Olisiko pitänyt lukea tämä ennen kuin tykästyin tuon Supercorsan pitoon.
Reilusti alle sataheppaisesa rengas kesti noin 4-4,5 tonnia. En kerinnyt kirjaamaan kilsoja ennen kuin pinta oli jo loppu.
Mutta ei se mitään, samanlaisella jatketaan. Sellaista on rakkaus, ei se katso hintaa eikä ole kade kaverien tuplakilsoille puolet halvemmalla gummilla.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Kaikkihan on niin kovin suhteellista kumipuolella.
Kait se kuitenkin on tärkeintä, että homma toimii ja palvelee
suht hyvin tarkoitustaan... mikä se sitten onkaan.
"Tourinkihommien", oli ne vaikka hieman vauhdikkaampiakin, suhteen
tuntuu kuitenkin olevan jokunen asia joihin törmää toistuvasti.... eri "tourinkikumeilla".
Paineet-ajotyyli-"vauhti"-pyörän paino/teho.
Määrättyyn rajaan saakka vetelee varsin jouhevasti "ylipaineilla"
ilman hallintaan ja kumin kuumalipakaksi muuttumiseen liittyviä
suurempia ongelmia..... mutta kilsoja kestää lähes tolkuttomaksi.
Tuon rajan yli kun mennään, ajosta ei tule oikeen mitään... ja paineita
laskiessa hallinta paranee mutta hintana on kilsojen kyykkääminen.
Tuohon rajaan vaikuttaa uskomattoman paljon ajotyyli.
Joka tapauksessa kumin lämmönkesto on aivan ratkaiseva jos
"aletaan oikein vetämään".
Painavammassa/kunnolla ruttua omaavassa vehkeessä taas saa
takusen olat tuhottua alta aikayksikön rankoilla
kantillaan avauksilla.
Pois balanssista oleva alusta vielä kertaa tuon asian.
Se on vaan hyväksyttävä, että ajotapa/kyyti joka nostaa lämpöjä kavahtavan
renkaan lämmöt korkeiksi, "maksaa" rahana ja kilometreinä sen "kulminaatiopisteen"
jälkeen ihan eri tavalla.... Siis siitä.... Powertouringista jos on kyse.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Minusta renkaat toimivat kuin placebo lääkkeet tai ehkä osalle on putteri ja draiveri tutumpia.
Jos luottoa löytyy kaikki pelaa ja päinvastoin jos luotto puuttuu, niin lopputulos on pelkkää jännäkakkaa ja metsäkukkaa.
Pirellillä uskallan kallistaa loppuun asti ja Micheliinillä pelottaa jo kun kurvi näkyy vaikka pyörä on vielä pystyssä eikä astettakaan kallellaan.
Toinen kestää lämpöö ja toinen vettä. Ja minä ajan mielummin silloin kun ei sada.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Mä taas en tajua, miten tuhoatte noita tota vauhtia?10R:ssä ollut monta vuotta pelkästään Supercorsia alla, eikä ikinä ole kulunut neljässä tonnissa loppuun. Tuplat on tainnut vähintään kestää aina. Tämä sekalaisella katu/rata-ajolla niin kuulostaa kummalta, etenkin jos pelkällä katuajolla noin äkkiä on lopussa. Onhan toi mun kymppi kevyt ja kuski myös, mutta silti
Millasia paineita ollu käytössä?
E: ehkä jostain tuolta Bonen viestistä löytyy selitys![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Mulle on muodostunut 7000km aika monen takarenkaan elinkaareksi. Vuosien saatossa mm. Pilot Power 2ct, Rosso Corsa (useampi kpl). Välissä meni yhdet K3 Racetecit n. kolmessa tonnissa loppuun. Supercorsa SP:tä en ole ajanut kuin radalla, joten kestosta paha sanoa. Nyt kadulle testissä Pilot Power 3:set.
Eturenkaat kestäneet samoista malleista 7500-12000km. Usein olen vaihtanut etusen samalla kun takanen mennyt loppuun, joten kaikki kilsoja ei niistä ole ulosmitattu.
Joskus itsekin taistellut renkaita ihan loppuun asti ja kituutellut viimeiset tuhat kilsaa koko ajan miettien että koskahan se puhkeaa ja ei viitsi kovaa ajaa jne. Sitten kun on "löytänyt valon" ja älynnyt vaihtaa renkaat uusiin kun huomaa että kohta ois vaihdon aika niin on saanut aika huoletta ajaa ja ennenkaikkea laadukkaita kilsoja kun on yksi tärkein ajomukavuuteen ja -ominaisuuksiin vaikuttava tekijä kunnossa.
Nafti 15tuhat ajettu PR3:nen 2,9 paineil
![]()
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Kadulla kylmäpaine yli 3 ja radalla pyrkinyt 2,4 lämminpaineeseen.
( minusta se on niin nulju alussa jos lähtee kakkosen paineilla. Mutta lämpimänä ratapäivänä saa kyllä päivän aikana 2-3 kertaa vähentää ja taas kun ajaa kotiin joutuu pariin kertaan lisäämään.)
Ajotyyli on lähinnä jouhevan juohea tästä parhaana todisteena lähes 60.000 km kestänyt remmi.
Mutta renkaat on aina kuluneet vähän rivakammin kuin kavereilla vastaavat, vaikka niiden mopoteissa on 50% enemmän tehoja.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Pilot Power 3 takanen on nyt menossa parin viikon sisällä vaihtoon ja sillä on ajettu n. 11tkm, sekä muutamia hitaan ryhmän rataviikonloppuja Alastarolla ja Botnialla. Tuolla tavalla, jos kestää jatkossakin, niin olen oikein tyytyväinen.
Honda CBR1000RR '08
ex. Yamaha FZ6-S '06
Osasyy minulla tuohon takasen normaalia nopeampaan kulumiseen on se, että ajan paljon moottorijarrulla. Se kun noissa twineissä on minua viehättävä ominaisuus, kun ei tarvii paljon etujarruun koskea. Kaasulla ja vaihteilla mennään hiljaa ja kovaa.
Ja ei tuo reilun kolmen Barin pitäminen takasessa ole mikään autuaaksi tekevä ominaisuus. Niiden jotka tällä kikalla ottavat renkaasta 1000-2000 kilsaa lisää ulos tulee muistaa, että hätätilanteessa on renkaan optimipitopinta-alasta myös vain puolet käytössä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Herätelläänpä ketjua henkiin..
Itsellä useammasta parista PP3sta kokemuksia ja takaella menty 7500-10000. Etusella sitten miltei tuplat. Paras kesto sporttirenkaista mitä on vastaan tullut. Mites Pirellin rosso 3set ja uusi rosso corsa 2 väellä kestänyt?
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Triumph Tiger XC -11
Tarinoita motukkaretkiltä: http://tommitravels.blogspot.fi/
1190R:ssä Karoo 3 takanen kesti noin kolme ja puoli tankillista. Ja asvaltilla ajoin hyvin varovasti. Mukavaa oli.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kaikki kestävät jonkun tuhat km paitsi Bilteman nappularengas jos sillä ajaa siirtymätaivalta maantiellä kyyryssä. Silloin se kestää 120-200 km ja huomaatkin saapuvasi maastoon slickseillä. Eivät kyllä enää myy näitä renkaita.
Muilla renkailla nopeusluokan ylitys ei oikein helposti onnistu, joten kulumisen määrää tien kunto, ajotapa, kuorma, rengaspaine ja tien lämpötila. Jos nuo saa vakioitua, niin renkaan omat ominaisuudetkin tulevat kuvaan mukaan ja voidaan alkaa tehdä vertailua, mikä rengas kestää pisimpään. En muista, että edes mp-lehdet olisivat tehneet tuollaisia testejä. Autolehdet kyllä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.