www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Kerrankin päässyt jonkun toisen videoon. Kohdasta 1.36 eteenpäin näyn vähän aikaa..Täytyy kyllä palkata joku kuvaamaan ajoa tai sitten osallistua jollekkin kurssille jossa niin tehdään. Varmasti aika opettavaa!
Niin ja kiitokset kaikille lauantaina keskiryhmässä pyöränsä kaataneille. Sunnuntaina sai sitten jo ajella ihan kokonaisia settejä![]()
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Jaahas muut olleet ahkeria videon lataajia, joten sain itsekin kakspätkää aikaiseksi.
Tämä ensimmäinen on sunnuntain klo 15 setiltä, setin jälkeen Bandit-R kävi kyselemässä miltä ajo näytti. Sä
olet kait tuo tuossa 7 min kohdalta eteenpäin?
http://youtu.be/FH35WRqnBcE
Toisessa tyrkkäsin itteni possujunaan Vuorelan ja Heipan perään, tässä ajettiin 1:46,69.
http://www.youtube.com/watch?v=u7aiR-h5qmU
Olipas hieno rata ja aivan mahtavat ilmat!
Noh, oonpas ollu varsinainen linssilude
Kiitos, tätä onkin hauskaa katella
Hienoo nähdä miltä se oma räpellys näyttää
Racechronost ku katoin, niin olisin eka kierrosken vetässy 2:15.5
Tämän jälkeen vedettykin vaan yks kierros (mun chronon mukaan) aikaan 8:50.8
Päivän parhaaks tuli sitten, seuraavas setis, kellotetuks 2:10.8
Ja iso kiitos kaikille päivälle osallistuneille, ootte te kaikki aivan ihania, varsin mallikkaasti sujui molemmat päivät
Erityisen iso kiitos, niille jotka täytti tyhjät aukot liputus vuorois![]()
![]()
![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Hyvin huomaa milloin mun 4 kierroksen rengas antautuuEi oikeen loppuunajettu medium seos toimi tuolla radalla. Pidon loppuminen oli totaalinen ja tuli nopeasti. Nyt pitää ja heti seuraavaksi ei pidä. Varikolle tulo kierroksella riitti pelkkä kallistaminen 15% luistoon. Mut saipahan hyvällä omallatunnolla heittää sen renkaan roskiin.
Rapa-akka
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
#AdvAuntie
On näissä meille etanoille se hyvä oppi että näkee selkeesti mistä se oma nopeus eniten puuttuu. On teillä vaan sen verta karskit noi mutkien läpiajovauhdit että niissä sitä riittää opettelemista ens kaudella... Ja sitä seuraavalla, ja sitä... En tiedä miten on muilla mutta tää on melkein se ainut osa-alue minkä ratkaisu löytyy perustekniikoiden jälkeen pelkästään omien korvien välistä. Tämä kausi kertoi karun totuuden siitä ettei se ainakaan moposta ole kiinni
![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Itse luulin käyttäväni yläkroppaa ajaessani, paskanmarjat...
Tää onkin hankala laji ja nämä videot kertoo kyl totuuden kun kuvissa ei tiedä onko jo apex ohitettuna.
Ens kesänä treenataa sit ajoasentoo urakalla
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Kiitos videosta. Jotain tarttis keksiä tohon pääsuoran jälkeiseen vasuriin ennen ettei tarttis tommosta jonoa kerätä perään1:45.8 tuossa setissä pääsi noista virheistä huolimatta.
GuessWho: Tuosta jotain ajatusta mitä ne mutkanopeudet oli. Mutkanopeudet ei kuitenkaan ole se juttu millä kierrosaikoja saisi aikaiseksi, mutta siinä nyt tuskin on kellekkään enää mitään uutta.
![]()
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Juu, allekirjoitan tuonkin. Lähinnä se avaa pohdinnan (jälleen kerran) siitä ketjureaktiosta missä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos mutkanopeutta saa nostettua, saa avaukseenkin enemmän "dynamiikkaa" eikä ruoskakaasulle ole niin isoa tarvetta. Onnistuneet avaukset taas nostavat suoravauhteja ennen jarrutusta melko oleellisesti (alastaron kahvilan mutkan uusiksilaitto nosti suorahuippuja melkein 15 km/h). Mutta tämä kaikki siis edellyttää sitä että perusasiat kuten ajoasento, jarrutustekniikka etc ovat hallussa edes auttavasti. Itse leikkikalusta puhumattakaan.
Esimerkki omalta kohdaltani (jonka tosin olen tainnut jo jossain ketjussa analysoida):
Kemoralla ajoin ekat kaksi settiä keskiryhmässä. Katsomon suoran päähän löysin mieluisan jarrumerkin. Tästä polvi auki, kroppaa hiukan yös, pikku jarru ja pienempä sisään ja eikun mutkaan.
Vaihto nopeaan ryhmään. "Isojen poikien" imussa samaan mutkaan, aloin valmistautua samaan operaatioon vanhasta tottumuksesta ja kas perkele, eihän siinä kukaan mitään polvea avaa, nosta kroppaa saati vaihda, vaan sinne mutkaan mentiin ihan samalla syötöllä millä suoran päähän tultiin, enintään sekunnin murto-osaksi kaasu ylös. Ja hups, 3 sekuntia katos kierrosajasta. Ja kas kummaa jopas tuli kolmonen vastaan sellaisella sykkeellä että meni kaikki mukaopitut rytmitykset tyystin uusiksi. (ensikertalaisena Kemorassa parhaaksi jäi 1.20,7)
Kaikkein suurimmat jälkeenjäämiset nopean ryhmän kanssa ajaessani syntyvät paitsi jarrutuksissa mutta erityisesti avauksissa missä ei tahdo millään päästä perään, ei vaikka tietäisin että alla on 30 heppaa enemmän kuin edelläajavalla.
Korostan että tämä kaikki pohtimiseni on ihan rookietason analysointia ja näillä ei ole välttämättä mitään tekemistä oikean osaamisen kanssa. Vasta eka varsinainen opettelukausi takana ja vauvan askelin katselen ratamaailmaa ja otan vastaan kaiken tiedon mitä on tarjolla.
ps. Vuorela, löytyiskö sulla alastarolta vastaavaa hienoa grafiikkaa ?
Viimeksi muokannut: GuessWho; 28.08.2013 klo 12:27.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
No enpä löydä tuosta juurikaan mitään jota voisin kritisoida. Päin vastoin kuulostaa varsin loogiselta.
Isolta osalta kyseessä on ihan puhdas arkuus ja kokemattomuus kallistaa tarpeeksi paljon, selvästi paremmalla vauhdilla. Renkaan pidon rajan hakeminen on asia jonka kanssa olen paininut pääni osalta ehkä eniten. Sen kun tietää että rajan löytyminen on aika epämielyttävä hetki. Siirto nopeaan ryhmään avasi silmiä sen suhteen että vetoapu antoi kipinän ajatella "jos tuolla pitää niin kai sitten mullakin". Mutta totuus lienee se että silloin ajetaan jo oman mukavuusalueen rajoilla. Toisaalta, sillätavoin saa oikaistua aika paljon ajassa, itsekseen haettujen rajojen löytämiseen verrattuna.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tässä olis vielä yks video lauantain keskiryhmästä takakameralla kuvattuna.
http://www.youtube.com/watch?v=NiXAoyig0QE
Suzuki GSXR1000
Löydän kyllä itseni tuosta yllämainitusta. Tuollaki huomasin, että vika vasuri meni heti paremmin kun lähti kääntään ulkolaidasta eikä valuttanu pikkuhiljaa sisään. Nyt joku tietenki sanoo, että siihen mutkaan oikea linja menee keskeltä. Mutta monesti tulee ikäänkuin varmuuden vuoksi käännettyä sisään mutkaan. Tuohon pitää keskittyä ens kaudella.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Nopeasta ryhmästä muutama video. Eka kerta uudella Botnialla, kuten muillakin. Lauantaina meni takarengas kaljuksi, ennen kuin laitoin kameran pyörään. Sunnuntaina antautui eturengas nopeimman kierroksen jälkeen (1:46,43) ja ennen kuin sain kameran kiinni, mutta tuskinpa pääsen yhtään kovempaa muutenkaan
Lauantai:
http://www.youtube.com/watch?v=pKDvYNfBzB8
http://www.youtube.com/watch?v=Hz4f_Nos6XQ
http://www.youtube.com/watch?v=4lrC3GbrHvg
Sunnuntai:
http://www.youtube.com/watch?v=bTQ2uASIxio
http://www.youtube.com/watch?v=zWg6faQ7oJ4
http://www.youtube.com/watch?v=HY3uw4Re8nU
http://www.youtube.com/watch?v=MwTlXBNeruE
Tomorrow is just your future yesterday.
K1 Gixxeri
Hyvin sä vedätvarsinkin noi avaukset joissa mä jään aina. Itseasiassa tuossa pääsuoran jälkeisessä vasurissa mulla on vauhtia n. 5 kmh enemmän, kun taas vastaavasti sulla on jokaisella nopeella suoralla 10-17kmh vauhtia enemmän. Ja käsittääkseni kierrosaikaan on suurin merkitys juurikin tuolla nopeiden paikkojen nopeudella, joka lähtee sieltä hyvästä avauksesta kuten skuuba asian selvitti. Tässä ajetuissa kierroksissa tuo kolmen nopean kohdan vauhdin kerääminen +10 tekee kierrosaikaan siis n. 0,8 sekuntia! Ja väitän että ero on juurikin avauksessa.
Juu, kun ymmärsi kaksi asiaa tuli ajamisesta aika simppeliä opeteltavaa. 1. ei kaasua ennen mutkan puoliväliä 2. ajolinjan ja jarrutuksen idea on saada mopo oikeaan paikkaan osoittamaan oikeaan suuntaan avausta varten. Siitä sitten vaan mopoa pystympään samalla kaasua availlen. Lisää kohtia vois tietty laittaa ylimääräisen tekemisen minimoinnista, muttei nyt kuulu tähän.
Sitten vaan riittävästi toistoja että noita saisi edes jollain tavalla käytäntöönKierrosaika putoaa sitten kun saa homman sujumaan ja rataa tarkemmin käytettyä.
GuessWho: Alastarosta ei ole oikein mitään asiallista kuvaa, kun ei siellä ole muutamaan vuoteen tullut ajettua kuin kauden avauksessa tai yksikätisenä. Mutta tuolta toisen foorumin ketjusta löytyy paljon vastaavia: http://www.mprata.fi/radalla/3/alastaro-dataa/307/
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Jeps, tuosta pyörän suuntaamisesta on puhuttu wehnänkin kanssa. Toinen "peikko" avauksissa mulle on keuliminen.
Mutta jos laittais mp-tuen alastaron reissulla riskittömän ajon romukoppaan, vaikka asfalttikaatojen vuosipäivän kunniaksi ja kokeilisi ihan oikeesti avata mutkasta poistuttaessa. (viikon päästä tulee kuusi (6) vuotta ekasta ja vikasta kaadosta, joka sekin aiheutui ohittajan kiilaamisesta/osumasta Ahveniston tarun mutkassa)
Jos nyt Vuorelalta kumminkin ensin kysyn vetoapuja?, tarviis saada 1:26,1 aikaa madallettua!
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Sunnuntailta videota keskiryhmästä. Jos joku tunnistaa itsensä paskasen pleksin kautta niin hyvä juttu. https://www.youtube.com/watch?v=bSD06lkvpIE
Ajotaito II:een osallistuneet, kaivattaisiin suoraa ja koristelematonta kommenttia: palautelomake.
1000