Semmoista pikku lisäystä, kun kukaan ei tainnut sitä huomata...Itse viime kesänä noita E-kirjaimia suorittelin ja samalla kurssilla oli tapaus joka oli edellisenä kesänä jäänyt ABC-kortilla "kevytkuorma-auto+jarrullinen traileri-yhdistelmällä" kiinni liikkuvien rutiiniratsiassa. Olisi siis vähintään vaadittu BC1E tai BECE. Korttinsa sai pitää, tosin sekään ei ollut päivänselvyys. Lisäksi tuli päiväsakot ja rajoite, että korttiluokkaa ei voinut vuoteen korottaa. Oli sitten kurssilla, kun vuosi oli tullut täyteen. Luulenpa siis, että vastaava koskee A-kirjaimiakin. Jos jää kiinni pikku-A:lla ja isolla pyörällä, se pikku-A kasvaa isommaksi vuotta myöhemmin kuin piti.
Eli jos nyt kiinni jää, niin tilanteesta ja mahd ylinopeudesta tms riippuen:
- Sakot ilman muuta kortitta ajosta
- Jos on muutakin moitittavaa, esim ylinopeus, voi se liian pienikin kortti lähteä
- Automaattinen korttiluokan korotus lykkääntyy vuodella
Sitten vielä on luku sinänsä, jos on aiheuttanut jonkinlaista tuhoa.
Näinhän se tietysti menee silloinkin, jos 17v. Lähtee isän autolla ajelemaan ja jää kiinni. Eipä siinä mopo tai kevarikortti auta. B-kortti lykkääntyy vuodella.
En siis suosittele kokeilemaan onneansa. Vaikka ennen A-kortin saikin lahjaksi, on mielestäni yksi aiheellisempia päätöksiä tuo, että moottoripyörää ei ihan samalla kortilla saa ajaa kuin Micraa.Nykyään kun pyörät ovat vähän eri maata kuin joku 180cc Jawa.
Ja pieni OT siltä varalta, että joku haluaa asiaa epäillä, niin tosiaan kevytkuorma-autolla, esim. Ducato, Sprinter, ei saa jarrullista kärryä vedellä, jos on bec tai bc kortti.
FZS600 Fazer '02
Näinhän tämä näyttää olevan, tätäkin palstaa lukiessa tulee väkisinkin mieleen että joukko motoristeista on joko laeista vähät välittäviä tai ainakin hyvin vapaasti lakeja tulkitsevia. Eihän siinä mitään, kukin taaplaa tyylillään ja vastaa seurauksista. Mutta kun näitä mielipiteitä lukevat monet myös harrastuksen ulkopuolelta niin minkälainen kuva näille ulkopuolisille harrastajista tulee? No, ainakin minulle monissa keskusteluissa on tullut sellainen käsitys että ns. yleinen mielipide ei ole kovin positiivinen. Tästähän seuraa sitten yhteiskunnan toimesta kaikenlaista kivaa kuten nyt tulossa oleva katsastuspakko joka ainakin meillä on selvästi moottoripyöräilijöitten itse tilaama toimenpide, kun vapautta on ollut sitä on käytetty väärin. No kohta sitä rakentamisen vapautta ei ole ja hyvä niin. Samaa sarjaa on ajokorttiuudistus.
Eikä siinäkään mitään, tulkoon vain. Kalusto on aina katsastuskunnossa ja kuskin kunto sekä paperit niin kuin pitää ollakin. Ainoa mikä tässä nyppii on se että suhteellisen pieni osa harrastajajoukosta, tällaiset aisan yli hyppijät, aiheuttavat kollektiivista harmia asiansa hyvin hoitaville. Mutta näinhän se on ollut jo aikojen alusta, ainakin sotaväen käyneet ymmärtävät, muutamasta urvelosta kärsii koko joukko.
^Ja kaikki säännöt mukisematta nielevistä koomalampaista kärsii koko maa.
Terveisin: Matkailu avartaa.
Superbike #7
Säännöt eivät ole noudattamista varten eivätkä ihmiset ole sääntöjen noudattamista varten.
Säännöt ovat sellaisia tilanteita varten, joissa jonkin asian ratkaisemiseksi tai toimintatavan ennakoimiseksi halutaan kansalaisten enemmistön päätöksellä sopia jotain.
Viimeisen 25 vuoden aikana tässä maassa ei ole tehty yhtään tällaista sopimusta tai määräystä eikä kaikesta päätellen tulla tekemään jatkossakaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Minä en suinkaan puhunut itsestäni, vaan äänestäjistä. Eikö sinullakaan tullut mieleen yhtään lakia tai määräystä, joka olisi tehty äänestäjien toivomuksesta kansalaisten enemmistön tahdon mukaisesti? Muut motiivit kun ovat hiukan perustuslain hengen vastaisia. Yritä vain etsiskellä - pitäisi kai edes yksi löytyä noiden muutaman tuhannen joukosta?
Eli selvyyden vuoksi: Kansalaisten valitsemilla kansan edustajilla on ainoastaan yksi tehtävä: edustaa äänestäjiään ja tehdä lakeja sen mukaan. Kai joku on edes noin toiminut?
Viimeksi muokannut: vetomies; 04.07.2013 klo 09:36.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No jos prätkä poliisi pysäyttää ja epäilee jotain. Niin se yleensä testaa, koska on niin isoriski jäädä kiinni.......
En lukenut kaikkia postauksiasi, mutta miksi pitää ajaa. Siis jos kortti ei riitä. Itse suosittelisin että odotat kylmän viileesti vain että se kortti luokka kasvaa. Tää on sama mopon kanssa, miksi virittää sitä vuoden ajan ja ajaa riskillä. Kun jos on rahaa, niin vuoden päästä pääsee ajaa piikkikortin. No sielläkin sitten viritetään......
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Juu, matkailu avartaa.
Eikös kaikki säänöt ole varmaankin tehty sitä varten että johonkin se raja on vedettävä. Ei joka jannulle voi omia lakeja kirjoittaa tai tehdä eikä niitä voi ruveta jatkuvasti ja joka hupsista tilanteen jälkeen säveltämään uusiksi? Joillain meillä kanssaeläjistä se oma kontrolli kun ei vaan yksin kertaisesti toimi. Juuri siksi niitä sääntöjä ja lakeja tarvitaan. Suurin osa niistä on ihan meidän omaksi parhaaksi.
Paljon on maita joissa niille säännöksille ja laille viitataan kintaalla, sävellellään vähän miten sattuu, ja sen lopputuloksen tosiaan huomaa.
Minun mielestä nämä ajokortti säännöt on tehty niitä varten kun nykyään ihmisillä ei oikein oma terve maalaisjärki enää toimi. Eletään liiaksi siinä omassa pikku kuplassa ja se mualiman napakin on tökätty siihen mopon tankkiin.
Toki tuossa ajokortti uudistuksessa taitaa myös olla yksi suuri syy tämä autokoulujen lobbaus? M-pyöräily on lisääntynyt parissa kymmenessä vuodessa paljon, eli oikein hyvä rahastus keino.
Itse olen pärjännyt oikein hyvin sillä "lahjaksi" saadulla A:lla ja sillä maalaisjärjellä.
Hattu kourassa aina v...tutuksen kanssa hyväksynyt sen rikos ja rangaistus periaatteen. Oma moka.
Murjaanien kuningas!
Pikkasen muokkasin tuota sinun kommenttia....Tämä on ollut mielessä silloin kun ne on näitä muuttanut ja nytkin kun muutettiin ajokortti luokkia. Niin sehän oli että halutaan sitä kokemusta ennen kuin saa isomman luokan. Näissä asioissa on tääs vähän huono marista enään, itse kun tein ajohommia, niin siinä tuli ajatus monta kertaa että olisipa tuo ajokortti pikkasen tiukempi. Sitäkin kun ajatelli, niin itse ajoin kortin ammattikoulussa, koulutus pikkasen pidempää, kyllä tuonne jotain jäi pää koppaan.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Lakia noudattavasta kansalaisesta tulee koomalammas jos se yhtään kyseenalaistamatta nielee jokaisen uuden säännöksen. Suomi on ollut joskus ihan mukava paikka asua, mutta nykyisellään kieltoja ja rajoituksia pukkaa sellaista tahtia, että alkaa vähemmästäkin kiristää vanne päätä. Kaikki mikä on a) kivaa b) edes etäisesti sisältää pienen loukkaantumisriskin, kielletään pikkuhiljaa.
Superbike #7
Tuossa ylhäällä kai on just luettavissa se suurin syy miksi näitä kortti uudistuksia?
Kyllä se ikä opettaa ja luonto korjaa omansa.
Murjaanien kuningas!
Sitten kun halutaan kapinoida "järjestelmää" vastaan ajetaan kuristamattomalla mopolla ja kirotaan netissä paskaa valtiota niin sillähän ne asiat muuttuu. Itse en koe, että mitään mitä olen elämäni aikana harrastanut / tehnyt olisi esim. lakien kanssa rajoitettu niin, että se olisi sen harrastamiseen mitään vaikuttanut.
Pyörätön
Tämä lienee väärä paikka alkaa keskustelemaan siitä millä tavoin pyrin vaikuttamaan yhteiskuntaan. Pakko kuitenkin sanoa, että melko kypsää tekstiä tuo sun vastauksen alkuosa.
Meikäläisellä yhtenä osatekijänä moottoripyöräilyn siirtymisessä radalle oli naurettavat nopeusrajoitukset ja kolmen sekunnin itsensä viihdyttämisestä jaettavat poskettomat rangaistukset.
Superbike #7
No aluksi jotakin perustetta sille mitä tässä kirjoitan: Ajo-oikeutta tiellä ja seurauksia ajo-oikeudetta ajosta säätelee Rikoslaki 23:10 ja Ajokorttilaki 1 ja 6 luku.
Tekona kuvailemasi tilanne olisi ehdottomasti RL 23:10 mukainen ajo-oikeudetta ajo, josta seuraamuksena paikanpäällä rangaistusvaatimus. Ajokorttilaki 64§ kuitenkin todetaan seuraavaa "poliisin ON MÄÄRÄTTÄVÄ ajo-oikeuden haltija ajokieltoon" ---> 4 momentti: "jos hän on syyllistynyt rikoslain 23 luvun 10 §:ssä tarkoitettuun kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta; tai"
Mutta se, määrätäänkö sinut paikanpäällä "väliaikaiseen ajokieltoon" Ajokorttilaki 70 § mukaan, riippuu paikanpäällä olevasta poliisimiehestä, koska laki antaa hänelle valinnan mahdollisuuden. Ajokorttilaki 70 § ja 1 momentin 4. kohta sanoo:
Poliisimies VOI määrätä ajo-oikeuden haltijan väliaikaiseen ajokieltoon ja ottaa ajokortin tai, jos ajokorttia ei ole vielä luovutettu, kuljettajantutkintotodistuksen haltuunsa:
3) "jos on todennäköistä, että edellytykset ajokiellon määräämiselle tämän lain 64 §:n 2 momentin 3–5 kohdan tai 65 §:n nojalla ovat olemassa;"
Tiivistettynä: Paikanpäällä tulee rangaistusvaatimus, sekä mahdollisesti väliaikainen ajokielto ja kortti pois. Jos sinua ei määrätä paikanpäällä ajokieltoon, määrätään sinut myöhemmin ajokieltoon kotipaikkasi ajokorttiasioita käsittelevän poliisin toimesta. On kuitenkin mahdollista, että selviät varoituksella ( Ajokorttilaki 73§ ), mutta se on taas ajokortteja käsittelevän poliisin harkinnassa.
Täällä aikaisemmin puhuttu ajokorttiluokan ylitys tarkoittaa sitä, että tekona on edelleen RL 23:10 ajo-oikeudetta ajo, mutta mikäli niin sanotusti vain ylität oman ajokorttiluokkasi, vaikuttaa se paikanpäällä annettavien päiväsakkojen määrään (kyseessä voisi olla juuri --> ajat 40 Kw pyörää max 35 Kw oikeuttavalla kortilla). Muuten seuraukset ovat samat.
Joku mainitsi myös ehdollisen ajokiellon ( Ajokorttilaki 67 § ), se valitettavasti vaatii käräjäoikeuden päätöksen, eikä paikanpäällä rangaistusvaatimuksella hoidettu asia koskaan mene käräjäoikeuden käsiteltäväksi, mikäli et sitä sinne välttämättä halua viedä. Ennemmin kuitenkin keskustelisin ajokiellosta, ajokorttiviranomaisen kanssa.
PS: Anteeksi jo etukäteen kirotusvirheet, en jaksa oikolukea!
BMW F650 GS Dakar
Yamaha Tenere 700
KTM 1090R
KTM 990 Adventure
Honda CBR 954rr
Honda CBR 1100xx
Honda CBR 600F
KTM EXC 250cc
Aprilia RS 125cc
Ajat autolla ilman korttia. Linnaan.
Ajat moottoripyörällä ilman korttia. Itse ajatteleva henkilö. Säännöt hinteille.
Ihme itkemistä. Tehkää mitä haluatte mutta turha nillittää seurauksista![]()
1300cc Suzuki
Ei taida olla Suomen poliittinen järjestelmä tuttu? Puolueeseen kuuluva edustaja ei saa äänestää äänestäjien, eikä edes oman tahtonsa mukaan, vaan äänestyksessä noudatetaan ns puoluekuria.
Puoluekurin mukaisesta äänestämiskäyttäytymisestä tulee päättää tietyllä porukalla kabineteissa suljettujen ovien takana, jotteivat populistit pääse sekaan hämmentämään (sanatarkka lainaus erään Suomessa toimivan ruotsalaisen ministerin lausunnosta).
Näin ollen ainoa teoreettinen vaihtoehto olisi perustaa oma, yhden miehen puolue. Tämä vaihtoehto on torpattu siten, että vaaleissa kaikille ryhmittymille on asetettu äänikynnys; ts yksittäinen ehdokas ei välttämättä pääsisi läpi, vaikka hän saisi enemmän ääniä kuin kukaan muu Suomessa.
Suurin este on tietysti oma havaintoni, eli että jos hämmentää paskaa, kädet sotkeutuvat paskaan. Siksipä hämmennän vain omia keitoksiani.
Voihan toki puolueeseen kuuluvana äänestää mitä tahansa, sitä saattaa vaan joutua erotetuksi puolueen eduskuntaryhmästä tai jäsenyydestä mutta eihän se työtä estä. Ei ole pakko totella ruotsalaisia ministereitä jos ei taho ;)
Sinulla kun on tuota ylitsepursuavaa intoa taistella asian puolesta niin politiikka on siihen loistava laji, täällä hämmentämällä vaan tuppaa saada vähän pellenleimaa hyviinkin esilletuonteihin
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Asiasta toisteen;
suoritin viime vuonna pikku A-kortin. Olin silloin 20 v. Pystynköhä käydä suorittamassa käsittelykokeen 21.v, jotta saisin ajaa täysitehoista?
Jatkokysymys; mutta saan varmaan kuitenkin ajaa täysitehoista viimeistään siinä vaiheessa kun minulla on ollut kortti kaksi vuotta? Eikö se sellain jotenkin mennyt ennen?
Honda CBR 1000xx '06
Honda CBR 600F '00
No tuosta pienen eturyhmän ideologisesta päätöksenteosta voi olla montaa mieltä, ja niinhän se kuuluukin olla.
Mutta ollaan varmaan samaa mieltä että täällä pohjoismaissa on melko lailla saman kaltainen lainsäädäntö ja kaikilla mittareilla mitattuna nämä on maailman parhaita paikkoja elää ja asua. Siis ihan kaikilla, ellei sitten ihan itse halua hypätä tästä järjestelmästä kaikkia lakeja, sääntöjä ja asetuksia kapinahengellä uhmaten pihalle?
Mitä nyt tietenkin toi talvi-ilmasto asettaa näillä leveys asteilla omat haasteensa ja nostaa mm. asumiskuluja.
Murjaanien kuningas!
Hyvin sanottu!
Mutta koska omakohtaisia kokemuksia aiheeseen on, niin ajattelinpa ne nyt tähän jakaa.
Itse ajoin A-kortin 18-vuotiaana, B- ja C-kortin lomassa. Täten olin oikeutettu saamaan iso-A -kortin kaksi vuotta A-kortin saamisen kuluttua. Ensimmäisen pyöräni ostin 19-vuotiaana keväällä, jolloin syksyllä olin vasta oikeuttu täystehoiseen (A-kortti kaksi vuotta). Mikä on ihan naurettavaa, koska ei ne vuodet sitä ajokokemusta kasvata, vaan ne kilometrit.
R6R:rääni en kuristanut, koska ajattelin yhden kesän ajelevan fiksusti ja järki päässä. Keskikesästä paukutin kuitenkin 80km/h alueella maijaa vastaan 116km/h lukemilla, sillä luulin tuttua tietä ajaessani olevani vielä 100km/h alueella. Nopeusrajoitus oli kuitenkin muuttunut, enkä ajatuksissani seurannut tutun tieosuuden rajoituksia silmä kovana. Näistä seikoista johtuen pysähdyin poliisimaijan niin käskyttäessä.
Tilanne siis se, että olin ajanut 36km/h yli rajoituksen, mulla ei ollut täystehoiseen jammuuni oikeuttavaa korttia, keli oli aurinkoinen ja selkeä, sekä tieosuuden liikenne rauhallista.
Sain pari satkua sakkoa ja poliisi toivotteli rauhallisia kilometrejä.
Maksoin sakot, eikä rikkeestä tai mistään oikeudetta ajamisista mitään ikinä kuulunut.
Yhden kesän jaksoin kusiaisella ajella ja seuraavana keväänä vaihtui R6R 07-Rykköseen, jonka kanssa kytän kohdattuani, en edes jäänyt ottamaan sakkoja, vaan väänsin kahvasta vain lisää lutua.
Tarinani pointtina on se, että todennäköisyys, että nykyisellä poliisien määrällä jää kiinni pikku-A:n kanssa isoilla tehoilla ajaessa on mielestäni aika pieni. Varsinkin, jos ajaa ja käyttäytyy fiksusti, kuten minä, joka reilusti pysähdyin ja asiallisesti otin sakot vastaan ekalla kerralla.
Sitten on se kolikon kääntöpuolikin, tehokkaalla moottoripyörällä poliisisedän auto on aika helppo vastus jättää taakse.
Toisaalta taas on hyvä muistaa, että meitä on tässä maailmassa moneen junaan ja kaikkien maalaisjärki ja ajotaidot ei ihan riitä heti siihen täystehoiseen. Itsellä se riitti. Jokainen tekee päätöksen itse, mutta sanoisin että antaa palaa vaan. Ei se kortti sitä prätkää aja, vaan se ihminen.
Mitä varten suotta ajella edes sitä korttia? Antaa palaa vaan kun ei siitä kiinni jää tai jos meinaa jäädä, niin hanaa vaan... OMFG!
<p>2002-2014</p>