Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Otin tuossa talteen vanhan eturenkaan renkaiden vaihdon yhteydessä. Metzelerin nappularengas, jos ulkoa muistan oikein kokoa 90/90/21. Se on kulunut siten kuten nuo kai yleensä kuluu, eli "harjalle." Nyt sitten mieleen tuli, että mitäpä jos tuon joskus laittaa takaisin vanteelle niin jos sen sitten laittaakin "väärinpäin" eli pyörimään toisin päin kuin tähän asti. Tuleeko villi ajaa? Kuluisiko loppuun tasaisemmin?

    Loppuun vielä toinen kysymys. Onko noilla pinnavanteiden pinnapainoilla jokin muukin merkitys kuin perus tasapainotus. Näyttävät jättäneen noitakin paikoilleen, vaikka sitten on vanteisiin lisätty toisaalle tavallisiakin painoja.

    Savan kummit tuli alle. Sellaiset katupainotteiset Invader MC 30 malliset. Onko noiden kulutuskestävyydestä kokemusta?
    Retired
  2. #2
    Pompottaa, tasaantuu ja sitten hetken päästä onkin jo loppu.
    Välillä olen jaksanut käännellä etusia, välillä en.
    Ihan on riippunut ajosta, rahatilanteesta ja viitseliäisyydestä.

    Pinnapainoilla voi hoitaa koko tasapainotuksen.
    Itsellä on noissa karkeampien kumien vanteissa lukot, ja ensin tasapainotettu vanne lukkojen kanssa, sitten toinen setti painoja kun rengas on vanteella, jos on jaksanut.
    Sileämpien kumien vanteet sitten ihan perinteisesti kumien kanssa kerralla tasapainotetut.
    Ja molemmissa on pelkkiä pinnapainoja kun ei tuollaiseen kapeaan pinnavanteeseen oikein järkevästi noita liimapainoja saa.

    Tai oikeastaan ne on noita motonetin oliivipainoja, kalastus osastolta...

    Aika hassu jos liikkeessä jättävät vanhoja painoja, olisivatko pyöräyttäneet tyhjää vannetta koneessa ja todenneet että kohdallaan ovat?
  3. #3
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Aika hassu jos liikkeessä jättävät vanhoja painoja, olisivatko pyöräyttäneet tyhjää vannetta koneessa ja todenneet että kohdallaan ovat?
    Voi olla, kun pyysin testaamaan pyörien laakereiden kunnon ja sanoi että tsekkaa ne tasapainotuskoneessa. Takavanteessa pikaisesti katsottuna on samat painot kuin vanhan renkaan kanssa. Edessä on lisätty noita liimapainoja noiden pinnapainojen lisäksi.

    Ihan vakuuttunut en silti ole, koska alkaen n. 70km/h pyörä selvästi täristää. Tai täristää on väärä sana, tärinä ei ole jatkuvaa vaan sellaista jaksottaista aika ikävää noin kerran sekunnin sisällä toistuvaa jumputusta. 100km/h ei enää tärinää tunnu (tai ainakaan tunne). En pysty silti varmaksi sanomaan, että tuota ei olisi ollut jo noilla nappularenkailla.

    Mikähän muu tuon voisi aiheuttaa jos oletetaan, että pyörät on tasapainossa ja laakerit ehjät?

    Pitänee käväistä liikkeessä ensi viikolla kysymässä oliko jotain ongelmia tasapainotuksessa.
    Retired
  4. #4
    Sorry, jos vähän lainaan topiccia; vähän sivuaa aihetta.

    Vaihdatutin renkaat ja takanen kuulemma niin tasapainossa, että painoja ei tarvinnut lainkaan. Ei ole koskaan ennen eteen tullut moinen...onkos kelleen sattunut samanmoista...
    T7
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Sorry, jos vähän lainaan topiccia; vähän sivuaa aihetta.

    Vaihdatutin renkaat ja takanen kuulemma niin tasapainossa, että painoja ei tarvinnut lainkaan. Ei ole koskaan ennen eteen tullut moinen...onkos kelleen sattunut samanmoista...
    Noita sliksejä tulee puntattua jokunen vuodessa vanteelle ja painoja menee mitä tahansa 0-150g väliltä. Joskus on tosiaan tuurilla sattunut ilman painoja täysin tasapainoon.
    Superbike #7
  6. #6
    Lainaa TwinTenox kirjoitti
    Ihan vakuuttunut en silti ole, koska alkaen n. 70km/h pyörä selvästi täristää. Tai täristää on väärä sana, tärinä ei ole jatkuvaa vaan sellaista jaksottaista aika ikävää noin kerran sekunnin sisällä toistuvaa jumputusta. 100km/h ei enää tärinää tunnu (tai ainakaan tunne). En pysty silti varmaksi sanomaan, että tuota ei olisi ollut jo noilla nappularenkailla.

    Mikähän muu tuon voisi aiheuttaa jos oletetaan, että pyörät on tasapainossa ja laakerit ehjät?
    Jos laakerit ja tasapainoituksen sulkisi pois niin ensimmäisenä tulisi mieleen ketjut & rattaat?

    Tosin jotenkin tuosta kuvauksesta tulee mieleen omat ajelut tasapainottamattomilla nappularenkailla, vannelukoilla höystettynä...
    Täritäritärihopsisloikkistäritäritärihopsisloikkis kuvannee menoa motari vauhdissa parhaiten...
    Eli aina tasaisin välimatkoin taisi sattua epätasapainot tasapainoon keskenään ja pompauttivat pyörää ihan tosissaa.

    Eli melkein silti veikkaisin että uudelleen tasapainotus, ilman vanhoja puntteja, poistaisi ongelman...
  7. #7
    Ketjujen ja rattaiden kunto vaikuttaisi ihan olevan OK. Ihan aavistuksen kireämmällä ketjut ovat mitä ohjekirja sanoo. Kai se on maanantaina käytävä liikkeessä vielä. Tuolla kun pitäisi lähteä viikon reissuun elokuussa ja on tuo hiukan häiritsevää, vaikka tasoittuukin 90km/h jälkeen selvästi. Pahin alue on 70-90km/h mittarinopeutta.

    Toisen pyörän vanteissa ei ostaessa ollut painoja lainkaan - ei täristänyt. Nyt kun siihen laitettiin uudet renkaat ei takapyörää saatu edelleenkään tasapainotuskoneeseen (= ei painoja), eteen sentään saatiin painot. Edelleen ei täristä. Olenko oikeassa jos oletan, että ei sen takarenkaan tasapaino ole kauhean merkittävä asia?
    Retired
  8. #8
    Ei takavanteen heitto häiritse, mullakin monesti painoja kadonnut matkanvarrella ja nappulakumi kuluu myös epätasaisesti. Eturengas on hyvä olla tasapainossa, se jo häiritsee ainakin meikäläistä.
    Tod.näk. ongelma ratkeaa kun revit kaikki painot pois ja tasapainotat uudestaan.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  9. #9
    Onko noi lyijypinnapainot sellaisia, että ne saa ehjinä pois ja uudelleen kiinni? Vois piruuttaan koittaa mitä tekee jos ottaa noi pois, mutta pitäisi olla mahdollisuus saada ne takas kanssa...
    Retired
  10. #10
    Otin nyt noi pinnapainot pois ja jätin firman laittamat liimapainot. Koeajon perusteella jumputus katosi. Vaatii vielä pidempää ajoa jahka ehtii, mutta siltä nyt vaikuttaa. Aika ihmeellistä tasapainottamista joka tapauksessa.. Takavanteen pinnapainot jätin.
    Retired
  11. #11
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Onko noi lyijypinnapainot sellaisia, että ne saa ehjinä pois ja uudelleen kiinni? Vois piruuttaan koittaa mitä tekee jos ottaa noi pois, mutta pitäisi olla mahdollisuus saada ne takas kanssa...
    Kyllä ne irtoo ehjänä, mutta liimapinta on luonnollisesti entinen. Ratahommissa nuo painot on kiinnitetty takas ihan perinteisen jesseteipin avustuksella. Vanne pitää luonnollisesti puhdistaa teipattavalta kohdalta jollain rasvanpoistajalla (Bräkleen, xyleeni tms.), että teippi tarttuu kunnolla. Pinnavanteeseen voi olla karvan vaikeampi teipata kun on pinnat tiellä, mutta eiköhän se vähän näpertämällä onnistu.
    Superbike #7
  12. #12
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kyllä ne irtoo ehjänä, mutta liimapinta on luonnollisesti entinen. Ratahommissa nuo painot on kiinnitetty takas ihan perinteisen jesseteipin avustuksella. Vanne pitää luonnollisesti puhdistaa teipattavalta kohdalta jollain rasvanpoistajalla (Bräkleen, xyleeni tms.), että teippi tarttuu kunnolla. Pinnavanteeseen voi olla karvan vaikeampi teipata kun on pinnat tiellä, mutta eiköhän se vähän näpertämällä onnistu.
    Sen takia niissä onkin näppärä käyttää noita pinnapainoja...

    Ja on tosiaan kohtuu ahdasta noiden liimattavien kanssa, tuossa omassakin mopossa 1,6" ja 2,5" vanteet, ei noissa pahemmin suoraa pintaa ole mihin painoja liimata.
  13. #13
    Punnitsin piruuttani nuo poistamani pinnapainot. 80 grammaa yhteensä... Eikös se ole aika paljon?
    Retired
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Punnitsin piruuttani nuo poistamani pinnapainot. 80 grammaa yhteensä... Eikös se ole aika paljon?
    On. Ratakumeissa n. 50grammaa epätasapainoa jää vielä helposti ajossa huomaamatta jos kyseessä on takanen, mutta tuon yli alkaa täristää varmasti. Etusessa huomaa jo paljon pienemmänkin epätasapainon.
    Superbike #7
  15. #15
    Lisätään vielä vaikka ongelma onkin ilmeisesti ratkennut, että syklinen väpätys liittyy yleensä pinnavanteissa molempien päiden soikeuteen. Renkaiden kehä poikkeaa enemmän tai vähemmän toisistaan ja ne ovat tietyin väliajoin sopivassa tahdissa tekemässä väpätystä. Pelkkä perä ei välttämättä väpätä, pelkkä keula ei välttämättä väpätä, mutta yhdessä herkemmin. Minulla oli XT:ssä tätä kun ostin. Alkoi alle 80km/h vauhdissa ja loppui jossain nopeudessa, mutta ei sillä maantietä viitsinyt ajaa. Rengas kerrallaan ilmaan ja kehän heitto oli mitattavissa molemmissa päissä muutamaksi milliksi. Pinnatyökalulla puuhastelua pari tuntia ja pyöreillä vanteilla koeajo aiheutti naurua.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  16. #16
    Joo, tuntuu ratkenneen. Vajaat 300km ajelin tuossa ja nyt on ihan OK. Savat tuntuu hyviltä kummeilta ainakin kuivalla kelillä, niin asvaltilla kuin sorallakin. Bensan kulutus laski aika radikaalisti. Täytyy katsoa vielä koko tankillisella, mutta yli 0,5l / 100km kuluu vähemmän. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia - että nappulat vievät reippaasti enemmän bensaa?

    Hiukan jää kyllä ihmetyttämään tuo liikkeen tasapainotus. Ihan kuin olisivat ottaneet pinnapainot irti, tasapainottaneet renkaan vanteelle liimapainoin ja sitten laittaneet pinnapainot takas.. Ettei asiakas syytä niiden varastamisesta? No ihan sama mulle, pääasia että väpätys lakkasi ja ajaminen maistuu.
    Retired
  17. #17
    Noinhan se kulutuksen kanssa menee, mitä pyöreämpi kumi sitä paremmin se rullaa.

    Eli itselläkin kulutus pienenee kumeja vaihtaessa, piikit->karkeat nappulat->katu nappulat->katukumit...
    Ja syksyllä taas nousee kun kelit paranee ja renkaat muuttuu karkeammaksi...

    Ei tuo tasapainotus mitenkään vaikea ole itsekkään tehdä, eikä värkit pahan hintaisia.
    Varsinkin jos vielä samalla vaihtaa itse kumit...
  18. #18
    Firman virallinen vastaus kun kysyin oliko tasapainotuksessa ongelmia ja kerroin että pinnapainot poistamalla vakaantui:

    "Jätämme pinnapainot paikoilleen tasapainoituksessa, jos niitä on yli 20 g paikoillaan, koska
    yleensä näissä pinnavanteissa on heittoa jo ilman rengastakin. Joskus uuden renkaan asennuksessa rengas ei
    välttämättä heti nouse täysin tasaisesti vanteelle jolloin tällainen epätasapaino ei näy koneessa. Ilmeisesti näin on käynyt tässä tapauksessa."

    Tiedä sitten, mutta koska pyörä on nyt mutuna OK niin jätän tähän. Kivahan se olisi saada sitten edes se uudelleen tasapainotus ilmaiseksi, mutta pyörä menee huomenna seisontaan ja palaa ajoon vasta elokuussa, niin antaapa tosiaan olla.
    Retired
  19. #19
    ^Huano selitys
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  20. #20
    ^^Erittäin huono selitys, suorastaan naurettava
    Kylätason kurapyöräilijä.
  21.  
  22. #21
    Hyvä tietää.. Onneksi on nykyään vaihtoehtoja, että missä teettää ne hommat mitä itse ei osaa. Jatkossa ei ehkä tuolla, mutta koska mitään sen suurempia ongelmia ei ole ollut, niin jääköön sanomatta firman nimi. Sattuuhan näitä - taisi olla Juhannuksen viettoon huollon miehillä kiire.
    Retired