Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    minkälaista nopeutta "uskaltaa" motarilla ruotsin läpi ajaessa?
    joojoo, ei siinä mitään näe, mutta alpeilla on enemmän nähtävää...
    nurburgringin F1-kisat seuraavana päivänä joten pitkälle pitäis päästä...
    z-500, fzx-750, bandit 1200, gsx 1250 FA
    ss-1000
    ss-2000k
    Ikivanhaa tietoa jo, mutta haarukoi siitä:

"Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
    1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
    11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
    16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
    21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr

Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
    1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
    11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
    16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
    21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
    Moi
    Itse olen nakuttanut Ruotsin läpi neljä kertaa keskinopeudella +20km/h yli rajoituksen. Samaa vauhtia ovat muutkin motoristit pitäneet Suomen rekkareilla. Poliiseja on tullut vastaan tietysti useampia, mutta samaan suuntaan ei koskaan ketään. Eipä ratsioita tietääkseni muutenkaan motarilla pidetä. Yleensä olen ottanut ajopäiväksi sunnuntain joka on liikenteellisesti kaikkei rauhallisin varsinkin aamusta. Ajoaika Tanskan botskille Ruotsissa on mielestäni ollut kuitenkin lyhyt suhteutettuna kun joka kerta ollut tavoitteena päästä mahdollisimman syvälle Saksaan valoisaan aikaan. Kaikkein hitaimmaksi ja tylsimmäksi yleensä muodostuu Saksan motarit missä ruuhka ja tietyöt yllättävät joka kesä! Siksi itse valitsin Rostockin laivan heinäkuussa josta motari vetää etelään paremmin kuin länsipuolella.

Mukavaa ja turvallista matkaa!
    Tuli viikko sitten käytyä Haaparannan kautta Tukholman eteläpuolella ja rauhallista oli ajella. Tyjhät tiet pääosin ja matkavauhti oli 15-20 yli kylttien. Taisi paluumatkalla näkyä ensimmäinen poliisiauto... Muutenkin mukava ajella tuo E4 kun hyvä tie ja ohituskaistoja on tolkuttomasti Sen panin merkille, että ruotsalaiset ajoivat pääosin tikitilleen rajoitusten mukaan ja useammat jopa 10km/h alle. Eli liekkö perää noissa aiemmin mainituissa ylityskorvauksissa, joissa sakkoa tulee 1-10 ylityksissä. Kameroita on koko matkalla, mutta ennen jokaista on varoituskyltti.
    2007 Suzuki Intruder 1500
    +30 mennään scandiassa vaikka poliisikin menee sinunki ohitte: De gör ingenting.....
    Itse ruotsin useasti läpiajaneena voin todeta, että +20km/h ylinopeutta on ihan sopiva vauhti. Siinä kun aamulautalla tulee tukholmaan ja lähtee painelemaan etelää kohti ( yleensä vesisateessa) niin ennättää ruokailla ja kahvitella hyvin ja on yleensä viiden jälkeen jo Saksan puolella. Kerran on poliisit pysäyttäneet ja silloinkin ne varmisti, etten vaan ajele kaljapäissäni
    Pitkälle ehtii, kun päivää venyttää, eikä pidä turhia pausseja, sekä minimoi paussien mitat... jo 10min lisätauko tankkauksen lisäksi pudottaa aika paljon keskinopeutta.
    esim. Aamulautalta Tukholmasta 6.6.2013 klo 6.10 Darmstadt cityssä perillä 21.30 maissa (1450km)
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning

1-10 km/h över hastighetsgränsen 2 000 kr
    11-15 km/h över hastighetsgränsen 2 400 kr
    16-20 km/h över hastighetsgränsen 2 800 kr
    21-25 km/h över hastighetsgränsen 3 200 kr, indraget körkort på 30-väg
    26-30 km/h över hastighetsgränsen 3 600 kr
    31-40 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr, indraget körkort på 50-väg
    Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren, vilket i normalfallet leder till rättegång där dagsböter döms ut.
    Hastighetsöverträdelser på 60-, 70-, 80-, 90-, 100-, 110- och 120-väg:
    1-10 km/h över hastighetsgränsen 1 500 kronor
    11-15 km/h över hastighetsgränsen 2 000 kr
    16-20 km/h över hastighetsgränsen 2 400 kr
    21-25 km/h över hastighetsgränsen 2 800 kr
    26-30 km/h över hastighetsgränsen 3 200 kr
    31-35 km/h över hastighetsgränsen 3 600 kr
    36-40 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr
    41-50 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr
    Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren, vilket i normalfallet leder till rättegång där dagsböter döms ut.
    Vid enstaka fortkörning över vissa gränser till exempel med 30 km/h över tillåten hastighet kan körkortet tillfälligt dras in. Vid upprepade fastställda fortkörningar på lägre hastigheter kan också körkortet dras in. Körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat. Det innebär att körkortet kan dras in av polis på platsen utan rättegång under förutsättning att brottet erkänns. Trots att det inte räknas som straff anses det mer kännbart än bötesstraffet.
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
    +20 - +30 yleensä olen itse Ruotsissa ajellut. Ruotsalaiset näkyvät ajelevan yleisesti noin +20 -nopeuksia. Poliiseja en ole motareilla nähnyt, enkä kovin usein edes niillä 1 + 2 -kaistaislla vaijerikaideteillä. Vaijeri-teillä on kameroita risteyksissä, mutta aina ennen kameraa on varoitusmerkki jossa on kerrottu sallittu nopeus.

Yo. sakkotaulukoihin viitaten: ruotsalaisen tutun mukaan kortti lähtee jos maantienopeuksissa ajaa enemmän kuin +40. Taajamanopeuksista en en tiedä, mutta voi lähteä herkemmin.
    Takavuosina sain itse n. 150 euron sakon kun ajoin tutkaan 116@90 eli 26 yli rajoituksen. Poliisit selittivät silloin systeemin olevan sellainen että 2 km/h välein tulee X kruunua lisää sakkolappuun. Halpa oli tienkäyttömaksu Suomeen verrattuna.

Reittiin liittyen: Tanskassa näyttivät motarinopeudet vähän nousseen. Vielä 140:n nopeudessa ohittajia riitti. 150:ssä ei enää kovin moni ohittanut. Rajoitus oli 100-130 paikasta riippuen.
    Viimeksi muokannut: spiff; 13.07.2013 klo 00:28.
    Lainaa spiff kirjoitti Katso viesti
    +20 - +30 yleensä olen itse Ruotsissa ajellut. Ruotsalaiset näkyvät ajelevan yleisesti noin +20 -nopeuksia. Poliiseja en ole motareilla nähnyt, enkä kovin usein edes niillä 1 + 2 -kaistaislla vaijerikaideteillä. Vaijeri-teillä on kameroita risteyksissä, mutta aina ennen kameraa on varoitusmerkki jossa on kerrottu sallittu nopeus.

.
    Mun kokemus noista nopeuksista sama, mutta poliiseja on ollut kyllä joka kerta. Viimevuonna tuli ajettua ainakin 300-400km poliisien perässä (paikallisetkaan eivät ohittaneet), ensi 1 partio Tukholmasta etelään tuli eteen ja just ku pääsin niistä niin toinen tuuppas taas eteen rampista. Myös tänä kesänä menomatkalla niitä oli kytiksessä, saattavat päivystää rampeillakin ja lähtevät sitten perään.

Yks paikallinen motoristi kertoi, että tuo 30km/h kyllä jo sitten sakotetaan aika hanakasti, tietysti vaikuttaa miten muu liikenne menee ja onko sitä... kuten taulukosta näkyy aika kallista.
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
    Viime pe-la tuli ajettua Ruotsin rannikkoa myöten Juutinrauman silta- Öölanti- Tukholma, kaikki noudatti rajoituksia! Tästä nokkelana päättelin, että valvontaa on. Poliiseja en silti nähnyt ainuttakaan!
    Do you have premonitions of déjà vu?
    Tullut viime vuosina työn puolesta vietettyä naapurimaassa aboutti rallaa 50-100 päivää vuodessa. Eli ihan liikaa. Liikkuminen pääsääntöisesti E4 ja E22 teillä, paitsi motolla liikkuessa enämpi pienempiäkin teitä. En ole kuin kerran nähnyt poliisin sen oloisena, että EHKÄ vahtasi liikennettä. Silloin oli parkissa motarin rampilla.

Paikallisten ajonopeudet vaihtelee enemmän kuin meillä...musta tuntuu.
    Eka kolmannes ajaa aina 50 mittarissa ja jarruttaa vielä varoiksi kun näkee kameravalvontatolpan.
    Toka kolmannes ajaa about rajoitusten mukaan ja jarruttaa varoiksi kun näkee kameravalvontatolpan.
    Vajaa kolmannes ajaa aika reippaasti, varsinkin motarilla, mutta jarruttaa nekin kun näkee kameravalvontatolpan.
    Tästä on tullut varoiksi tapa, ettei kameraan ajeta (kotilolla) yli 10 pykälää yli rajoituksen...kerran ajatuksissani latasin vähän reippaammin, salama välähti, mutta ei siitä kyllä mitään ikinä kuulunut.

Eli en oikein vieläkään tiedä miten poliisi suhtautuu asiohin, kun niitä ei näy. Mutta se on selvää, että sakot (jos sellaiset tulee) on rutkasti pienemmät kuin Suomessa. Ainakin töitä tekevälle. Ja LÄHES jokainen kameratolppa on ystävällisesti merkitty varoitusmerkillä vähän ennen tolppaa. Ei kuitenkaan kaikki. Nämä tosin taitaa ??? kuvata Svea-mamman maassakin vain eteen?? Olen kuvitellut.
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    Ja LÄHES jokainen kameratolppa on ystävällisesti merkitty varoitusmerkillä vähän ennen tolppaa. Ei kuitenkaan kaikki. Nämä tosin taitaa ??? kuvata Svea-mamman maassakin vain eteen?? Olen kuvitellut.
    Täytyypä korjata aiempaa postaustani. Yhdellä tiellä jossain Skånessa oli tosiaan kyltti "nopeuskameroita 0-x km", ja niitä sitten oli siellä täällä risteyksissä sen tien varrella. Muualla Ruotsissa mitä olen ajellut, on aina ollut varoitus ennen kameraa.

Ruotsissa kamerat kuvaavat vain edestä. Tai ainakaan itse en ole havainnut yhtään takaa kuvaavaa. Itse en kuitenkaan viitsi provosoida ja pyrin olemaan räpsyttelemättä kameroita turhaan.

Btw. Suomessa kamerat voi kiertää ajamalla vastaantulevien kaistalla tai ihan tien reunassa, mutta Ruotsissa tuo ei onnistu. Siellä ilmeisesti on tutka kameroissa kun taas Suomessa on induktiosilmukka asfaltissa. Kaverit kertoivat... ;D
  14.  
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti

Eli en oikein vieläkään tiedä miten poliisi suhtautuu asiohin, kun niitä ei näy.
    Viikko sitten sunnuntaina ajoin Helsinborgista Kappelskäriin ja matkalla näkyi kolme kertaa poliiseja. Yksi auto tien reunassa, mutta tutkaa ei näkynyt, kaksi autoa tien poskessa ja konstat autojen ulkopuolella pälyilemässä eli jotain toimintaa olivat suunnittelemassa, mutta tässäkään ei tutkaa näkynyt. Kolmas kerta oli poliisi pillit päällä motarin reunassa ja olivat pysäyttäneen tarrallisen katumaasturin, joka oli ohittanut mut hetkeä ennen ja sama maasturi meni vielä myöhemmin mun ohi.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>