Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Asun Amsterdamissa, ja menin viime kesänä Suomeen ja takaisin Travemunden lautalla. Ajattelin ens kesänä mennä Via Balticaa, lautalla takaisin. Onko kokemuksia lähivuosilta teitten kunnosta ja pitääkö pyörä saada jonnekin pois näkösältä yön ajaksi?

    Kuten kuvasta näkyy, ei ole matkapyörä alla. Monen päivän reissuja ei ole tullu tehtyä, mutta kokemusta on reilun 500 kilsan päivistä poudassa ja kaatosateessa.

    Alla alustava matkasuunnitelma, muotoa km/matkatunnit CoPilotin mukaan.

    Päivä 1: Amsterdam-Berliini 650/6:40
    2: Berliini-Varsova 568/5:47
    3: Varsova-Kaunas 391/7:16
    4-5 lepopäiviä
    6: Kaunas-Tallinna 569/8:23
    7: Tallinna-Hki

    Onko realistinen suunnitelma? Ajattelin varata yhden varapäivän ennen Kaunasta. Päivä 3 on vain 391km mutta CoPilotin mukaan kestää yli 7 tuntia, todnäk. hitaitten teiden vuoksi. Kaunas-Tallinna on myös pitkä päivä, joten harkitsen yötä Riiassa.
    Viimeksi muokannut: Kanavalainen; 10.03.2013 klo 16:37.
  2. #2
    Tuolla tuli yövyttyä Kaunasissa, ihan jees hotelli eikä ollut hinnan kiroissa. http://www.parkinn.com/hotel-kaunas Oma kokemus Puolasta on että voi olla hidasta matkantekoa, opasteet on p...stä tai niitä ei ole lainkaan. Viime kesänä ajeltiin Viron Hiiumaalta juurikin Kaunasiin koko matka kaatosateessa; menihän se mutta tunsi ajaneensa... Aikaa taisi mennä kokolailla 12 tuntia (ilman lauttamatkaa) mutta välillä köröteltiin 50:ä.
    BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
  3. #3
    Viime kesänä tuli ajettua Via Baltica toiseen suuntaan. Tie oli ihan hyvässä kunnossa, mitä nyt paikoitellen vesisateessa piti uria varoa. Tuo vesisade osaltaan aiheutti sen, että kokemus ko tiestä ei ollut se paras mahdollinen. No, näkihän siellä peltoja ja kattohaikaroita. Tankillekin pääsi kotoisasti Nesteen asemilla. Tai Statoilin. Kaunasissa oltiin yötä. Mopo oli parkissa hotellin puomillisella parkkiksella, valittiin paikka vielä suoraan valvontakameran alle. Varsovan ja Tallinnan välillä ei ruuhkia ollut. Muualla Puolassa oli (tietöiden vuoksi).
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
  4. #4
    Moi
    Kilometrit pitävät kutinsa, mutta laskettu ajoaika todennäköisesti on haaste. Mutta jos olet lomalla ja ajopäivät venyvät niin sehän ei mitää haittaa. Puolassa ruuhkat todella hidastavat pitkillä vedoilla, puhumattakaan kaupunkeihin ajettaessa. Hyvä huomioida: pyörien ja kuskien välillä on eroja mitkä vaikuttavat paljon lopulliseen ajoaikaan. Jokainen tankkaus/ jalottelu ottaa vähintään 15min ja kuten tiedetään jotkut ajavat 120km ja jotkut 400km. Lisäksi vesisade ja kylmyys tuplaa pysähdykset vaikka kuinka kiire olisi.
    Älä varaa hotelleita etukäteen vaan vedä fiilispohjalta. Jos ajo maistuu niin silloin pitkiä ajopäiviä jne. Välipäivä ajamiselle tekee aina hyvää ja ajomaistuu sellaisen jälkeen erinomaiselle
    Mukavaa lomaa!
    Cheers
  5. #5
    Kaunas-Tallinna väli saattaa tuntua pitkältä mutta se on selkeää tietä. Kolme viikkoa sitten ajoin Tallinnasta Kaunasiin lievässä lumisateessa 19:00 - 02:00. Ruuhkaa tuolla välillä saattaa olla Riikan ympäristössä ja sitten Tallinnan tultaessa.
    Itse menisin tuon välin suurinpiirtein noin...http://goo.gl/maps/Aqtd0 ja ne välivapaat Jurmalassa kelien suosiessa
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  6. #6
    Kiitos kommenteista ja vihjeistä!

    Jos on paskat kelit niinkuin viime kesänä, niin Kielistä Saksasta pääsis Klaipedaan Liettuaan niin ei tarvis taas ajaa sateessa. Mutta kun tietää keleistä vasta muutama päivä ennen reissua, niin tuskin on enää paikkoja lautalla. Peruutusmaksu DFDS:n lautoilla on suht kohtuuton 100% matkan hinnasta niin ei sitäkään viihti varata varalle...

    Ajattelinkin varata ne hotellit vasta matkalta tai kävellä respaan.

    Noi ajat on tosiaan ajo-aikoja ilman taukoja, ja tarkoitus oli varata jokaiselle n. 500km:lle etapille koko päivä.

    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Kaunas-Tallinna väli saattaa tuntua pitkältä mutta se on selkeää tietä. Kolme viikkoa sitten ajoin Tallinnasta Kaunasiin lievässä lumisateessa 19:00 - 02:00. Ruuhkaa tuolla välillä saattaa olla Riikan ympäristössä ja sitten Tallinnan tultaessa.
    Itse menisin tuon välin suurinpiirtein noin...http://goo.gl/maps/Aqtd0 ja ne välivapaat Jurmalassa kelien suosiessa
    No just. Mun pyörä on visusti talviteloilla, ja täällä on kuitenkin hiukan vähemmän lunta kuin Suomessa; eli ei yhtään Kumma et toi CoPilot väittää Kaunas-Tallinnan välin kestävän noin kauan.

    Onko joku erityinen syy minkä takia reitti menee Grudziaz:n eikä Varsovan kautta? Kartan perusteella pikaisesti katsottuna paljon pienemmät (huonokuntoisemmat?) tiet kuin Via Baltica. Olen ollut auton kyydissä Puolassa pääteillä (Varsova-Lodz väli), eikä ollu hääppöstä vaikka tie oli A2. Sama kysymys Tartu:n kautta kierrossa.

    Mun suunnittelema reitti: http://bit.ly/YPty27
  7. #7
    Koin joskus muinoin Varsovassa yhden isoimmista ruuhkista (5 tuntia, 10 kilometriä) ja tuota "välitietä" en ole koskaan mennyt, siksi omana reitinvalintana tuo. Samoin kierrän yleensä Riikasta Tarton kautta Tallinnaan ja yritän aina ottaa väliyön Tartossa, se on hieno kaupunki ja tuota Pärnun reittiä olen ajanut liian monesti
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  8. #8
    Tammikuussa menin Varsova - Bialystok -välin ja se on nyt valmistunut remonteista, elleivät keväällä aloita uusia.

    Kaikenkaikkiaan reittisi vaikuttaa minusta sellaiselta, että ensi talvena manaat Puolan ja Balttian maiden tylsyyttä, rekkoja ja hulluja ohituksia. Valitsemalla pienempiä teitä, joudut ehkä hieman huonokuntoisemmille teille, jolloin keskinopeus putoaa, mutta toisaalta liikennettä on vähemmän ja nähtävää/koettavaa enemmän.
  9. #9
    Ja sieltä isolta tieltä Varsova-Kaunas väliltä kun häipyy pois niin pääsee todella mukaville pätkille. Tiet hyvässä kunnossa, maisemat huomattavasti mukavampia eikä liikennettäkään riesaksi asti. Rekat kun pysyy pois tuolta reitiltä.

    Ja tuo idempi rajanylityspaikka Puolasta Liettuaan on todella paljon hiljaisempi.

    Toki jos pyörän tankki on rajoitetun kokoinen niin tuolla tulee nopeasti ongelmia kun tankkauspaikkoja on jokseenkin harvakseltaan. GSA:kin tankki meinasi loppua kun Varsovasta lähtiessä ei tullut tankanneeksi...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  10. #10
    Ajelin Heinäkuun lopussa

    http://vexin.kuvat.fi/blog/4/L%C3%A4...+Kroatia+2012/

    Mikäli tarkoitus on vain ajaa läpi, niin en ehkä enää itse lähtis... tietysti ekakerta kuten minulla kiinnostaa aina..., jos aikaa vähän kierrellä niin vielä parempi.
    Itellä kun matka oli vain läpi ajoa, ainoa "hupi" oli tuo satojen rekkojen ohittelu.. Joku talli / suljettu piha on syytä katsella etukäteen, booking.com:ssa tuon voi laittaa hakuehdoksi. Hotelli kantsii varata netistä vaikka olis hotellin pihassa... saa halvemmalla.. Vesisadetta ei onneksi ollut juuri pahimmissa kohdissa, urat olivat kuin ratakiskot, FJRää sai vääntää ihan urakalla pois pahimmissa paikoissa ja saman kokivat myös V-Strom ja GS kuskitkin... Puolassa pitäs olla valmis se pitkä varsovan pohj. oleva tietyömotari.
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  11. #11
    http://www.youtube.com/watch?v=oyFWHdBsjms

    Viimekesältä. Tiet jotenkin liukkaan oloisia
    Www.northernfighters.com
  12.  
  13. #12
    Tulin viime viikonloppuna väliä Varsova - Kaunas - Pärnu. Puolassa tiet pääosin ok, mutta erityisesti suurempien kaupunkien lähellä on tiessä järkyttäviä uria! Painavat rekat ovat painaneet asfaltin montulle ja nostaneet viereen jopa 10 cm korkeita tien suuntaisia asfalttiharjanteita. Niitä pitää todella varoa!

    Ja Prahasta Bratislavan suuntaan lähempänä Slovakian rajaa motarin oikeanpuoleinen kaista melkoista "pyykkilautaa". Suurin osa tienkäyttäjistä ajelikin vasenta kaistaa koko ajan.
    FJR -04 -> FJR -13
    A-AL-B-BIH-CH-CZ-D-DK-EST-F-FIN-FL-GB-H-HR-I-IRL-L-LT-LV-MC-MK-MNE-N-NL-PL-RKS-RSM-S-SK-SRB-T-UA-VN