Ajotaito II kurssilla kouluttaja mainiosti demonstroi huonoilla fiiliksillä ajamisesta ja riskien kasvamisesta, kysyen samalla onko kellään kokemusta ja meikähän hilasi lapaa pystyyn, kun mielessä oli tämä viime kesäinen.
Oltiin illansuussa Koblenzissa Saksassa (Moselin ja Reinin yhtymäkohdassa) takana mitä miellyttävintä Mosel jokilaakson fiilistelyä ja kilsoja semmonen reilu sata, eli erittäin keveätä moottoripyöräilyä.
Päivällä oli kuitenkin pituutta hyvinkin työpäivän verran, siis halusihan jo löytää majapaikan päästen virvokkeille.
Oltiin jo pari paikkaa kokeiltu huonolla menestyksellä ja tultiin lupaavanoloisen hotellin eteen ja rouva kyselemään. Paikalla oli kuitenkin vain hitusen englantia kimittänyt kiinalaissyntyinen ukko ja vaikka kuinka yritettiin, niin siitä kimityksestä ei ottanut tolkkua.
Minä suivaannuin, että on se nyt saatana, ettei majapaikkaa ala löytymään, ja käskin rouvan kyytiin ajatellen pää höyryten, että nyt lähettiin tästä ja lujaa.
Katu lähti suoraan lievään ylämäkeen, ykköstä pesään, liikkeelle ja RANKASTI kiihdyttäen, seurauksella, että Honusta keula pystyyn, oli ainakin metrin etunen ilmassa, johtuen myös takapainoisuudsta, kun oli kyytiläinen ja ennen kaikkea takaboksi tavaraa täynnä.
Mitään muutahan en säikähdykseltä osannut tehdä, kuin hellittää kaasun, jolloin keula alkoi laskeutumaan, samalla kuitenkin ohjaustanko kääntyi vähän vas., jolloin renkaan tavatessa taas asfaltin pinnan pyörä oikaisi itsensä melkoisen ravistuksen seurauksena.
Tämä on se toinen asia, jota koulutuksessa painotettiin, eli rentona ajamista, kyllä se moottoripyöräkin tekee työtä suoraan menemisen puolesta.
Siis, jos eukko/ukko natisee, pomo pottuilee ja tuntuu että kaikki menee päin persettä ja on pakko päästä löysäämään varaventtiiliä, niin minuutti varusteiden tarkistelua ja muuta varmistelua ja huoahtamista ennen starttia, niin ei ekassa mutkassa vetäse pellolle tms.
Muilla kokemuksia?
<p>.</p>
ei siinä kyllä mikään minuutin varusteiden tarkistus auta. Nukkuminen huomiseen voi auttaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Huonoissa fiiliksissä etenkin jostain suivaantuneena on lähes hengenvaarallista ainakin minulle. Tulee otettua ihan turhia riskejä, provoisouduttua jne.
wille
Kaveri/tuttu vetäs aikoinaan piikillä reilua vauhtia ku tuli ero naisen kanssa, matka päätyi auton kylkeen, ilmalentoa kymmeniä metrejä, molemmat kädet katki, toinen jalka murtui, ja useita muita murtumia ja ruhjeita ympäri kehoa. Piikki upposi auton sisään ja autokin taisi lunariin mennä. Kaveri lähti medihelillä sairaalaan, ihmeen kaupalla selvisi hengissä.
Auto tuli stopin takaa eteen, aurinko paistoi mopon selän takaa ja kaverilla reilu ylinopeus. Eli fifty-sixty kumman syy, en muista kuka maksumieheksi joutui.
Vuosi 1993.Riitely pomon kanssa töissä ja siihen lisäksi takuuriita pesukoneesta,sitten tallista ulos,kotiin päästyäni Suzuki GSXR750 ja baanalle leikkimään,kaahaamaan pahaa tuulta pois,kunnes Keljon moottoritiellä tutkaan,joka oli siellä rampilla 195 km/h,kortti pois kaksi kuukautta,käräjille ja 3885mk sakkoa,oli kallis vitutuksen poisto ja melkein alkoholisoiduin sen jakson aikana.![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Pätee yhtälailla autoiluunkin. Suivaantuneena hermoilee kaikesta ja suuttuneena ei ajattele rationaalisesti. Eli ottaa turhia riskejä ja alttiimpi onnettomuuksille.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Kiva huomata että mun jorinat ovat jääneet jollekin viikonloppuna mieleen ja jatkosynnyttävät hyvää keskustelua
Tunne-eläimenä tunnistan tämän paremmin kuin hyvin, mutta onneksi osaan jo tunnekuohussakin katsoa asiaa ulkopuolelta ja ajaa silloin sukkasillaan. Gixxermanin kaltainen Koko-maailma-on-minua-vastaan -tiketti vuodelta 2010 oli riittävän kallis pysäytys - minkään vehkeen puikkohin ei pidä lähteä kiukkuisena.
Yamaha R1 '06
...tunnistan ittestäni joskus, ja sitä kautta tietysti on mahollista tehä asialle jottain. Eli rauhottaa tilannetta. Noita tilanteita on tosin onneksi harvakselthan ollu ittellä, ylleensä Busan päälle hypätessä huolet ja murheet jää kypärän ulkopuolelle.
Väitän kylläki, että myös toisin päin, eli erinomasen hyvällä tuulella kun olet ja ihan "fileissä", niin silloin tullee ittellä kans vähän päästeltyä reiphammin. Etenki kun tietää, että on nautinnolliset 800km edessä kuumaa asvalttia, niin jo lähteissä oma sisäinen navi tullee laitettua modiin "nopein reitti", oli se sitten mikä tahansa. Ja nautinnollisesti päästeltyä joustavasti nopeusrajotusten mukasesti, maholliset ohitukset tehtyä erinomasen turvallisesti (lue: nopeasti), harmitellen ainoasthan Busan kulutuksen suhdetta bensatankin rajallisuuthen, kun rapian 300km välein joutuu pysähtymhän tankille.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Honda CB1000R
Lähes joka viikko joutuu oikein ajatuksen kanssa vetämään henkeä ja rauhoittumaan töistä kotiin ajellessa pk-seudun ruuhkissa. Duunit vit**taa, liikenteessä saa väistellä kaiken maailman törttöilijöitä ja kotona akka ja kakarat vinkuu kyytiä ties mihin. Vielä on pystynyt pitelemään itsensä koossa ja irti kanssa kulkijoista, mutta pari kertaa on kyllä tullut avauduttua puhelimessa matkan aikana töistä soittelijoille.![]()
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Siis, jos eukko/ukko natisee, pomo pottuilee ja tuntuu että kaikki menee päin persettä ja on pakko päästä löysäämään varaventtiiliä, niin minuutti varusteiden tarkistelua ja muuta varmistelua ja huoahtamista ennen starttia, niin ei ekassa mutkassa vetäse pellolle tms.
Muilla kokemuksia?[/QUOTE]
Joo. Kaikki edelliset syyt. Vähän alkoi jo kiristys helpottaa, kun märältä sillan kannelta lipesi nurin.
Jos vituttaa ja on hermona niin eihän sitä parempaa ole, kuin hypätä sen mopon päälle ja pitää se sinkki kireänä ja eturengas ilmassa. Unohtuu se vitutus. Oikein hyvissä fiiliksissä sitä voi vaikka körötellä ja nauttia maisemistakin.
Aivan sama körötellä autolla jos tekee mieli miettiä maailman menoa ajaessa.
Supermoto
Jos vituttaa, niin en kyllä lähde ajelulle, vaan lenkille. Jos vituttaa oikein paljon, menen pihalle ja kaivan metrin syvyisen kuopan. Sitten katson sinne kuoppaan ja jos siellä ei ole mitään, luon sen umpeen.
Durty Nelly's Boys
Onhan sitä jokusen kerran tullu vedettyä liikenteessä ihan kusipäänä metrinen jorma otsikossa. Onneksi nykyisin osaa jättää sen mopon pihaan kun vituttaa. Mieluummin käy vaikka vittuilemassa lähimmän snägärin jonossa niin selviää halvemmalla ja pienemmillä kivuilla.
Superbike #7
Kotilolla ajaessa on joskus v-käppyrä ollut katossa mutta mopolla on sellanen kummallinen vaikutus että vaikka kuinka pipo kiristäis niin kypärän kun vetää päähän ja painaa starttinappulaa niin samalla sitä kietoutuu omaan maailmaansa jossa mikään ei osaa vituttaa![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Kyllä se sellaista on… Huonoihin fiiliksiin luen muttamantunnin asioillapörräämisen ympäri kaupunkia helteessä goreteksissä ja alpinestarssin selkäsuojaliivissä. Tuloksena loppumatkassa melkein auton perään ajo. Vihreisiin valoihin pysähtyminen. Kamala kaistanvaihto. Risteyksessä tuli vahingossa töötättyä poliisiautolle.
Kaikkea tollasta pientä sattu viimeiseen neljään kilometriin.Totesin että taitaa olla ihan hyvä nyt mennä kotiin ja ottaa tuoppi jääkylmää vettä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Silloin kun oikein vituttaa, otan mopon tallista, vedän kypärän päähän, musat soimaan ja lähden menemään. Vitutus unohtuu jo ennen kuin olen portista ajotiellä ja maailma hymyilee saaden olemisen tuntumaan lottovoittajan ololta.
Mitä enemmän vituttaa, sitä suurempi kontrasti ja euforisempi olo. Parhaimmillaan tullut vedettyä yli 500 km:n lenkki, kun on tarpeeksi vituttanut. Mulla ei tosin mene kaahailun puolelle, sillä matkamies on aina perillä ja siksi ei ole kiirettä minnekään, eikä sillä ole edes väliä silloin missä on.
Pan European 1300
Kuten muutamalla muullakin yllekirjoittaneella niin myös mulla tuppaa olemaan niin, että kaksipyöräisen ohjaimissa tulee oltua huomattavasti rauhallisempi, kuin mitä nelipyöräisen ratissa ja muista asioista aiheutunut vitutuskin tuppaa haihtumaan varsin nopeasti. Välillä sitä ihan yllättää itsensäkin.
Autolla ajellessa sen sijaan tulee varsin aktiivisesti kiroiltua kaikenlaista töhöilyä ja suomalaista "liikennekulttuuria". Välillä tuntuu, että hieman liikaakin - ainakin apukuskin paikalla istuvan naishenkilön mielestä.
Kyllähän sen yleensä huomaa, että jos joku asia sattuu ärsyttämään tarpeeksi ajamaan lähtiessä niin ei oikein meinaa pysyä ajatukset liikenteessä siinä määrin, kuin mitä kuuluisi.
Onneksi olen perin rauhallinen tyyppi...
Mutta alkukesästä kun Varadero meni loskasella tiellä kävelyvauhdista kylelleen, niin matkaa jatkettiin aika huonoilla fiiliksillä, itse huomasin tuon mietteisiin uppoamisen vitutuksen saattelemana.. Ei sekään liene kovin terveellistä ?
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Näkyy meikällä niin auton kuin pyöränkin ratissa samallalailla. Eli kuski on huomattavasti aggressiiivisempi ja erityisesti pyörällä nopeudet nousee turhankin paljon. Lähiaikoina, kun on himassa ollut aikalailla pakkasta, niin onhan tästä kotoa lähtiessä yleensä aika terävät liikkeet, pyörän selässä kuitenkin sitten rauhoittuu muutaman kilsan jälkeen.
Parempi vaan olisi, kun se rauhoittuminen tapahtuisi jo ennen pyörän selkään hyppäämistä.
Triumph Tiger XC -11
Tarinoita motukkaretkiltä: http://tommitravels.blogspot.fi/
Itse väitän satavarmasti että liikenteessä kiukkuinen ihminen on paljon vaarallisempi kuin pienessä maistissa ajava,
jokainen saa itse miettiä miksi.
"Elä täysillä ja kuole onnellisesti"
Omalla kohdalla jos vitutuskäyrä on kova niin tulee vedettyä ennemmin alinopeutta kuin vedettyä raivohärkänä.
Hyvällä fiiliksellä ajan sit ihan miten sattuu.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer