http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...88944_uu.shtml
Ei tuosta paljon jaettavaksi jää.![]()
Olin tossa keväällä Skotlannissa käymässä, ja siellä pääkaupunki Edinburghin kadut oli kyllä jotain käsittämätöntä - tiet vielä huonommassa kunnossa kuin täällä, eikä edes kunnon routaa kiusana. Tämä ei toki lohduta kun noita meidän roudan raiskaamia ja ties kenen "paikkaamia" mutkateitä ajelee.
Moto Guzzi Breva 750
Hyvähän se on kiukutellla teiden huonosta kunnosta jollain nykypyörällä, mut ajakaapa jäykkäperällä +300km näillä "priimakuntoisilla" destian hoitamilla tieosuuksilla. Siinä ei tartte geelijakkaraa, saati rautaperseen titteliä takalokariin. Kunhan käyn vetää isolla endurolla kuntokuurin jossakin metsässä, voin verrata sitä jäkkäperäkokemukseen suoralla tiellä, vaikkapa tre-lahti välillä. Kyllä pomputtaa.
Ja joo, voisin hommata jonkun toisenlaisen pyörän, mut siitähän ei oo kyse. Tien kunto versus katsastus vetää välillensä aikamoisen ristiriidan, koska tien huonokuntoisuuden takia suistumiset ja muut onnettomuudet lienevät suurempia tilastoja kuin tekniset viat. Sitäpaitsi vakuutusyhtiö voi rakentaa tilaston mieleisekseen kolarin jälkeisessä kolarinsyytutkinnassa. "Tieltäsuistuttuaan moottoripyöräiljä törmäsi ojarumpuun ja loukkaantui vakavasti, vakuutusyhtiön tarkastajan suorittaman onnettomuustarkistuksen myötä selvisi, että onnettomuuspyörän ohjauslaakerit olivat viallisia".
no joo, anyway, mikäli katsastuksen tarkoitus on kytätä e-merkkejä ja minivilkkuja tai pakoputkia, on aivan turha kuormittaa autoteknikon päivärytmiä asioilla, jotka muuttuvat laittomiksi vuonna 2016, mutta jotka ovat olleet täysin laillisia tuohon vuoteen saakka. Tähän on turha vetää niitä "pommeja", jotka joku on nähnyt jossain joskus. Pelkkä ulkonäkö ei tee pyörästä sen vaarallisempaa, kuin kaupasta ostettu takuunalainen tehdas-gikseri vakioputkella.
Sensijaan, eräs tieverkostoa ylläpitävä, ulkoistetu firma tukee kreikan hyvinvointia, ja ties minkä muun pikku-kokoomuslaisen varajohtajan, taikka muun virkaheiton demarin loppuelämän hyvinvointia, vetämällä ne kaikkein mielenkiintoisimmat maantiepätkät maaseudulla, sepelipinnoille. Sen jälkeen täällä ei ole kuin suoraa valtatietä, jossa myös jäykkäperällä voi ajaa melkein täyttä sallittua nopeutta. Pois maaseudun mutkapätkiltä, suoralle ja turvalliselle valtatielle. Nopeasti, ja turvallisesti, mieluiten suomalaisen linja-autokuskien liiton jäsenmaksuilla kulkevan suuremman yhtiön, taikka jonkun muun saman looshin jäsenistön uloshinnoitellun firman hinnoitteleman linja-autolipun turvin. Se suojeluraha, jota väliaikaiseksi ajoneuvoveroksikin on haukuttu, jonka jokainen autonomistaja on tässä elämässä tahtomattaan maksanut, menee johonkin aivan muuhun kuin tieverkoston ylläpitämiseen. Mikäli jostain syystä onnettomuus tapahtuu, olipa se sitten sivullisen vittuuntuneen vanhan taistolaisen hiekoittama 90-asteen mutka tai muuten paska mutkatie ja sattuu onnettomuus, niin siitä rakennetaan valhe, tilasto, jonka turvin on perusteltua periä suojelurahaa sinun oman turvallisuutesi tähden, täysin hyödyttömällä kuntotarkastuksella. Koska asiaan perehtymättömät ovat tilastoillaan vakuuttaneet nämä ihmiset, jotka ovat liiallisen oman ajattelunsa tuloksena ajettu euroopan parlamenttiin vaikuttamaan, tulee meidän maksaa siitä missä vika ei todellakaan ole, vaan siitä että saamme ajaa vapaana tässä perustuslain turvaamassa vapaassa maassa, liikkumisen yksilövapauden turvin.
Nymmää otan toisen oluen, koska liikaa pilkkuja.![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Pyörien katsastukseen liittyvä kirjoitus: http://mikkoahola.puheenvuoro.uusisu...omment-2215059
Ei taida kirjoittaja nyt olla ihan kartalla aiheesta moottoripyörät =D
Kyllä oli rasittava lukea
Jos tosiaan vuosien 2001 ja 2011 välisenä aikana on 2 motoristia menehtynyt(suomessa) teknisenvian takia, niin miten tuo pakollinen katsastus nyt auttaa ketään![]()
Se siniharmaa (vielä) GSR-600 (2007), jossa on levee tanko ja kovat äänet sekä sheivattu perä.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Ihan noin puuta heinää ei olekaan hetkeen saanut lukea.yleensäkin tuntuu siltä, että kaikkiin asioihin mitkä tässä maailmassa on vialla löytyy syypääksi motoristit.
Mitä noiden teiden kuntoon tulee, niin eipä ne kovin hyvässä kunnossa ole täällä pääkaupunkiseudullakaan. Ei enää millään kyykyllä tuonne edes kiinnostaisi lähteä kurvailemaan, siinäpä yksi syy minkä takia vaihtui juuri kyykkypyörä enduroon.
Nyt on alla taas Ducati.
Kirjoituksen tasosta päätellen vaikuttaa, että tämä ylijäämä-äly on jotain sellaista joka ei ole älyä jaettaessa kenellekään muulle kelvannut ja jutun kirjoittaja on nyt vaan sattunut olemaan jonossa viimeisenä.
Teiden kunnosta sen verran, että kyllä mä nyt jotenkin ymmärrän, että kaikki roudan raiskaamia pikkuteitä ei vaan ehditä järkevällä aikataululla korjaamaan, mutta sitä en, että johonkin suht. keskeiselle tielle kaivetaan joku putki tai kaapeli tms. jonka jälkeen tämä sitten paikataan niin, että kaivuukohtaan jää möllöttämään koko kesäksi koko tien levyinen teräväreunainen "kuoppa" jossa paikattu asfaltti on muutaman sentin normaalia tienpintaa alempana.
Täsmälleen samaa mieltä! Tulin just kolmen viikon prätkäreissulta entisen Itä-Euroopan - tai nykyään siis Keski-Euroopan - suunnalta. Etukäteen olin hiukan varuillani millaisessa kunnossa esim itäisen Puolan maantiet saattaisivat olla, mutta ihan turhaan. Kyllä ne oli keskimäärin paljon paremmassa kunnossa kuin maantiet täällä vauraassa kotimaassamme. Ja mitä etelämmäksi matka suuntautui, niin sitä paremmassa kunnossa tiet olivat, ihan pienimpiä pikkuteitä myöten. Vastaavat mutkatiet ainakin täällä Etelä-Suomessa alkaa olla enemmän kynnöspeltoa muistuttavassa kunnossa.
Pekka T.