Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Moi,

    olen aika tietämätön asian suhteen eli miten saa kotikonstein säädettyä kytkintä ottamaan kiinni vähän aikaisemmin. Nyt kykin ottaa kiinni vasta kahvan ollessa melkein kokonaan "auki".
    Pyörä on 2004 Bläckkäri, kiitos.
    Honda CBR 1100 Super Blackbird 2004
  2. #2
    Ootko koittanut säätää siitä kahvan säätörullasta? Eli työnnä kytkin kahvaa eteenpäin ja väännät sitä rullaa johonkin toiseen asentoon 1-4
    ZZR1400
  3. #3
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Peking kirjoitti Katso viesti
    Ootko koittanut säätää siitä kahvan säätörullasta? Eli työnnä kytkin kahvaa eteenpäin ja väännät sitä rullaa johonkin toiseen asentoon 1-4
    Tuo rulla on yksinomaan sitä varten, että saadaan kahva säädettyä oikealle etäisyydellä omien sormien pituuden mukaan ja sitä ei pidä käyttää kytkimen säätöön vaikka se tietysti siihenkin vaikuttaa käyttömukavuuden kustannuksella.

    Oletan, että bläkkärissä on vaijerikytkin, joten säätö tapahtuu vaijerin kireyttä muuttamalla seuraavasti:
    Hienosäätö: Kahvalle tulevassa vaijerissa on kahvan runkoon kierteellä kiinnitetty rulla, jonka läpi vaijeri menee. Rullaa kiertämällä voidaan tehdä hienosäätö vaijerin kireydelle. Vaijeria kiristämällä kytkin irroittaa pienemmällä kahvan liikkellä ja vastaavasti ottaa kiinni vasta kun kahvaa on nostettu reilummin. Vaijeriä löysäämällä vaikutus on luonnollisesti päinvastainen. Eli aloittajan pitäisi hieman löysätä kytkinvaijeria, jolloin kytkin ottaa aiemmin kiinni.

    Normaali säätö: Kytkinvaijerin alapäässä on säätöruuvi, jonka läpi vaijeri kulkee. Säätöruuvi on lukittu mutterilla. Avaa lukitusmutteri ja säädä vaijerin kireys halutuksi pyörittämällä säätöruuvia. Vaikutus on sama kuin hienosäädöllä, mutta säätövaraa on paljon enemmän.

    HUOM!!! Älä kiristä vaijeria liikaa, koska se aiheuttaa kytkimen luistamista ja siten kytkimen ennenaikaista kulumista. Kytkinkahvassa pitäisi olla aina hieman väljää kun vaijeri on oikealla kireydellä.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 03.07.2013 klo 08:35.
    Superbike #7
  4. #4
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Oletan, että bläkkärissä on vaijerikytkin, .
    eiköhän tuo mahda olla nestetoiminen..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    eiköhän tuo mahda olla nestetoiminen..
    Jaahas...savolaisten supersankari, elikäs v*tuiksmän iski jälleen.

    Ei oo nuo matkalehmät itselle niin tuttuja mopoja, mutta ehkäpä tuosta vaijerisäädön ohjeesta on jollekin muulle iloa. Nestekytkin onkin vähän kinkkisempi säätää.
    Superbike #7
  6. #6
    Vähän OT:a ehkä mutta käytetäänkö moottoripyörissä enää vaijeritoimisia kytkimiä, siis jos lasketaan pois nämä sodanaikaiset pyörät

    Eikös tuollainen vaijeritoiminen ole käytettävyydeltään aika raskas jos ajatellaan miten paljon voimaa joudutaan käyttämään puristamaan kytkintä, varsinkin jos on jotain jäykkiä kytkinjousia käytetty, vai oonko nyt ihan hakoteillä?
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  7. #7
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Vähän OT:a ehkä mutta käytetäänkö moottoripyörissä enää vaijeritoimisia kytkimiä, siis jos lasketaan pois nämä sodanaikaiset pyörät

    Eikös tuollainen vaijeritoiminen ole käytettävyydeltään aika raskas jos ajatellaan miten paljon voimaa joudutaan käyttämään puristamaan kytkintä, varsinkin jos on jotain jäykkiä kytkinjousia käytetty, vai oonko nyt ihan hakoteillä?
    Ainakin 2000-luvun alkupään kilo-gikserissä näytti olevan kevyt vaijerikytkin, verrattuna ysisatasen rf:n nestekytkimeen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #8
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Vähän OT:a ehkä mutta käytetäänkö moottoripyörissä enää vaijeritoimisia kytkimiä, siis jos lasketaan pois nämä sodanaikaiset pyörät

    Eikös tuollainen vaijeritoiminen ole käytettävyydeltään aika raskas jos ajatellaan miten paljon voimaa joudutaan käyttämään puristamaan kytkintä, varsinkin jos on jotain jäykkiä kytkinjousia käytetty, vai oonko nyt ihan hakoteillä?
    Ei kai se tarvittava työ mihinkään häviä nestetoimisella? Käytettävän voiman suuruus taas riippuu välityksistä (pää- ja työsylinteri, tai vaijeritoimisella vipuvarren suhteesta kahva/kytkimen koneenkyljessä oleva käyttövipu). En itse ole pitänyt (ehjää) vaijeritoimista sen raskaampana kuin nestetoimistakaan. Ja on säädettävä, toisin kuin nestetoiminen.
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Vähän OT:a ehkä mutta käytetäänkö moottoripyörissä enää vaijeritoimisia kytkimiä, siis jos lasketaan pois nämä sodanaikaiset pyörät

    Eikös tuollainen vaijeritoiminen ole käytettävyydeltään aika raskas jos ajatellaan miten paljon voimaa joudutaan käyttämään puristamaan kytkintä, varsinkin jos on jotain jäykkiä kytkinjousia käytetty, vai oonko nyt ihan hakoteillä?
    Ainakin -08 Rytkösessä on mulla vaijerikytkin. Edellisessä pyörässä (k7 gixeri) oli nestetoiminen ja se oli ihan susipaska keksintö. Sitä edellisessä (Super Duke) oli pirun hyvä nestekäyttöinen kytkin ja sitä edellisessä (Z750 kawa) oli vaijerilla.

    Itse tykkää enempi tuosta vaijerista, kun on vähempi vuotavia/vaihdettavia nesteitä ja nykyiset vaijeritkin kestää aika pirun hyvin eikä ole yhtään sen raskaampi käyttää kuin nestetoiminkaan.
    Superbike #7
  10. #10
    Nopea vilkaisu korjaamo käsikirjaan, vaikuttaisi siltä että varsinaista säätöä ole, kahvan päässä se etäisyys säätö (joka kyllä vaikuttaa irroitukseen) alapäässä työsylinteri jossa ei ole säätöä ja kytkinlevy paketissa vain ilman säätöä oleva "tatti" joka painaa akselin läpi kulkevan tangon välityksellä kytkinlevypakkaa auki.
    Oletko koittanut ilmata systeemiä, voisi auttaa ja samalla tulisi nestekin vaihdettua?
    Yksi vaihtoehto on myös sellaiset paremmilla säädöillä varustetut kahvat esim Pazzo tms.
    Älä korjaa ehjää....
  11. #11
    Ei se ilmaus/nesteenvaihto koskaan pahasta ole, tosin tuohoon aikaisen irroittamisen vaivaan se ei kyllä auta.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  12. #12
    Juuei.
    Älä korjaa ehjää....
  13. #13
    Lisätääs tähän omakin kysymys. Pyöränä kawa zx6r -03 vuosimallia ja haluaisin hieman kevyemmän kytkimen. Kyseinen kytkin on siis vaijeritoiminen ja vaijeri on kunnossa vielä. Vaihtoehtona ilmeisesti siis pidempi vipuvarsi kytkimen päähän? Onko muuta vaihtoehtoa? Ja jos ei ole niin mistä moinen pidempi vipuvarsi?
    Respect is not given, it is taken!

    Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
    EX. Kawasaki ZX-6R 2003
  14. #14
    Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18

    Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
  15. #15
    Disclaimer: Alla oleva on tulkintaa, ei satavarmaa tietoa.

    Lyhyesti vetäen tätä threadia yhteen, kellään ei siis ole jippoja nestekytkimen säätöön, vaan kyseessä on joko

    1) Ilmaa nesteessä tai vanhat nesteet
    2) Kuluneet jouset, levyt, tiivisteet, tms
    3) Väärin koottu / asennettu kytkin tai kahva

    jos irroitustuntuma ei ole "originaali".

    Itselläni on 2 pyörää joissa on sama kone ja osiltaan identtinen kytkin, toisessa on hyvä, lineaarinen kytkintuntuma ja toinen irroittaa aivan saman tien kun kytkimeen koskee. Ymmärtääkseni tässä ei ole kyse ilmasta vaan ennemmin kuluneista levyistä tai kuoleentuneista jousista. Korjatkaa joku fiksumpi, jos mietin tämän väärin.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  16.  
  17. #16
    Firman autossa oli joskus kytkin aivan loppu, ja käyttyi juuri noin että vähän kun alkoi jalkaa nostamaan kytkimeltä yhtäkkiä nappasi kiinni. Oli mielenkiintoista lähteä valoista liikkeelle varsinkin kun toi kaasukin oli jotenkin ihmeen herkkä, aika kengurubensaa oli tankissa
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93