Minunkin pyörä kuume alkoi super magnasta. Kävin Rovaniemellä katsomassa yhtä sinistä noin vuosi sitten mutta oli kuitenkin aika huono kuntoinen, edellisenä syksynä belgiasta tuotu (myyjän mukaan).Liekkö sama pyörä josta kuvia ja juttua tällä sivustolla ?
Nyt löytyikin e-baysta laukkuraudat. Ei tarvi ruveta värkkäämään. Löytyi vielä euroopasta joten ei tarvi tulleja yms. ruveta arpomaan. Törkeät postikulut on briteistä, mutta eipä se auta jos ne haluaa. Toivotaan nyt että ne on myös sopivat. Pari vuotta sitten en löytänyt mistään mitään, mutta nyt näkyi sentään taas tarjontaa olevan, ehkäpä sitä pääsee jonkinlaiselle reissulle tänä kesänä.
Lofootit olis haaveena, tarvii kovaa tarkistelua tarvitaanko bensakanisteri mukaan vai ei. Taitaa olla 5 litrainen kaiken varalta mukava mielenrauha. JOtain yritin googletella ja katella, pitäisi olla huoltsikoita riittävästi, mutta jos yksi kriittinen onkin kiinni, voi bensa loppua kesken.
Onkohan tässä samanlainen pääsulake kuin F -mallissa? Sellainen liuska tyyppinen. Motonetista löytyi liuskoja mutta ovat liian pitkiä. Onko tietoa mistä voisi löytää sopivan?
990 adv, VF750F, ZX-12R
Kuinkas leveä takarengas tuohon -95 Magnaan sopii ilman muutoksia?
Honda CBR1100 XX Super Blackbird -06 (2/2016..............)
ex. Honda VF750C Magna -95 (8/2010....8/2015)
ex. Honda VF750 SuperMagna -87 (2/2009....8/2010)
Vf750c -94 pitänyt viime syksystä asti mekkalaa, joka nyt asiaa tutkiessani vaikuttaisi tuleva kytkinkopan sisältä. Kytkimeen on juuri asennettu uudet levyt ja jouset ja teräslevyt. Kytkimen painelu ei vaikuta ääneen millään lailla. Ainoastaan siinä vaiheessa kun kytkimen laittaa kytkentäkohtaan ja koneen kierrokset tippuu hiukan niin kilinä häviää. Eli siis kytkimen huollonkaan jälkeen kilinä ei muuttunut, joten varsinaisesti levyihin en äänen usko liittyvän. Mietinkin sitä, että kytkimen iso neulalaakeri ja kuulalaakeri on vaihtamatta. Samoin sen "pulssisysteemin" neulalaakeri on vaihtamatta. Onko joku huomannut noiden laakerien vaihdon hävittäneen koneen kolinoita? Nokkaketjun kiristimen toimintaa testailin ja totesin niiden olevan ihan ok. Kunnossa, eli sieltä kilinä ei tosiaan tule.
Mulla se kuulalaakeri aieheutti ylimääräistä kahinaa 90tkm:n kohdalla. Muut laakerit oli hyvässä kunnossa. Kahinat hävisi kytkinrempan yhteydessä vaihdetulla laakerilla (ihan vakiolaakeri laakerikaupasta).
Missäs tuo jakoketjun kiristin sijaitsee?
Honda CBR1100 XX Super Blackbird -06 (2/2016..............)
ex. Honda VF750C Magna -95 (8/2010....8/2015)
ex. Honda VF750 SuperMagna -87 (2/2009....8/2010)
Saattaapi olla samainen pyörä...
Oon sitä pikkuhiljaa laitellu kuosiin, ens talvena olis tarkoituksena avata kone ja kattoa että mitä kaikkea sille on oikeastaan edes tehty.
Kyllä se ajossa on, käy ja kukku sekä liikahtaakin rivakasti mutta kyl se on vähällä rakkaudella ollu mua aiemmalla omistajalla.
Etummaisen sylinteriryhmän takana keskellä on sellainen hassu uloke (tatti, jossa pultti päässä) samoin takimmaisen ryhmän takana hiukan huonommin nähtävissä. http://www.lingshondaparts.com/honda...&block_03=6062
Jep. Älysin itsekin, mistä osasta oli kyse, kun räjäytyskuvaa vilkuilin. Jotenkin löysän näköinen oli tuo ketju kytkinremppaa tehdessäni... Lieneekö johtunut ainakin osittain siitä, että kone pyöri osia availlessa taaksepäin.
No eipähän tuo maksane paljon vaivaa tarkastaa niiden "tattien" kunto.
Honda CBR1100 XX Super Blackbird -06 (2/2016..............)
ex. Honda VF750C Magna -95 (8/2010....8/2015)
ex. Honda VF750 SuperMagna -87 (2/2009....8/2010)
Kokeilin itse tuon kiristimen kunnon pistämällä koneen käyntiin ja pyöräyttämällä pikkuisen sitä säätöä talttapäisellä ruuvarilla. Ketjun kilinän kyllä huomasi ja huomasi, miten se hävisi, kun antoi kiriatimen hoitaa hommansa.
Et ole luultavasti vaihtanut rengasta 170/80:een.
Onko tuossa tosiaankin, niin kapea vanne, kuin 3,5". Jostain ebayn myyntisivulta löysin sellaisen mitan.
Jos on noin kapoinen, taitaa 170 olla jo liikaa. Rinkulaa saisi myös 180/70 koossa, joka ei ole juuri korkeampi, mutta menee vielä huonommaksi tuolla vanteella.
NT650
Shinko 777 170/80-15 ollut alla jo pitkään, vallan mainiosti toimii.
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Pitikö muovata ketjusuojaa, tuolla koolla 170/80. Ilmeisesti se jarrukilven tanko täytyis tehdä uusiksi.
Se on kyllä maksimi tuolle vanteelle, kun suositellaan jo 4". Mutta jos on toiminut, tuon levyisen tulen laittamaan.
NT650
Ilmansuodatinta pitäis vähän putsailla. Käsittääkseni -97 mallissa se on tankin alla kotelossaan. Onko mitään erityistä jota pitäisi tietää ennen kuin alan tankkia irrottamaan.
Muistat pistää hanan kiinni
Bensaletkusta vähän lorauttaa, hoituu kun ottaa jonkun rätin valmiiksi hollille.
Letkuja on vähän helpompi nitkutella irti kun nostaa tankin peräpään sopivan pituisen puupalikan päälle.
Simppeli homma, ei ihmeellisyyksiä.
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Jep, kiitti. Arvelinkin ettei siinä mitään sen kummempaa pitäisi olla.
Toivotaan ettei se ole samanlainen värkkäys kun aikaisemmassa pyörässä. Siinä oli yksi ja ainoa asento ja tapa saada tankki hanan kanssa paikalleen ja sitä ei koskaan saanut toistettua jouhevasti. Sen kanssa tahtoi aina pulssi nousta, kun se ei mene niin se ei mene.
Hyvin kesti pyörä Norjan reissun, reilu 1800 kilsaa. Ei mitään ongelmia ja luottavaisin mielin tuolla uskaltaa ensikesän reissu suunnitella. Muutenkin tuntui teho ja vääntö riittävän ihan mukavasti kun rauhallisesti ajelee. Yhden kerran ihmettelin mikä koneeseen nyt tuli kunnes tajusin että nyt noustaan jyrkästi ja pitkään.
Mittarissa on nyt vajaa 74 000 kilsaa. Kuuden kympin kohdalla avattiin konetta sen mitä tulee 24 tonnin huoltoon, mitään ei tarvinnut vaihtaa, meni tarkistamalla. Toivotaan että seuraavakin menee samalla tavalla.
Raskashan se on ajaa pitkässä reissussa, mutta silti mukava. Pitää vaan pitää päivämatka sopivana. Kovassa lastissa olis pitänyt vääntää jouset vieläkin jäykemmäksi, nyt tuntui vähän veltolta ja seuraavalla kerralla käsken pistää etuhaarukkaan jäykemmät öljyt.
Olis vaan vähän isompi tankki, näyttää satasen rajoitusalueella olevan 200 kilsaa maksimi mitä tuolla pääsee. Rauhallisella ajolla emännän perässä norjan mutkateillä meni varatankille vasta 203,5 kilsan kohdalla. Tuo on tähän mennessä ennätys, entinen oli 186 kilsaa. Eli ehkä sillä sen 250 kilsaa vois päästä.
Vähän on tarvetta saada modattua tätä pyörää jotta se sopis lyhyelle emännälle paremmin. Eli 155 senttiselle tuo on nyt ihan aavistuksen liian korkea ja penkistä leveä. Ei varmaan ole kuin pariksta, kolmesta sentistä kiinni jotta sen käsiteltävyys muuttuis radikaalisti helpommaksi. Nyt riittää että soralla liikkeelle lähtiessä jää kivi takarenkaan alle, jalat ei enää yllä maahan ja pyörä menee helposti nurin.
Tarkoitus olis siis saada tästä pelistä vähän matalampi ihan käytännön syistä jotta emäntäkin uskaltaisi ajaa tätä. Maantiellä kun pyörä liikkuu, ei ole mitään ongelmaa, mutta jokainen pysäys on turhan jännä. Syvä renkaan ura risteyksessä tekee saman jos rengas sattuu korkealle ja jalka pitäis yltää uran pohjalle. Puhumattakaan että tulee ajatuskatko ja ajaa pyörän vähän hankalaan paikkaan josta pitäis peruuttaa edes vähän ylämäkeen tai soralla.
Takajousista saanee aika helposti pois pari senttiä. Keulan suhteen löysin tällaisen ketjun.
http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lasku-!
Voiko tuota samaa soveltaa tähän pyörään ja paljonko tuota voisi järkevästi keulasta madaltaa.
Jos jolla kulla on vanha penkin räähkä, saa siis olla huonokuntoinen tai resu kunhan itse runko on ehjä, voisin hyvinkin olla kiinnostunut ostamaan sen pois. Sillä sais kokeilla mitä saa penkin kanssa aikaan. Nykyinen on täysin ehjä, sitä ei ihan kevein perustein viitsi alkaa repimään hajalle.
Kokeillaanpa seuraavaa kysymystä.
Eli pyörä ei tunnu saavan soppaa kun ajetaan tasakaasulla isoilla kierroksilla. Noin 5000 - 5500 kierrokseen asti pyörä toimii kuten kuuluukin, ykkösellä ja kakkosella punarajalle asti. Isommilla vaihteilla ja tuota suuremmilla kierroksilla tuntuu kuin pyörä pätkisi ja röpöttelisi samaan tapaan kuin bensa on loppumassa kun ajetaan tasakaasulla.
Kun tuosta vääntää kaasun kerralla auki, pyörä yskäisee, ikään kuin bensaa ei tulis ollenkaan ja sen jälkeen se vetää hienosti punarajalle asti kaikilla pytyillä. Normaalissa matka-ajossa tuo ei tule koskaan esille, alakierroksilla se toimii kuten kuuluukin.
Pyörä on -97 ja siinä on Vance&Hinesin pillit, Dynojetin suutinsarja ja k&N vapari. Pyörä on säädetty TT-motorsilla dynossa aikoinaan.
Kyseinen firma myös teki huollon siihen viimeksi ja silloin löytyi vuotava imukurkku yhdestä kaasarista ja muutkin näytti tulevan valmiiksi pikapuolin. Ne vaihdettiin silloin kaikki uusiin Hondan merkkiosiin. Tästä taitaa nyt olla 3 tai neljä vuotta. Ei siis pitäisi ainakaan siinä kohtaa olla imuvuotoja. Pyörä sotki ennen korjausta yhtä pyttyä, mutta se loppui huollon jälkeen lähes kokonaan. Jossain vaiheessa tulee ihan aavistus jotain bensa/öljy töhnää samaan paikkaan, mutta ei läheskään samalla tavalla. Pesun jälkeen saa ajaa pitkästi ennen kuin sen taas huomaa.
Olisko hyviä arvauksia tai jopa varmaa tietoa missä voisi vika olla.
Sitten jos jolla kulla on tuohon sopiva kuskin penkin raato niin voisin ostaa pois jos hinta on kohdallaan. Se tulee suolistettavaksi joten en halua uutta ja täysin ehjää. Runko kiinnikkeineen pitää olla ehjä, mutta fyllit ja päällinen tehdään uusiksi.
Viimeksi muokannut: Joe; 14.08.2015 klo 22:37.
Tarkista ns. auto petcock, alipainetoiminen bensahana.
Siellä on sellainen kalvo jousen päällä, alipaine vetää tuota auki. Jos tuossa kalvossa on repeämä niin ei välttämättä aukea tarpeeksi -> bensaa ei liiku läpi riittävästi.
Simppeli homma purkaa ja tarkistaa.
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Ok, en vielä purkanut, mutta kävin varaosia jo kysymässä samalla kun emännän pyörälle tilattiin hoitoaikaa.
Tuohon ei kuulemma ole saatavissa mitään kalvosarjaa jos se alipainesysteemi on hajalla. Näin ainakin Motormanilla kertoivat. Se systeemi myydään uutena pakettina kokonaisuutena, hinta ihanat noin 180 egeä.
Pitää ajaa tankki reilusti varatankin puolelle ja alkaa tutkia asiaa. Jospa sieltä olis vaikka pelkkä letku hajalla.
Olisko kellään pistää linkkiä mihikään manuaaliin, näkis vähän etukäteen mitä siellä on vastassa.
Tuolla ainakin olisi ko. hana edukkaampi:
http://www.cmsnl.com/honda-vf750c-ma...0.html#results
Honda CBR1100 XX Super Blackbird -06 (2/2016..............)
ex. Honda VF750C Magna -95 (8/2010....8/2015)
ex. Honda VF750 SuperMagna -87 (2/2009....8/2010)
http://www.cmsnl.com/products/cover-...k_16953mn5023/
Tuosta linkkiä suoraan tuotteeseen.
Sähköpostista tuon kaivelin, oliko viime kesänä kun itsellä oli tuo kalvo riecaleina ja piti vaihtaa.
63 euroa shipattuna oli silloin.
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Mahtavaa ja suurkiitokset. Tämä auttoi melkoisesti, eiköhän tämä tästä selviä.![]()
Suotta ajat tyhjiin, tuo mutikka on sen "normaalin" bensahanan jälkeen. Eli ei tule mitään suurta tulvaa purkaessa, jonkin verran tietty roiskuu mutta rätti riittää siihen hommaan.
http://tsup.fi/~zubatin/Magna/autopetcock.jpg
Tuossa se mutikka, oikeella puolella. Tankki pois niin näet mitä tarvii tehdä irrotukseen.
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Nyt tuota on vähän raplattu eli sain sen irti ja takaisin. Hyvä uutinen on että pyörällä voi edelleen ajaa korjauksen jäljiltä. Vika väheni hieman, mutta ei kadonnut täysin.
Näyttää että mulla on ehjä kalvo, mutta se on jumissa. Putsailin ja purin sitä ja sain sen vissiin liikkumaan joten kuten. Pitää purkaa kyllä vielä uudelleen ja ottaa oluen kanssa tuon herkistely.
Varsinainen bensahana taitaa vuotaa. Sieltä tuli tulva vaikka käänsin off asentoon. Myöhemmin se alkoi sitten pitää, mutta taas paikoilleen asentaessa se vuoti hieman. Pitää sekin ottaa ajan kanssa käsittelyyn ja tarkistaa.
Tulkitsin että tuossa zuban ottamassa kuvassa juuri tuo ohut näkyvä letku on alipaineletku. Murkian päässä oleva pää ainakin oli hapertunut ja halkeillut. Leikkasin reilun sentin pois ja tuli terveen näköistä letkua tilalle. Veikkaan että myös toinen pää on samassa kunnossa. Nyt pitää selvittää mitä siitä pitää ottaa irti, jotta sen pään saa myös takaisin.
Sylinterin rivat näyttäisivät olevan tiellä ja ne näyttää koristeosilta, jotka voi irrottaa. Onkohan tuo ajatus ja olettamus oikea. Ilman pientä purkamista ja jonkin osan irrottamista sitä letkun puristinta ei taida saada paikoilleen. Uskaltaako nuo osat irrottaa vai tuleeko esim. nesteet ulos. Tuo vaikuttaa kuitenkin sellaiselta että se pitää tarkistaa ja taas koeajaa sen jälkeen.
Nyt vetoa oli kuitenkin selvästi enemmän ja nelosella kone hätyytteli jo punarajaa. Oli sen verran kapea ja huonokuntoinen tie että alkoi kuolema pelottaa, mittarissa oli jo yli 180, joten jätin sen testin kesken. Kaikenlaisissa kiihdytyksissä tuntui olevan enemmän potkua takana. Kyllä tässä oikeilla jäljillä ollaan.
Huonompi uutinen sitten oli etten saa sitä ilmanputsarin koteloa irti. Ne ristipääruuvit on niin saamarin tiukkaan väännetty että kahdesta meni kanta, siinä vaiheessa annoin periksi kun iskumeisseli pyöristi kannan. Taidan viedä samalla kaverille sen avattavaksi, joka sen pisti kiinnikkin.
Suuret kiitokset vielä kerran, nuo avitti hommaa huomattavasti.