei aikoinaan hieman öljyä alussa, kun käytetyn ostin, mutta sekin loppui täysin, kun antoi kunnolla hanaa ja reiluja moottorijarrutuksia.
Dixi et animam levavi
Toi litra/1000km on aika paljon mutta valmistaja laittaa sen ohjekirjaan muka normaaliksi kulutukseksi sen takia että saa pestyä kätensä jos moottorissa on valmistusvika. Mullakin lukee Transporterin ohjekirjassa että on vielä normaalia jos kuluttaa litra/1000km mutta jos huoltovälissä menisi 15L öljyä niin vois olla että panisin vahingon kiertämään![]()
YZF1000R
Mun R1100S -99 vei öljyä noin 1 litran vaihtovälillä eli 0,1 l / 1000 km. Pyörä oli mulla ajokilsoissa mitattuna välillä 30 tuhatta - 65 tuhatta.(Sörözö @ Touko. 25 2010,21:26) kirjoitti
Öljynä käytin Castrolin 20W50 sekä Bel Ray 20W50.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Mitä väliä öljyn kulutuksella on? Kustannusmielessä ei mitään, varsinkin jos käyttää normaaleja mineraali 20W-50 öljyjä. Öljymäärän tarkistaminen ja lisääminen on superhelppoa. Onko joku järjellinen syy miksi tästä asiasta pitäisi olla kiinnostunut?
Pelastuuko maailma tms jos boxeri ei vie öljyä?
Laskuesimerkki 10.000km
Bensa 1,4e x 5,5l/100km = 770eur
Öljy 2l/10.000km x 3e/l *= 6 eur
=> yhdet kahvit+pullan ehkä saa jos boxeri ei veisi reippaasti öljyä vaihtovälillä.
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
Eiköhän keskustelu / kysymys ole poikinut siitä kun uusi BMW-omistaja on huolissaan kammppensa kunnosta. Eli siitä että onko normaalia, että öljyä kuluu?
Itelläkin on tuo Jaappanin kampe tallissa Bemarin kaverina "Saksan Ducatin" rinnalla ja onhan se kaikessa huolettomampi kuin tuo.... Ei tartte öljysilmiä tuijotella...
Ai niin. Ja eihän noissa oikeasti kannata käyttää kuin hyvää mineraaliöljyä ..... vaikka Delvaccia
<p>2002-2014</p>
Delvacilla ei valitettavasti ole 20W50 öljyä.(C-A-D @ Touko. 29 2010,20:17) kirjoitti
![]()
![]()
Motonetin Motox AllFleet 20W50 API SG öljy on erinomainen öljy noihin boxereihin. Hinta 15.50 viiden litran pönttö.
Sieltä öljysilmästä Raptor hirmuliskut tarkkailevat menoa ja voitelu pelaa kylmässäkin moottorissa, kun öljy ei kylmänäkään valu pois joka välistä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
...joo, PekkaVee on oikeassa sillä kokemusta jo nyt on! Syöpi mitä syö ja lisätään tarpeen vaatiessa kuha ei tilkeet kovin vuua!
Boxeriukko
Kyllähän se toi 20W50 varmaan on tuollaiseen työkoneeseen optimaali viskositeetti, mutta hyvin pysyi kyllä .vacci sisällä omissa boksereissa.
<p>2002-2014</p>
R1100RT ajettu 74500 km, öljynä Neste 1 5W-50 synteettinen. Ei savuta eikä vielä ole tarvinnut lisätä.
Kulkuri
Tuo Neste 1 5W50 on tuntunut olevan tälle R1150GSa:llekin ihan pätevä öljy. Laitoin syssyllä koneeseen eikäpä sitä ole juurikaan mihinkään hukkunut. Kohtpuoliin voisi vaihtaa kyllä 20w50:set tilalle kesäksi.
XJ900 project