kertokaas kokemuksia r 1100 millainen pyörä ajella, vikoja, paljon näillä yleensä ajetaan.. yms...
-K-
Jos tarkoitat mallia R1100R niin sellainen on ollut n. 50.000 km ajan.
Öljyä voit joutua lisäämään 0.5 -1 L per öljynvaihtoväli (10tkm) tai sitten et. Riippuu yksilöstä ja siitä kuinka hysteerisesti vahdit öljysilmää.
Mielestäni vehjettä ei ajamalla rikki saa. Kestää isältä pojanpojalle. Ominasuuksia ovat kolisevat ja jäykähköt vaihteet ja nypytys tasakaasulla (riippuu yksilöstä ja kuun asennosta).
Minun mielestäni vehje on MOOTTORIpyörä eikä mikään kierroksilla vingutettava tehosekoitin. Rispektiä snagarilla tuskin saat, mutta ajonautintoa sitäkin enemmän
![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Mulla on naku R1150R 2002 Fiilikset muutaman tuhannen kilometrin jälkeen:
Plussat
+ Näyttää ja tuntuu oikealta moottoripyörältä
+ Hienosti suunniteltu tekniikka, toimii ja on huollettavissa itsekin.
+ Teho ja ajo-ominaisuudet sopivat hyvin yhteen suomen nopeusrajoitusten kanssa. Mutkatiellä 80kmh tuntuu jo mukavalta, toisaalta motaria ei tarvitse väistää jos sellaista pitää jostain syystä ajella
+ Soveltuu moneen käyttöön
+ 6-pykäläinen sakaravaihteisto pelaa hyvin
+ 20l gasotankki
Miinukset
- eipä tule mieleen. Ehkä voisi olla kevyempikin?
Ominaisuudet
= tasakaasulla jossain 2-3t rpm välillä, pienillä vaihteilla, voi veto vaeltaa. Hyvin säädetyillä kaasareilla ominaisuus lähes katoaa.
= Öljyä pitää lisätä 5t km välein 2,5dl. Hui hui, tämähän maksaa jopa pari euroa, normaali 20w-50 mineraaliöljy riittää.
= keula ei niiaa jarrutuksessa, jonkun mielestä heikentää ohjaustuntumaa, toisen mielestä parantaa.
= moottoriääni ei ole kovin sporttinen, jotain mörinää saa aikaiseksi teiniputkella.
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
Ja vielä yksi kommentti.
Mahtava pyörä myös hiekkateillä.
Ajelin omallani R1150R vuonna 2001 pitkin Suomen hiekkateitä ja Vironkin kalkkikiviteitä vaikka kuinka.
Hanaa vaan niin pyörä hoitaa homman.
Mainio pyörä niin asfaltille, pitkään matkaan vaikka kaksi päällä Eurooppaan ja leikittelyyn Suomen hienoilla hiekkateillä ja mutkaisilla asfalteilla.
Vuonna 2004 vaihdoin kyllä R1100GS pyörään, jolla voi kaahata vieläkin holtittomammin metsäautoteillä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Aikanaan ihastelin 1100 R:n tekniikkaa mutta enn koskaan päässyt sinuiksi ulkomuodon kanssa, joten se jäi kauppaan. Sen sijaan kun R 1150 R tuli niin ostin sen heti jo pelkästään tyylisyistä, niin näytti hyvältä.
mrPete kehui jo 1150 R:n ja miltei kaikki sopii myös käsittääkseni 1100 R:ään paitsi, että siinä on 5-lovinen vaihteisto.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Edelliset herrat puhuvat totta! Itellä ollunna uudesta (01) ja ajettu vasta 60tkm.ja ei mittään vikkaa paitsi harmiton kytkimenkytkin (ei tartannu vaihe päälä) ja maksoi 19e.Heinolla=alkuperänen varaosa!!! On ajettu eurooppaa ja käyty jopa afrikan puolellakin kax päällä ja kotia on tuonu aina. Kympin vällein kun huoltaa niin toimii moitteitta ja perä kyllä kestää tämän painoluokan mopossa täyellä varustuksellakin! Ei oo mikään kortteliohjus mutta jos antaa anteeksi niitä pieniä "ominaisuuksia" niin loistava peli, ite meinaan ajella loppuun asti ja siihen on vielä matkaa!!!! Ps. Mun pyörää huoltaa toi Pekkavee ja hänellä on todella vastaus kysymyksiin, ett sillee.
Boxeriukko
Yhtyn etellisiin puhujiin. Tuohan on oikein "Pertti Peruspyörä". Käy ja kukkuu maailman tappiin. Yksinkertainen ja halpa huoltaa. Ite ajelin tuon pikkuveljellä, R850R:llä ja tykkäsin kovasti. Testasin tuon 1100-versionkin ja itse asiassa tuolloin pidin kasipätkästä enemmän. Tehoero kun on aika pieni mutta moottori kun on tuossa isoveljessä kulmikkaampi ja ainakin koeajamani herkempi vaeltamaan(=surging) verrattuna omaan kasipätkään, jossa tuota ominaisuutta ei esiintynyt ikinä missään olosuhteessa - huollettuna tai huoltamattomana.
Jos noista vielä hyviä puolia hakee, niin kaikille Bemareille hyvänä puolena voi kirjata kunnollisen, auto-tason laturin, joka mahdollistaa hyvinkin vapaan varustelun. Lisävalot, sähköliivit, lämmitettävät penkit ymv. hilavitkuttimet istahtavat pyörään eikä virran loppumisesta ole pelkoa.
<p>2002-2014</p>
...joo, totta on! virta ei lopu kesken. Laitettiin tossa taannoin (v08/11) yx ooppeli duunin pihalla tulilille ja virtaa anto mun R:ä, ei ongelmia kun mopo oli käynnissä ja ooppeliin maa(-) suoraa runkoon ja lähti tulille. Sitkee on sillä mittari näytti aamulla n -8 ja "kotilot" hyytyy?![]()
Boxeriukko
Oon ajanu vm. -95 "ikiliikkujalla" nyt vajaat 35 tuhatta. Alunperin hankin vekottimen, koska brutaali ulkonäkö viehätti ja halusin nakupyörän. Sittemmin oon joutunu parantamaan ajomukavuutta MRA:n varioscreenillä ja jalkatappien madallussarjalla, koska pitkäjalkaselle kuskille polvikulma oli liian jyrkkä. Istumalihasten hyvinvoinnin *takia orkkissatula piti vaihtaa Baehr zentauroon. Kaikenkaikkiaan kokemukset on ollu hyviä, vaikka välillä gessuun vaihtaminenkin on ollu mielessä.
StuG III Ausf. G
Lainataas ketjua ja kysytään että mistä vuoden 2000 r1100r:ään laukkuraudat ja laukut?
Olen koittanut etsiä netistä, mutta ei kauhiasti löydy.
Ois tommonen kiikarissa, mutta ilman sivulaukkuja joita tarvitsisin välttämättä.
![]()
@korhosenpete
Omallani on nyt ajettu 168 tuhatta kilsaa ja huoltoa teen kesän reissua varten.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Ostin ite "laukkuraudat" (jotain muovia) suomesta aikoinaan mototripistä ja maksoi noin 500mk.(siis vanhaa rahaa). Laukut ostin sveitsistä lomamatkalla ja hinta oli puolet suomen pyynnöstä! Kyseleppä käytettyjä vaikka sellanen "guru" kuin Ismo Vaara,löytyy netistä:
Boxeriukko
EBaystä löytyy BMW:n omia System laukkuja.(korhosenpete @ Helmi. 21 2010,17:24) kirjoitti
http://tinyurl.com/ygg83w9
Nyt siellä on esim. pelkät kiinnikkeet ja toisessa ilmoituksessa kiinnikkeet ja laukut samassa paketissa.
http://tinyurl.com/ygg83w9
Ismo Vaaralta kannattaa kysellä käytettyjä laukkuja myös.
http://www.finnbike.com/boxer/
Samoin Korvannolta voi jotain löytyä, jos etsit edullisia käytettyjä.
http://www.korvanto.fi/
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Kiitoksia näistä, pitää noista kysellä jos tämän mopon ostan.
![]()
@korhosenpete
Onkos kukaan vaihtanut uudempaan R 1200 R malliin, paperilla ainakin kehitystä tapahtunut tehojen ja painon muodossa. Olisikohan kevyin kardaanipyörä markkinoilla?
Rock hard, ride free
Ei se tietenkään kevein jordaanipyörä markkinoilla ole mutta kevein iso pyörä saattaa olla.(PärinäMikko @ Helmi. 22 2010,20:38) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Morjes,
en ihan tarkalleen löytänyt foorumilta tietoa r850/r1100 vaatimasta huollosta. Millaisia tyyppivikoja pyörässä on? Kaasarin synkkaus ja öljyn lisäily silloin tällöin, suurimmat huollettavat vai? Mietin nyt lähinnä että mitä pyörästä kannattaa huomioida ostaessa ja ulkomaan reissulle lähtiessä? Onko jotain varaosia joita kannattaa pitää mukana. Kertokaahan kokeneemmat jotka tällä tyypillä olette enempi ajelleet. Ja millasia kilometrejä noilla tosiaan ajetaan, oon katellu että myynnissä on aika paljonki ajettuja, jotain 90 000km. Vai onko se paljon, en tiedä mutta tuleeko raja vastaan jossain vaiheessa, ainakin myynti voi käydä vaikeemmaksi?
Viimeksi muokannut: Tuce; 29.02.2012 klo 09:29.
Kyllähän noilla paljon voi ajaa.
Tuolta löytyy tarinaa huollosta
Huoltoasiaa
Ja tuolla on paljon ajettu R1100
400.000 mailia mittarissa
Pekka
![]()
Lainataan topickia. Uskaltaako r1150r:n ostaa ilman huoltokirjaa ja pystyykö noiden kilometrejä tarkastamaan mistään? Toki jarrulevyistä näkee suurinpiirtein onko ajettu 30 vai 130tkm kilometriä.
Olen katsellut tonnisen fzs:n seuraajaksi r1150r:ää, rockster houkuttelisi, mutta budjetti ei anna periksi, pakko siis tyytyä tavalliseen. Loppuvatko 1150:n tehot heti ensimmäisenä päivänä vai jaksaako vääntävällä moottorilla ajaa useamman kesän?
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Ensin kilometrit. Ei juurikaan mistään jos mopoa on pidetty hyvin. Ite myin 100tkm ajetun 1100 Bemun pari vuotta sitten, yleinen mielipide oli että pyörällä ei ole voitu ajaa läheskään niin paljon.
Vielä useita kuukausia myöhemmin ostaja soitteli että hyvä peli jossa kilometrit ei näy eikä tunnu.
Huolloista, Pekke varmaan vahvistaa, kunhan öljyt on vihdettu ajallaan kaikki ok ja loput voi tehdä ennen ajokauden alkamista.
Kaikista pyöristä loppuu tehot kuukauden ajon jälkeen, se on asenne kysymys millä ajaa, mutta soratiet tulee tutuiksi kaikilla Bemun malleilla. Sittet vielä mitä uudempi malli sitä parempi.![]()
Tuota Wasa Auto Rapidin peliä mietin. Se on tuontipyörä ja ollut myynnissä iät ja ajat, ei tunnu kelpaavan kenellekään.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Jotenkin nuhjuiselta vaikuttaa tuo pyörä ainakin valokuvassa.
R1150R
Saksassa kyllä ilmeisesti ruuvataan mittareita aika usein.
Huoltokirjan puuttuminen tuossa tapauksessa on mielestäni aika vakava juttu.
Voisi siitä ainakin tarkistaa kytkimen kuluneisuuden. Sen näkee helposti, kun ottaa startin irti. Se taas on kiinni vain kahdella pultilla. Kytkimestä voisi saada jotain kuvaa myös kilometreista ja pyörän aikaisemmasta käytöstä.
Pekka
Voithan myös soittaa edelliselle omistajalle, jos historia on tiedossa. Varmaan tietää myös koska on suomeen rekisteröity?
Nii ja musta tuntuu että kohti kevättä tulee valinnanvaraa lisää. Ite oon seurannu nyt pari kuukautta ja huonosti on tullu pyöriä myyntiin. Enempi kauppaa tehneet tietänee paremmin?
Viimeksi muokannut: Tuce; 02.03.2012 klo 14:58.
Bemulla nyt ajeltu parikesää.. noin 35 tuh... mutta ei tullu tuota "nakua" hommattua vaan 1100 RT.. jotenkin viehätti enemmän tuo massiivinen muoto ja paikka suojassa tuulelta..
Eikä ainakaan vielä ole tarvinut katua tehtyä tekoa.... Hyvä mopo niin mutka kuin motarillakin.. jos antaa anteeksi pienä asioita mopolle.. (vieno tärinä, paino, tehoa voisi olla hieman lisää)
Mukana kulkee niin kyytiläinen kuin tavaratkin.. Helppo huoltaa ja pitää.. aika huoleton mopo!
Joku "guru" voisi vähän konsultoida! perä "tihkuu hiukan" ei näy laatikon eikä perän öljypuutteena kannattaako asiasta huolestua.. ??
/Kid
Ei kannata huolestua.
Jos öljyä häviää laatikosta tai perästä enemmän, niin sitten kannattaa huolestua.
Perän ja laatikon stefa on kyllä ihan helppo vaihtaa itsekin.
Perän stefan vaihtoon tarvitaan pitkä 36 mm holkki ja KD Tools 2467 avain.
Avain Bemarin perään
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 04.03.2012 klo 20:40.
Ja multa löytyy huoltoromppu asiaan miten toi homma tehdään.
Ja on siinä rompulla vaikka mitä muutakin R850, 1100 ja 1150 pyörien huoltoon.
Keväthuolto tulee aika pian.
Öljynvaihdot, venttiilien säädöt jne.
Romppu lähtee 10.- eurolla postiin, kun laitat nimen ja osoitteen mulle meilillä
pekka.vuorelma( ja se ät käkkyrä tähän)gmail.com
Voi mulle soittaakin, jos haluaa huoltoneuvoja noihin pyöriin.
Pekka
Puh 050 5768 480
Teknistä insinööripornoa parhaimmillaan, onneksi eivät ole teolliset muotoilijat muut taiteilijat päässeet pilaamaan. Kulkee kuin juna asfaltilla ja soralla. Briti varmaan kutsuisi "Robust engineering".
-- Julius K -- R1200R & XL700v --