Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Onhan ajo-oikeuden takeena tietysti hyvä olla muutakin kuin korkea ikä ja tahraton "CV".
Hauskaahan sen pitäisi olla ja naurattaa..... kun eräänä päivänä jokin asia muuttuu
"rikolliseksi" ellei..... noin käytännön tasolla, käy kartuttamassa jonkun "eturyhmän" kassaa.
Onhan se nyt aikuisten oikeesti ihan perverssiä, että vanha mummokin, ikinä muulla
kaksipyöräisellä kun lenksulla naistenfillarilla ajaneena, mutta "vanhan kortin" omaavana,
ottaa vaan ja lähtee kaksipyöräisellä "Bussilla" kirkolle..... helemat paukkuen.....
ja homma on ihan jees.
Tiettyhän lainsäädännön kehittämisen ja muutosten tulee olla "pitkäjänteistä puuhaa".....
ja näiden vanhakorttilaisten osaltakin luonto hoitaa asiat ajallaan linjaan.....
mutta aika helvetin kauan tuota "epätasa-arvon aikaa" taas tässäkin asiassa kestää.
Toisaalta..... On myös ihan hauskaa viihdettä seurata miten "yhdistelmähommissa"
tuo "pikku E" on yleisellä tasolla parantanut liikenteen turvallisuutta..... Juu, ihan yleisimpien ja kaikkein
hirveimpien hasardihommien osalta.... eli kevät, pikkumuuli ja kuormat jotka ylittävät
kaikki mielikuvituksen rajat.
Kyllähän vetomies tuolla, vaikka omaan tuttuun tapaansa tökäisten, tuo esiin sen karmivan
todellisuuden joka ohjaa lainsäädäntötyötä liian suurella painolla.
Välillä tulee muuten mieleen, että jos naivius olisi rikollista......
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Höpsis. Ajoneuvoluokilla on omat perusteensa. Toki jokaisella on oikeus olla niistä omaa mieltänsä, mutta noin ne on säädetty perustuslaissa määritellyn päätöksentekokoneistomme toimesta, jossa joku kuvittelee jopa olevan jokusen demokraattiseen yhteiskuntarakenteeseen viittavan piirteen. Kaikkia ei vaan voi miellyttää. Jos tuntee vahvasti, kannattanee ryhtyä lobbaamistyöhön, hakeutua politiikkaan, etujärjestöihin ja pyrkiä vaikuttamaan sääntöjen järkevöittämiseen sitä kautta.
Anarkia ja kansalaistottelemattomuus ovat tietty omia taiteenlajejaan, mutta niitä harjoittaessa kannattaa varautua siihen, että välillä tulee palautetta yhteiskunnan väkivaltakoneistolta.![]()
<p>2002-2014</p>
Aika kauas heilahti nyt noista "vanhat / uudet autokortit" vs uudet mopokortit......
ja nykyiseen "pikkueehen" liittyvät vastaavat.... sanoisiko loogisuudet.
Toisaalta..... ehkä en ihan into piukeena päästäisi "oikeaa lääkäriä" ropaamaan sisuksiani
suhteellisesti yhtä kepeällä vaatimustasolla kuin erilaisten ajokorttien suorittamisen
vaatimustaso on suhteessa.... kun verrataan pakollisia ajotunteja/käsittelykoetta esim.
Jos raskas liikenne jätetään pois laskuista, eipä tuon teoriatietämyksen.... eli
liikennesääntöjen ja käyttäytymisen tuntemus kai kovin eritasoinen voi olla ?
Eritasoisissa mopokorteissa taas käsittelytaidot / liikenteessä selviytyminen ei
kummoiselle tasolle kohoa pelkillä "lakisääteisillä", vaikka kaikki nykyjärjestelmän mukaiset
pakolliset "lajikohtaiset" temput saa hyväksytysti tehtyä.
En toki väitä, että siitä haittaa olisi, hyödystä ja valmiuksien kasvamisesta sinällään voi kyllä
keskustella pitempäänkin...... ja miksi ?
Ihan siksi, että aiheeseen liittyy merkittävissä määrin ja pääsääntöisesti myös "vapaaehtoista"
harjoittelua..... joka.... aivan.... Ei ole ollenkaan asioita joita ei ole, tai olisi olemassa
ilman nykyistä korttirumbaa.
Eli hiukka taas sitä aihepiirissä olematonta suhteellisuudentajua.... pliis.
No... eihän tässä mitään uutta.... liikenteeseen liittyen muutenkaan.
Aurinko paistaa taas ja... tuolla ajellessa ei monen viljelemän logiikan mukaan näe vaikka kuinka tuijottaa.
Mitenkä tuon muuten selittää.... vaikka kuinka tuijottaa perää, meinaa silti vähän väliä törmätä perään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mutta tähän tilanteeseen on tultu vain itse aiheutettuna. Siis ei kaikki mutta osa, no no aina voi ajatella noinkin.
Kyllä se on tullut sen takia kun jengi ei holdaa, niihän ne kehitti sen ammattiajokortin raskaalle liikenteelle, no voihan sitäkin ajatella että on ihan turha juttu. Kokemattomuus jne nosti sen asialle, sama on tuo ajokortin hinnan nousu, kun nostettiin tunti määrää, niin nousee hintakin........
Sama on 2-pyöräisten katsastus, toiset sanoo että turhaa ja toiset väittää että on oikeassa asiassa. Mutta ihmettelen suuresti miten tää asia ei toimi silti täällä, jenkeissä 16-vuotiaana 22 kysymyksen jälkeen prätkä kortti taskuun ja vaikka husabusa alle. Ei se sielläkään välttämättä toimi, mutta luulisi että sielläkin valtio olisi vähän muuttanut ajokortti asioita.
http://www.youtube.com/watch?v=SzjuCZWsq3k
Viimeksi muokannut: Husky510; 23.07.2013 klo 17:32.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Miten valelääkärit liiittyvät aiheeseen? Et ole tainnut huomata, että Suomessa on jo nyt valtavasti valelääkäreitä: osa on suorittanut tutkintonsa ulkomailla. Asia ei aiheuta minulle ongelmia koska en käy lääkärissä ja vaikka kävisin, taito ratkaisee eikä tutkinnosta maksettujen suojelurahojen määrä.
Mitä taas ajotaitoon tulee, niin sen suhteen minua ei kiinnosta pätkääkään, miten se on hankittu - riittää, että taito on ja se on jonkinlaisella testillä mitettu.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mun mielestä on ihan kiva että tuolla on sen verran "koomalampaita" liikenteessä, että kun lähden töistä kotiin, voin luottaa siihen ettei joku pikku anarkisti jani-petteri ei aja heti ensimmäisessä risteyksessä kolmeasataa mun päälle ihan vaan siksi että on perseestä pysähtyä esim. punaisiin valoihin.
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
Lääkärintutkinto antaa luvan tehdä jotain, ajotutkinto jotain muuta
Palataan taas tähän samaan jauhamiseen kuin tuolla pakenemiskeskustelussa, milloin on moraalisesti oikein olla välittämättä laista, vaan katsoa vaan oman hanurinsa perään? Pakenemisessa raja oli siinä, että sitä motoristiparkaa ei saa jättää kitumaan, muuten saa tehdä mitään haluttaa. Tässäkö ihan sama, niin kauan kuin se motoristi vaan pikkasen vaarantaa itseään, saa toimia miten haluaa, mutta auta armias jos joku ulkopuolinen uhkaa sen terveyttä, henkeä, tai omaisuutta, niin rangaistukset ovat aivan liian pienet?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ainakin omalla kohdalla ikä on tuonut aavistuksen järkeä päähän etten aja enää liikenteessä samaan malliin mitä alle parikymppisenä. Onneksi ei ollut silloin tehokasta kyykkypyörää alla, tuskin olisin enää hengissäkään.
Ettei ne ikä/teho-rajoitukset kortteihin ole imho ihan tuulesta temmottuja.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Asia selvä. Oletko tietoinen, että lakeja säätää ihan ihmiset? Esim. kieltolaki, sharia-laki, tähtisädetikut ovat kiellettyjä alle 18-vuotiailta Suomessa, mutta haulikolla saa ampua 15-vuotias. Kaljaa ei saa myydä ennen klo yhdeksää aamuisin... Entäs, oletko kävellyt punaisia päin ja paennut rikospaikalta?
Urpåt eivät ymmärrä, että lait ovat säädetty päämäärien vuoksi. Rangaistukset siksi, että lait toimisivat. Lait eivät ole olemassa vain siksi, että ne ovat. Keskustelun laeista tulisi aina käsitellä, että palvelevatko lait haluttuja päämääriä.
Lääkärien suhteen sanoisin, että lainsäädäntö on mielekkäämpi sen suhteen, että lääkäreillä on tarvittava pätevyys ammatinsa harjoittamiseen (päämäärä). Nykyiset ajokorttilait sen sijaan eivät aina palvele optimaalisesti sitä päämäärää, jonka vetomies jo mainitsi, eli että kuljettaja hallitsee ja osaa liikennesäännöt sekä osaa ajaa. Kolme tuusaa siitä, että saa ajaa autoa on paljon. MP:tä saa ajaa kuka tahansa 70-luvulla A-kortin hankkinut. 15-vuotias saa ajaa talon kokoista traktoria liikenteessä, sekä kuurosokea martta saa ajaa corollaansa huoletta Kälviässä ja sen ulkopuolella.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Ei kyllä pitäisi näihin osallistua, vaan kun sormet jne.
Aloitetaan nyt sitten vähemmän asian vierestä:
1.Kuljettaja hallitsee ja osaa liikennesäänöt ja osaa (teknisesti) ajaa. Mitä vielä puuttuu? Halu noudattaa sääntöjä!?
2.Kolme tuusaa siitä että saa ajaa autoa. Pitää olla varsin kädetön tai asennevammainen (&tyhmäkin) jos ryssii ajokokeen 3-4 kertaa. Ei siihen muuten noin paljon kulu.
3.Lahja A-kortti ei ole nykyasetusten mukainen vaan kun saavutettua etua ei (pääsääntöisesti) menetetä.
4.15 v. ja T-kortti, menee vähän tuon edellisen kanssa samaan, voi lapset auttaa vanhempiaan viljelystöissä näin kun on sesonki meneillään.
5. Kälviällä, ja samalla tavalla koko Tasavallan alueella, Martta saa 1 ryhmän kortin kun näkee toisella silmällä 0.7 tarkkuuden verran. B-kortin haltija saa siis olla kuuro ja puolisokea. A-kortti kuuluu samaan ryhmään, valitettavasti. Täällä meillä on onneksi myös suht toimiva joukkoliikenne niin Marjatta pääsee halutessaan myös ammattikuljettajan? kyydillä asioille.
6.Sitten uudelleen (olen osallistunut jo aikaisemminkin tähän ketjuun) tähän alkuperäiseen ajatuksen verran.
Jokaiseen 'peliin', lajista riippumatta, tuntuu osallistuvan henkilöitä joille säännöt ovat olemassa siksi että on jotakin mitä kiertää.
Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
Tauko 16/17.
Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
Ihan ok 2018 ja 2019.
Sun pitää jo ammattisi puolesta puolustaa ajokorttilakia, mutta näetkö asian oikeasti noin mustavalkoisena? Jos kyseenalaistaa olemassa olevan lainsäädännön, on automaattisesti harrastaja, joka harrastaa vain ja ainoastaan kiertääkseen sääntöjä?
Liikenneturvallisuuden kanssa esim. uudistuneella ajokorttilainsäädännöllä ei ole mitään tekemistä vaan lähinnä se kuulostaa rahastukselta ja byrokraattiselta aivopierulta. Jos olisit saanut päättää uudistuksesta, olisit varmaan itsekin asettanut rajat ja vaatimukset hieman toisin?
Superbike #7
No en nyt näkisi tarvetta kärjistellä asiaa noin paljon.
Mutta imo päästäisin mielummin 19-vuotiaan vaikkapa harrastuksekseen ratamoottoripyöräilyä ajavan nuorukaisen pikku-A:n kanssa liikenteeseen isolla pyörällä, kuin 68-vuotiaan martan, jolla ei ole ehkä sitä käsitystä siitä mihin on ryhtymässä.
Ei mene ihan tasan nallekarkit, mutta eihän ne koskaan mene.
Eikäkönsiis, sitä että nykyisen korttisäännön nimeen vannovien mukaan tuon vanhan A:n haltijat
ovat lähtökohtaisesti epäkelpoja kuljettamaan mitään moottoripyörää.
Heillä on siis ikäänkuin "lupa tappaa".... itsensä ja viedä muitakin mukanaan.
Sinänsä hauskaa (kaikessa karmeudessaan) että tahtoo varmaan Darwinin huomaan heittäytyneillä
nykyisin suurimmalla osalla olla tuo autuaaksi tekevä moottoripyöräkortti kuitenkin taskussa.
No, eihän siinä mitään, pientähän tuo on sen rinnalla, että vasarasalista naputetaan ulos
penalteja lausumilla joissa sinut todetaan syylliseksi konkreettisesti fiktiiviseen rikokseen.
Hommahan olisi ihan ok, jos vaan todetaan että niin ja niin paljon esim. ylinopeutta.... ja
tuon verran siitä rapsahtaa mitä sitten rapsahtaakaan.
Tuo on vähän sama kuin siellä naphautethaisiin pöythään, että täti onkin setä, ja tätinä olemisesta
tulee petostuomio![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tässä taas ihan fiktiivinen rikos ja kundi liputettu ulos. Ei vaan näy puolestapuhujia?
P.S. Onkohan tuota vielä provosoitu, kun useita kymmeniä kilometrejä on noin ajellut? Ollut vaan sen verran fiksu, ettei ole provosoinnista huolimatta lastannut lisää...
Viimeksi muokannut: ts18056; 24.07.2013 klo 23:48.
Tämä kaverihan on vaan vähän aikaansa edellä! Tuon painoiset rekat ovat ihan laillisia muutaman kuukauden päästä. Ihan vaan laki muutoksella saadan tämän päivän vaaratekijä muutettua vaarattomaksi!
isommat-rekat-liikenteeseen-lokakuussa
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Nii-i, se laki on jännä juttu. Aamupäivällä auringonpaisteessa on talvinopeusrajoitus ja iltapäivällä räntäsateessa on kesänopeusrajoitus, aikanaan illalla ei saanut laillisesti pukata kikkelillä tyttöystävää mutta aamulla sai kun oli mailit siihen tulleet täyteen.
Johonkin ne rajat vaan on vedettävä ja jos niitä ei noudata niin joku rangaistus siitä on paikallaan, niin Suomessa kun yleensä muuallakin sivistysvaltioissa - toki venäjän/balttienkin (edellinen) malli on kiva että paikanpäällä vilauttamalla ja rahaa siirtämällä pääsee liki mistä tahansa etenemään ikäänkuin syyttömänä.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kun vielä hieman paneudut aiheeseen niin huomaat että kokonaispainoja ollaan lakimuutoksella nostamassa mutta akselipainoja ei. Ymmärrät varmaan mitä se tarkoittaa.
Muuten olen sitä mieltä että 76tn kokonaispaino, poikkeusluvalla 100tn, on järjettömintä mitä arvoisa liikenneministerimme alulle saattanut. EK:n ja metsäyhtiöiden lobbaus on siis ollut tuloksekasta. Jokainen varmaankin ymmärtää mitä ko. kokonaispainot tekevät jo nyt huonossa kunnossa oleville tierungoille. Kaiken päälle, tuollainen massa tarvitsee pysähtyäkseen nopeudesta 89km/t noin puoli kilometriä. Ehkä hieman liioittelin mutta kuitenkin.
Ääh... Kyllä ne kuskit tietää ja osaa! Ne huoltaa itte pyö... eiku autonsa ja hallitsee tuon tilanteessa kuin tilanteessa. Kun ei vaan olis kaikenlaisia typeriä määräyksiä rajoittamassa nop... eiku kuormia vehkeissä jotka on suunniteltu paljon, paljon suuremmille kuormille. Tää nyt on tällaista kukkahattujen vässytystä.![]()
<p>2002-2014</p>