Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Yritin löytää keskusteluista muiden kokemuksia Honda CB:n vaihdelaatikosta, tuloksetta, joten pistetäänpä uusi keskustelu/kysely aiheesta.

    Elikkäs, mulla on kuussatku Hornetti, joka sinällään toimii moitteettomasti. Mutta, se hieman ihmetyttää, että vaihteita vaihtaessa kuuluu melkoisen kova "klonksahdus". Se ei kuulosta periaatteessa pahalta (siis ei rusahtele tai vastaavaa) mutta ihmetyttää vaan kun ääni on niin kova. Onko muilla havaintoa moisesta, onko kyseessä kenties ominaisuus, vai voiko olla jotain orastavaa vikaa ilmoilla?

    Toinen ihmetyksen aihe on tietynlainen nykiminen, varsinkin matalissa nopeuksissa. Jos pudottaa kaasun pois tai toisaalta antaa sitä lisää nopeasti, niin tuntuu kuin jossain ois tavallaan väljää, eli semmoinen nykäys ennen kuin veto tai sen pienentyminen tasaantuu. Ketjut on oikeassa kireydessä ja öljyt kuten pitää. Tottapa noita välyksiä on aina, mutta tuo tuntuu jo aikalailla ajossa vaikka taiteilisi kytkimen kanssa. Muissa kokeilemissani pyörissä ei läheskään noin isoa nytkähtelyä ole tullut eteen.
  2. #2
    Mulla xxssä väheni huomattavasti nykiminen kun vaihdoin takarattaan vaimennuskumit, storm myy. Ja kolohtelu takapäässä loppui (vaihteilla 1-4 peräpää kolahti/töksähti kun antoi kaasua äkisti).
    Mopot: MBK magmax -97, CPI Aragon s -07. Isot mopot: Honda Blackbird -98 =)
  3. #3
    Hyvä vinkki, pitää tsekata tuo. Rattaat ja ketjut on tosin liikkeessä vaihdatettu juuri ennen kuin tuon toukokuussa ostin, joten voisi kuvitella että olisivat myös vaimennuskumit tsekanneet ja tarvittaessa vaihtaneet, mutta pitää varmistaa asia.
  4. #4
    Itellä on ollut hornetti uudesta asti ja kyllä se aski "klonksahtaa" kun laittaa ykkösen pesään, on tehnyt sitä alusta lähtien ja 22tkm mittarissa ja vieläkin pitää melkosta ääntä kun ykkösen laittaa pesään. Ominaispiirre pyörälle, ei muuta kun ajoa
    Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18

    Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
  5. #5
    Ketjujen kireyden tarkistus ja rasvaus auttaa yleensä itellä nykimiseen ja vaihteisiin.
    Ainakin liian löysillä alkaa nykimään alhasissa vauhdeissa ja kuivilla ketjuilla vaihtaminen jäykempää.
    Moottori öljykin vaikuttaa noihin???
    Ai noi olikin kunnossa en lukenut kunnolla
    Viimeksi muokannut: messerschmitt; 29.06.2013 klo 13:05.
    Honda CBR650R 2022
    BMW F800R 2011
    Yammaha FZS1000 2004
    Honda CB600F 2004
    Honda CBR600F 2006
  6. #6
    Jos mitään vikaa ei löydy, niin oikea vaihtamistekniikka auttaa, ellei sitä ole jo kokeiltu. Tyhjät pois vaihdepolkimesta ja pieni esijännitys ennen vaihtoa. Auttaa kummasti klonksahteluun. Paitsi tietty paikallaan vapaalta ykköselle. Ja 1-2 saattaa edelleen hieman kolahtaa kun on se vapaa siinä välissä.

    http://www.youtube.com/watch?v=MIhycth8msU
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  7. #7
    Pavel Pude:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Littoinen helmi paskan keskellä.
    Onko koneessa castrollit? Onko ketjurasva vahaa vai öljyä.?
    Omassa 06 hornetissa ei koskaa ollu castrollia koneessa, mutta kahdessa muussa pyörässä on ollu entisen omistajan toimesta ja ne kun on vaihtanu pois ni pyörä on mielestäni toiminut paremmin.
    Motorexin rasvaa en ketjuihini laita enää vaan ketjuöljyä, koska taas mututuntumaa että menee öljy sinne minne kuuluukin.
    Yamaha fz1-s
    ex Yamaha xt660x
    ex Honda CB 600 hornet
    ex Kawasaki er-6n

    Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
    itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
  8. #8
    Ei minkäänlaista havaintoa mitkä öljyt koneessa on.. Ketjuissa on perus ketjuöljyä.
  9. #9
    Niistä takapään vaimenninkumeista tulee se välys. Omaan VTR:ään nuo myös tilasin ja yhteen aiempaan Hondaan piti myös vaihtaa.
    Paljonko pyörälläsi on ajettu?
  10. #10
    Sillä on ajettu jotain 35000 km, eli ei mitään hirveitä lukuja vielä. Olen noiden moottoripyörän osien ym suhteen vielä melkoisen vihreä, onkos se niin että ne vaimennuskumit on siellä akselin ympärillä jossain rakenteiden sisällä sillä tavalla, että niitä ei pääse tarkastamaan muuta kuin ottamalla takarengas ja ratas irti?

    Voisi tosiaan kuvitella että kun tuohon on luokkaa 2000 km takaperin vaihdettu rattaat ja ketjut, niin nuo vaimennuskumit oltaisiin samalla myös katsottu kuntoon. Ja ei kai ne parin tonnin ajelussa vielä pahasti ehdi kulua...? Oli miten oli, näiden vinkkien perusteella toi ois hyvä tarkastaa, närästää vaan kun ei itse osaa / uskalla lähteä tuota auki purkamaan, niin se on sitten vietävä liikkeeseen tsekattavaksi...
  11. #11
    Avattiin tossa kaverin kanssa takapakka, ja kyllä ne vaimennuskumit näytti olevan ihan iskussa. Käsillä ratasta liikuttamalla huomasi, että vähän ne periksi antaa, kuten varmaan kuuluukin, oisko luokkaa alle 0,5cm mitä liikkuu. Enemmän ihmetytti se, että kun laittoi ykkösen sisään ja veteli ketjuja edes taas, niin tyhjää löytyi luokkaa 2 cm. Tämä selittänee nykimisen, mutta mikä tuossa sitten voisi olla? Kaveri veikkaili että voisi johtua kytkimestä, ja olla pyörän ominaisuus. K.o. mallihan mm. vapaalla "rallattaa" jos kytkintä ei pidä pohjassa, voisivatko asiat kenties liittyä toisiinsa? Oli miten oli, en kyllä viitsi laittaa ruplia jonoon että liikkeessä tuo avattaisiin, joten täytynee toivoa että kyseessä on vaan pyörän ominaisuus. Jos sitten onkin jotain muuta ja laukeaa niin sitten vasta laittaa rahaa tiskiin...
  12. #12
    Kyllä tuo vaihde päällä löytyvä klappi tulee ihan sieltä vaihdelaatikosta, kytkentähampaat ja niiden kolot ei ymmärrettävistä syistä voi olla ihan jämptit...

    Kytkin on yleensä kiinni ollessaan aika yhtenäinen paketti, jos ei ole mahdollisesti ensiövedossa olevat vaimennukset antautuneet.
  13. #13
    Juu, kyllähän sen ymmärtää ettei loota voi olla niin pinkeä etteikö välyksiä olisi, mutta että noin paljon....
  14. #14
    Ei tuossa varsinaisesti olekkaan laatikon välyksistä kyse.
    Eikä tuo pari senttiä kovinkaan paljolta kuulosta...

    Laitetaan vielä kuva josta näkyy hyvin nuo kytkentähampaat...

  15. #15
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    ^ Tossa ylärivissä näkyy hyvin rattaiden sivussa olevat paksut sormet jotka vastaa siitä että vaihde menee päälle rattaan liukuessa sivusuunnassa. Vaihteen pikku kolaus kuuluu siitä kun nuo sormet menee viereisen rattaan sivussaoleviin koloihin. Niissä luulisin olevan jonkun verran tyhjää joka sitten kertautuu takarenkaan isommalle säteelle.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #16
    Tuossahan ei ole edes koloja rattaiden kyljissä, vaan molemmilla puolin tuollaiset sormet, kuten ylemmällä akselilla hyvin näkyy...

    Aika vikkelä saisi vaihtotapahtuma olla jos noissa ei tuota välystä olisi...
  17. #17
    Tämä ketju kenties kuollut jo pois, mutta kommentoidaanpa vielä...

    Eli joo, onhan se ymmärrettävää että niitä välyksiä on, jotta vaihteen ylipäätään saa silmään. Tässä tapauksessa vaan edelleen ihmetyttää miten isoja ne on, lähentelee jo epämukavuusaluetta kun vetoa lisäilee / poistaa, homman korostuessa pienemmissä vauhdeissa tyyliin ekoilla kolmella vaihteella, ykkösellä kaikkein eniten.

    Lisähavaintona tässä kesän mittaan sellainen, että välillä ykkönen ei meinaa mennä silmään. Ikään kuin jokin ottaisi ihan kunnolla vastaan, eli poljinta ei saa edes painettua kovin paljoa alaspäin kun tulee selkeä stoppi. Paikallaan ollessa tuo korjaantuu kun liikuttelee pyörää ees taas, liikenteessä välillä menee tovi (siis kun ollaan vielä liikkeellä) ennen kuin ykkönen suostuu menemään päälle. Ja juu, tiedän että usein on niin että paikallaan ollessa joutuu tota heivailua vähän tekemään, mutta tämä on mielestäni ilmaantunut vasta tässä viimeisten muutaman viikon aikana, jota ennen ykkönen meni päälle mielestäni tilanteessa kuin tilanteessa ihan ok.

    Enpä kai tuolle ala mitään tekemään jos ei ihan mahdottomaksi mene, mutta kylläpä se ois kiva tietää mihin hintaan saisi tuon selvitettyä että onko jotain oikeasti paskana, ja jos on, niin paljonko korjaus / uusi laatikko tulisi suunnilleen maksamaan. Sitä nukkuisi yönsä paremmin jos aidosti _tietäisi_ että vikaa ei ole, mutta siitä ei toisaalta haluaisi hirveitä masseja maksaa, jos prätkä kuitenkin toistaiseksi pääsääntöisesti toimii.
  18. #18
    Mulla cebarissa vaihteet rupeaa ihan kunnolla kolahtelemaan kun kone lämpenee. Esim ruuhkissa jos lämmöt yli 90 niin ykkösen laitan päälle jo rullaillessa valoihin muuten raastaa sydäntä se julmettu paukahdus. nyt on 10w40 motulit sisässä et seuraavaksi vois koitaa 15w50 josko se auttaisi. kun kylmempänä laatikko toimii kuin unelma hiljaa ja pehmeästi. Joo ja tota vaihtamista oon opetellu niinku tos videossa se oikeasti auttaa. mut tarvii vielä varmaan 10 000 vaihtoa et rupeaa tulemaan luonnostaan.
    cbr 600f -03
  19. #19
    Itse en oo huomannut että koneen lämpötilalla ois vaikutusta, samat kolahtelut ja klapit puskee aina..
  20. #20
    Itselläni omissa hondissa parhaiten toiminut laatikko shellin vsx tai ax7 öljyillä
    Oletko kokeillut pienen välikaasun kanssa pienemmälle vaihtoa? Muista myös käyttää kytkintä aina vähän "ylhäällä" joka vaihteen välissä. Pyörän laatikkohan ei ole synkronoitu

    Omista hondistani on molemmista löytynyt myös tuo noin.2cm välys vaihde kytkettynä
    Honda cbr 600rr vm.03
    EX. cbr 600f2 vm.91
  21. #21
    Tuleeko vaihteen vaihto ongelma silloin esim kun yrität vaihtaa useamman vaihteen kerrallaan?
    Omassa mopossa ainakin kelattava vaihe kerrallaan niin silloin toimii kun unelma jos niin voisi sanoa
    Sama homma kahden tuttuni hondassa mitä olen kokeillut
    Honda cbr 600rr vm.03
    EX. cbr 600f2 vm.91
  22. #22
    Kiristäpä hiukan kytkinvaijeria (muistaakseni tuossa on vaijerikytkin) ihan siitä kahvan juuren säätöpyöristä siten, että muutama milli on tyhjää 'holokkumaa' kahvassa. Ja paikalta ykköselle koneen käydessä ei tarvitse yhtään hetkuttaa, kun päästät kytkintä ihan vähän sekunnin osiksi ykköselle vapaalta laittaessasi poljinta painaen niin naps. Itselleni tuosta on tullut refleksi ihan kaikkien mopojen kanssa, Hondan lootissa nyt varsinkin, jotka sinänsä ovat prätkän vaihdelaatikkojen aatelia.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  23. #23
    Lainaa Hege- kirjoitti Katso viesti
    Tuleeko vaihteen vaihto ongelma silloin esim kun yrität vaihtaa useamman vaihteen kerrallaan?
    Omassa mopossa ainakin kelattava vaihe kerrallaan niin silloin toimii kun unelma jos niin voisi sanoa
    Sama homma kahden tuttuni hondassa mitä olen kokeillut
    Kieltämättä taitaa olla niin että useammin tuo "ykkösjumitus" tulee kun vaikkapa neloselta pudottelee suoraan ykköselle.
  24. #24
    Lainaa Hege- kirjoitti Katso viesti
    Itselläni omissa hondissa parhaiten toiminut laatikko shellin vsx tai ax7 öljyillä
    Oletko kokeillut pienen välikaasun kanssa pienemmälle vaihtoa? Muista myös käyttää kytkintä aina vähän "ylhäällä" joka vaihteen välissä. Pyörän laatikkohan ei ole synkronoitu

    Omista hondistani on molemmista löytynyt myös tuo noin.2cm välys vaihde kytkettynä
    Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tuo välikaasu tarkoittaa? Jälkimmäinen ohje tarkoittanee sitä että kun pudottelee vaihteita alaspäin, niin tekee hetken moottorijarrutusta joka vaihteella?
  25. #25
    Lainaa Jouni75 kirjoitti Katso viesti
    Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tuo välikaasu tarkoittaa? Jälkimmäinen ohje tarkoittanee sitä että kun pudottelee vaihteita alaspäin, niin tekee hetken moottorijarrutusta joka vaihteella?
    Eli kun painat kytkimen pohjaan vaihtaaksesi pienemmälle vaihteelle samalla lyöt kaasulla kierroksia koneeseen ja painat pienemmän vaihteen sisään. Tätä siis tarkoitin välikaasulla Ja joo juuri niin että joka vaihteen käytät pesässä(kytkin ylhäällä) että et yritä suoraan kelata useampaa vaihdetta alaspäin. Jos suoraan kelaat useamman vaihteen alaspäin saattaa tulla juuri tuo mainitsemasi jumi jossain välissä että vaikka painaa poljinta alaspäin ei vaihde mene silmään. Näin ainakin itsellä
    Honda cbr 600rr vm.03
    EX. cbr 600f2 vm.91
  26. #26
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Kokeileppa vaihtaa pyörään Hondan omat GN4 öljyt.. Hornetin laatikko pelaa omasta mielestä huomattavasti paremmin noilla öljyillä, niin oudolta kuin se kuulostaakin.

    Ehdottomasti ne vaihteiden vaihdot yksi pykälä kerrallaan ja välillä kytkin ylös.. Lisäksi tuo välikaasu auttaa pehmentämään vaihtoa jos on kova moottorijarrutus tulossa eikä pyörässä ole luistokytkintä. Ennen luistokytkinaikaa tuota tekniikkaa käytettiin paljon rata-ajossa..


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  27.  
  28. #27
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Kokeileppa vaihtaa pyörään Hondan omat GN4 öljyt.. Hornetin laatikko pelaa omasta mielestä huomattavasti paremmin noilla öljyillä, niin oudolta kuin se kuulostaakin.

    Ehdottomasti ne vaihteiden vaihdot yksi pykälä kerrallaan ja välillä kytkin ylös.. Lisäksi tuo välikaasu auttaa pehmentämään vaihtoa jos on kova moottorijarrutus tulossa eikä pyörässä ole luistokytkintä. Ennen luistokytkinaikaa tuota tekniikkaa käytettiin paljon rata-ajossa..


    - T -
    Hondan GN4 olisikin paras jos sitä viellä valmistettaisiin. Vai vielläkö sitä jostain päin saa? Kaikkialla tarjotaan vain Hondan uutta öljyä joka ei ainakaan itselläni toimi.
    Honda cbr 600rr vm.03
    EX. cbr 600f2 vm.91